Jump to content

JAS lilla segertåg - Export och försäljning av JAS 39 Gripen


caridon

Recommended Posts

Bah, inte fan får vi guldplätering. Vi får samma trista grå färg som vanligt, men ni tar betalt som om den vore guldpläterad. Jag vet nog allt!

Inte heller får vi vad vi önskar.

Vi får hälften, sen får vi vaga löften om att resten kommer i en framtida mjukvaruedition, bara vi skjuter till stålarna..

 

jäkla waffenkrämare!

 

Edit:Men ok, Born, nu har du lovat att vi ska få se en sån här rulla ut ur fabriken:

dyrgrip.jpg

Jag förväntar mig att du håller vad du lovar! ;-)

Edited by Erik_G
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fränt att sossarna vill sno afghanistan pengarna när Sverige "drar sig tillbaka" medans Alliansen vill säkert skrota både A26 och de nya multi-role stödfartygen.

Tycker egentligen att båda är fel, båda erkänner att det är den största satsningen inom firman på decennier och ändå skjuter de inte till mer pengar.

De skjuter firman i foten istället, som vanligt... Vi får väl nya fåglar i alla fall.

Edited by Blå Gul Katt
Link to comment
Share on other sites

Går det att dra ner ännu mer på Marinen måntro? A26 är ju åtminstone ett oerhört viktigt element om vi ska ha någon försvarsförmåga kvar i framtiden. Hellre att man tar pengar från den internationella budgeten (som mig veterligen aldrig används fullt ut ändå?) och skjuter till extra pengar vid sidan om. Filip verkar ju redan skrotats och om man börjar dra hårdare i Eriks budget så vette sjutton om man faktiskt får så mycket bang for the buck med nya stridsflygen. Det ska ju trots allt finnas pengar kvar att både handla vapen och flygtimmar för i framtiden också.

Link to comment
Share on other sites

Ehm, jag ska kolla med måleriet...

 

Bah! Jag håller med Erik, det levereras sällan. Hur många var det inte som väntade på en sandkammomålad Grip under Libyeninsarsen, den såg vi aldrig röken av! Var är den? Jag bara frågar....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

40 kompletta och sen lite reservdelssatser eller "fyndlådor". Får väl se hur många man kan skruva ihop av det :)

 

Och 40 är för lite. :-(

Jag slutar aldrig att undras hur mycket politiker kan drömma ihop. Vilket flygvapen hade dom tänkt sig kunna få ihop med 40 beställda flygplan??? Börjar det bli dags att lägga ned en flottilj till?

Link to comment
Share on other sites

40 kompletta och sen lite reservdelssatser eller "fyndlådor". Får väl se hur många man kan skruva ihop av det :)

 

Och 40 är för lite. :-(

Jag slutar aldrig att undras hur mycket politiker kan drömma ihop. Vilket flygvapen hade dom tänkt sig kunna få ihop med 40 beställda flygplan??? Börjar det bli dags att lägga ned en flottilj till?

 

Fortsätt argumentera för att försvaret och försvarsbudgeten behöver anpassas till den deprimerande verkligheten. Det går att först bestämma sig för att behålla fler C/D och sedan beställa en delserie två av E och även F men egentligen är det ännu mera bråttom med luftvärn, beväpning och krigsflygbaser.

 

Det behövs en plan för kontinuerlig förmågetillväxt där Gripen E/F är ett av de sista stegen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt kan man köpa en till delserie senare men det är ju tråkigt att man inte har en långsiktig plan för hela projektet. Synd att luftförsvarsutredningen (LFU2040) är totalt slöseri med resurser (pengar & arbetskraft). Först och främst så har vi ett behov av LFU redan nu, helst före riksdagsbeslutet från idag. För det andra, hur ska man räkna ut hur luftförsvaret i närområdet ser ut efter 2040? För det tredje så utgår man från samma ekonomi som nu så målen man kommer fram till måste ta hänsyn till. Borde alltså vara omöjligt att hitta "upprustnings" alternativ. Tydligt att den bara är tillsatt för att kunna säga att man minsann tillsatt en LFU.

 

Vi får se vad försvarsberedningen kommer fram till nästa år. Den blir nog visserligen inte så bra som den borde bli men det är ju 100% säkert att omvärlden förändrats till det negativa sen den förra från 2007 innan tex Georgienkriget. Sen hur mycket sämre det har blivit (enligt rapporten) får vi se...

 

Angående Gripen så är det väldigt tråkigt att man inte heller finansierar projektet som man borde. Eftersom Moderaterna inte vill gå med på Socialdemokraternas deal på cirka 3 miljarder mer till Gripen på 10 år så kommer Försvarsmakten bli tvungna att omprioritera 5 miljarder från den nuvarande tioåriga materielplanen. Det ofinaniserade materielberget som FM redan brottats med kommer då uppgå till 30 MILJARDER som skjuts på framtiden. Fullständigt oansvarigt!!!

Edited by REALIN
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Någon som kan förklara för mig varför Bonnier-TV inte slänger sig på detta köttbenet? De verkar ju hugga på allt med mutor och flygaffärer.

Visserligen handlar det inte om Saab utan om EADS, men nyheter som nyheter?

 

Part 1: Investigation into Dubious EADS Austria Deal Intensifies

Part 2: Disaster for EADS

 

 

Ps. Eurofighter-konsortiet verkar ganska så bakbundna både i Indien och Schweiz, inte så smart med skalbolagsupplägg och pågående polisundersökningar i de länder där man avser kampanja.

 

Swiss investigative authorities are also active in the Austrian case because some of the shell corporations were located in Switzerland. The government will have a hard time justifying such a major purchase from a consortium that is being investigated by Swiss authorities. It's a similar situation in India.

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

 

Förvånansvärt lite modifikationer från Saabs egna håll i en film där de får lov att vara fria i tankarna med. Hade hoppats på en lite annorlunda kropp, fler vapen på undersidan (eller rent utav sagt kanske vapen-kapslar och/eller interna vapenluckor för robotar), andra luftintag m.m.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara häftigt med skisser på hur 39E skulle kunna te sig. Den kan bli rätt häftig med lite mer signatur anpassning och nya luftintag...

 

Eller så blir det bara nya luftintag, lite nästan osynliga sågtandningar av luckor, subtila vinkeländringar, flyttade antenner och att vingspetsbalkarna blir ett tillbehör som normalt inte är monterat

Link to comment
Share on other sites

Ens egen radarantenn inne i nosen och kompressorblad som ej är gämda bakom din nos är de västa bovarna. När Gripen får en AESA radar så kommer returnerad radar strålning minskas kraftigt och planet blir betydligt mer smygigt.

Kompressorbladen är redan, eftersom planet är enmotorigt, gömda bakom nosen, men luftintagen kan nog optimeras ytterligare.

Link to comment
Share on other sites

Saab kan förhoppningsvis använda sig mycket av den erfarenheten man fått från nEUROn projektet i form av tillverkning & signaturminskning. Jag tror ändå på en "add-on" intern vapengömma som kan monteras på vid behov och kunna rymma 1-2 robotar på varje sida. Lite likt F-15SE Silent Eagle. Boeing-Wind-Tunnel-Silent-Eagle.jpg

 

Sen finns det också alternativet att använda vapen-kapsel med reducerad signatur undertill som skulle kunna utrymme för 1-3 robotar eller kanske även SDB likt det förslag Boeing föreslagit med sin vidareutveckling till F/A-18E/F Super (/Silent) Hornet.

 

Super+Hornet+equipped+with+belly-mounted+IRST+sensor+and+enclosed+weapons-carriage+pod%252C+plus+overwing+conformal+fuel+tanks.jpg

 

Man kan väl alltid hoppas 0:)

Edited by Lander
Link to comment
Share on other sites

Inte helt orimligt att de behöver nya kärror med tanke på att de handlade i samma veva som Sverige fick sina första Gripar och den stora anledningen officiellt sätt att man handlade amerikanskt var väl att man inte ville vara Launchcustomer samt behövde kärrorna hyfsat snabbt.

Men som sagt den som lever får se :)

Därtill skulle det nog kunna ge intressanta effekter för industrin som redan är hyfsat korsbefruktade med samarbeten mellan Patria och Saab.

Link to comment
Share on other sites

Antagligen aktuellt för Finland att titta på ersättare om ca 10 år med infasning först runt 2030. Om 10 år när Finland börjar fundera så kanske Norge och Danmark redan valt JSF. Tolkar talmannens åsikt att det då vore mer värt att titta på JSF och Gripen än att bry sig om Eurofighter/Rafale/SH.

 

Intressant är annars att Schweiz behöver ersätta sina Hornets ungefär samtidigt som Finland. Kan tre alliansfria länder hitta en gemensam version av Gripen kanske?

Link to comment
Share on other sites

SAAB: TROR FINSKT FLYGPLANSKÖP EJ AKTUELLT NU - EXPORTCHEF

12:21

 

STOCKHOLM (Direkt) Saab ser positivt på ett finskt intresse för det svenska stridsflygplanet, men några förhandlingar eller konkreta marknadsaktiviteter pågår inte och ett finskt stridsflygplansköp ligger troligen en bit fram i tiden.

 

Det säger Eddy de la Motte, exportchef för Gripen på Saab, till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen, dagen efter att Finlands riksdagstalman Eero Heinäluoma enligt Expressen uttalat intresse för Gripen i en intervju med finska MTV3.

 

Vi arbetar mot Finland, absolut, och ser Finland som en möjlig marknad för Gripen, och tror att den skulle kunna passa även för Finland. Den ger dem möjlighet att göra egna ändringar i termer av vapenval och -integration, vilket skulle kunna ge Finland en ännu större självständighet, säger han inledningsvis.

 

Något konkret marknadsföringsarbete mot Finland av den typ som skett mot Schweiz och sker mot Brasilien pågår dock inte:

Nej, det kan jag inte säga att det gör. Jag tror att det här ligger en bit fram i tiden för Finland, det är min bedömning. Men vi följer utvecklingen i Finland med stort intresse, säger Eddy de la Motte.

 

Han nämner även att det kontinuerligt sker gemensamma flygövningar mellan de nordiska länderna i norr, och att det borde innebära stor besparingspotential om de två länderna använde sig samma flygplan.

 

Eddy de la Motte har inte bilden helt klart för sig angående Finlands eventuella stridsflygplansinköpsplaner, men säger att de huvudsakligen flyger Boeings F18-plan, samma typ som Schweiz har beslutat ersätta med Gripen. [nej, det är F-5 som ersätts, min kommentar]

 

Den senaste svenskfinska vapenexportaffären skedde i mars 2012, och omfattade 147 Sovjetutvecklade pansarbandvagnar som Sverige köpte år 1995 från Tyskland, men som blev överflödiga i och med den nya insatsorganisationen IO 2014.

 

[EDIT 13:06]

Överste Jyrki Heinonen, informationschef vid finska Försvarsmakten, bekräftar för Nyhetsbyrån Direkt att något stridsflygplansköp inte är aktuellt: De 63 stycken F18 Hornet-plan som Finland köpte på 90-talet ska vara i bruk åtminstone till utgången av 2020-talet, uppger han. Utöver dessa finns 40-50 Hawkplan för träning, men inte heller dessa är aktuellt att ersätta under överskådlig framtid.

 

Så dom hamnade i Finland i år, det hade jag missat! De hade väl gjort tjänst i DDR innan det härket lade ner verksamheten.

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Hum? Schweiz ersätter väl inte F-18 med Gripen? Det är väl F-5 som ska ersättas? Eller har jag glömt/missat något?

 

Annars så tycker väl jag med att det vore både bra och trevligt om FInland skulle skaffa Gripen, men jag skulle också tro att det dröjer ett tag till innan F-18 behöver ersättas.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://blogs.ottawacitizen.com/2013/01/07/why-canada-should-buy-the-saab-jas39-gripen-e-next-generation-fighter/

(To Be Continued Tuesday On Defence Watch)

Contrary to the assertions of politicians and officials[1], there are several viable alternatives to the F-35A. The Rafale, Eurofighter, Next Generation Gripen, and F/A-18 E Super Hornet are all very capable fighter jets that could serve Canada very well.

 

While the Rafale performs very well, it is hindered by its incompatibility with most NATO standard weapons, which Canada stockpiles. This means that Canada would be dependent on French munitions and our existing weapons could not be used. But for this compatibility issue, the Rafale would be a very strong contender. Though still a very capable fighter, the Super Hornet is also not the best of these alternatives due to an antiquated air frame and a relatively low top speed of mach 1.8. The two most promising alternatives are the Next Generation Gripen and the Eurofighter.

 

Saab has three versions of its JAS39 Gripen fighter jet. Of those models, I propose that Canada procure the “NG” (“Next Generation”, also known as the E/F) model that is currently in development and scheduled to be introduced in 2017[2]. It is the third generation of the Gripen fighter. Based on the Gripen C/D airframe, the NG Gripen will have new and improved sensor technology, fuel capacity, engine, and potentially thrust vectoring. It is to the Gripen C/D what the F/A-18E/F is to the F/A-18A/B. It is a very capable fighter and the ideal candidate to replace Canada’s aging CF-18s.

 

*Note: As the NG Gripen is still being tested, some of the information in this article refers to the Gripen C/D performance. The NG Gripen is designed to match or beat the C/D in terms of performance and cost.

 

Narrowing Down The Alternatives: Gripen vs Eurofighter vs F-35A

[...]

Factor 1: Cost

[...]

Factor 2: Performance

[...]

Factor 3: Compatibility and Weapons Capacity

[...]

Factor 4: Sensors and Situational Awareness

[...]

 

Varför har inte Sverige lika bra journalister som Kanada?

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Fast att Kanada skulle välja ett icke-amerikanskt stridsflygplan känns väl ärligt talat sådär troligt. De har väl i princip gemensamt luftförsvar med USA?. Blir det inte F-35 så blir det nog nya Super Hornet, skulle jag gissa på. Borde väl vara vettigast ur ekonomiskt perspektiv, med tanke på infrastruktur och så.

Om de köper nytt alls.

 

Jag tycker nog att artikeln är lite som att jämföra äpplen och päron.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...