Jump to content

JAS lilla segertåg - Export och försäljning av JAS 39 Gripen


caridon

Recommended Posts

Jag hoppas verkligen det blir en hangarversion av gripen!

 

http://www.svd.se/naringsliv/forarlost-gripen-pa-gang_4494872.svd?sidan=1

Ja Indien sneglar ju ochså efter mindre plan i närtid igen, det blev ju bara 36 rafale. Och skulle dom visa nått intresse att vilja lägga lite pengar för ett sjögripen så finns alla möjligheter. Med tanke på att brasiliens ekonomi just, nu så känns det tufft att tro att saab och brasilien själva ska göra det. Hur många sjö plan ska brasilien ha ? Jag såg nån siffra 30.... men det kanske är värt det, vad vet jag.

Edited by Urbaan
Link to comment
Share on other sites

Ja Indien sneglar ju ochså efter mindre plan i närtid igen, det blev ju bara 36 rafale. Och skulle dom visa nått intresse att vilja lägga lite pengar för ett sjögripen så finns alla möjligheter. Med tanke på att brasiliens ekonomi just, nu så känns det tufft att tro att saab och brasilien själva ska göra det. Hur många sjö plan ska brasilien ha ? Jag såg nån siffra 30.... men det kanske är värt det, vad vet jag.

 

Indien har ju redan en marin version av Tejas som testas, och splitter nya Mig29K. Så att de skulle vara intresserade av en hangarfartygsversion av Gripen är nog rätt tveksamt. De fartyg som är under byggnad och planerade är väl alla avsedda att operera med Tejas och Mig-29K.

 

Att Brasilien hör sig för om hangarfartygsversion av Gripen är onekligen häftigt, men med tanke på att de väl knappat har haft råd att operera med det hangarfartyg som de har nu (med A-4:or) så kan man ju undra hur i herrans namn ska ha råd med Sea Gripen och dessutom nya hangarfartyg. vilket ju du är inne på också.

Speciellt med tanke på deras atomubåtsprojekt som ju också kostar massor med pengar.

Men det är ju deras huvudvärk, Saab klagar väl inte så länge de får betalt.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

 

Ja Indien sneglar ju ochså efter mindre plan i närtid igen, det blev ju bara 36 rafale. Och skulle dom visa nått intresse att vilja lägga lite pengar för ett sjögripen så finns alla möjligheter. Med tanke på att brasiliens ekonomi just, nu så känns det tufft att tro att saab och brasilien själva ska göra det. Hur många sjö plan ska brasilien ha ? Jag såg nån siffra 30.... men det kanske är värt det, vad vet jag.

 

Indien har ju redan en marin version av Tejas som testas, och splitter nya Mig29K. Så att de skulle vara intresserade av en hangarfartygsversion av Gripen är nog rätt tveksamt. De fartyg som är under byggnad och planerade är väl alla avsedda att operera med Tejas och Mig-29K.

 

Att Brasilien hör sig för om hangarfartygsversion av Gripen är onekligen häftigt, men med tanke på att de väl knappat har haft råd att operera med det hangarfartyg som de har nu (med A-4:or) så kan man ju undra hur i herrans namn ska ha råd med Sea Gripen och dessutom nya hangarfartyg. vilket ju du är inne på också.

Speciellt med tanke på deras atomubåtsprojekt som ju också kostar massor med pengar.

Men det är ju deras huvudvärk, Saab klagar väl inte så länge de får betalt.

 

japp men perrikar har ju sagt både att tejas "har mer att önska" och att dom ochså måste bli uppgraderade till tejas 2 innan dom är mätbara med gripen NG. Han har också sagt att man ser Gripen NG som en lätt mediumfighter. Och att dom behöver 6 mer "sqvadroner??" av mediumfighters(som inte är rafale) samt att han inte utesluter ett nytt märke.

Jag tror han har snöat in på Gripen NG men det kanske är i mina fantasier :P

Edited by Urbaan
Link to comment
Share on other sites

asså varför går tv4 ut med saker om gripen som dom inte frågat saab någonting om ? Känns som riktigt insider anti gripen jobb. Någon får bra betalt.

Äh, snack. Kommersiell media kollar sällan eller aldrig en bra story. Ut med den bara så man får ett scoop och det blir ett jävla liv, sen får man tjafsa om vad som faktiskt är sant senare.

Link to comment
Share on other sites

japp men perrikar har ju sagt både att tejas "har mer att önska" och att dom ochså måste bli uppgraderade till tejas 2 innan dom är mätbara med gripen NG. Han har också sagt att man ser Gripen NG som en lätt mediumfighter. Och att dom behöver 6 mer "sqvadroner??" av mediumfighters(som inte är rafale) samt att han inte utesluter ett nytt märke.

Jag tror han har snöat in på Gripen NG men det kanske är i mina fantasier :P

 

Jag tror inte att Gripen NG ger så pass mycket mer än nya versioner av Tejas att indierna tycker att det är värt den extra kostnaden av inköp och integration. Man måste ju också tänka att indierna (liksom alla andra) vill värna sin flygindustri.

Sedan är det väl inte så många exemplar av Tejas byggda än, så det är väl rätt troligt att man satsar på Tejas 2 och även nyare versioner. Det finns väl också redan prototyp på den hangarfartygsbaserade varianten för test.

 

Men jag har ju fel rätt ofta, och i det här fallet så skulle jag gärna ha fel och Indien köpa Gripen. Jag tror bara att det inte är så realistiskt egentligen.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Mycket snålt att inte utbilda sitt Sveriges piloter först! Går ju ut över rikets säkerhet! Kanske SAAB inte betalar sin del?





Jas-utbildning kan flytta utomlands

Publicerad 10 maj 2015 Uppdaterad 10 maj 2015


Utbildningen av piloter och tekniker för stridsflygplanet Jas Gripen kan flyttas utomlands om det blir nya exportaffärer. Diskussioner pågår

med andra länders försvarsmyndigheter och överst på listan står Natoländerna Tjeckien och Ungern, skriver svd.se.


Det råder brist på utbildningsmöjligheter i Jas Gripen-systemet i dag. Svenska piloter får inte tillräckligt med utbildning, vilket gör det svårt

för svenska försvaret att ta på sig utbildningsuppdrag för dem som köper planet.


Om andra länder tar på sig utbildning skulle exporten underlättas enligt Svenska Dagbladet.


/ TT

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

Innebär att Försvaret förfogar över väldigt liten redundans för att klara ökade utbildningsbehov = lägre förmåga att utöka utbildning av fler piloter och tekniker vid försämrat läge.

 

 

Logiskt så borde utbildning av andra länders personal skapa intäkter till försvaret.

Link to comment
Share on other sites

Man har tidigare hävdat att Sverige med rollen som "moderflygvapen" har haft fördelen, att genom Gripen-industrin har vi kunnat hålla oss med 1-2 divisioner mer både avseende flygplan och personal, än vi haft möjlighet till utan exportaffärer och åtaganden. Även om dessa inte haft full stridsduglighet, så har de ändå på många sätt utgjort en "reserv" i flygvapnet.

Det känns som om det är hög tid att omvärdera denna skönmålning. Antalet tillgängliga flygplanindivider är lågt, liksom förare och tekniker. Nu ska dessutom nya exportåtaganden till samtidigt som 4+2 divisioner ska bli 3... Men som vanligt lär väl ingen lyfta på locket och visa på problemen. "Allt går enligt plan"...

Link to comment
Share on other sites

Problemet är väl egentligen att exporten av Gripen har fått prioritet över behovet på hemmaplan. Jag vill minnas att dåvarande ÖB egentligen var väldigt tveksam till delserie tre av Gripen när den beställdes 1996, eftersom Flygvapnet då skulle krympa så mycket att det inte fanns "plats" för alla dessa plan inom ramen. Dock så ville man hålla igång SAAB, plus ha möjligheten till export, så detta drevs igenom.

 

Nu är väl det hela lite mer komplicerat än så förstås. Men det finns ju rätt mycket av industristöd i detta.

Link to comment
Share on other sites

Eller också är problemet så enkelt som att staten inte betalar vad det kostar att hålla oss med det Flygvapen, inkl exportstöd, som politikerna faktiskt har beställt. Det gäller ju allt annat i FM.

Försvaret har väl varit underfinansierat i årtionden om man ska se det så. Dock, jag vill minnas att delserie tre var något som ställde till en hel del för försvarets budget, och gjorde att man fick omprioritera en hel del.

 

I backspegeln är väl i så fall frågan om det egentligen var rätt att köra igång Gripenprojektet öht, med tanke på att det väl var tänkt att köpa 300 till 350 plan när det beslutades 1982. Men det är en annan diskussion.... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, på 70 och 80 talet va det lätt att ha försvar. Då hade vi skattepengar att ta av. Idag ska alla bli miljardärer så det blir mindre och mindre till försvar. Som man röstar får man ligga brukar jag säga.

Flyttar man pengar vi gemensamt tjänar till privata personer (som inte ens får köpa vapen) så blir det inget försvar.

Vi är ett så litet land så vår marknad kommer aldrig kunna bekosta vårat försvar (för att dom tjänar så jävla mycket).

Höj skatten och fixa ett försvar.Skitlätt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, på 70 och 80 talet va det lätt att ha försvar. Då hade vi skattepengar att ta av. Idag ska alla bli miljardärer så det blir mindre och mindre till försvar. Som man röstar får man ligga brukar jag säga.

Flyttar man pengar vi gemensamt tjänar till privata personer (som inte ens får köpa vapen) så blir det inget försvar.

Vi är ett så litet land så vår marknad kommer aldrig kunna bekosta vårat försvar (för att dom tjänar så jävla mycket).

Höj skatten och fixa ett försvar.Skitlätt.

 

Med världens näst högsta skatter så synar jag din tankegång och höjer med ett "nej". Prioriteringar behövs, inte fler skatter på ett redan extremt högt skattetryck. Försvar, skola, vård, företagsamhet och infrastruktur ska prioriteras. Det finns bokstavligt talat miljarder med skattepengar som försvinner i diverse idiotiska projekt. Läs Martin Borgs "365 sätt att slösa med dina skattepengar" för exempel.

Link to comment
Share on other sites

hehe jag trodde jag skulle få nått liknande svar. Men det är precis det där tänkandet som fått Sverige dit det är idag. Ingenstans. 95% av skattepengarna har blivit konsoliderade och omprövade hårt sedan krisen 91. Göran person skulle fixa alla höga utgifter och folk fick sparken och fick jobba arslet av sig på alla skattebetalade arbetsplatserna, så hårt att många blev sjukskrivna.

Sen kommer alla som tänkte som du och tyckte allt va skit och dom inte hade råd och åka till thailand varje år, så dom rösta fram moderaterna 2006. Som i sin tur fortsatte görans nedmontage av svenska folket och dess standarder ännu mer, men nu behöll man inte ens dom företag som gick i vinst till folket neeeej dom såldes ut såklart så att en person kunde skratta hela vägen till banken istället för att staten fick in mer pengar.

Nu finns inget att sälja ut och det går definitift inte och strama på några arbetsplatser längre samt att kommunalarbetarna är dom som får kämpa hårdast för att få stanna på arbetsplatsen.

 

Nej du "dream on" och de här landet kommer bli ett riktigt u land snart.

 

"Nej vi har högst skattetryck i världen".....LOL mår du dåligt och är fattig ? I så fall förstår jag att du är arg, men i annat fall kan en normal(medelklass och överklass) medborgare i sverige loosa 800 spänn i månaden för att fixa försvaret.

 

Nej just det du missar ju en utekväll i månaden......aj faan

Edited by Urbaan
Link to comment
Share on other sites

Urbaan: De finns fortfarande idiotprojekt som skattefinansieras. Sverige kan skattas till att bli ett uland. Speciellt om Entreprenörer och företagsamma. vi lever i en värld där Någon lika väll som starta ett företag i Sverige kan flytta utomlands och göra samma sak. Har du någon källa på att Sverige inte är en av världens högsta m

Marginalskatter ?

 

vidare är FMs problem inte enbart finansiella. Så att kasta pengar på strukturproblemen är slöseri.

 

Högsta marginalskatten i Sverige är 57% snittet inom EU är 38%. så hur högt vill du sätta den gränsen, var tror du folks smärtgräns går ?

Edited by speculatores
Link to comment
Share on other sites

Urbaan: De finns fortfarande idiotprojekt som skattefinansieras. Sverige kan skattas till att bli ett uland. Speciellt om Entreprenörer och företagsamma. vi lever i en värld där Någon lika väll som starta ett företag i Sverige kan flytta utomlands och göra samma sak. Har du någon källa på att Sverige inte är en av världens högsta m

Marginalskatter ?

 

vidare är FMs problem inte enbart finansiella. Så att kasta pengar på strukturproblemen är slöseri.

 

Högsta marginalskatten i Sverige är 57% snittet inom EU är 38%. så hur högt vill du sätta den gränsen, var tror du folks smärtgräns går ?

 

Mata inte trollen.

Link to comment
Share on other sites

Det finns hur mycket pengar till försvaret som helst om vi bara vill, det går att hitta överallt i stadsbudgeten. Problemet är att politikerna antingen inte vill göra det, eller att de inte inser allvaret i dagens situation.

Link to comment
Share on other sites

Urbaan: De finns fortfarande idiotprojekt som skattefinansieras. Sverige kan skattas till att bli ett uland. Speciellt om Entreprenörer och företagsamma. vi lever i en värld där Någon lika väll som starta ett företag i Sverige kan flytta utomlands och göra samma sak. Har du någon källa på att Sverige inte är en av världens högsta m

Marginalskatter ?

 

vidare är FMs problem inte enbart finansiella. Så att kasta pengar på strukturproblemen är slöseri.

 

Högsta marginalskatten i Sverige är 57% snittet inom EU är 38%. så hur högt vill du sätta den gränsen, var tror du folks smärtgräns går ?

 

Vart tror du normalt avlönat folk har ont någonstans menar du ? När du pratar om smärtgräns. Dubbla bilar, dubbla båtar, dubbla utlandsresor, dubbla träningskort, 555 kanaler på tevn, 10 liter kola var av att man häller ut hälften för att kolsyran tagit slut.

 

Jag kan skriva en bibel om hur jävla skitbra vi har det. Du kan skriva till mig att vi har 40000000 % skatt, det skiter jag i. Det finns ingen relevans om hur folk har det i Sverige, folk som har jobb och bor i hus för 4 miljoner mm ska bara hålla käften och betala och då menar jag naturligtvis folk som kan betala. Som har jobb mm.

 

På åttitalet hade vi skattetryck, säkert dubbelt mot idag, Försvaret var bättre och samhället var bättre. Friheten större. Visst fanns det saker och klaga på, men det gör ju svenne banan hur jävla bra vi en har det.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Vart tror du normalt avlönat folk har ont någonstans menar du ? När du pratar om smärtgräns. Dubbla bilar, dubbla båtar, dubbla utlandsresor, dubbla träningskort, 555 kanaler på tevn, 10 liter kola var av att man häller ut hälften för att kolsyran tagit slut.

 

Jag kan skriva en bibel om hur jävla skitbra vi har det. Du kan skriva till mig att vi har 40000000 % skatt, det skiter jag i. Det finns ingen relevans om hur folk har det i Sverige, folk som har jobb och bor i hus för 4 miljoner mm ska bara hålla käften och betala och då menar jag naturligtvis folk som kan betala. Som har jobb mm.

 

På åttitalet hade vi skattetryck, säkert dubbelt mot idag, Försvaret var bättre och samhället var bättre. Friheten större. Visst fanns det saker och klaga på, men det gör ju svenne banan hur jävla bra vi en har det.

 

 

Vilken fantasi lever du i egentligen? Det finns inte många i vårt avlånga land som har situationer som kan bekosta sig de saker du nämner. Sverige är ett dyrt land att bo i. Jobben genererar ofta inte löner stora nog att kunna leva i lyx och Sveriges befolkning blir allt mer belånat. Teknologi är dyrt, bilar är dyrt, mat är dyrt, hyror är höga, bensin är dyrt etc. Efter den stora kakan som skatten tar blir det sällan "rikedomar" kvar, och långa utbildningar har ofta relativt låga ingångslöner. Nu är soldf ett forum om försvarsmakten och militära relationer. Politik hör inte hemma här, och särskilt inte i Gripen-tråden. Jag hoppas Blågul kommer hit snart och rensar upp. Trolla kan du med fördel göra på ex. flashbacks diverse forum.

Link to comment
Share on other sites

 

Vart tror du normalt avlönat folk har ont någonstans menar du ? När du pratar om smärtgräns. Dubbla bilar, dubbla båtar, dubbla utlandsresor, dubbla träningskort, 555 kanaler på tevn, 10 liter kola var av att man häller ut hälften för att kolsyran tagit slut.

 

Jag kan skriva en bibel om hur jävla skitbra vi har det. Du kan skriva till mig att vi har 40000000 % skatt, det skiter jag i. Det finns ingen relevans om hur folk har det i Sverige, folk som har jobb och bor i hus för 4 miljoner mm ska bara hålla käften och betala och då menar jag naturligtvis folk som kan betala. Som har jobb mm.

 

På åttitalet hade vi skattetryck, säkert dubbelt mot idag, Försvaret var bättre och samhället var bättre. Friheten större. Visst fanns det saker och klaga på, men det gör ju svenne banan hur jävla bra vi en har det.

 

Vilken fantasi lever du i egentligen? Det finns inte många i vårt avlånga land som har situationer som kan bekosta sig de saker du nämner. Sverige är ett dyrt land att bo i. Jobben genererar ofta inte löner stora nog att kunna leva i lyx och Sveriges befolkning blir allt mer belånat. Teknologi är dyrt, bilar är dyrt, mat är dyrt, hyror är höga, bensin är dyrt etc. Efter den stora kakan som skatten tar blir det sällan "rikedomar" kvar, och långa utbildningar har ofta relativt låga ingångslöner. Nu är soldf ett forum om försvarsmakten och militära relationer. Politik hör inte hemma här, och särskilt inte i Gripen-tråden. Jag hoppas Blågul kommer hit snart och rensar upp. Trolla kan du med fördel göra på ex. flashbacks diverse forum.

Ja, vi började ju diskutionen om gripens finansiering osv. Och om du tycker jag trollar så får du låta bli och svara då.

Jag står fortfarade för att ingenting kommer hända om vi inte höjer skatten och öronmärker pengar för försvaret.Snacka går ju, det har vi ju alla sett dom senaste 15-20 åren.....inget händer oavsett regeringsfärg. För att dom inte får fram nog med pengar.

Edited by Urbaan
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sweden’s Gripen back on Indian Air Force’s radar for light combat planes

 

http://www.financialexpress.com/article/economy/swedens-gripen-back-on-iafs-radar-for-light-combat-planes/81569/

 

"Meanwhile, MoD’s official spokesperson Sitanshu Kar tweeted: “Swedish Defense Minister Peter Hultqvist to visit #HAL and #BEL
in Bengaluru during his visit to India next week.”
Ahead of President Pranab Mukherjee’s visit to Sweden last week, secretary (West), ministry of external affairs, Navtej Sarna, had
told mediapersons that “Swedish Defence Minister Peter Hultqvist, would be in India for two days beginning June 10 during which
he would explore the possibility of engaging with New Delhi in the defence sector.”
With changed FDI rules and the ‘Make in India’ campaign, it is expected that the Swedish government would look at India as a
manufacturing base, Sarna said.
During Mukherjee’s recent visit to Stockholm, the Swedish government had discussed the possibility of Gripen filling the gap in the
IAF’s depleting fleet strength, owing to plans to phase out MiG-21s from 12 combat squadrons beginning 2016-17. Both countries
have decided to restart the bilateral strategic dialogue after four years, besides finding ways for investment by the Nordic country in
India’s defence sector under ‘Make in India’."

 

Ja det var ju en snabbt returvisit av förvarsminister Peter Hultqvist sedan Indiens premiärminister var här i veckan! Men det gäller väl att smida

medans järnet är varmt!

Link to comment
Share on other sites

Spännande, men från diskussioner på andra forum så får i alla fall jag bilden av att man vill från indiskt håll köpa ett begränsat antal Rafale, och sedan satsa de pengar som skulle ha gått till att bygga Rafael på Tejas-projektet, samt på FGFA.

 

Eller ja, det är vad man vill från politiskt håll, indiska flygvapnet kanske inte är vill det, men det är ju en annan historia.... :)

 

EDIT: tanken var väl inte heller att ersätta Mig-21 med Rafael, som det låter i artikeln? Det är väl det som Tejas är tänkt att göra?

 

EDIT2: Sedan finns väl ett problem med Gripen NG om man behöver plan snabbt, och det är väl att det kommer att ta några år innan man kan få plan. Till skillnad från Rafale, som man kan köpa direkt från Frankrike. Gripen NG har väl inte heller flugit än, och frågan är väl hur snabbt man kan få fram plan. Det skulle väl vara om Saab levererar plan till Indien istället för till svenska flygvapnet, men jag vet inte riktigt vad tidsplanerna är där.

 

Ett av problemen med Rafale-orden var väl just att få till detta med produktion i Indien. Frågan är väl varför det skulle vara lättare med Gripen NG. I alla fall om det handlar om sådant som att bygga upp infrastruktur.

 

Det kanske hade varit bättre för indierna om de hade nappat på anbudet som (sägs) ha kommit från Frankrike om att köpa produktionslinjen för Mirage 2000 en gång i tiden....

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

http://www.di.se/artiklar/2015/6/12/forsvarsministern-tror-starkt-pa-gripen-till-indien/

 

 

Sverige för diskussioner med Indien om en försäljning av stridsflygplanet Gripen. Försvarsminister Peter Hultqvist (S) säger att han är optimistisk inför de fortsatta förhandlingarna, skriver SvD Näringsliv på fredagen.

Enligt tidningen befinner sig försvarsminister Peter Hultqvist just nu i Indien för att diskutera ett försvarsindustriellt samarbete mellan länderna. Målsättningen är att så småningom både få till ett avtal mellan regeringarna om ett flygplansköp och att få tillverkning av planet i Indien.

Intresset uppges ha tagit fart sedan den indiska regeringen bestämt sig för att enbart köpa 36 av de planerade 126 exemplaren av stridsflygplanet Rafale från Frankrike. Den indiska regeringen gjorde bedömningen att det skulle kosta alldeles för mycket med alla de planerade Rafale-plan.

SvD skriver att det till stor del nu är Saab som får sköta de mer konkreta diskussionerna med Indien kring Gripen.

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.di.se/artiklar/2015/6/12/forsvarsministern-tror-starkt-pa-gripen-till-indien/

 

 

Sverige för diskussioner med Indien om en försäljning av stridsflygplanet Gripen. Försvarsminister Peter Hultqvist (S) säger att han är optimistisk inför de fortsatta förhandlingarna, skriver SvD Näringsliv på fredagen.

Enligt tidningen befinner sig försvarsminister Peter Hultqvist just nu i Indien för att diskutera ett försvarsindustriellt samarbete mellan länderna. Målsättningen är att så småningom både få till ett avtal mellan regeringarna om ett flygplansköp och att få tillverkning av planet i Indien.

Intresset uppges ha tagit fart sedan den indiska regeringen bestämt sig för att enbart köpa 36 av de planerade 126 exemplaren av stridsflygplanet Rafale från Frankrike. Den indiska regeringen gjorde bedömningen att det skulle kosta alldeles för mycket med alla de planerade Rafale-plan.

SvD skriver att det till stor del nu är Saab som får sköta de mer konkreta diskussionerna med Indien kring Gripen.

 

SAAB kommer få betalt i data support och komjölk :P

Link to comment
Share on other sites

Nu pekas Botswana, Namibia och Kenya ut som intresserade av Gripen. Botswana har nämnts innan på flygforum i alla fall.

Botswana är väl landet som kanske har ekonomi för ett Girpenköp, men frågan är väl egentligen hur realistiskt det är att något av dessa länder har råd med Gripen när det kommer till kritan.

Det kanske handlar om att leasa Gripenplan i så fall?

 

http://www.dn.se/ekonomi/landet-pekas-ut-som-ny-intressent-av-saab-gripen/

 

EDIT: enligt Wikipeida så har dock Namibia relativt nyligen beställt 8 st F7NG, vilket väl är den nyaste (och sista) varianten av F-7/J-7.

Att de då skulle beställa nya flygplan nu är väl inte så troligt.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

Nu pekas Botswana, Namibia och Kenya ut som intresserade av Gripen. Botswana har nämnts innan på flygforum i alla fall.

Botswana är väl landet som kanske har ekonomi för ett Girpenköp, men frågan är väl egentligen hur realistiskt det är att något av dessa länder har råd med Gripen när det kommer till kritan.

Det kanske handlar om att leasa Gripenplan i så fall?

 

http://www.dn.se/ekonomi/landet-pekas-ut-som-ny-intressent-av-saab-gripen/

 

EDIT: enligt Wikipeida så har dock Namibia relativt nyligen beställt 8 st F7NG, vilket väl är den nyaste (och sista) varianten av F-7/J-7.

Att de då skulle beställa nya flygplan nu är väl inte så troligt.

 

Sydafrika har/har haft? stora problem med att flyga sina Gripar i och med budgetnedskärningar. Hur skall SAAB/svenska staten? kunna försäkra

sig om att få betalt från Botswana, Namibia och Kenya kan man fråga sig. Har dessa länder det tekniska kunnandet för att kunna operera med dessa plan?

Låter som en overkill med ett såpass avancerat plan som Gripen till dessa länder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...