Jump to content

Polisens pansarbil Plasan Sand Cat (Sandkatten)


facit

Recommended Posts

  • 4 years later...
  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lyfter en gammal tråd lite.

Min flickvän hävdar att hon i samband med fotboll göteborg, i slutet av okt, såg tre "miltärfordon" med polismärkning.

 

Min tanke var ju att det var sandcat-forden.

Men jag visade bild på denna men hon hävdar att hon upplevde dem som större.

Visade då bild på danskarnas unimog, som malmöpolisen lånade för att röja runt i rosengård Under kravaller, för några år sedan, men hon beskriver dem mer lik en 13-bil.

 

Nu är hon ju ingen expert på militära fordon, men är uppväxt nära F17 kunde hon avfärda sprinter-bussar också.

De stod tydligen istället ute på avenyn, och var beredda på funka som "tratt", utifall huliganerna börjat rusa, och leka eu-kravall.

 

Nu tror jag ju att det är sandcaten iaf, men finns det tre i göteborg?

För även om vi snackar två av landets "värsta" firmor ute på gatan, mobiliserar man väl inte landets tre stora piket-styrkor, för en fotbollsmatch?

 

Eller har man fått nya "insats-fordon"?

"Instagram-kravallerna" innan jul, visade ju en av de nya civila bussarna.

 

Fordonen skulle ha stått på storgatan, mellan heden och avenyn, efter matchen.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Sandcat'en finns bara i tre exemplar i hela sverige(det finns en i Gbg, Malmö resp Sthlm) och den används inte vid "ingripande mot folkmassa". I de lägena finns det andra fordon, bla det i länken i förra inlägget. Förutom den, MB 316(Särskild polistaktik - SPT; civilt gripande), så har dom även en tyngre MB616 (se bild nedan). Förutom den mörkblå 316 så har man en större mängd MB 316 som är målade men "lättsäkrade", dvs dom är svåra att ta sig in i samt att det sitter polykarbonatrutor som är svåra att ha sönder.

Mig veterligen finns det inget inom svensk polis som påminner om tgb 13. Googla runt lite, kolla in fordonsdelen på www.utryckningsfordon.se

 

sptforstarkt-2008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

 

Utan att fråga flickvännen, gissar jag på att hon såg MB616.

Ty det var jag som drog till med 13-bil i jämförelsen.

Hon visade egentligen en bild på en "volvo valp".

Och med god vilja har de vissa likheter, för någon som bott i blekinge, och bara sett flygvapnets och marinens fordon.

 

MB sprinter bussar har hon på jobbet, så hon kunde utesluta de målade MB316, dvs dem jag kallar "polissprinter".

Och de stod ute på avenyn i enlighet med Särskild polistaktik, något som jag såg mycket av under tiden jag jobbade på käringberget.

 

Den buss man ser under instagram-kravallen, är dock helt civil, men utrustad med "dolda" utryckningljus.

tror det är en nyare vw-buss alt renault Traffic.

 

Fast nu fick jag kanske även fick förklaring på uttrycket "gorilla-bussen från bergsjön".

en av de polisfigurater vi hade, på vår SÖF i oktober, sade sig ringt in denna, då de inte fick komma in på vårt skyddsobjekt.

:)

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Lyfter en gammal tråd lite.

Min flickvän hävdar att hon i samband med fotboll göteborg, i slutet av okt, såg tre "miltärfordon" med polismärkning.

 

Min tanke var ju att det var sandcat-forden.

Men jag visade bild på denna men hon hävdar att hon upplevde dem som större.

Visade då bild på danskarnas unimog, som malmöpolisen lånade för att röja runt i rosengård Under kravaller, för några år sedan, men hon beskriver dem mer lik en 13-bil.

 

Nu är hon ju ingen expert på militära fordon, men är uppväxt nära F17 kunde hon avfärda sprinter-bussar också.

De stod tydligen istället ute på avenyn, och var beredda på funka som "tratt", utifall huliganerna börjat rusa, och leka eu-kravall.

 

Nu tror jag ju att det är sandcaten iaf, men finns det tre i göteborg?

För även om vi snackar två av landets "värsta" firmor ute på gatan, mobiliserar man väl inte landets tre stora piket-styrkor, för en fotbollsmatch?

 

Eller har man fått nya "insats-fordon"?

"Instagram-kravallerna" innan jul, visade ju en av de nya civila bussarna.

 

Fordonen skulle ha stått på storgatan, mellan heden och avenyn, efter matchen.

Mig veterligt har Malmöpolisen inte lånat några Unimog av Danmark. Tror inte ens det har Unimog över huvud taget.

Används dock av brandförsvaret på många platser. Däremot lättsäkrade Mercedes Vario.

Viss skillnad om du googlar unimog respektive Vario.

 

/m

Link to comment
Share on other sites

Nja de hade en unimog med skopa fram på.

Den finns avbildad på div olika forum, allt från flashback till 4x4 terrängfordon.

Den var det det andra fordon jag visade för flickvännen, som hon avfärdade.

 

Unimogen såg jag på tv förra året.

Och jag trodde inte direkt heller mina ögon.

Goola unimog politi, så får du se den, dock med danska skyltar.

Malmö-polisen hade den med tillfälliga skyltar och svensk polismärkning.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

 

*snip*

 

Den buss man ser under instagram-kravallen, är dock helt civil, men utrustad med "dolda" utryckningljus.

tror det är en nyare vw-buss alt renault Traffic.

 

Fast nu fick jag kanske även fick förklaring på uttrycket "gorilla-bussen från bergsjön".

en av de polisfigurater vi hade, på vår SÖF i oktober, sade sig ringt in denna, då de inte fick komma in på vårt skyddsobjekt.

:)

 

Volkswagen Multivan är det som syns under "instagramkravallen". Det är det "senaste" kan man säga. Dock är det inte bara piket som har dessa utan även andra enheter såsom ingripande, trafik mm. Riktigt bra bil men kostar en slant.

Gorilla-bussen? Jag har bara hört Fab5-bussen. :D

Link to comment
Share on other sites

Det är inte Sandcat ni menar då? Den har ju både stockholm, gbg och malmö. Används oftast i malmö när man ska in och ta fast någon beväpnad man som lever rövare. Angående MP5 så är det väl det förstäckningsvapnet som samtliga poliser har tillgång till. Elle ja du får gå en utbildning för det men sedan ska man tydligen kunna plocka ut det vid ordinära händelser

Link to comment
Share on other sites

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Pluton24" data-cid="805860" data-time="1357389922"><p>

Det är inte Sandcat ni menar då? Den har ju både stockholm, gbg och malmö. Används oftast i malmö när man ska in och ta fast någon beväpnad mn som lever rövare. Angående MP5 så är det väl det förstäckningsvapnet som samtliga poliser har tillgång till. Elle ja du får gå en utbildning för det men sedan ska man tydligen kunna plocka ut det vid ordinära händelser</p></blockquote>

 

Som sagt.

Det kunde vart sandcaten.

Men nu var det tre fordon, i Göteborg under en fotbollsmatch.

Mellan djurgården och IFK Göteborg.

 

Hade matchen vart mellan Kumla och Tidaholms korplag med if Hall som matchvärdar så kanske tre sandcats kunde vart på samma plats i samband med fotboll.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Den här tråden väckte en gammal fråga jag haft.

 

Varför kör svenska polisen med personbil modell "station wagon" och inte med t ex VW-buss som finska polisen?

 

Läste en intervju med en finsk polis som hade varit i Sverige som "utbyteselev" och han sa han foredrog finska polisens fordon pga större utrymme.

Och att i svenska polisbilar måste man transportera anhållna i samma passasegarutrymme som konstaplarna.

 

Finska polisens VW-bussar har en liten kontorsadvelning bakom förarhytten och längst bak den sk "buren" för transport av anhållna. "Buravdelningen" är inredd så att den är lätt att spola ur pga spyor och andra otäckheter.

 

Finska polisen har även Ford Mondeo personbilar men dessa VW-bussar är den vanligaste polisbilen man ser i trafiken.

 

poliisiauto.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte Sandcat ni menar då? Den har ju både stockholm, gbg och malmö. Används oftast i malmö när man ska in och ta fast någon beväpnad man som lever rövare. Angående MP5 så är det väl det förstäckningsvapnet som samtliga poliser har tillgång till. Elle ja du får gå en utbildning för det men sedan ska man tydligen kunna plocka ut det vid ordinära händelser

 

Förstärkningsvapen är det långt, långt ifrån alla som har vare sig tillgång till eller utbildning på. Får du utbildning så måste du sen skjuta kompetensprov varje för att få behålla behörigheten.

 

 

 

@herman30

En buss är bra att transportera folk i ja. Men den är duktigt mycket sämre när man ska göra efterföljande osv.

Kanske skulle man göra som brittisk polis och ha en särskild skåpbil som hämtar upp den gripne och den ordinarie patrullen kan åka vidare och jobba.

Link to comment
Share on other sites

@nifelhel:

 

Finns det inte åtminstone en sån "arrest-buss"?

En lite längre sprinter med ett för mig okänt antal celler i?

Är väl också tänkt att brukas vid "särskild händelse".

 

Vet att vi hade en uppställd vid EU-mötet på norra älvstranden 2009.

Men det kanske var ett försöksfordon eller lånat från, annan myndighet?

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...