Jump to content

FM Afghanistanbloggen : Air Cargo


Recommended Posts

Air Cargo personalen är underställd den tyska CATO (combined air terminal operations) enheten vid Marmals flygplats. Vi har sedan FS30 haft delad insats med två soldater eller officerare på plats över tiden. Under perioden med FS31 har Kevin, Lotta, Kalle, Jonas och Martin delat på tjänsten. Vi arbetar tillsammans även hemma i Sverige där vi tillhör 523:e Flygterminalplutonen i Uppsala.

Tidig morgon på flygplatsen. Foto: Försvarsmakten

Tidig morgon på flygplatsen. Foto: Försvarsmakten

Vi arbetar huvudsakligen tillsammans med två belgiska kollegor och vår uppgift är främst att sköta de tyska underhållsflygen. Detta innebär att vi är med och förbereder lasterna som skall ut, bygger eventuellt godset på flygpaletter samt ser till att materielen desinficeras innan den flygs till Europa. Vi hjälper till då det genomförs säkerhetskontroll av personlig utrustning som skall skickas med leave- och rotationsflyg, samt är med och tar hand om den svenska materielen som kommer eller går med vårt leaveflyg. Utöver våra belgiska och tyska kollegor arbetar vi även med britter, indier och kenyaner som tillhör KBR, en civil kontraktor som sköter i princip alla annan verksamhet på ISAF-ramp (vår del av flygplatsen).

Antonov 12 är en sovjetbyggd motsvarighet till västvärldens C-130 Hercules eller C-160 Transall. Foto: Försvarsmakten

Antonov 12 är en sovjetbyggd motsvarighet till västvärldens C-130 Hercules eller C-160 Transall. Foto: Försvarsmakten

Då detta inte upptar all vår tid försöker vi däremellan hjälpa till vid det svenska NSE:t med allt från att vara bärhjälp till att förbereda utrustning inför besöksresor eller stå vid grillen och hjälpa till med markservicen då vi haft grillkvällar på Villa Villerkulla.

De flygplanstyper vi har hanterat under tiden här är Antonov 124 (An-124), Antonov 12 (An-12) och Iljusjin 76 (Il-76) som är sovjetbyggda transportflygplan som numera flygs av civila bolag samt C-17 Globemaster, som är ett amerikanskbyggt militärt transportflygplan och Boeing 737 (B737) som är ett helt civilt flygplan.

Boeing 737. Detta flyg en så kallad â€quick shift†som kan byggas om mellan godstransportläge och passagerartransportläge. Foto: Försvarsmakten

Boeing 737. Detta flyg en så kallad â€quick shift†som kan byggas om mellan godstransportläge och passagerartransportläge. Foto: Försvarsmakten

Den dagen FS31 roterar hem avslutas Air Cargos del i den svenska Afghanistaninsatsen, vår funktion bedöms behövas bättre på annat håll. Kalle och Jonas blir de två som så att säga â€stänger butiken†för Sveriges del i CATO-enheten på Marmals flygplats. Vi har då haft personal från vår pluton insatta i Afghanistan från FS27 (maj 2014) till och med FS31 (december 2016).

 



Läs hela inlägget...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...