Jump to content

STRIX-Status i dag?


wendist

Recommended Posts

STRIX-Status i dag?

Jag har alltid varit lite fascinerad av Strix och försökt hitta så mycket information om vapnet jag kan. På senare år har det dock blivit ganska tunt med material om vapnet, det mesta som ligger ute på nätet är ett antal år gammalt. Kanske förklarligt då Strix är cirka 20 år gammalt nu och dessutom har ju inte bekämpning av pansar varit den del av försvarets verksamhet som fått störst uppmärksamhet de senaste tio åren. Man kan lätt få intrycket att vapnet har blivit föråldrat och i tysthet tagits ur tjänst.

Men nyligen lyssnade jag på en intervju med Artilleriregementets chef överste Johan Pekkari på Lars Gyllenhaals pod. Där diskuteras bland annat 12 cm grk och i det sammanhanget nämns Strix på ett sådant sätt att jag får intrycket att Strix finns på förband i dag.

Finns det någon här som kan verifiera om något förband utbildar på Strix i dag? Sker det någon skarpskjutning för att kontrollera att vapnet fungerar som det ska, vad jag förstår skedde all produktion på mitten av 90-talet så granaterna har ju legat på förrådshyllorna ett bra tag nu.

Om ingen utbildning eller tester sker kan man väl knappast påstå att vapnet är operativt. Samtidigt har jag svårt att tro att överste Pekkari inte har bättre koll eller far med osanning.

Nedan hittar ni länk till podden, Strix omnämns cirka 12 min in.

Link to comment
Share on other sites

Det utbildas och skjuts STRIX även i dessa dagar. Det enda jag har att förhålla mig till är dock I19.

STRIX-Status i dag?

Jag har alltid varit lite fascinerad av Strix och försökt hitta så mycket information om vapnet jag kan. På senare år har det dock blivit ganska tunt med material om vapnet, det mesta som ligger ute på nätet är ett antal år gammalt. Kanske förklarligt då Strix är cirka 20 år gammalt nu och dessutom har ju inte bekämpning av pansar varit den del av försvarets verksamhet som fått störst uppmärksamhet de senaste tio åren. Man kan lätt få intrycket att vapnet har blivit föråldrat och i tysthet tagits ur tjänst.

Men nyligen lyssnade jag på en intervju med Artilleriregementets chef överste Johan Pekkari på Lars Gyllenhaals pod. Där diskuteras bland annat 12 cm grk och i det sammanhanget nämns Strix på ett sådant sätt att jag får intrycket att Strix finns på förband i dag.

Finns det någon här som kan verifiera om något förband utbildar på Strix i dag? Sker det någon skarpskjutning för att kontrollera att vapnet fungerar som det ska, vad jag förstår skedde all produktion på mitten av 90-talet så granaterna har ju legat på förrådshyllorna ett bra tag nu.

Om ingen utbildning eller tester sker kan man väl knappast påstå att vapnet är operativt. Samtidigt har jag svårt att tro att överste Pekkari inte har bättre koll eller far med osanning.

Nedan hittar ni länk till podden, Strix omnämns cirka 12 min in.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det utbildas och skjuts med STRIX på alla förband med 12cm grk(Amf möjligtvis undantaget). Gjordes en statusundersökning av STRIX förra året då det konstaterades att de hade god teknisk status. Har själv bevittnat skjutningar med STRIX under innevarande år.

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabbt svar, båda två. Roligt att höra att Strix fortfarande används, lite tråkigt då att försvarsmakten gör så lite för att uppmärksamma det. Men kanske är det bara jag som haft problem att hitta material. Om någon här kan tipsa om uppdaterad information är jag mycket tacksam, länkar till info på nätet eller egna upplevelser är lika uppskattat. Gärna info om hur vapnet är tänkt att användas taktiskt.

Jag har en teknisk fråga till forumet också. När Strix beskrivs så sägs det att den infraröda sökaren avsöker ett område 150x150 meter stort. Varför just dessa dimensioner? Är det sökaren som är begränsningen eller är det krutraketerna, som används för kurskorrigering, som inte klarar att ändra granatens bana mer än så?

Link to comment
Share on other sites

Varför det är så är nog inte helt öppet och något för oss att diskutera, men vi kan väl anta att det är en kombination av båda faktorerna inkls att de inte är tänkta att användas enskilda utan man skjuter iväg ett antal granater, det faktiska området där man kan få effekt blir betydligt större.
6 granater kan ju som exempel teoretiskt verka inom ett område av 450x300 m vilket skapar en ganska stor yta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...