Jump to content

Träning inför Försvarsmakten


Recommended Posts

Hej

 

jag har en fråga angående träning inför försvarsmakten.

 

Jag är 16 år och har varit en aktiv löpare i ca 3 år och numera springer jag över 100 km varje vecka. dock så har jag ingen styrka då jag ofta inte styrketränar.

Min fråga är hur jag ska kombinera löpning med styrketräning för att få bästa resultat. har hört att kondition träning kan påverka styrketräningen negativt.

 

Ska man köra styrketräning innan man ger sig ut och springer eller ska man göra motsatsen?

eller ska jag köra styrka en dag och löpning en annan dag?

 

Några egna tips?

 

Tack i förväg

 

Link to comment
Share on other sites

Hej! Tränar själv regelbundet 6 gånger i veckan inför anställning inom försvarsmakten. Har fått många tips från FM:s bok TRÄNA som finns att hämta på pdf fil om du googlar den. Där står lite allmänna tips osv.

 

Det låter som att du är en väldigt löpstark person så om jag var du hade jag börjat träna mer styrka kanske 3 eller 2 gånger i veckan och sedan trappa ner lite på konditionen för att bygga upp en mer flexibel fysik som är både stark och uthållig. Man blir ju bra på det man tränar på!

Glöm inte heller att marschträna innan inryck för att vänja dina knän med tung packning och undvika skador.

 

En annan varm rekommendation är att gå med i Försvarsutbildarna eller någon annan ungdomsorganisation. Har själv varit med där i 2 år och det har givit en god inblick i vad för typ av träning man bör genomföra för att fungera bra i fält.

 

Lycka till med träningen!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Tränar själv regelbundet 6 gånger i veckan inför anställning inom försvarsmakten. Har fått många tips från FM:s bok TRÄNA som finns att hämta på pdf fil om du googlar den. Där står lite allmänna tips osv.

 

Det låter som att du är en väldigt löpstark person så om jag var du hade jag börjat träna mer styrka kanske 3 eller 2 gånger i veckan och sedan trappa ner lite på konditionen för att bygga upp en mer flexibel fysik som är både stark och uthållig. Man blir ju bra på det man tränar på!

Glöm inte heller att marschträna innan inryck för att vänja dina knän med tung packning och undvika skador.

 

En annan varm rekommendation är att gå med i Försvarsutbildarna eller någon annan ungdomsorganisation. Har själv varit med där i 2 år och det har givit en god inblick i vad för typ av träning man bör genomföra för att fungera bra i fält.

 

Lycka till med träningen!

Tack för svaret, har redan läst igenom boken "träna" och är också med försvarsutbildarna. Men ska väl tagga ner lite på konditionen och öka med styrketräning.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du tränar inför anställning i FM! Min åsikt är att man ej behöver någon större styrka för att genomföra GMU, det är viktigare med kondition och vana av att marschera i kängor med packning. Så länge du har en någorlunda god grundstyrka så kommer det gå alldeles utmärkt. Sen beror det ju lite på vilken tjänst du kommer ha efter GMU, vissa är väldigt krävande rent styrkemässigt! Vad planerar du på att söka?

Link to comment
Share on other sites

Kul att du tränar inför anställning i FM! Min åsikt är att man ej behöver någon större styrka för att genomföra GMU, det är viktigare med kondition och vana av att marschera i kängor med packning. Så länge du har en någorlunda god grundstyrka så kommer det gå alldeles utmärkt. Sen beror det ju lite på vilken tjänst du kommer ha efter GMU, vissa är väldigt krävande rent styrkemässigt! Vad planerar du på att söka?

Jag inriktar mig på att bli flygbasjägare eller Amfibieskyttesoldat.

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska du komma till amf1 ;)

 

Bra kondition är alltid ett större plus än stora muskler som tar upp syre. Kom ihåg dock att inte glömma bort styrketräning för bålen och benen. Marsch träning är såklart också att föredra men inte de nödvändigaste då man lär sig de lite under GMU och massor under grundkurser som brukar vara i början av ens anställning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...