Jump to content

Kroppsviktsträning?


Recommended Posts

Hej, är en kille på 15 år, riktigt intresserad av det militära och vill i framtiden jobba inom försvarsmakten. Men tyvärr har jag inte tillgång till gym, och då undrar jag, kroppsviktsövningar, är det tillräckligt med bra träning för att ta sig igenom GMU hyfsat lätt?

Skulle också gärna vilja ha lite tips på hur jag skulle kunna träna upp mig inför GMU, springer just nu 3-4 gånger i veckan,

50x3 pushups och 50 situps. Tror inte det är nog, så skulle jättegärna var schysst om ni hade några tips för mig. :sleep:

Link to comment
Share on other sites

Skippa gym, helt. Träna bara med kroppen som vikt. Löpning, armhävningar, pull ups, situps, rygglyft. Lär dig att bära utrustning, börja vandra. Sova ute i skogen och ha med dig allt i en ryggsäck. Det kommer stärka rygg och knän, som annars går sönder på många GMUare.
Tro mig, har jobbat (jobbar fortfarande) inom FM i 5 år och innandess gjorde jag värnplikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med om vad Zynisk säger. Är du inte så insatt i hur man tränar att du vet hur många procent av RM du ska köra per repetition för ett visst ändamål och liknande kan du gott köra med egen kroppsvikt - särskilt som du är så ung också. Jag har för mig att det kan vara skadligt att träna med vikter för tidigt (även om jag vet att det påståendet debatteras för fullt lite här och där).

Är det någon gång du ska kasta på dig vikter så är det när du ska marschträna (och när du redan har marschtränat ett par gånger - börja lätt). Stärk rygg och knän, för de går ofta sönder. Stärk ben, så att du orkar traska runt. Stärk buken, så att du kan bära din egen vikt och utrustning på ett bra sätt. Resten kommer sig av sig självt. Kom ihåg att det är skillnad på att vara stark, och på att vara fältstark.

Link to comment
Share on other sites

Tjenixen!

Instämmer i föregående inlägg!!!

Fler tips samt några råd:

Ät gröt, drick mjölk, ät knäckebröd också - "knäcket" har, osagt angående energi & dylikt, den funktionen att den genom sin konsistens stärker tänder samt tandkött - vidare är det bra, osagt angående energi & dylikt, för desamma att äta torkat &/eller rökt kött (detta fick jag lära mig i det militära).

Glöm ej att variera kosten lika ofta "i fält" som hemma.

En del vill mena att överflödigt fett skall bort men redan på den Romerske kejsaren Cesars tid fann man att ett visst överflöd av fett är till nytta; dels för att ha att ta av då legionären lider i brist i tillgång till föda & dels som ett extra skydd mot yttre våld samt kyla.

Vidare är det av största vikt att du lär dig att överleva på det Naturens enorma "skafferi" har att erbjuda & att du lär dig, i så stor utsträckning som möjligt, att klara dig samt överleva själv!!!

Glöm inte heller sjukvårdskunskaper & då med det lilla rådet att det inte räcker med att lära sig/öva på andra - lägga ett "första förband" på någon annan är tämligen enkelt samt grundläggande men när du ska göra det på dig själv är det avsevärt svårare (inte bara för att du har eventuella smärtor utan rent praktiskt).

Ett exempel till förslag till övn: lär dig att "lägga första förband" på din ena underarm där den är som störst i omkrets.

Även angående sjukvårdskunskaper är det av vikt att lära klara sig utan ett paket "första förband" - lär vad naturen har att erbjuda & hur att använda det.

Ytterligare ett VIKTIGT tips: GÅ UT SKOLAN MED BRA BETYG, STUDERA & BILDA DIG!!!

"Utbildning ger en kunskap som inte är tung börda att bära".

Den absolut viktigaste tillgången är din hjärna!!!

Övning ger färdighet & ett misslyckat övningsresultat kan ses positivt - "Gör bara om tills det blir rätt"!

Önskar dig all välgång!

M.v.h: Fossilen.

Link to comment
Share on other sites

Tjenixen igen!

Glömde en sak...

Det kan också vara bra träning att göra så kallade "meningslösa sysslor"...

Ex: bor du på landet & det finns tillgång till att hugga samt stapla ved - GÖR DET!!

Försök att bara använda en hand då du lyfter veden - helst ska vedträet vara lika grovt som din handflata är i diameter & glöm ej att byta hand så du inte tränar ensidigt...

Vedhuggning, vedbärande & staplande både värmer & stärker särskilt då du kommer till den "meningslösa uppgiften" : FLYTTA ALL VED & STAPLA OM (eller skaffa mer ved)!

Jag tror det var en känd idrottsman som sa, "en av dina största motståndare är du själv".

Ett förslag till: läs in dig på "mental träning & förberedelse".

Lycka till!

M.v.h: Fossilen.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips skulle nog vara att söka till försvarsmaktens ungdomsutbildning, kostar inte mycket och är väldigt lärorikt. Gick den själv innan jag mönstrade.

 

http://www.flygvapenfrivilliga.se/

 

 

Sedan några bra kroppstränings tips skulle nog vara

-Squats, med vikt. Som skulle göra din rygg samt ben starkare

-Löpning, lång distans

-Armhävningar 25x_

-Pull ups, chin ups

-Gå i snabbt tempo "Långa sträckor" exempelvis 1mil. Med packning efter eget behag.

 

Resten kommer FVRF om du så väljer att gå, visa dig.

Hungern, kylan, tröttheten, ansvaret osv.

Edited by WildlifeConquer
Link to comment
Share on other sites

Under tiden jag läste den verksamhetsförlagda delen av officersprogrammet hade vi många kvälls- och helgtjänster. Detta innebar att det inte fanns tiotals timmar att lägga på gymmet per vecka, så jag började med högintensiv kroppviktsträning. Jag började följa Freeletics träningsguide (15 veckor) och har därefter fortsatt på egen hand varvat med intervallöpning. Jag kan varmt rekommendera denna form av träning. En högintensiv halvtimme med burpees, chins, situps, squats etc ger betydligt mer än en och en halv timme på gymmet (där man mest går omkring och inte är särskilt ansträngd överhuvudtaget).

Link to comment
Share on other sites

Högintensiv kroppsträning är bra för att bygga pump och bränna fett. Dock så övar man inte de stabiliserande musklerna och uthållighet.

 

Kroppsträning är bra för den som vill komma igång. Dock så måste man köra tyngre för att öka sin maxstyrka och bygga muskler, det är där gymmet kommer in. Visst kan man träna med bara sin kroppsvikt för att komma igång och om möjligheterna till andra träningsformer är begränsade men man kommer knappast bli vältränad om man bara gör det.

 

Finns gott om mer övningar med sin kroppsvikt. Chins, pullups, dips, knäböj, utfall, dips, ryggresningar osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...