Jump to content

Patronförare med sista-skott-spärr


klslndgrn

Recommended Posts

Hej, här kommer ännu ett inlägg, hoppas det inte är någon som stör sig :baskerKav:

 

Jag letar efter lösa patronförare till mina AK5 plåtmagasin som då skall ha sistaskottspärr.
Jag är medveten om att man kan använda plastmagasinens patronförare med lite modifikationer, dock så använder jag ju också mina plastmagasin så vill ej använda patronförarna från plastmagasinen.

 

Jag har fått höra att det säljs lösa patronförare från USA eller dylikt, men hittar tyvärr inget med hjälp av mina sökningar.

Har även fått höra att M16 magasinen har sistaskottspärr, stämmer det? Är M16 magasin = STANAG magasin?

 

Någon som har några idéer?

 

Sistaskottspärr på engelska = "last shot lock"?

Patronförare = "cartridge driver"?

 

Tack på förhand

 

Best wishes // Linkan

 

(Hemsk ledsen att det blev 3 andra dubblettposter...)

Edited by klslndgrn
Link to comment
Share on other sites

Ja det har dom. Brownells har även ett 3-pack Magpulpatronförare som funkar bra.

 

Nästan alla STANAG magasin har en patronförare med klack för sista-skott spärr. Dom svenska plåtmaggen är en av få som saknar iom att vi aktivt valde bort sista-skott spärr på AK5A. Dvs hittar du utrikiska patronförare så kommer dom nämnda funktion.

Link to comment
Share on other sites

Magpuls patronförare ger sistaskottsspärr, det kan dock bli så att du endast får i 27-29 patroner och ibland kan en patron lämnas kvar i magasinet när sistaskottsspärren aktiveras. Våra plåtmagasin är aningens kortare än de vanliga "m16" magasinen.

 

Sistaskottsspärr är inte standard på FN FNC så vi valde inte bort något från originalbössan.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har dom. Brownells har även ett 3-pack Magpulpatronförare som funkar bra.

 

Nästan alla STANAG magasin har en patronförare med klack för sista-skott spärr. Dom svenska plåtmaggen är en av få som saknar iom att vi aktivt valde bort sista-skott spärr på AK5A. Dvs hittar du utrikiska patronförare så kommer dom nämnda funktion.

Okaj, tack så mycket.

 

Vart ser du att det står att det är sistaskottspärr?

Eller avgör du på utseende?

Link to comment
Share on other sites

Magpuls patronförare ger sistaskottsspärr, det kan dock bli så att du endast får i 27-29 patroner och ibland kan en patron lämnas kvar i magasinet när sistaskottsspärren aktiveras. Våra plåtmagasin är aningens kortare än de vanliga "m16" magasinen.

 

Sistaskottsspärr är inte standard på FN FNC så vi valde inte bort något från originalbössan.

Tack så mycket!

 

Kan man göra som på plastmagasin-framföraren att man slipar bort en bit av framföraren så att det får plats 30 patroner?

 

Kan man använda m16 mag till ak5c?

Edited by klslndgrn
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för fördel att INTE ha sista-skott spärr?

 

Jag citerar 2Sharp. (se nedanför)

 

Sistaskottsspärr är inte standard på FN FNC så vi valde inte bort något från originalbössan.

 

Som du kanske läste tidigare där vi "aktivt" valde bort sista-skott-spärren kanske inte stämmer, eller så gör det, vad vet jag.. :baskerKav:

Tror ej det finns något nackdel att ha sista-skott-spärr, det enda läget jag skulle kunna se är väl vara om man är vänsterskytt.

Eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

 

Vad är det för fördel att INTE ha sista-skott spärr?

 

Jag citerar 2Sharp. (se nedanför)

 

Sistaskottsspärr är inte standard på FN FNC så vi valde inte bort något från originalbössan.

 

Som du kanske läste tidigare där vi "aktivt" valde bort sista-skott-spärren kanske inte stämmer, eller så gör det, vad vet jag.. :baskerKav:

Tror ej det finns något nackdel att ha sista-skott-spärr, det enda läget jag skulle kunna se är väl vara om man är vänsterskytt.

Eller vad tror ni?

 

frågan är hur krånglig den är att konstruera, hur stor blir mer kostnaden och hur mycket extra omvårdnad behöver de vara för att inte Murphy skall dyka upp vid sämsta tänkbara tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Du kan slipa mer patronföraren men då är min uppfattning att den lättare välter, tanken är att lämgden på patronförarens ben skall förhindra den thpen av eldavbrott.

 

De flesta m16 magasin skall fungera i Ak5C.

 

Inga problem att vara vänsterskytt, när mekanismen låser på tomt magasin byter du magasin och slår mekanismen bakåt med höger hand. Du måste ju absolut inte påverka spärren direkt.

Jag påverkar magasinsspärren med höger hands tumme när jag skjuter från vänster axel, så det blir två moment, påverka spärren, dra ut magasinet, för in nytt magasin och slå/pressa manöverhandtaget bakåt.

 

Givetvis kräver installation av en sistaskottsspärr ett ganska stort ingrepp, på ak5 krävdes det en del fräsarbete. Samt tillverkning av den nya detaljen.

Link to comment
Share on other sites

Jag gav bort mina 7 M16 magasin till en officer som tydligen blev väldigt glad över dem, fungerar alldeles utmärkt i hans ak5C, Såg ingen mening att låta dem samla damm i min koffert

Vad i hela...

 

Det förstår jag. Var köpte du dem och för hur mkt?

 

Ta tillbaka dem så köper jag dem för 700kr, lätt

Link to comment
Share on other sites

 

Det finns ju drivor med magasin som passar, handla på brownells!

 

Det hade jag gjort om de hade tillstånd att skicka utanför USA..
Dem ändrar ju iofs titt som tätt, men det brukar gå att handla magasin.

 

Annars är GP rifle enkelt att handla PMAG ifrån, eller köp GMAG från Oberland i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

för dyrt för att det ska löna sig ;)

 

har ju redan plåtmagasin, behöver bara sistaskottspärren :baskerKav:

 

dock så skulle jag ju kunna svetsa dit en liten "tärning"..

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog istället lagt mina pengar på att bygga upp ett lager PMAGs/GMAGs, då jag haft precis lika bra/dåligt track record med kronans gamla stålmagasin som med dom nya plastmagasinen. Antalet/frekvensen magasinrelaterade eldavbrott har varit likartade, det är bara orsaken till dom som varit olika. Bägge två är skräp i min mening, det är bara att välja mellan pest eller kolera.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog istället lagt mina pengar på att bygga upp ett lager PMAGs/GMAGs, då jag haft precis lika bra/dåligt track record med kronans gamla stålmagasin som med dom nya plastmagasinen. Antalet/frekvensen magasinrelaterade eldavbrott har varit likartade, det är bara orsaken till dom som varit olika. Bägge två är skräp i min mening, det är bara att välja mellan pest eller kolera.

Det jag har hört är att magasinsrelaterade eldavbrott ofta sker pga patronföljaren, därför tänkte jag införskaffa mig 15st MagPul enhanced magazine followers som jag ska installera i mina kronan-plåtmag.

 

Har du några bra länkar till pmags alt. gmags där de levererar till sverige?

 

pmags = plastic?

gmags = ??

Har hört mycket om pmags men vet ej om det är någon skillnad mot våra värdelösa plastmag...

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd! Kör själv med "moddade" plåt, och precis som ni nämnt får jag bara i 28 patroner då.

 

Tänkte tillägga en liten observation jag gjorde som kan spela ganska stor roll om du vill ha en patronförare som fungerar.

 

Hade privilegumet att företräda mitt förband i en sorts "stridsvagnsgruppfälttävlan" i Danmark i våras, där fick vi då låna danskarnas nya bössa Gevaer M/10 (Baserad på C8 Colt Canada) Då vi som var ner även hade med oss vår egna stridsutrustning så blev jag ju såklart nyfiken på om våra plastmagg funkade i denna bössa. Magget gick i och låste sig. Men det gick inte att mantla när det var tomt i magasinet.

 

Anledningen? Patronföraren var spegelvänd mot de som sitter i plastmaggen. Dvs när jag skulle dra tillbaka mekansimen på det danska vapnet så "fastnade" slutstycket i själva patronföraren, dock så hade det nog inte vara några problem med patroner i, men frågan är ju vad som händer när man kommer till sista skottet isånnafall. Men värt att tänka på är att förmodligen samma sak skulle hända i AK5an med amerikanska/nato mag.

 

Kollar man noga på hur sistaskottspärren funkar i Ak5an så ser man att det är av storvikt att patronföraren är på rätt sida. Så om du nu ska köpa något från USA, kolla om det går att få en patronförare mer eller mindre identisk till de som sitter i våra egna plastmagg. Annars kan du få jobbiga eldavbrott alternativt trasiga magasin efter det sista skottet. Och det blir ju jobbigt?

 

 

Kanske lite luddigt förklarat, men kanske räddar dig från ett ev. felköp och trasig mtrl ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd! Kör själv med "moddade" plåt, och precis som ni nämnt får jag bara i 28 patroner då.

 

Tänkte tillägga en liten observation jag gjorde som kan spela ganska stor roll om du vill ha en patronförare som fungerar.

 

Hade privilegumet att företräda mitt förband i en sorts "stridsvagnsgruppfälttävlan" i Danmark i våras, där fick vi då låna danskarnas nya bössa Gevaer M/10 (Baserad på C8 Colt Canada) Då vi som var ner även hade med oss vår egna stridsutrustning så blev jag ju såklart nyfiken på om våra plastmagg funkade i denna bössa. Magget gick i och låste sig. Men det gick inte att mantla när det var tomt i magasinet.

 

Anledningen? Patronföraren var spegelvänd mot de som sitter i plastmaggen. Dvs när jag skulle dra tillbaka mekansimen på det danska vapnet så "fastnade" slutstycket i själva patronföraren, dock så hade det nog inte vara några problem med patroner i, men frågan är ju vad som händer när man kommer till sista skottet isånnafall. Men värt att tänka på är att förmodligen samma sak skulle hända i AK5an med amerikanska/nato mag.

 

Kollar man noga på hur sistaskottspärren funkar i Ak5an så ser man att det är av storvikt att patronföraren är på rätt sida. Så om du nu ska köpa något från USA, kolla om det går att få en patronförare mer eller mindre identisk till de som sitter i våra egna plastmagg. Annars kan du få jobbiga eldavbrott alternativt trasiga magasin efter det sista skottet. Och det blir ju jobbigt?

 

 

Kanske lite luddigt förklarat, men kanske räddar dig från ett ev. felköp och trasig mtrl ;)

Kul att du gillar den!

Häftigt o få pröva annat, avundsjuk..

 

Tack så mycket, detta skall jag ta en titt på lite djupare.

Något annat tips?

Link to comment
Share on other sites

Svammel, PMAG, GMAG och ex: C8 magasin och M4 magasin fungerar utmärkt i Ak5C.

Att våra pissiga plastmagasin ställer till besvär i andra vapen är skitsamma.

Jag har använt PMAG, GMAG, TD Arc, C7/8, våra plåtmag med magpuls patronförare samt en trave av olika tillverkare av USGI al magasin i Ak5C/D och det har fungerat utmärkt.

 

Om patronföraren matar från höger eller vänster spelar ingen roll då det är baksidan som aktiverar sistaskottsspärren.

 

Om du använder magpuls patronförare får du problemet som nämnts ovan, dvs du får inte i 30 patroner i magasinet. Du kan också få att sistaskottspärren aktiveras när det är en patron kvar.

 

GMAG är en europeisk variant på PMAG. Som inte har med Magpul att göra.

 

Här kan du handla patronförare:

http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/2319633504/SubProducts/818879&ff_pos=52&ff_origPos=24&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=54287A3E-A6A9-977D-7126-1414141B771D

 

Mitt bästa tips är som det redan nämnts, köp en trave GMAG. De är smidiga som plåtmagasinen och fungerar utmärkt i Ak5C, betydligt bättre än att modda plåtmagasinen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag hade nog istället lagt mina pengar på att bygga upp ett lager PMAGs/GMAGs, då jag haft precis lika bra/dåligt track record med kronans gamla stålmagasin som med dom nya plastmagasinen. Antalet/frekvensen magasinrelaterade eldavbrott har varit likartade, det är bara orsaken till dom som varit olika. Bägge två är skräp i min mening, det är bara att välja mellan pest eller kolera.

Det jag har hört är att magasinsrelaterade eldavbrott ofta sker pga patronföljaren, därför tänkte jag införskaffa mig 15st MagPul enhanced magazine followers som jag ska installera i mina kronan-plåtmag.

Har du några bra länkar till pmags alt. gmags där de levererar till sverige?

pmags = plastic?

gmags = ??

Har hört mycket om pmags men vet ej om det är någon skillnad mot våra värdelösa plastmag...

GP Rifle ligger i Sverige och levererar till Sverige, Oberland ligger i Tyskland och levererar till Sverige.
Link to comment
Share on other sites

Riktlinjerna för om och hur magasin får exporteras av Brownells har svängt flera ggr. under de senaste åren. Ibland är det ok, ibland inte.

OK ska hålla ögon och öron öppna!

Ser ni att de skickar till Sverige så meddela gärna mig här i tråden eller i ett privat meddelande. Tack

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...