Jump to content

Funderingar kring När Balkan Brann av Ulf Henricsson


Recommended Posts

Läste boken för ett par månader sedan, och när det postades i "Vlasko"-tråden blev jag lite nyfiken.

Med stor reservation eftersom jag inte har boken framför mig, jag uppenbarligen inte var på plats, och minnet ibland sviktar.

 

Om jag kommer ihåg rätt beskriver Henriksson händelsen ungefär så här:

-----------------------------

Kompanichef/plutonchef beordrar varningsskott när styrkan blir stoppad. En soldat skjuter varningsskott. Rikochet/stenflisa träffar Vlaskos läpp. Han tar 3 st. gisslan.

Vlasko kräver en PBV och annat, men får i slutändan inget - förutom id-kortet från den soldaten som sköt varningsskottet, på beslut av kompanichefen.

 

Personal i kompaniet har efter det tappat i förtroende för kompanichefen.

Vid ett möte frågar Henriksson varför, får svaret att det beror på utlämnandet av id-kortet.

Henriksson svarar ungefär: "Jo, men det hände ju ingenting med soldaten efter det, så enligt mig agerade kompanichefen därför helt korrekt."

Och efter det var alla nöjda och glada, och Henriksson har återigen räddat situationen.

------------------------------

Några tankar:

- Med det resonemanget så skulle jag kunna slänga en sten mot någons huvud med syfte att skada denne, men om jag missar så har det "inte hänt något".

- Kanske befälet som beordrade varningsskottet skulle lämnat ut sitt id-kort istället?

- Om det hade hänt något med soldaten, hade då Henriksson fortfarande tyckt det var ok att lämna ut id-kortet.

Link to comment
Share on other sites

för min del anser jag följande,

1. pratar vi vuxna mäniskor och gatusten, hade jag hävdat nödvärn efteråt, om jag sett va den gjort redan när den var på väg fram.

 

2. inget id borde lämnats ut, jag hade inte haft något förtroende för en officer som väljer att utsätta både soldater och dess anhöriga för en risk. efter att den utfört en order.

 

3. kanske, jag känner inte Henriksson. De känns som de beror på vilken personlig insatts han har i agerandet.

Link to comment
Share on other sites

Ett dåligt/medelmåttigt kompani kan utföra underverk med "rätt" chef. Ett superbt kompani bryts ner ganska snabbt om förtroende för chefen saknas. Jag hade aldrig lämnat ut en soldats id om soldaten agera på min order. Hellst ingens id alls men om tvnget så mitt egna!

 

Men, jag var inte där. Som tur är.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Funderingar kring När Balkan Brann av Ulf Henricsson

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...