Jump to content

Vad ska man tänka på under dagen/dagarna man mönstrar?


Recommended Posts

Hittade något om detta länge sedan, men hittade inte när jag sökt de senaste dagarna.

 

Jag som mönstra torsdag & fredag (24-25 april)

 

Vad bör jag tänka på? Mat, underhållning där, ta med mat och så vidare!

De är alltid bra att komma utvilad, så inget vin, kvinnor och sång fram till dess :) annars får de som mönstrat senare komma med bättre synpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mönstrat en gång och antagningsprövat två gånger sedan 2009, alla tre gånger i Stockholm (Värtahamnen).

Mat får man på plats, så det är inget du behöver bekymra dig över så länge som du inte känner att du skulle vilja äta frukt eller något liknande i anslutning till fystesterna

.

Däremot råder jag dig att plocka med dig underhållning i form av laptop - ska man vara där i två dagar finns det risk för mycket dötid första dagen.
Visserligen finns det underhållning på plats i form av VHS-filmer och kortlekar, men jag som inte är överdrivet social av mig hade stor nytta av min laptop när jag var där.

Annars är det nog inget mer än det som står angivet i de papper du fått som du egentligen behöver. Du ska bo, eventuellt tillsammans med andra, i ett rum i två dagar. Planera därefter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mönstrat en gång och antagningsprövat två gånger sedan 2009, alla tre gånger i Stockholm (Värtahamnen).

 

Mat får man på plats, så det är inget du behöver bekymra dig över så länge som du inte känner att du skulle vilja äta frukt eller något liknande i anslutning till fystesterna

.

Däremot råder jag dig att plocka med dig underhållning i form av laptop - ska man vara där i två dagar finns det risk för mycket dötid första dagen.

Visserligen finns det underhållning på plats i form av VHS-filmer och kortlekar, men jag som inte är överdrivet social av mig hade stor nytta av min laptop när jag var där.

 

Annars är det nog inget mer än det som står angivet i de papper du fått som du egentligen behöver. Du ska bo, eventuellt tillsammans med andra, i ett rum i två dagar. Planera därefter.

Tror tyvärr inte att de kör med lappar längre. Allt jag fått reda på (Stod på deras hemsida) var, träningskläder, eventuella dusch grejer, hälsodeklaration, betyg och ID.

Lite därför jag frågar! Kommer nog slänga med datorn och någon bok!

Link to comment
Share on other sites

Att gör ditt bästa kanske?

Tag med det du fått besked om och en bok - samt eventuella mediciner du tar regelbundet.

Vad mer tror du att man behöver? Vi pratar två dagar... kan man inte vara borta från mamma och pappa utan skype, snutt, dator mm så ska man nog fundera på om GU är det rätta.

Du kanske tvingas bo i fält i hela fyra dagar utan att ens se en dator. Sådant tär på psyket hos dagens unga, försök att vänja dig och se hur du reagerar utan dator under de två dagar som mönstringen tar.

/m

Link to comment
Share on other sites

Att gör ditt bästa kanske?

Tag med det du fått besked om och en bok - samt eventuella mediciner du tar regelbundet.

Vad mer tror du att man behöver? Vi pratar två dagar... kan man inte vara borta från mamma och pappa utan skype, snutt, dator mm så ska man nog fundera på om GU är det rätta.

Du kanske tvingas bo i fält i hela fyra dagar utan att ens se en dator. Sådant tär på psyket hos dagens unga, försök att vänja dig och se hur du reagerar utan dator under de två dagar som mönstringen tar.

/m

Haha, sant! Kan ju säga att allt jag hade med var en bok ;) Och frågan var mer menad med mat, dricka och så vidare, hur mycket man fick där!

 

Tyvärr fick jag åka hem nästan omedelbart pga att jag tydligen har en jätte liten hörsel nedsättning på vänsterörat (Super liten sa sjuksköterskan), anledningen till varför de inte kan ta in mig för det var "Du kommer få höra mycket smällar och sånt"...

 

Senare sa de att det kan vara tillfälligt, att jag har en dålig dag, nyss varit förkyld eller liknande, så ska till vårdcentralen om 2 veckor och testa igen, är det rätt ska jag mönstra om!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om du är nervös, vätska upp under tiden så man slipper vätskebristen vid alla tester och intervjuer

Jag mönstrade 94 och då hade inte myten om "törst är opålitligt - det är redan för sent" nått Sverige - såg igen som dukade under av vätskebrist.

Människans tidiga förfäder (hominiderna) dök upp för ca 30 miljoner år sedan, du tror inte att vi på den tiden har haft möjlighet att utveckla ett väl fungerade system för att hantera vätskebalansen i kroppen? TÖRST kallas det.

Myten om att "när du är töstig är det redan för sent" skapades av företaget EVIAN som ville öka sin försäljning av vatten på flaska. Det finns en studie från London Maraton som visar att det var betydligt fler av de som vätskade upp sig - än de som inte gjorde det - underprestarade kraftigt. Kort så finns det väldigt lite stöd för dessa "dricka på förlag" teorier inom den medicinska vetenskapen. Idag är det snarare överkonsumtion av vätska som läkarna ororar sig för.

Så skippa "uppvätskningen" och lita på naturen och läkarna.

 

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=9581

http://tranastyrka.se/mild-vatskebrist-forsamrar-inte-prestationen/

http://www.telegraph.co.uk/health/dietandfitness/9163138/Over-drinking-can-be-deadlier-than-dehydration.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...