Jump to content

Vad ska ersätta SK 60?


Young aviator

Recommended Posts

Ytter; man måste skilja på äpplen och päron. Det britterna gjorde med Tornado under Gulfen är vad Britterna kallar låghöjd, inte vad FV kallar låg höjd. Det är skillnad på låghöjdsuppträdande och låghöjdsuppträdande. FV har annamat Långtbortistandoktrinen med användande av precisionsvapen på medelhög höjd. Det går bra mot en tekniskt svårt underlägsen fiende. När fienden heter medelstormakt Inte-fullt-så-Röd-som-tidigare så är läget helt annorlunda som jag tror vi diskuterat i andra trådar. Men landsätter man en styrka på Gotland med ett lämpligt lv-system så blir det väldigt svårt att ligga med en Gripen och lasra in några bomber. Skall FV överleva någon längre stund mot en kvalifiserad motståndare så är det ner på lågan som gäller igen. Hjulet är som bekant runt.

Lättattack är ett koncept som dog sotdöden med SK 60, den drogs bort för att den inte klarade att överleva i en allt mer sofistikerad hotbild. Att lägga sig i rakbana mot målet ett par sekunder är inget som är positivt för överlevnaden, vilket till slut flygstaben insåg.

Med tanke på det myckna samarbetet med ett klocktillverkande land så är det nog troligt att nästa skolflygplan levereras av Pilatus, vare sig FV vill eller inte.

 

Och börja inte tjaffsa om GPS-bomber.

 

//Imint, Lecturer in Approximate Accuracy.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ett långsamt och lågflygande plan har ju flera gånger visat sig vara påfallande effektiva tros att de på papperet är långt efter. Swordfish under VK2 och MFI-9 i Biafra är ju två exempel. Det är ju heller ingen slump att plan som A-1 och A-10 (och Su-25) är relativt långsamma. Det finns helt enkelt tillfällen då low-and-slow är att föredra. Under Gulfkriget så var det ju ex AH-64:or som gick in och slog hål på luftförsvaret innan fotogenråkorna tog över.

 

PC-21 lär bli ersättaren till SK-60, av hyfsat uppenbara skäl.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Nu tänker jag bara kommentera lite matematik, och lämna lätta attacken åt sitt öde (den är redan borta i vilket fall som helst).

 

Det är ett vanligt misstag att om vi har 1% chans att något händer vid ett tillfälle, så är det 50% chans att det händer om vi gör det 50 gånger. Men det är fel. Statistik fungerar inte på det sättet. Det kan enkelt inses om vi tar en tärning. Oddset för att slå en sexa är 1/6. Om vi slår tärningen 5 gånger, och inte fått en sexa än så skulle det annars inneburit att det sjätte slaget måste bli en sexa, vilket är absurt. Vill folk verkligen veta hur man räknar ut oddsen vid upprepade försök så kan vi ta det någon annan stans. Det är inte superkomplicerat, men det blir ju lite off topic...

 

Så simuleringen låter verkligen som överlevnadschanserna var ganska bra. Men det finns som sagt var många aspekter, som alltid.

 

 

Nu blandar du ihop saker och ting. Det du tar upp är att använda statistik till att förutsäga när saker händer, vilket inte går. Om du singlar slant är det alltid 50% chans att det blir krona oavsett hur många gånger det blivit krona innan. Men om du singlar slant 100 gånger kommer det att bli mycket nära 50% krona totalt.

 

 

Nja. Det var du som blandade.

Du sa: "Om man säger till en pilot att risken att bli nedskjuten är bara 1%, så låter det acceptabelt, men tala sedan om att 50 uppdrag innebär 50% risk så är det inte lika roligt längre."

 

Och så fungerar alltså inte statistik. Behöver vi dra det längre?

Link to comment
Share on other sites

Dessutom så var man rätt så taskig med Tornadoförbanden och lät dessa gå in mot flygbas där luftvärnet har väckts och bemannats. Tanken med deras uppträdande var ju att rotevis gå mot rullbana med den överraskning som följer av att komma in lågt. Inte som nu när SEAD med störning och halvsmarta bomber och ganska dumma Antiradarrobotar har levt en hel cirkus i en kvart tjugo minuter innan verkansflygplanen ska köra mitt in i Getingboet.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Och GPS-bomber, det är hot shit det...

 

J.K Nilsson

 

Men ett av de senaste numren av "Flight" har en artikel om hur enkelt det är att störa ut GPS. Det skrivs om utrustning för 20 brittiska pund som påstås kunna störa ut signalen på 200-300 meters avstånd, så med en militär budget är det väl enkelt att göra slarvsylta av GPS-signalen inom några km radie.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser i min spåkula att regeringen, oavsett färg, genomför massiva satsningar på besparingar och effektivitet genom att helt enkelt lägga ned allt som har med SK60 att göra och istället köpa in sig på lite tid i valfritt annat land.

 

"Framgångsrikt internationellt konsolideringsprojekt i flygsektorn" kommer det stå i Dagens Industri, artikel skriven av Fas3-arbetare och infokälla blir Michael Moore.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag tar tillbaka mitt påstående om Hawker Hunter, jag menade givetvis Hawk T1 som alternativ trainer.

Finland kör ju med moderniserade Hawk Mk 51/51A och Mk 66 (cockpit och avionik moderniserad) i skolningen. Finska flygvapnet och Patria har i ett antal år haft ambitioner att erbjuda utländska flygvapen skolning i Finland. Se t.ex i Patrias företagsinfo

http://www.patria.fi/en/news+and+events/news/successful+maiden+flight+by+patria-modified+hawk+mk66.html

 

The new, upgraded aircraft will further increase the Kauhava-based training centre's capacity to offer high-quality flight training for both Finnish pilots and foreign customers.

 

 

Man har bl.a. påtalat att det finns utrymme att flyga i Finland, jämfört med Centraleuropa. Sverige har ju inte problemet med utrymmesbrist, så här finns inget försprång, men de uppgraderade Hawk planen flyger ännu länge i Finland.

Link to comment
Share on other sites

Apone,

Med tanke på dina inlägg de senaste dagarna kan man nästan ana att du har blivit cynisk, bedrövad och hopplöst uppgiven.

 

Jag förstår dig, svårt att vara annat ibland. "Det är mycket nu"

Jag minns att jag tyckte Roine Carlsson och hans charader om flottans "plåtschabrak" var verklighetsfrämmande, men "Alliansen" med (M) i spetsen får ju Baghdad Bob att verka sanningstalande och trovärdig.

 

Egenskaperna du räknar upp infann sig redan en mörk höst på Södra Fältet för många år sedan, men RO Kn Enström och Widegren framkallar ett mera utagerande beteende, möjligen..

 

;-)

 

GMY

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Vikingman

 

Nu blandar du ihop fiktion eller egna slutsatser med verkligheten.

A-10 under första Gulfkriget utförde en rad olika uppdrag som vanliga förståsigpåare inte trodde en slö A-10 kunde utföra.

Ändå utfördes uppdragen med riktigt, riktigt bra resultat. Finns precis hur mycket info som helst om vad som gjordes med vilket resultat och med vilka förluster. Googla så kommer du få en aha-upplevelse.

 

Slut OT

 

Jag tycker mina synpunkter stödjs av vad andra skrivit i tråden att Sk 60 inte är mycket att komma med i dagens stridsmiljö. Planet är 50 år gammalt och har redan nått sitt bäst före datum.

 

>A-10 under första Gulfkriget utförde en rad olika uppdrag som vanliga förståsigpåare inte trodde en slö A-10 kunde utföra.

 

Jag läste att A-10 sköt ned ett par helikoptrar med sin kanon under första Gulf-kriget. Vilka andra ovanliga uppdrag tänkte du på eller ge mig några länkar via PM.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser i min spåkula att regeringen, oavsett färg, genomför massiva satsningar på besparingar och effektivitet genom att helt enkelt lägga ned allt som har med SK60 att göra och istället köpa in sig på lite tid i valfritt annat land.

 

"Framgångsrikt internationellt konsolideringsprojekt i flygsektorn" kommer det stå i Dagens Industri, artikel skriven av Fas3-arbetare och infokälla blir Michael Moore.

 

 

Apone,

Med tanke på dina inlägg de senaste dagarna kan man nästan ana att du har blivit cynisk, bedrövad och hopplöst uppgiven.

 

Jag förstår dig, svårt att vara annat ibland. "Det är mycket nu"

Min gode IB5,med tanke på er bådas förbandstillhörighet så ser jag inte Apones bitterhet som förvånande. Tvärtom förväntar jag mig det av er båda..

 

@Apone har min herre något emot RO-Kaptener? Nå?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Och GPS-bomber, det är hot shit det...

J.K Nilsson

 

Men ett av de senaste numren av "Flight" har en artikel om hur enkelt det är att störa ut GPS. Det skrivs om utrustning för 20 brittiska pund som påstås kunna störa ut signalen på 200-300 meters avstånd, så med en militär budget är det väl enkelt att göra slarvsylta av GPS-signalen inom några km radie.

Tja, finns ju det lilla problemet också. Dock störning kommer ifrån fel sida så det finns ganska goda förutsättningar att göra något åt problemet på höjd, sista biten kan gott skötas av en bra TN-plattform. Frågan är vilka aktiva störskydd som operatörer utanför den stat som driftar GPS-sateliterna kan köpa.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Bara det inte slutar med att Saab blir uppköpt.

 

Och det skulle vara dåligt?

 

Oftast slutar sådant dåligt för Sverige. Sverige är inte det land man behåller, eller satsar nytt 9 gånger av 10.

(Tyvärr, får jag väl säga. Är ju själv utvandrad, och kan bara beklaga att trots hög teknologisk nivå, så finns det andra aspekter av Sverige som gör att företag inte direkt flockas i landet...)

 

Men ett samarbete mellan Saab och Boeing skulle kunna vara intressant. Fast jag är inte så övertygad om det. Jag kan se Saabs intresse, men jag har svårt att se att det skulle vara så väldans intressant från Boeings sida.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Verkar inte finnas något större intresse från Flygvapenchefen Micael Bydén att ersätta Sk60 med annat skolflygplan:

 

http://www.defensenews.com/story/defense/show-daily/paris-air-show/2015/06/14/sweden-to-get-1st-nh90-helicopter-in-fall/71220498/

 

Turning to Sweden's future pilot training needs, Bydén said he had no real interest in picking a new jet trainer to replace Sweden's aging Saab 105s.
"It's not about the platform," he said. "The pedagogics have nothing to do with the platform. I am interested in the training environment from start to finish. After two years on the 105, which is pretty analogue, my pilots do pretty well."
Link to comment
Share on other sites

 

Verkar inte finnas något större intresse från Flygvapenchefen Micael Bydén att ersätta Sk60 med annat skolflygplan

 

 

Jag vet inte, jag tolkar det som att han är nöjd och gärna behåller dagens plattform så länge det går. Nya plan är ju dock oundvikliga på en eller annan tidpunkt, om det inte ska outsourcas.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...