Jump to content

Vet alla gss-t om att de tjänar 30% mindre än vad de förmodligen tr


Recommended Posts

Sent i höstas deltog jag i min första övning som gss-t. En riktigt bra utvecklande övning och jag ser fram mot vårens övningar.
När lönespecifikationerna kom så var ganska mycket fel. Fel lön, fel ersättning för övningsdygn..
Det som jag inte fick ihop var lönen per dag (572kr). I ett samtal med HR-C så fick jag reda på att det enligt kollektivavtal utbetalas 3,3% av månadslönen per dag om man inte jobbar en hel månad. Vem har tänkt att man jobbar 30 dagar per månad?
Det logiska och praxis är att man delar lönen med de 21 arbetsdagar som finns per månad vilket ger 4,8% per dag.
Jag kontrollerade det hela med en vän som är revisor eftersom jag inte förstod hur någon tänkt. Det slutade med att han skrattade och sa grattis Försvarsmakten.
Som gss-t så kommer jag mycket sällan tjänstgöra en hel månad i sträck. Därför kommer min grundlön att vara 30% lägre än mina kontinuerligt anställda kollegor.
Lönen hamnar långt ner på listan över varför jag vill vara soldat, men att känna att man får fel/för lite lön är minst sagt skrattretande.

Är det ingen annan som har uppmärksammat detta?

Link to comment
Share on other sites

Tror det inte blivit uppmärksammats eftersom liknande regler finns överallt inom arbetslivet, inte minst inom de statliga verksamheterna.

 

Ofta sker avdrag på antalet arbetsdagar i månaden, men utbetalning av ersättningar och lön efter antalet dagar i månaden.

 

(Som exempel, åker jag på VAB får jag ett avdrag för mellan beräknat på mellan 20-22 dagar, men Försäkringskassan beräknar ersättningar på

365 dagar, dvs 28, 30 eller 31 dagar i månaden).

 

Grundorsaken ligger i begreppet, månadslön, vilket egentligen utgår från grundförutsättningen att man ska vara anställd hela månaden.

 

Inget försvar till varför det är så, men dock en förklaring till varför det blivit så.

Link to comment
Share on other sites

För er som undrar var detta kommer ifrån med endast 3,3 % per dag, se ALFA-T-avtalet på länken nedan:

http://www.arbetsgivarverket.se/upload/Avtal-Skrifter/CentralaAvtal/alfaalfa-t110617.pdf

 

Detta är inget som är enskilt för FM, detta gäller samtliga statsanställda tjänstemän anslutna via SACO, TCO eller OFR

(vilket även omfattar soldater, via bland annat Officersförbundet (SACO) även om det finns undantag i lag gällande en

del villkor som är reglerad i lag).

 

Vad vill jag ha sagt med detta? Att det inte är ett problem enbart för FM, utanför hela statsapparaten. Det har bara blivit

ovanligt tydligt för GGS/T eftersom de är så tydligt deltidsanställda.

 

Även att reflektera över är att FM är skyldiga att följa ALFA-T, som är kollektivavtal, även om det troligen denna gång spelar

dem i händerna.

 

Som sagt, jag tycker också att GSS/T ska ha betalt för den tid de lägger ner, men att anklaga enbart FM när de följer kollektivavtal

känns twistat kontraproduktivt.

Link to comment
Share on other sites

Det är två parter som skriver ett kollektivavtal och här är det onekligen arbetsgivaren som har gjort det bästa jobbet.

 

Ett problem kan väl vara att gss-t är ett särintresse för facket. Väldigt få lär vara medlemmar och facket månar om sina medlemmars intressen.

Link to comment
Share on other sites

Att tänka på är att ALTA-T avtalet är förhandlat mellan SACO, OFR och TCO samt Arbetsgivarverket. De villkor som leder till den beskrivna situationen är alltså inget som FM har förhandlat fram själva.

 

Möjligheten hade dock funnits för t.ex. Officersförbundet att förhandla fram lokala avtal som komplement. Min personliga reflektion är dock att Officersförbundet inte velat göra detta dels på grund av det osäkra rättsläget kring all GSS-tjänstgöring samt frågan om vad de kan erbjuda som motbud. Det är trots allt svårt för en fackförening att vinna en förhandling utan att kunna erbjuda fördelar.

 

På det hela taget, det jag vill belysa är att det vi ser effekterna av är att vi har "yrkefierat" försvarsmakten, vilket gör att den logiska följden blir att arbetsmarknadens regler ska gälla, med de eventuella undantag som återfinns genomförda och kommande lagändringar.

 

 

Edit: Formattering

Edited by Snowtiger
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för gnäll?! 575kr/dag är ungefär vad den GSS/K tjänade per dag med det förra avtalet. Våra GSS/T var även med på en övning där de fick med tio övningsdygn.

Pengarna från detta plus dygnsersättningen" ger en bra summa pengar. För övrigt så skriver GSS/t kontrakt nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hur man än räknar så är 572 kr/dag en fantastiskt dålig lön oavsett yrkesgrupp. Eventuella tillägg gör detsamma då vilken arbetare som helst får betydligt högre tillägg om denne lägger ner lika mycket övertid på sitt arbete.

Link to comment
Share on other sites

Yohn: det motsvarar en månadslön på 12012kr.

Kul att era gss-t var med på en övning som var upplagd så att det var övningsdygn, men vad har ersättningen för det med saken att göra? Det är väl ett lika dåligt argument som att soldatlönerna inte är så dåliga då de får risktillägg vid en eventuell mission.

Det jag lyfter är att om man jobbar mån-fre i två veckor så är det normala att man får (nästan) en halv månadslön. Att man inte får det bl.a. Inom försvarsmakten blir extra tydligt för de som som regel inte jobbar en hel månad åt gången.

Link to comment
Share on other sites

Yohn: det motsvarar en månadslön på 12012kr.

Kul att era gss-t var med på en övning som var upplagd så att det var övningsdygn, men vad har ersättningen för det med saken att göra? Det är väl ett lika dåligt argument som att soldatlönerna inte är så dåliga då de får risktillägg vid en eventuell mission.

Det jag lyfter är att om man jobbar mån-fre i två veckor så är det normala att man får (nästan) en halv månadslön. Att man inte får det bl.a. Inom försvarsmakten blir extra tydligt för de som som regel inte jobbar en hel månad åt gången.

 

Jag skall på min första KFK V.8 efter att ha tackat Ja till kontrakt i december och jag kommer definitivt att ta upp den här frågan med närmast ansvariga människor när tillfälle ges. Inte för att jag förväntar mig förändring baserat på bara mitt "klagomål" men för att sådana här frågor och behöver höras genom de korrekta kanalerna.

Tänker även försöka diskutera frågan med övriga T-soldater på övningen när tillfälle ges och se om man inte kan skaka fram lite opinion i leden.

 

För att sammanfatta (för mig själv främst) så ligger problematiken i att månadslönen betalas ut till 3,3% av månadslönen per dag, om man inte arbetar en hel månad, som GSS/T sällan eller aldrig gör. Detta gör att GSS/K soldater med samma månadslön i praktiken får högre ersättning per dag, då de får ut en hel månadslön. Övningsdygnsersättning/motsv inte inräknat.

 

Exempel;

Peter arbetar som Ledningssoldat med ett GSS/T kontrakt. Hans månadslön är (påhittat) 17 250 kr.

Han tjänstgör fem dagar under februari. Eftersom han inte tjänstgör en hel månad, beräknas hans dagsersättning till 575 kr (3,3% av 17 250) Hans månadslön blir då 2 875 kr.

 

Lisa arbetar som Ledningssoldat med ett GSS/K kontrakt. Hennes månadslön är (påhittat) 17 250.

Eftersom hon är heltidsanställd tjänstgör hon 20 dagar i februari (februari 2013 råkar ha 20 arbetsdagar) och får ut en hel månadslön på 17 250. Hennes dagersättning är då 826,50 kr.

 

Till grund för uträkningen av ersättningen ligger Alfa-T-avtalet (2:2) som är det gällande kollektivavtalet.

Edited by Blanco
Link to comment
Share on other sites

Yohn: det motsvarar en månadslön på 12012kr.

Oj räknade visst lite fel. Dock så var det fortfarande mer än vad än hemvärnssoldat tjänar för samma övningstid.

 

Tänk om alla tänkte; "jag tjänar mer att jobba över på mitt egna arbete än att gå ut och sova i skogen på en hemvärnsövning".

Då hade vi ju kunnat skrota Hemvärnet och alla Friviorg.

Link to comment
Share on other sites

 

Yohn: det motsvarar en månadslön på 12012kr.

Kul att era gss-t var med på en övning som var upplagd så att det var övningsdygn, men vad har ersättningen för det med saken att göra? Det är väl ett lika dåligt argument som att soldatlönerna inte är så dåliga då de får risktillägg vid en eventuell mission.

Det jag lyfter är att om man jobbar mån-fre i två veckor så är det normala att man får (nästan) en halv månadslön. Att man inte får det bl.a. Inom försvarsmakten blir extra tydligt för de som som regel inte jobbar en hel månad åt gången.

 

Jag skall på min första KFK V.8 efter att ha tackat Ja till kontrakt i december och jag kommer definitivt att ta upp den här frågan med närmast ansvariga människor när tillfälle ges. Inte för att jag förväntar mig förändring baserat på bara mitt "klagomål" men för att sådana här frågor och behöver höras genom de korrekta kanalerna.

Tänker även försöka diskutera frågan med övriga T-soldater på övningen när tillfälle ges och se om man inte kan skaka fram lite opinion i leden.

 

För att sammanfatta (för mig själv främst) så ligger problematiken i att månadslönen betalas ut till 3,3% av månadslönen per dag, om man inte arbetar en hel månad, som GSS/T sällan eller aldrig gör. Detta gör att GSS/K soldater med samma månadslön i praktiken får högre ersättning per dag, då de får ut en hel månadslön. Övningsdygnsersättning/motsv inte inräknat.

 

Exempel;

Peter arbetar som Ledningssoldat med ett GSS/T kontrakt. Hans månadslön är (påhittat) 17 250 kr.

Han tjänstgör fem dagar under februari. Eftersom han inte tjänstgör en hel månad, beräknas hans dagsersättning till 575 kr (3,3% av 17 250) Hans månadslön blir då 2 875 kr.

 

Lisa arbetar som Ledningssoldat med ett GSS/K kontrakt. Hennes månadslön är (påhittat) 17 250.

Eftersom hon är heltidsanställd tjänstgör hon 20 dagar i februari (februari 2013 råkar ha 20 arbetsdagar) och får ut en hel månadslön på 17 250. Hennes dagersättning är då 826,50 kr.

 

Till grund för uträkningen av ersättningen ligger Alfa-T-avtalet (2:2) som är det gällande kollektivavtalet.

Ser inte all arbetstidsberäkning ut såhär?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Yohn: det motsvarar en månadslön på 12012kr.

Kul att era gss-t var med på en övning som var upplagd så att det var övningsdygn, men vad har ersättningen för det med saken att göra? Det är väl ett lika dåligt argument som att soldatlönerna inte är så dåliga då de får risktillägg vid en eventuell mission.

Det jag lyfter är att om man jobbar mån-fre i två veckor så är det normala att man får (nästan) en halv månadslön. Att man inte får det bl.a. Inom försvarsmakten blir extra tydligt för de som som regel inte jobbar en hel månad åt gången.

 

Jag skall på min första KFK V.8 efter att ha tackat Ja till kontrakt i december och jag kommer definitivt att ta upp den här frågan med närmast ansvariga människor när tillfälle ges. Inte för att jag förväntar mig förändring baserat på bara mitt "klagomål" men för att sådana här frågor och behöver höras genom de korrekta kanalerna.

Tänker även försöka diskutera frågan med övriga T-soldater på övningen när tillfälle ges och se om man inte kan skaka fram lite opinion i leden.

 

För att sammanfatta (för mig själv främst) så ligger problematiken i att månadslönen betalas ut till 3,3% av månadslönen per dag, om man inte arbetar en hel månad, som GSS/T sällan eller aldrig gör. Detta gör att GSS/K soldater med samma månadslön i praktiken får högre ersättning per dag, då de får ut en hel månadslön. Övningsdygnsersättning/motsv inte inräknat.

 

Exempel;

Peter arbetar som Ledningssoldat med ett GSS/T kontrakt. Hans månadslön är (påhittat) 17 250 kr.

Han tjänstgör fem dagar under februari. Eftersom han inte tjänstgör en hel månad, beräknas hans dagsersättning till 575 kr (3,3% av 17 250) Hans månadslön blir då 2 875 kr.

 

Lisa arbetar som Ledningssoldat med ett GSS/K kontrakt. Hennes månadslön är (påhittat) 17 250.

Eftersom hon är heltidsanställd tjänstgör hon 20 dagar i februari (februari 2013 råkar ha 20 arbetsdagar) och får ut en hel månadslön på 17 250. Hennes dagersättning är då 826,50 kr.

 

Till grund för uträkningen av ersättningen ligger Alfa-T-avtalet (2:2) som är det gällande kollektivavtalet.

Ser inte all arbetstidsberäkning ut såhär?

Jo ALFA-T är det gällande kollektivavtalet för statligt anställda, så det fungerar på samma sätt för alla statligt anställda som bara får lön för del av månad.

Link to comment
Share on other sites

Det där med 1/365 gäller också då HV får inkomstbortfallsersättning. Exempel: KFÖ onsdag kväll till söndag eftermiddag. Löneavdrag från civila jobbet torsdag+fredag 2/21 av månadslönen. Inkomstersättning 2/365 av 90% av SGI, med ett tak vid månadslön ca 28.000 kr/mån . Får man halva inkomstbortfallet i ersättning får man vara glad. Jag fick ett avdrag på 1400 spänn om dagen, ersättning knappt 800.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Alternativt "jag skulle vilja göra en insats, men har inte råd med inkomstbortfallet".

Tycker att den där meningen säger emot sig själv. För att göra en Insats måste man offra något.

Visserligen sant men har man inte råd att betala hyran eller köpa vinterkläder till sina barn överlåter man troligtvis offrandet till någon annan

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

 

Alternativt "jag skulle vilja göra en insats, men har inte råd med inkomstbortfallet".

Tycker att den där meningen säger emot sig själv. För att göra en Insats måste man offra något.

Insatsen ligger i att jag offrar min tid, min familj, mitt engagemang och ställer min kropp till förfogande till något som inte är helt fritt från risk att skadas.

Och det hade varit helt ok för min del. Men att det ska kosta mig 75% av min inkomst jämfört med att gå och sätta mig på mitt kontor och jobba med det som jag är bäst på känns surt. Om du tycker att det är motsägelsefullt så får du gärna göra det för min del :)

Jag har gett mina år i aktiv tjänst och lockas inte av att jobba gratis längre.

 

Hur man än ser på det så är ersättningen ruskigt dålig, och precis som med lågavlönade "skitjobb" så får man sökande därefter.

Edited by Born
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hur man än ser på det så är ersättningen ruskigt dålig, och precis som med lågavlönade "skitjobb" så får man sökande därefter.

 

Så du menar alltså att de som var med i och ställde upp i hemvärnet och friviorg nästan gratis för fem år sen var skit i din mening?

Edited by Yohn
Link to comment
Share on other sites

Då hemvärnsverksamheten mest utfördes under tiden då huvuddelen av befolkningen var ledig (helger mm) och dessutom innebar några få timmar per år så är det inte direkt jämförbart. Enstaka dagar med SGI är inte så starkt påverkande på ekonomin.

 

Men visst, om du är nöjd med den lön som utgår så får du vara det, grattis till förmågan att inte känna behov av att kravställa en arbetsgivare.

 

Förövrigt måste jag nog påstå att kravbilden på GSS-T soldaterna kontra HV soldaterna ger svaret på din fråga.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Lägg ner nu, du gör dig bara fjantig.

 

Men ja. Risken för att FM går miste om bra personal på grund av det låga löneläget är överhängande i förlängningen. Sen får du lägga in egna tolkningar bäst du vill.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skit är de verkligen inte. Men jag tror, som jag sagt förut, att kvaliteten på deltagarna kommer att sjunka när man övar mer och mer på vardagar. Ekonomiskt bör det, för de flesta, gå runt i.o.m. den skattefria bonusen. Men just att ta ledigt från jobbet för att öva är inte populärt på alla håll. Och är man då villig att riskera karriären för att deltaga i FM:s verksamhet? Jag känner ganska många som har varit med i HV, men som inte längre känner att de kan göra det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lägg ner nu, du gör dig bara fjantig.

 

Men ja. Risken för att FM går miste om bra personal på grund av det låga löneläget är överhängande i förlängningen. Sen får du lägga in egna tolkningar bäst du vill.

Jaså, jag visste inte att vi lekte parlamentet där målet är att inte svara ja eller nej.

 

Eftersom det är så mycket klagomål här på löner, tid, försäkringar, villkor mm så måste jag ju fråga vad som är rimligt för er.

Vad och hur mycket i form av ersättning, lön villkor mm för en GSS/T vill ni ha eller är rimligt?

Edited by Yohn
Link to comment
Share on other sites

Nej, vi leker inte parlamentet, men du är välkommen att fortsätta den kvasidiskussionen utan mig.

 

I min förra civila tjänst så var jag chef över en grupp montörer som iprincip byggde lego efter mycket enkla och välutformade manualer, de hade en lön på 25 000-27 000 och jobbade dagtid med tillhörande raster och pauser och hade avtalsenlig övertid såfort dagen blev längre än schemat angav. Arbetet fördes inomhus i tempererad och god arbetsmiljö med alla faciliteter som man kan förvänta sig (Kök, toalett, omklädningsrum, duschar, restauranger och vilrum) inom 5 minuters promenadradie, och blev det några diskussioner så fanns facket alltid inom armlängds avstånd.

 

Varför skulle en soldat som har oregelbunden arbetstid, i regel svårare och mer krävande arbetsuppgifter, sämre tillgång till allt från hygienutrymmen till matutrymmen och en betydligt högre risk för personskada vara så fruktansvärt mycket sämre betald? SGI är en dålig måttstock då förutsättningarna är så olika för de tillfälligt anställda soldaterna.

Link to comment
Share on other sites

FM har ett ganska stort lönespann. En soldat tjänar 18-20k beroende på uppgift och ansvar, oaktat vilken kompetens denne har (vid sidan av soldatkompetensen). En övlt med specialkompetens har runt 48k. De KAN ha samma villkor och liknande förutsättningar men ansvar och uppgiftens svårighet och utsatthet från marknaden skiljer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...