Jump to content

Hade armén någon signalspaning/radarspaning under kalla kriget?


Darkwand

Recommended Posts

Nu tänker jag inte på orion och FRA's spionanläggningar utan mera taktiska anläggnignar av den typen fartyg brukar ha i arméform.

Som exempel undrar jag om man upptäkt ett bombplan som använder radar för att uptäcka sin position och eller mäta in målet.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt Giraffe, eller PS 70, som den heter på arméspråk, har jag varit med ett tag. http://en.wikipedia.org/wiki/GIRAFFE_Radar Sen har vi ju sedan länge x antal fasta radarinstallationer utspridda över landet i diverse berg. Lvkv 90 har egen radar och kan ju dessutom fungera både som sensor och på egen hand i Lv-systemet.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt Giraffe, eller PS 70, som den heter på arméspråk, har jag varit med ett tag. http://en.wikipedia....i/GIRAFFE_Radar Sen har vi ju sedan länge x antal fasta radarinstallationer utspridda över landet i diverse berg. Lvkv 90 har egen radar och kan ju dessutom fungera både som sensor och på egen hand i Lv-systemet.

 

Det fanns väl ett annat "lokalt radarsystem" innan giraffe och lvkv 90?

Minns att man tom kunde jaga fortkörare med det, iom att jag åkte på dagsböter för fortkörning på revinge-hed, och denna prylen stod i närheten av de flinade MP:na.

 

Om jag minns rätt såg det ut som en större robot 70.

Dessutom minns jag även föregångaren till lvkv 90, men kommer ej ihåg om den var byggd på pbv som grund, eller om det var en "dinkey toy".

Link to comment
Share on other sites

Oj!

Dessa två vagnars existens hade helt gått mig förbi, och dessutom ser det ut som de har funnits i axvall?

Tack för trevliga bilder!

 

Dock var det en robotvagn, och den hade en lavett med fyra eller två robotar.

Vet ej om det höj/sänkbart ner i vagnens "bollhav".

Och minns ej som sagt om det var ett pbv chassi, hasande hämnaren eller dinkey toy.

Jag tror vagnen kom från ett nedlagt skånskt regemente, vet ej vilket och året var 1994, under mitt repmöte.

Vi blev under en kort tid samgrupperade.

Link to comment
Share on other sites

Är det lvrbv701 du tänker på? Samma fordon som Hasande Hämnaren men annan robot

Vi tar väl en bild på den också? :)

701-1.jpg

 

Sen finns ju hela RBS 77 http://www.soldf.com/rbs77.html som både har en variant av PS 70, PS 707, samt en belysningsradar benämnd PE 541.

Edited by Kanna
Link to comment
Share on other sites

Är det lvrbv701 du tänker på? Samma fordon som Hasande Hämnaren men annan robot

Verkar vara den, fast robotstället såg annorlunda ut.

Hade inte en RB70 utan något med vita korta robotar.

Men kan ju ha vart något som bara var med i spelet.

Har ju sett bandvagn med avloppsrör fäst på taket, som kallats "T72" också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...