Honken Posted October 20, 2012 Report Share Posted October 20, 2012 Varenda Grip i FV har hittils varit gråmålad, ingen variation någonstans (förutom ett flygplan med en stor tass på ryggen). Bara en massa grått.Gnugga lite geniknölar nu och ta gärna fram photshopkunskaperna! Hur ska en ommålad Grip se ut? Knallrosa med fredsmärke på ryggen? Kamoflage a´la m/90? Eller några snygga ränder på en schysst färgbotten?Hit me, alla i Konstfack och hobbymålare! Jag är nyfiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted October 21, 2012 Report Share Posted October 21, 2012 (edited) Varenda Grip i FV har hittils varit gråmålad, ingen variation någonstans (förutom ett flygplan med en stor tass på ryggen). Bara en massa grått. Gnugga lite geniknölar nu och ta gärna fram photshopkunskaperna! Hur ska en ommålad Grip se ut? Knallrosa med fredsmärke på ryggen? Kamoflage a´la m/90? Eller några snygga ränder på en schysst färgbotten? Hit me, alla i Konstfack och hobbymålare! Jag är nyfiken Nu snor jag bilder hej vilt som varit uppe här innan men dessa gillar jag Sedan om man inte kan få planen i den färg man vill får man ju se till att bilarna med "Samma namn" får lämplig färg... Edited October 21, 2012 by Maverick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 F7 kokade ihop ett bidrag till denna tråden: (Foto: Henrik Bergman, SwAFHF) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Vackert så man blir tårögd De skulle ju göra sig fina som rena attackkärror.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Asch, det där är ju en fuljas, det ser man på den svarta radomen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Fuljas? F.ö. så slutade väl man använda brunt på 90-talet någon gång... upprörande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Fordon som redan var målade med brunt har målats med brunt även efter det att man slopade den bruna. Hkp 9, Hkp 4, Viggen, Strv Centurion (med undantag), Strv 103, Pbv 302 har alla haft brunt kvar i mönstermålningen fram till pensionering. 11, 13, 30 och 40-bilar lika så. Så man kan fortfarande hitta mönstermålade grejor med brunt på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 (edited) Fordon som redan var målade med brunt har målats med brunt även efter det att man slopade den bruna. Hkp 9, Hkp 4, Viggen, Strv Centurion (med undantag), Strv 103, Pbv 302 har alla haft brunt kvar i mönstermålningen fram till pensionering. 11, 13, 30 och 40-bilar lika så. Så man kan fortfarande hitta mönstermålade grejor med brunt på. *HOST*PBV302*HOST* Jag har nog inte sett några ommålade 11- eller 30-bilar med brunt i heller. Centurion från Gotland -97/98 hade inte brunt i kamot om jag inte missminner mig. Strv103 minns jag faktiskt inte hur de såg ut, där är också frågan när de målades senast, jag målade inga strv121 mitt år men jag vet att det gjordes. Edited December 7, 2012 by Rickard N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Fuljas? F.ö. så slutade väl man använda brunt på 90-talet någon gång... upprörande. En FulJas, en av de tidigast levererade jasarna som hade svart nosradom till skillnad från de senare som har en grå i samma kulör som resten av planet. Men innan någon Messerschmidt kommenterar så är säkert nosarna likadana avseende montering, så man kan sätta en gammal nos på ett nytt plan och viseversa. Men jag tror i alla fall att det där är en gammal fuljas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Men jag tror i alla fall att det där är en gammal fuljas. FulJas, är det den versionen som hade en riktigt vass jaktlänk och som kunde fälla bombkapslar och järnbomber samt var så billig att vi fatiskt hade haft råd att köpa 325 stycken? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Det är en 39A som har gått som PRI-maskin tydligen, tycker jag mig ha läst någonstans. Den har tydligen lite gångtid kvar, så vi får väl hoppas på en good bye tour 2013. Det hade varit fantastiskt kul att få se den tillsammans med SwAFHF's Viggen m.fl på RIAT nästa år. /E 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted December 7, 2012 Author Report Share Posted December 7, 2012 Det är en 39A som har gått som PRI-maskin tydligen, tycker jag mig ha läst någonstans. Den har tydligen lite gångtid kvar, så vi får väl hoppas på en good bye tour 2013. Det hade varit fantastiskt kul att få se den tillsammans med SwAFHF's Viggen m.fl på RIAT nästa år. /E I och med att JAS39 A/B ska sluta flyga 2012-12-30 så är jag rädd att din önskan inte kan uppfyllas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted December 7, 2012 Author Report Share Posted December 7, 2012 Fuljas? F.ö. så slutade väl man använda brunt på 90-talet någon gång... upprörande. En FulJas, en av de tidigast levererade jasarna som hade svart nosradom till skillnad från de senare som har en grå i samma kulör som resten av planet. Men innan någon Messerschmidt kommenterar så är säkert nosarna likadana avseende montering, så man kan sätta en gammal nos på ett nytt plan och viseversa. Men jag tror i alla fall att det där är en gammal fuljas. Tja, det finns svart färg under flera grånosar vad jag vet. Det skiljer i princip ingenting från nya eller gamla nosradomer förutom ett extra lager färg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 I och med att JAS39 A/B ska sluta flyga 2012-12-30 så är jag rädd att din önskan inte kan uppfyllas. Jo, jag vet, därav specialmålningen, men jag hoppas ändå att man kanske håller just denna kärran igång. Men ja, förmodligen blir det skroten illa kvickt efter nyår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Men jag tror i alla fall att det där är en gammal fuljas. FulJas, är det den versionen som hade en riktigt vass jaktlänk och som kunde fälla bombkapslar och järnbomber samt var så billig att vi fatiskt hade haft råd att köpa 325 stycken? Järnbomber har aldrig varit integrerade som vapen på FV maskiner Bomblavett m71 med tillhörande sprängbomb m71 var unik för AJ 37 och blev aldrig överförd. Rb 75, som på bilden, var dock integrerad på 39A/B...och det är fortfarande en fuljas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Alla JAS'ar är väl ful-JAS'ar i jämförelse med snygg-AJS'arna.. Fast undrar om det inte är fpl 37 som PAL menar med ful-JAS. För inte fan har vi köpt 300+ Fpl 39. Då har vi ju jaktlänk och järnbomber i en (eller två) snygg förpackning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 (edited) Alla JAS'ar är väl ful-JAS'ar i jämförelse med snygg-AJS'arna.. Fast undrar om det inte är fpl 37 som PAL menar med ful-JAS. För inte fan har vi köpt 300+ Fpl 39. Då har vi ju jaktlänk och järnbomber i en (eller två) snygg förpackning. När man bestämde sig för att ta fram JAS, så var avsikten att det skulle beställas in plan så det räcker att ersätta samtliga flygplan i flygvapnet på den tiden. Sammanlagt 325 Viggen och Draken 1981 låter inte orimligt. Jag har hört snack om att Saab tog fram en version av Gripen som hade en version som inte riktigt var fly by wire, utan använde sig av hydraulik istället, utifall de inte skulle lyckas få till elektroniken ordentligt. För övrigt, varför tog man bort det bruna från mönstret? Och varför målades det där planet i splintercamo? Var det nån form av ball grej dom gjorde på ett gammalt plan, eller utvärderade man på fullt alvar att måla planet på det viset? Om så, vad misslyckades färgen med? Edited December 7, 2012 by darkjak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Alla JAS'ar är väl ful-JAS'ar i jämförelse med snygg-AJS'arna.. Fast undrar om det inte är fpl 37 som PAL menar med ful-JAS. För inte fan har vi köpt 300+ Fpl 39. Då har vi ju jaktlänk och järnbomber i en (eller två) snygg förpackning. Så kan det vara, det vet bara PAL. Men inte hade vi jaktlänk OCH järnbomber, antingen hade man länk, eller en fin AJS med bomber. AJSen var ju som alla vet inte besudlad med sådant trams som jaktlänk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 När man bestämde sig för att ta fram JAS, så var avsikten att det skulle beställas in plan så det räcker att ersätta samtliga flygplan i flygvapnet på den tiden. Sammanlagt 325 Viggen och Draken 1981 låter inte orimligt. Jag har hört snack om att Saab tog fram en version av Gripen som hade en version som inte riktigt var fly by wire, utan använde sig av hydraulik istället, utifall de inte skulle lyckas få till elektroniken ordentligt. För övrigt, varför tog man bort det bruna från mönstret? Och varför målades det där planet i splintercamo? Var det nån form av ball grej dom gjorde på ett gammalt plan, eller utvärderade man på fullt alvar att måla planet på det viset? Om så, vad misslyckades färgen med? Bilden, som är från igår, är ingen utvärdering, utan det är en one-off som firar, eller vad man nu ska säga, att 39A går i pension vid årsskiftet. Det var väl någon på F7 som också ville se i alla fall en JAS 39 Gripen i viggencamouflaget. Vad jag vet så är 39ans servon vanliga, konventionella hydrauliska, som på tidigare flygplan. Skillnaden mot t.ex Viggen är att styrspaken inte direkt styr hydrauliken, utan impulserna går från spaken som elektriska signaler till styrdatorerna som är de som styr hydrauliken. Eller mer korrekt, styrdatorerna styr hela tiden hydrauliksystemet, och ibland talar köttsäcken i cockpit om hur han vill flyga, och då bestämmer styrdatorerna huruvida köttsäcken ska få sin vilja fram eller inte. En icke-digital Gripen hade fått göra sig av med nosvingarna och offrat en hel del prestanda. Den bruna färgen försvann då den tydligen blektes lätt, och rent allmänt ansågs överflödig, om jag förstått saken rätt. Så kan det vara, det vet bara PAL. Men inte hade vi jaktlänk OCH järnbomber, antingen hade man länk, eller en fin AJS med bomber. AJSen var ju som alla vet inte besudlad med sådant trams som jaktlänk. Därav (två).. Men vad innebar "A" i JA, var det bara ARAK, eller? Jaktlänk schmaktlänk, vad hände med de gamla hedeliga flaggsignalerna från baksits, eller signalering medelst signalpistol? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Därav (två).. Men vad innebar "A" i JA, var det bara ARAK, eller? Jaktlänk schmaktlänk, vad hände med de gamla hedeliga flaggsignalerna från baksits, eller signalering medelst signalpistol? /E Jo det var bara ARAK, vet inte om man hade tänkt sig något mer. //H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Att kunna släppa korkat, explosivt järnskrot borde väl vara grundförmågan hos vilken jaktkärra som helst kan man ju tycka. Jag antar att det inte hade varit en oöverstiglig uppgift att slänga in ett bombsikte i HUD'en så att man hade kunnat släppa järnbomber med viss precision även från JA 37an, men FV ville väl inte betala (för då kunde man ju dra in en attackdivision istället). Bättre att få till en beställning på ett helt nytt flygplan istället.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted December 7, 2012 Author Report Share Posted December 7, 2012 och det är fortfarande en fuljas... Lägg ner. Flygplan från delserie 1 har inte flugit på flera år. Fpl 131, som är på bilden, är ett av de första ur delserie 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Nja, det här skedde ju på den tiden då SAAB och Flygmaskinsvapnet var kompisar på ett helt annat sätt än nu. Det var nog mer internt tjaffs inom FV om jakt kontra Attack och jaktfolket inte var intresserade av attackförmåga. Så tror jag det alltid har varit, även idag. Det fanns en hel del markmoder i AJ-radarn och bombdatorn som inte fanns i JA och som inte heller hade varit helt enkelt att implementera med den tidens teknik. AJn skillde sig inte så mycket från A-6 Intruderns DIANE vad gällde funktionalitet men optimerat för enmanskabin och med en helt annan teknisk lösning som fungerade till skillnad från A-6 som var kroniskt feldrabbad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted December 8, 2012 Report Share Posted December 8, 2012 Att kunna släppa korkat, explosivt järnskrot borde väl vara grundförmågan hos vilken jaktkärra som helst kan man ju tycka. Jag antar att det inte hade varit en oöverstiglig uppgift att slänga in ett bombsikte i HUD'en så att man hade kunnat släppa järnbomber med viss precision även från JA 37an, men FV ville väl inte betala (för då kunde man ju dra in en attackdivision istället). Bättre att få till en beställning på ett helt nytt flygplan istället.. /E Ett sätt att sikta som användes ofta på Lansen. Var en bestämd höjd, en bestämd hastighet, släpp bomb precis när målet passerar ditt flygplans nos. Fungerade tillräckligt bra för att vara en vanlig bombmetod. Det hade säkert gått att improvisera bombning så med JA 37 om man velat och kriget så krävt. Min erfarenhet från den tidens flygvapen var att saker gick att lösa på eget initiativ på ett helt annat sätt än inställningen verkar vara idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 8, 2012 Report Share Posted December 8, 2012 Eftersom det inte fanns någon sladd ner till balklägena på JA 37 för att kunna skicka en signal till fällmekanismen att frigöra bomberna så, nej det hade inte gått med mindre att man tagit in kärrorna på verkstaden och plåtat av större delen av maskinen för att kunna dra ner tåtar till balklägena. Inte direkt något man gör under brinnande krig. Dessutom hade vi inte så gott om jaktkärror att det var aktuellt att börja lavaja med dem som någon sorts fattigamans attack med tveksamma möjligheter att överhuvudtaget träffa målet. Och innan någon föreslår det, nej, man kan inte dra sladdarna på utsidan av kroppen. Dessutom med metoden du beskriver så skulle bomben missa till om med om man använde BFask, man skulle nog snarare vara tvungen att rita ett sträck på SI och fälla när målet passerar sträcket. När målet oftast hade med sig en eller flera ZSU-23-4, så tror jag att få JA-piloter skulle varit särskilt tilltalade av metoden. när det dessutom rör sig om ett skrå av förare som nästan aldrig tränade lågflygning eller precisionsnavigering utan i det närmaste helt koncentrerade sig på att vara bra på att vara just jaktpiloter med stort J. //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 8, 2012 Report Share Posted December 8, 2012 Ursäkta en dum fråga men hur var det med siktesmod för att skjuta akan mot markmål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dacke feiden Posted December 8, 2012 Report Share Posted December 8, 2012 I början, innan JAS39 flög, fanns en analog back-up mode där nosvingarna kunde flöjlas och planet därmed blev stabilt Det ersattes av en digital back-up mode, innan 1:a flygning Förhoppningsvis är hydraulsystemet i JAS 39 relativt okänt, här är litet reklam: Huvudpumparna är lika stora som hos storebror JA 37 och större än på AJ 37 Fullt klös med alla rodercylindrar ger en kraft på mer än 100 ton Piloten är, vad gäller hydrauliken, åtminstone beräkningsmässigt, säker i 10 miljoner flygtim Rodernoggrannheten är bättre än 0,02 grader, det är som att slå en golfboll direkt i hål från 500 m - gång på gång Det är ett konventionellt system byggt på erfarenhet från A 32, 35:an, 37:an, F-15, F-16, F-18, Mirage F1, F-104, Eurofighter och t o m B 747 ( minimering av systemackumulatorer), men uppdelat i flera delkretsar med läckageövervakning för ökad säkerhet Servoventilerna är Direct Force typ, dvs en elektromagnet som direkt styr ventilsliden mycket snabbt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted December 14, 2012 Report Share Posted December 14, 2012 Vad jag förstått så ska denna splintermålade Grip flyga någon gång. Jag hoppas verkligen att någon filmar detta Och jag hoppas även att någon på flygvapnet tar upp kampen för att ett sådant färgschema införs på åtminstånde en del av Gripenflottan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 14, 2012 Report Share Posted December 14, 2012 Den flög igår när F7 flög i julgransformation runt om i västsverige. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted January 24, 2013 Report Share Posted January 24, 2013 Som sagt, någon som känner till om det finns bilder på planet i luften? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.