Militärpolis och grad
Started by
Indie
, 2012-08-20, kl 16:37
7 replies to this topic
Posted Monday 20 August 2012, kl 16:37
Hur är det med MP och grad. En kamrat till mig påstod att en MP inte kunde vara menig utan lägst korpral. Hur är det egentligen? Finns det skrivit någonstans att det är så? Mig veterligen har jag aldrig stött på en anställd (förordnad) MP som inte varit just korpral...
/Kavallerist
/Kavallerist
Posted Monday 20 August 2012, kl 20:20
Alla MP är minst korpral. Dock på senare tid ska vissa gå in som vicekorpral innan de gått nya PHS-MP-utb. Efter utb är de också korpraler.
Edited by beaver_sthlm, Monday 20 August 2012, kl 20:21.
Posted Monday 20 August 2012, kl 20:49
Gott! Tack för ditt svar. Men finns det någon bestämelse om att det ska vara så?
Posted Monday 20 August 2012, kl 20:54
Nej, mig veterligen finns det inte någon styrning från MPE motsv.
Som VPL var tjänsten en GB. Då blev man oftast korpral samtidigt som man tog MP-examen.
Som VPL var tjänsten en GB. Då blev man oftast korpral samtidigt som man tog MP-examen.
Edited by beaver_sthlm, Monday 20 August 2012, kl 20:57.
Posted Tuesday 21 August 2012, kl 17:50
Det är väl knutet till mängden utbildning som krävs för tjänsten?
Stridsfordons personalen (GSS) på P4 är, rätta mig om jag har fel, lägst Vice Korpraler allihopa efter genomförd befattnings utbildning.
Stridsfordons personalen (GSS) på P4 är, rätta mig om jag har fel, lägst Vice Korpraler allihopa efter genomförd befattnings utbildning.
Posted Wednesday 22 August 2012, kl 15:14
Längd på utbildning till viss del.
Jag som gjort 10 mån GU, 5 år som skyttesoldat i Hv och ytterligare 2 år som instruktör och ungdomsledare kommer aldrig bli något annat än menig förrän jag går en befälsutbildning.
Ska man strikt följa vad som påtalas i flera andra trådar så ska grad följa på befattning och befattning i sin tur kräver viss utbildning. I Hv har det inte fungerat så i praktiken då de flesta får behålla sin grad från GU, oavsett befattning, tills de går utbildningar som kan höja grad och befattning.
Jag som gjort 10 mån GU, 5 år som skyttesoldat i Hv och ytterligare 2 år som instruktör och ungdomsledare kommer aldrig bli något annat än menig förrän jag går en befälsutbildning.
Ska man strikt följa vad som påtalas i flera andra trådar så ska grad följa på befattning och befattning i sin tur kräver viss utbildning. I Hv har det inte fungerat så i praktiken då de flesta får behålla sin grad från GU, oavsett befattning, tills de går utbildningar som kan höja grad och befattning.
Hård träning - Lätt strid
Special Air Service
Special Air Service
Posted Wednesday 22 August 2012, kl 20:40
Så har det gamla systemet sett ut. Men i.o.m. införandet av GMU torde detta vara ett övergående fenomen nu när alla gör exakt likadan grundutbildning.
Act as if...
Posted Tuesday 28 August 2012, kl 16:56
Det gamla systemet orsakade en helt omotiverad inflation på grader, bra att det tar slut.
Utöka Hemvärnets kontraktstid med tre helger fördelade på tre kalender kvartal! Öva personlig färdighet upp till gruppens färdighet under dessa helger. Förbandet kan sedan övas effektivt i sin helhet under KFÖ och SÖF.
Utöka KFÖn med två dagar. En startdag, fyra riktiga övningsdagar och en bra vårddag!
Läs tråden Ta Nästa steg!
Utöka KFÖn med två dagar. En startdag, fyra riktiga övningsdagar och en bra vårddag!
Läs tråden Ta Nästa steg!
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users