Jump to content

Photo

Bosnia 1992-1995

Bosnien

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Krook

Krook

C Kasern

• BlåGul -1
  • 8,566 posts
  • Kön:Man
  • Placering:L1
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Sunday 24 June 2012, kl 20:42

Här är en film eller snarare en slide show från Bosnien då det begav sig. I slutet av filmen skymtar några svenska soldater i bilder tagna på Tuzla Airbase under flyktingkatastrofen efter Srebrenica -95.
Det är MYCKET starka bilder!

/K
Om jag skriver under med /Krook, Blågul så har jag just agerat i tjänsten som moderator.

#2 2Sharp

2Sharp

Årets medlem 2010

• Stabspersonal
  • 4,404 posts
  • Placering:Sverige!
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Sunday 24 June 2012, kl 23:24

Det kanske var underförstått med bilderna kommer ur en bok med just titeln "Bosnia 1992-1995". Den kan nog vara läge att skaffa, släpps i Juli.

Jag var i Bosnien 1995/1996 samt 1999 och en snabb-visit förra hösten, då främst i Sarajevo, tycker mig känna igen flera av platserna på bilderna.... 20 år sedan kriget började, tiden går fort...
BOHICA.

#3 GC1

GC1

Nestor

• Nivå 5
  • 3,178 posts
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Monday 25 June 2012, kl 09:23

Var som 2Sharp på BA05 så det värsta slapp jag, men intrycken är klart starka och minnen av funderingar jag hade då kommer tillbaka direkt när jag ser sånt här.
Vilket jävla elände!
"No matter how much you idiot-proof something,
nature will make a better idiot"

Ögon o Örongodis

#4 IB5

IB5

Sergeant

• Nivå 7
  • 485 posts
  • GU:Amfibie
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Monday 25 June 2012, kl 16:16

Fruktansvärt gripande slide show. Det värsta med den är att det hände i Europa för mindre än 20 år sedan.

Stort tack till de svenskar som var där för att hjälpa till på vår egen kontinent!
Före detta "KJ-PRSK", har nu bytt namn.

"Hårt pressad på min högra flank. Min center viker tillbaka. Omöjligt att manövrera. Situationen utmärkt. Jag anfaller."

#5 Krook

Krook

C Kasern

• BlåGul -1
  • 8,566 posts

Posted Tuesday 26 June 2012, kl 21:25

Ja fy fasen, det är inte så konstigt att man blivit som man är...
Om jag skriver under med /Krook, Blågul så har jag just agerat i tjänsten som moderator.

#6 Rune Frunkh

Rune Frunkh

Korpral

• Nivå 8
  • 364 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Tuesday 26 June 2012, kl 22:02

Som av en händelse läser jag just nu Joe Shoomans bok om Bruce Dickinson (sångaren i Iron Maiden), som berättar om en spelning han gjorde med sitt band (inte IM, detta var efter att han lämnat dem) i ett belägrat Sarajevo strax före jul 1994 under riktigt tuffa förhållanden.
Trots den totala misär som möter bandet så beskrivs samma livsanda och glädje hos befolkningen som jag tyckte mig se i Kosovo (under betydligt bättre förhållanden) drygt åtta år senare. Trots att husets tak är bortskjutet, vattnet är fruset, trädgårdsmöblerna sedan länge uppeldade och det är kallt, delar man sin sista bit bröd med främlingar och ställer till med en fest. Det kanske finns hopp för mänskligheten i alla fall?
"Öva är för dem som inte är perfekta"

(Kung Juilian XIII)

#7 Krook

Krook

C Kasern

• BlåGul -1
  • 8,566 posts

Posted Tuesday 26 June 2012, kl 22:24

*Snip*
Det kanske finns hopp för mänskligheten i alla fall?

Min tro till mänskligheten dog i Bosnien 1995... Varför kan man se på bilderna i slide showen. Man får inte glömma att det var ett inbördeskrig där grannar helt en dag helt sonika dödade, våldtog och lemlästade varandra. Helt jävla sinnessjukt.

Also tagged with one or more of these keywords: Bosnien

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users