Jump to content

Photo

BV-version?

• Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 LtX

LtX

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 92 posts
  • Kön:Man
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 31 May 2012, kl 15:52

Någon som vet om det finns en dedikerad version av Bvs10 för transport av vätska? Alltså med en tank på bakvagnen.

/LtX

#2 sotilas

sotilas

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 197 posts
  • Placering:Bollhavet
  • GU:Kavalleriet
  • Tjänst:Jägare/Spaning

Posted Thursday 31 May 2012, kl 20:28

Enl:
http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-anskaffar-48-nya-bandvagnar/
  • Trupptransportvagnar med plats för sex fullt utrustade soldater plus tre i besättningen, 19 st
  • Ambulansvagnar med plats för upp till två bårar, två i besättningen samt två sjukvårdare, 10 st
  • Logistikvagnar med plats för 10-fotscontainer eller flak, 17 st. Denna variant kan också användas för att bära artillerilokaliseringsradarn Arthur eller radiolänk. Besättningen består av tre personer
  • Ledningsvagnar med plats för fyra stabspersoner, ledningssystem samt tre personer i besättningen, 2 st

Logvagnen med flak borde ju kunna bära någon form av drivmedel/vatten tank.
Att se, men inte synas.
"Den vinner som fortast får träff"

#3 106

106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,371 posts
  • Placering:Milo M
  • GU:Flygvapnet

Posted Thursday 31 May 2012, kl 21:15

Om jag minns rätt hade vi ett sådant rullflak för brandbekämpning till vissa 308:or (med lastväxlarflak istället för bakvagn) i Kosovo. Mitt minne kan dock svika mig då det är bra många år sedan. Sedan tillkom ett brandsläp med pump och saker. Rimligtvis borde samma rullflak passa BvS10.

#4 SG OLSSON

SG OLSSON

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 702 posts
  • Placering:Sundsvall
  • GU:Artilleriet
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Thursday 31 May 2012, kl 21:54

Finns ju civilt i alla fall. Har sett en sådan vagn tillhörande räddningstjänsten med vattentank för att ta itu med mindre skogsbränder på olämpliga platser

#5 NoPinky

NoPinky

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 102 posts
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Thursday 31 May 2012, kl 23:54

Finns ju civilt i alla fall. Har sett en sådan vagn tillhörande räddningstjänsten med vattentank för att ta itu med mindre skogsbränder på olämpliga platser

Jag tvivlar starkt på att räddningstjänsten kör runt med BvS10 eller någon annan splitterskyddad variant...
Däremot kör de runt med en hel del Bv206.

#6 LtX

LtX

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 92 posts
  • GU:Infanteriet/mek

Posted Friday 01 June 2012, kl 08:43

Tack för svar. Att det finns lastväxlarflak där det finns lite olika utrustning på visste jag. Vad jag egentligen är mest intresserad av att veta är om det antingen finns en hel vatten-/dieseltank på dylikt flak alternativt en fast tank som tar upp hela utrymmet på bakvagnen. Syftet är alltså ren vätsketransport i oländig terräng.

#7 Kilen

Kilen

Nyinryckt

• Nivå 10
  • 8 posts
  • GU:Pansar

Posted Friday 01 June 2012, kl 13:22

Ja, det finns det. Bifogar en bild på den vagn vi har där jag jobbar, det är en dieselkonverterad 206 med tankflak för skogsbrandbekämpning:
Posted Image

#8 The Swede

The Swede

C Materielverket

• BlåGul -1
  • 9,293 posts
  • Placering:Mullsjö
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Friday 01 June 2012, kl 14:40

Men nu var det väl fortfarande BvS 10 frågan gällde och inte en bv 208 i civil tjänst.
Min personliga tanke är att alla logistikvagnar har flakväxlare för att inte låsa fordonet till en typ av last.
Exakt hur tankflaken ser ut kan jag dock inte svara på.

The Swede.
If you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#9 SG OLSSON

SG OLSSON

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 702 posts
  • Placering:Sundsvall
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Friday 01 June 2012, kl 20:44

Jag tvivlar starkt på att räddningstjänsten kör runt med BvS10 eller någon annan splitterskyddad variant...
Däremot kör de runt med en hel del Bv206.

Helt rätt. Det jag avsåg var lasten på bakvagnen och där är det ju samma flaksystem på hela 2/3 serien om jag itne är grundlurad (har jag varit förrut iofs)

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users