Posted Wednesday 23 May 2012, kl 23:24
Trots att jag gjorde GU på ett batteri av samma typ så har jag faktist inte en susning om hur det var tänkt att man skulle evakuera de 3 som fanns i tornet.
Kan ju ha lite att göra med att jag låg på mätstationen, men det känns spontant som att vi borde fått utbildning i hur man räddar personal från andra enheter i batteriet, men det är inget jag har något minne av.
På mätstationen fanns det iaf en sjöbår. Idén var att man skulle hissa/bära upp skadade samma väg som man normalt tog sig in/ut i anläggningen. Om pansarluckan av någon anledning slutat funka så fick man ta till nödutgången (Denna var dock aningen trixigare om man inte klarar att gå själv) Alternativt vänta tills någon var vänlig nog att lyfta bort den från utsidan
Det kan ha varit någon sjöbårs-lösning inblandad i pjäserna med, men hur fanken man skall få en skadad pjäsC från dennes plats och "packa in" i en bår är en gåta det var ju inte direkt överdrivet med plats i tornet (om jag inte minns helt fel).
När det gäller personlig utrustning: Fu90(+hjälm?) och ett vanligt headset för kommunikation internt och externt
There is no one who loves pain itself, who seeks after it and wants to have it, simply because it is pain...