Jag var i kontakt med flera förlag varav främst två var riktigt intresserade i längden (Bonnier och Kalla Kulor). De avböjde till slut främst av marknadsskäl: de såg ingen efterfrågan på den här typen av bok i allmänhet och min bok i synnerhet. Det är en bedömning jag inte delar. Sedan fanns det andra aspekter också, som att de inte tyckte boken nådde ända fram, dvs. saknade vissa kvaliteter. Och så är det nog, men det är som alltid subjektivt. Jag hoppas att ni kommer gilla den.
Förlagen har här fel. Snittdebutanten säljer 700 exemplar av sin bok. Totalt. Då drar ett antal storsäljare förstås upp snittet (t ex 100-åringen som hoppade ut genom fönstret och försvann), medianen ligger väl nere på 400 eller något sådant.
Jag har
än så länge sålt drygt 800 exemplar av Midvintermörker, helt utan ett förlags marknadsföringskanaler och i princip helt utan uppmärksamhet i gammelmedia.
Det finns definitivt en marknad för militärt relaterade thrillers i Sverige, medan förlagen bara vill ha ännu en författare som skriver deckardussinvara om en småstadspolis med ångest. Visst sådant kanske säljer ännu mer, men var är variationen? Med aktuell försvarsdebatt, Sverige i Afghanistan och omställning till ett insats/yrkesförsvar så finns det helt klart ett behov av böcker i ämnet. Och
SSG är ju alltid extra intressant att läsa mellan raderna om.
Skulle snarare påstå att din bok är bra reklam för SF oavsett vad du fått för feedback från en fd chef. Midvintermörker är dock kanske inte bra reklam för försvaret...
Har för övrigt läst utdraget och ser nu fram emot att få läsa vidare, då du slutade med en cliffhanger och dessutom skriver bra och drivet...
Angående skrivande så är det ett hårt värv, följt av otacksamhet och obefogad kritik. Som Kaj skriver, antagligen mycket likt att vara militär idag.
Man skall inte heller skämmas för att förlägga i egen regi. Finns antagligen tusentals mycket bra författare som aldrig blir publicerade och gett upp. Förlagseliten kan inte längre bestämma själva vilka det är som skall få komma fram, alla nödvändiga kringtjänster kan man som självförläggare inhandla idag. Man kan ju notera att det inte var en kvalitetsbedömning som fick Kalla Kulor eller Bonnier att refusera boken, utan en marknadsbedömning.
Skall släppa en pressrelease om min bokförsäljning framöver. Vi får se om den får någon uppmärksamhet och om förlagen i så fall börjar tänka om. Ingen storsäljare, men det är som sagt utan traditionell marknadsföring.
Edited by Cornucopia, Friday 29 April 2011, kl 05:59.