Jump to content

Kvinnliga namn


HappyMeaI

Recommended Posts

Jag satt och läste om Civila fartyg och såg jag att många hade kvinnliga namn.

Men inom marinen kunde jag inte komma på ett enda fartyg som hade ett kvinnligt namn.

Dom två enda kvinnliga namnen jag kunde komma på var Tjocka Berta och Fransyskan. Och båda dessa är artilleripjäser. Så varför är kvinnliga fartyg så sällsynta inom krigsmakterna när dom är vanliga i det civila? Och varför är det bara på artilleripjäser som det finns kvinnliga namn?

 

Mvh Happy

 

Jag har även bytt avatar till en som speglar min manlighet bättre :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Och varför är det bara på artilleripjäser som det finns kvinnliga namn?

Tja, personalen på artreg e fjollor? Klart man inte kan åka runt i ett skepp med ett tjejnamn. Ett krixarskepp ska ju ha ett namn som gör fi lite skraj, typ Jocke med Kniven eller nåt.

Link to comment
Share on other sites

Fartyg benäms alltid som "hon", varför det är så har jag hört någon gång men kommer inte ihåg det nu - kanske nåon annan här på forumet har bättre minne. Dessutom så är ju flygplan och helikoptrar luftfartyg vilket borde göra dem till "honor" också

Har inte svenska marinen/flottan ganska könsneutrala namn på sina fartyg? Kommer inte på att jag stött på något fartyg med ett mans namn borsett från några med anknytning till asa mytologin.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått det rätt så är så gått som alla örlogsfartyg, de ryska undantagna, en hon, oavsett namn.

D.v.s. även G5:an ( Gustaf V), Oscar II, USS Abraham Lincoln och HMS Hood.

Bismarks fartygschef ska ha propsat på att hon skulle vara en han till besättningens förskräckelse.

Och vi vet väl alla hur det slutade.

 

Det finns f.ö. en hel uppsjö svenska örlogsfartyg med mansnamn.

Vi kan ta jagarna som exempel:

 

-Mode

-Magne

-Wale

-Ragnar

-Sigurd

-Vidar

-Hugin

-Munun

-Wrangel

-Wachtmeister

-Ehrensköld

-Nordenskjöld

-Klas Horn

-Klas Uggla

-Puke

-Psilander

-Romulus

-Remus

Edited by Larsson
Link to comment
Share on other sites

De flesta av flottans fartyg som haft kvinnonamn har varit trängfartyg. Tänkte inte på det förrän nu, men det är väl typiskt... ;)

 

Några till:

 

Fylgia - pansarkryssare, Najad - 2 x ubåt, Stjärntorpedbåtarna - T 101 ~ T126.

 

Träng: Freja - proviantfartyg, Meranda - vattenbåt, Hera och Hebe - bogserbåt, Ada, Edda, Gerda - amtpbåtar, Aina - personalbåt?.

 

Lagfartyg: Patricia - ubåt (jaja, hon kallades Fyll-Pia, inte vackert...).

Sigrun - kalsongjagare (eller tvättbytesfartyg, officiellt) Gick sist med masknät...

 

Det finns massor - längre tillbaka i tiden. Men höjdaren måste väl ändå vara HMS Sköldmön - flottans sista hjulångare; i tjänst in på 1920-talet.

 

Sedan frågan om varför fartyg betraktas som kvinnliga väsen? Jag törs inte offentligt skriva sjömännens gamla förklaring till detta. Dels är jag för feg, dels åberopar jag Femte tillägget samt Murphy's Law. Gift är jag också. :blink:

 

/:blink: "Give flowers to your wife - not war!"

Link to comment
Share on other sites

Finns det något på land som har kvinnonamn?  Någon stridsvagn kanske?  :winner:

Israelerna har en H-APC som heter Achzarit, vilket ska vara hebreiska för argbigga.

Vidare så har både Tyskland och Israel byggt vagnar med namnet Puma och för mig är i alla fall puma något kvinnligt. Amen.

Link to comment
Share on other sites

Varför båten är en "hon"

En fråga som länge har engagerat forskare är varför man alltid säger "hon" om en båt. Man har nu fått svaret och funnit inte mindre än nio gemensamma nämnare, enligt följande:

1. Hon måste styras av en man.

2. I ett obevakat ögonblick tar hon makten.

3. Tål ej överbelastning.

4. Kan inte riggas utan mannens hjälp.

5. Byter namn när hon byter ägare.

6. Kostar mer i underhåll än vad ägaren tänkt sig.

7. Kan dra med sig en man ner i djupet.

8. Måste spacklas och målas innan hon ställs ut.

9. Blir med åren mer besvärlig och svårhanterlig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Rätt många soldaters vapen brukar ju få kvinnonamn  :/

Vågar nog chansa på att majoriteten kallar dom "Bettan" Eller "gammla bettan" eller dylikt :P :P

Vill minnas att många kallar pangen för Anna Karin..

 

AK-Anna Karin...

 

:angry:

Vet en som har döpt sin till Klark.... får stå för honom B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...