Jump to content

Kevlarväst som är diskret men säker

7 replies to this topic

#1 Guest_Guest_Nicklas_*_*

Guest_Guest_Nicklas_*_*
  • Guest

Posted Wednesday 16 December 2009, kl 08:25

Hejsan.
Jag behöver hjälp då jag har blivit rekommenderad att ha väst på mig pga att jag vittna i rätten.
Jag skulle vara tacksam om folk inte spekulerade i denna tråd utan att dom som verkligen kan nått om ämnet postar kommentar så att det inte blir missförstånd och jag råkar beställa fel väst. (tack för detta)

Jag är verkligen bakom flötet när det gäller detta ämne men jag gör mitt bästa!
Enda jag känner till som inte är västar med plattor är kevlar och jag undrar finns det fler material som är värt att kolla upp?
Jag söker en väst som är diskret då jag helst inte vill att mina arbetskamrater ska att jag har väst på mig så jag antar att jag får ha en kevlarväst?

Skulle ni kunna hjälpa mig (snälla) och länka mig diskreta kevlarvästar (och andra skott och knivsäkra tygvästar) som ändå är säkra och bra?
Får gärna vara från utlandet om det är så för efter att googlat lite verkar västarna va betydligt billigare i tex USA än i sverige.
Jag kan tänka mig att betala max 5000kr/750usd för en väst. Som sagt, den ska vara så diskret som möjligt då jag helst inte vill att mina arbetskamrater och grannar ska se att jag använder en väst men den får gärna tåla lite också!
Jag vet att jag söker det bästa ur två världar med att vilja ha en diskret men samtidigt en säker väst men så säker som möjligt med tanke på hur diskret den är.

Tackar för hjälpen!

En orolig familjefar.

#2 elisson

elisson

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 243 posts
  • Kön:Man
  • GU:Signal/Televapen
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Wednesday 16 December 2009, kl 08:57

http://www.tacgear.s...p...&groupId=61

Här har du en bra väst som borde passa för ändamålet. Du kan få den skräddarsydd för just dig och du kan själv välja vilken skyddsnivå du vill ha på den. t.ex knivsäker eller både skottsäker och knivsäker mm. Den ska också vara väldigt svår att se under kläder.
Att gå långt med packning och skjuta lite ak5 klarar vem som hellst,, Att jobba konsentrerat på 42 meters höjd i storm klarar bara ödmjuka män av stål!
Höghöjdsstyrkan 06/07

#3 Blackadder

Blackadder

Pensionerad BlåGul

• Nivå 6
  • 1,593 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Wednesday 16 December 2009, kl 10:30

först så kan jag bara hålla med eilasson ang västen, Swedish Bodyarmour som säljer sina västar genom tacgear gör bra västar.

Mitt förslag är att du ringer eller mailar till dom och pratar direkt med dom angående västar, tänker då närmast på skyddsnivån. Personligen skulle jag kanske föreslå en RPS1 NIJ-II väst men man måste här bedömma själv hur högt upp på skyddskalan som du behöver gå kopplat till vikt och diskretion.

men.... har du fått stöd av din polismyndighet ang hotbild och vilka skyddsåtgärder som dom kan vidta?

/b

#4 martinator

martinator

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,358 posts
  • Placering:Malmö
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Wednesday 16 December 2009, kl 11:10

Ang väst från USA.
Priset du ser på hemsidorna där är utan moms och tull. Detta tillkommer då västen
köps till Sverige. dessutom tillkommer skatt på frakten av någon obskyr anledning.
Dvs först ett par % tull på varan, sedan 25% moms på pris+tull+frakt-beloppet. Det
blir en del.... Dock händer det att paket slinker igenom tullen och man slipper detta,
men räkna inte med det.

här är en länk med info om import:
http://forum.soldf.c...c...t=0&start=0

/martin - vars jacka från USA blev dubbelt så dyr pga dessa faktorer.

Edited by martinator, Wednesday 16 December 2009, kl 11:13.

It's your commanding officers wish, and that's the best kind of order I know.

About the Snatch Land Rover:
'Rarely in the history of land warfare can there be an example of an armoured vehicle being replaced by the very vehicle that it was supposed to replace.'

#5 Armor

Armor

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 94 posts
  • Tjänst:Anonymt

Posted Saturday 19 December 2009, kl 00:53

De här som har kunskap om skyddsvästar och deras skydd vet också att man får vad man betalar för.
En skyddsväst i RPS klass 1 dvs som står emot hagelskott, vanlig 9mm och 357 magnum och ett visst kniv skydd ligger på ca 7000 sek
Ska man ha skydds plattor sk (trauma plattor) som klarar Svenska försvarets 39B (9mm) så får man upp på Klass NIJ III samt stål eller Dyneema

Kan poängtera att de skyddsvästar idag inte består av kevlar utan av Dyneema
Det beror helt på vilken skydds nivå man ska ha men hittar du en skott säker väst för 5000 ska du köpa en trisslott för de är större chans till miljon vinst än att hitta en sån väst.
Kan dock nämna att om du ska upp som vittne får du väl be åklagaren/ polisen låna ut en skyddsväst..

De finns en mängd olika märken

CPE, Swedish Bodyarmor, Engarde, Nordic Protection , job safety etc..

Som alltid är det plånboken som styr..
Vad ska västen skydda emot? Kan dock nämna att man har kollat kriminellas ammuniton och i vart annat fall har de Svenska 39 B 9mm i magasinet och det innebär minst en RPS 1 med trauma platta och priser runt 8000 sek
Då jag säljer västar själv lite vid sidan om annan verksamhet har jag koll på skyddsklass o priser..

Shalom

#6 seobserver

seobserver

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 31 posts
  • Placering:officerare
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Thursday 24 December 2009, kl 08:52

Du verkar gå fel väg. P-mynd och Åklagare verkar vara rättare väg. En väst med för låg skyddnivå är en dödsfälla då förutom ev penetreringsskador även risken för västfibrer i hålet finns...... definitivt obra. Diskreta smidiga västar ligger i prislägen 10+Kkr.
Själv säljer jag inga västar men har sett resultaten ett par ggr av väst i för låg klass.

#7 beaver_sthlm

beaver_sthlm

Sergeant

• Nivå 7
  • 488 posts
  • GU:Kavalleriet

Posted Thursday 31 December 2009, kl 20:04

Har jobbat med ett antal olika västar och de som jag börjat vända blicket mot nu är: http://safe4u.se/content/vests.html

Dels för skyddsnivån men även för att den jag kikade på var väldigt lätt, diskret och smidig.
Finns fysisk butik i sthlm.

:baskerKav:

#8 mordor

mordor

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 147 posts
  • GU:Kavalleriet

Posted Monday 11 January 2010, kl 10:09

Just kroppskydd är inget man ska spara in pengar på, lika bra att betala mer och få nåt som verkligen funkar istället för att spara några tusen och tänka "det duger nog" better safe then sorry
Pray for war

Reply to this topic

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users