Jump to content

Svenska soldater roar sig på bordell


Recommended Posts

Ärade medlemmar och ni andra.....

 

Det kommer tillfällen då man inte orkar bemöta eller försöka försvara våra soldater.

Många är de gånger då Soldf.com försökt ge en mer nyanserad bild av mediauppblåsta händelser och rena lögner i media.

 

Nu orkar alla fall inte den här Blå/Gul försöka finna en logisk förklaring på skiten, utan nöjer sig med att

bara konstatera JÄVLA IDIOTER

Svenska soldater köpte sex på bordell

 

Se så, nu väntar alla fall JAG på en förklaring på hur i helvete folk utan hjärna kan få vara representanter för våra väpnade styrkor.

 

 

/

Arg trött och förbannad

Dobberman

Link to comment
Share on other sites

JÄVLA IDIOTER!

 

Finns en låt av Markus Krunegård som passar in på dessa individer just nu, "Fel på hjärnan". Och dessa individer har inte bara fläckat ned sig själva, utan sitt förband och hela Försvarsmakten.

Link to comment
Share on other sites

Det är så oerhört tråkigt att folk inte har bättre folkvett, sådant här är helt oacceptabelt.

 

Jag undrar vad vi inom försvarsmakten kan göra för att förhindra att sådant här händer igen. Var har det brustit?

Bättre en diskussion än en ren "spy-galla" tråd.

Link to comment
Share on other sites

Då kommer jag och förstör för alla.

 

Det som gjorts är dåligt och jag försvarar inte alls deras beteende. Men jag vill ge synen på soldaten en känga och kanske ge alla en tankeställare.

 

För ett litet tag sedan så hyllades soldaten för att de tagit strid för statens räkning i Afghanistan. Även om det inte var exakt samma personer så representerar de samma förband, Utlandsstyrkan. Vi tyckte att de gjort ett bra jobb som i det hårdaste av miljöer inte bara kommit helskinnade därifrån utan även levererat dödligt våld. Soldaterna har dödat andra människor!

Det tyckte vi var bra. Nu har de varit ute och roat sig och vi tycker att det är skit.

 

Vi producerar soldater som ska ha förmåga, både fysisk och psykisk, att leverera ultimat våld, att döda folk. Och sedan blir vi förnärmade när de inte uppträder som dagisbarn.

 

Var är perspektivet?

Det är OK att döda men inte rulla hatt?

 

Krigshändelser förändrar folk. Det vet vi om sedan gammalt. Det är kanske dags att reflektera än mer över det? ÖRA kanske är något annat än pekpinnar från HKV? ÖRA kanske är att ha förståelse för att personal kan ha svackor men att inte offentligt såga dem för det? ÖRA kanske är chefssamtal istället för FPAN och media? ÖRA kanske är att bry sig i stället för att hitta lagbrott?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Krook har en poäng där....

 

Vi trännar dom till att vara dödarmaskiner men sammtidigt så ska de vara jättestela, inte säga eller antyda om något som kan brytta mot värdegrunderana, tänkte på hur de uppträder osv osv.

Vi är ju inte övermänskliga? endast mänskliga...

Har jag inte helt fel så har även dessa män...behov...

 

Men det försvarar fortfarande inte deras handlingar kanske...

Edited by Zytronix
Link to comment
Share on other sites

Innan jag stämmer in i bajskastningen på FJS'arna så undrar jag om de var i tjänst vid tillfället.

Är men _alltid_ i tjänst vid dessa besök? Den tid som inträffar mellan slutet av tjänstgöringsdagen till nästa dags tjänstgöring: är det privat tid, eller är man i tjänst ändå men med beordrad "rast vila på stället"?

 

Oavsett vad var och en kan ha för personliga åsikter, kan det vara värt att ta reda på detta först.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Då kommer jag och förstör för alla.

 

Det som gjorts är dåligt och jag försvarar inte alls deras beteende. Men jag vill ge synen på soldaten en känga och kanske ge alla en tankeställare.

 

För ett litet tag sedan så hyllades soldaten för att de tagit strid för statens räkning i Afghanistan. Även om det inte var exakt samma personer så representerar de samma förband, Utlandsstyrkan. Vi tyckte att de gjort ett bra jobb som i det hårdaste av miljöer inte bara kommit helskinnade därifrån utan även levererat dödligt våld. Soldaterna har dödat andra människor!

Det tyckte vi var bra. Nu har de varit ute och roat sig och vi tycker att det är skit.

 

Vi producerar soldater som ska ha förmåga, både fysisk och psykisk, att leverera ultimat våld, att döda folk. Och sedan blir vi förnärmade när de inte uppträder som dagisbarn.

 

Var är perspektivet?

Det är OK att döda men inte rulla hatt?

 

Krigshändelser förändrar folk. Det vet vi om sedan gammalt. Det är kanske dags att reflektera än mer över det? ÖRA kanske är något annat än pekpinnar från HKV? ÖRA kanske är att ha förståelse för att personal kan ha svackor men att inte offentligt såga dem för det? ÖRA kanske är chefssamtal istället för FPAN och media? ÖRA kanske är att bry sig i stället för att hitta lagbrott?

Köper inte det där.

Supa sig dyngrak och somna i ett dike kan jag gå med på, gränsen går rätt långt ifrån bordellbesök.

 

Med det inte sagt att det är varesig första eller sista gången det händer. Det är bara trist när det kommer ut i media.

Helt otroligt att folk inte kan hålla kuken i styr.

Link to comment
Share on other sites

Innan jag stämmer in i bajskastningen på FJS'arna så undrar jag om de var i tjänst vid tillfället.

Är men _alltid_ i tjänst vid dessa besök? Den tid som inträffar mellan slutet av tjänstgöringsdagen till nästa dags tjänstgöring: är det privat tid, eller är man i tjänst ändå men med beordrad "rast vila på stället"?

 

Oavsett vad var och en kan ha för personliga åsikter, kan det vara värt att ta reda på detta först.

 

GMY

 

Det var 313 Luftburna som var där, inte några FJS'are (förutom de som ingår i IA09 då).

Händelserna inträffade utanför arbetstid, kvällstid när någon högre upp insåg att det blev för dyrt med övningsdygn, även om min personliga uppfattning är att man under en hel sådan vistelse borde anse sig vara i tjänsten och representera FM.

 

Apone: Förtydligande, det var på "privat" tid.

Edited by Axly
Link to comment
Share on other sites

Köper inte det där.

Supa sig dyngrak och somna i ett dike kan jag gå med på, gränsen går rätt långt ifrån bordellbesök.

 

Med det inte sagt att det är varesig första eller sista gången det händer. Det är bara trist när det kommer ut i media.

Helt otroligt att folk inte kan hålla kuken i styr.

Vad är det du inte köper?

 

Jag försvarar inte deras beteende men försöker ge perspektiv på synen på soldaten.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Detta vet vi:

 

Svenska anställda soldater har övat med tyskarna i Bayern.

I Tyskland är prostitution lagligt och bordell ses som en relativt naturlig (om än småskämmig) del i det vuxna livet.

Svenska soldater har efter genomförd övning gått på galej, några soldater och befäl har därefter bevistat det lokala glädjehuset.

På glädjehuset har soldaterna blivit betjänade av fackanslutna sexarbetare som får skälig lön, bra förmåner och troligtvis är renare än Doris på krogen hemma i Karlsborg.

 

 

Jag anser personligen att sexköp skall vara lagligt enligt den tyska och nederländska modellen, därför har jag inga problem med det inträffade (jämför det med gallskriken under VM 06, störtlöjligt).

 

"Menmenmen! VÄRDEGRUNDEN!" invänder någon. Värdegrunden är viktig och ska genomsyra det vi gör, jag anser att soldaterna följt värdegrunden när de bevistat en så kallad 'vit' bordell där arbetarna inte är traffickade och drogade. Arbetarna kanske inte sjunger på väg till kneget, men det gör inte jag när jag åker till mitt kroppsarbete heller (där jag f.ö. också hyrs ut per timme).

 

Efter en övning och speciellt efter det som Krook beskriver så ligger det i svenskens natur att supa sig skitpackad och ge sig ut på jakt efter bäver. Jag gjorde det många gånger under lumpens plutonsfester, jag gör det fortfarande efter tentor/motsv. Kanske var min pluton moraliskt förtappad, men jag tror inte många hade bangat på laglig bordell om en sådan drevs i Boden.

 

 

Det jag finner beklämmande är att Översten i texten tydligen inte fått några uppgifter om att officerer besökt bordellen. Men å andra sidan, officerer är ju gentlemen och håller inte på med sådant äckel-päckel. Snart ska de väl anklaga officerer för att fisa och svettas också... :)

Link to comment
Share on other sites

Det jag finner beklämmande är att Översten i texten tydligen inte fått några uppgifter om att officerer besökt bordellen. Men å andra sidan, officerer är ju gentlemen och håller inte på med sådant äckel-päckel. Snart ska de väl anklaga officerer för att fisa och svettas också... :)

 

"Kamrathjälpen" funkade uppenbarligen för officerarna. Lite svårare för 150 "bassar" att hålla koll på varandra, om man nu ens hade haft för avsikt att förhindra det. Vilket ingen hade.

Link to comment
Share on other sites

Det jag finner beklämmande är att Översten i texten tydligen inte fått några uppgifter om att officerer besökt bordellen. Men å andra sidan, officerer är ju gentlemen och håller inte på med sådant äckel-päckel. Snart ska de väl anklaga officerer för att fisa och svettas också... :)

 

"Kamrathjälpen" funkade uppenbarligen för officerarna. Lite svårare för 150 "bassar" att hålla koll på varandra, om man nu ens hade haft för avsikt att förhindra det. Vilket ingen hade.

 

Eller så kan det vara så att officerer håller varandra om ryggen då ABs källa såg en blandad hop stövla iväg till det beryktade huset...

Kalla det lex Abu Graib, men jag känner en fiskdoft sprida sig när officerer är helt frånkopplade från (det dåliga) som grisbassar har för sig.

Link to comment
Share on other sites

Det jag finner beklämmande är att Översten i texten tydligen inte fått några uppgifter om att officerer besökt bordellen. Men å andra sidan, officerer är ju gentlemen och håller inte på med sådant äckel-päckel. Snart ska de väl anklaga officerer för att fisa och svettas också... :)

 

"Kamrathjälpen" funkade uppenbarligen för officerarna. Lite svårare för 150 "bassar" att hålla koll på varandra, om man nu ens hade haft för avsikt att förhindra det. Vilket ingen hade.

 

Eller så kan det vara så att officerer håller varandra om ryggen då ABs källa såg en blandad hop stövla iväg till det beryktade huset...

Kalla det lex Abu Graib, men jag känner en fiskdoft sprida sig när officerer är helt frånkopplade från (det dåliga) som grisbassar har för sig.

 

Tja, ska inte påstå att jag hade koll på alla officerare minutiöst, eller någon annan heller för den delen. Men sen är det nog skillnad på att gå in på en strippklubb/bordell och kolla, och att faktiskt köpa tjänster, vilket inte framgår i AB's artikel.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik Federley, mest känd för att ha grinat i talarstolen men också drivande i den svenska prostitutionsdebatten lägger här ut orden om varför det ska vara lagligt att likt våra stolta soldater bevista glädjehuset.

 

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle5931456.ab

 

 

[som en jämförelse; porraktriser får betalt för sex. Ska porr vara lagligt?]

Link to comment
Share on other sites

Detta vet vi:

 

Svenska anställda soldater har övat med tyskarna i Bayern.

 

Jag anser personligen att sexköp skall vara lagligt enligt den tyska och nederländska modellen...

 

"Menmenmen! VÄRDEGRUNDEN!" invänder någon. Värdegrunden är viktig och ska genomsyra det vi gör, jag anser att soldaterna följt värdegrunden när de bevistat en så kallad 'vit' bordell...

 

Efter en övning och speciellt efter det som Krook beskriver så ligger det i svenskens natur att supa sig skitpackad och ge sig ut på jakt efter bäver...

 

 

Det jag finner beklämmande är att Översten i texten tydligen inte fått några uppgifter om att officerer besökt bordellen...

 

Tror inte detta blir underlag för nominering till MM Okt 09, men det känns som att vissa i alla fall kan se bortom den normaliserade moralen/moralpaniken...

Kudos!

 

Värdegrund hit och dit... en riktig karl, tillika krigsman, kan väl få sex utan att behöva betala för sig???!!! :camo:

Ok... Genom att höggradigt berusad limma på Helga (med bristfälligt utfall) eller skita i vad Helga har för inställning till ev. sexuellt umgänge med sagda krigsman när denne fritt "tar vad han vill ha" (med ytters tveksamt utfall)?

Link to comment
Share on other sites

Vi kan anse både det ena och det andra men så vitt jag vet förväntas en svensk soldat agera i enlighet med svensk lagstiftning oavsett var på jordklotet han/hon befinner sig.

 

Kan de inte stå för försvarsmaktens värdegrund och följa svensk lag inom detta område ska de inte heller representera statsmakten oavsett vilken grad de råkat besudla.

 

Att hävda att svenska soldater som tidigare befunnit sig i utlandstjänst och haft det mer eller mindre svårt har rätt att bryta mot aktuell lagstiftning kan ur vissa aspekter jämföras med att hävda att ordningen/piketen/NI har rätten till lite bonusrullning med buset, medborgarna och livspartnern...

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

11 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst sex månader.

Vad som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan. Lag (2005:90).

 

Några frågor på ovanstående kan det knappast vara..

 

Man kan vara full, man kan svina, man kan göra bort sig mest hela tiden.. men det är IG att bryta mot lagen. Jag kan förstå Krooks resonemang men jag känner ändå att just bordellbesök är så förbannat dumt så där borde åtminstone något hörn i skallen vaknat och tänkt "Vänta nu lite här.." För det ju inte direkt så att det kan gått herrarna på IA09 förbi att sakfrågan är känslig och har debatterats rätt flitigt i media generellt tidigare, utan nödvändigtvis koppling till FM.

 

Det som jag dock finner mest anmärkningsvärt av allt är.. Var fanns befälen/förbandet/förbandsandan. Visst, de kanske inte var på plats, men det är min åsikt att när något som detta händer så indikerar detta vissa förbättringspunkter inom ledarskapet och kulturen.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

11 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst sex månader.

Vad som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan. Lag (2005:90).

 

Några frågor på ovanstående kan det knappast vara..

 

Man kan vara full, man kan svina, man kan göra bort sig mest hela tiden.. men det är IG att bryta mot lagen.

 

Klippte lite i ditt inlägg för att bara ha med det väsentliga.

 

Från artikeln i Aftonbladet:

De svenska soldaterna var på övning i Tyskland
Sexköp är lagligt i Tyskland
De var lediga när det hände

 

Ska svenska soldater enligt svensk lag (i och utanför tjänst) alltid ska följa svensk lag oavsett var de befinner sig?

 

Jag tycker det är svinigt, vidrigt och jävligt mot deras arbetsgivare men det är ändå fullt lagligt för mig att åka ner dit och göra samma sak utan att riskera åtal. Ska inte de lagar som gäller för oss även gälla för våra soldater?

 

Jag ursäktar inte deras beteende och jag skäms för vad de har gjort men jag har för dålig koll på juridiken för att se hur de har brutit mot lagen.

Edited by softfeel
Link to comment
Share on other sites

11 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst sex månader.

Vad som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan. Lag (2005:90).

 

Några frågor på ovanstående kan det knappast vara..

 

Man kan vara full, man kan svina, man kan göra bort sig mest hela tiden.. men det är IG att bryta mot lagen. Jag kan förstå Krooks resonemang men jag känner ändå att just bordellbesök är så förbannat dumt så där borde åtminstone något hörn i skallen vaknat och tänkt "Vänta nu lite här.." För det ju inte direkt så att det kan gått herrarna på IA09 förbi att sakfrågan är känslig och har debatterats rätt flitigt i media generellt tidigare, utan nödvändigtvis koppling till FM.

 

Det som jag dock finner mest anmärkningsvärt av allt är.. Var fanns befälen/förbandet/förbandsandan. Visst, de kanske inte var på plats, men det är min åsikt att när något som detta händer så indikerar detta vissa förbättringspunkter inom ledarskapet och kulturen.

 

GMY

 

Det råder krav på dubbel straffbarhet för att sexköp utomlands ska vara straffbart i Sverige. Det är inte brottsligt att som svensk gå på bordell i Tyskland. Frågor på det?

 

Nu var det ju faktiskt så att det här hände på ledig tid efter en övning i Tyskland där prostitution är lika lagligt som att gå till en massör. Inte i något missionsområde där det är FN-mandat och säkerhetsregler som detaljreglerar tillvaron.

 

För övrigt håller jag helt med Krook. Vi applåderar våra tuffa soldater när de gör processen kort med fienden, samtidigt som vi förväntar oss att de helst ska rulla apelsiner och plocka blommor på fritiden. Döda och lemlästa ger medalj och stående ovationer, men en bordellfylla på fritid efter en övning i en av Europas mest stabila nationer leder till krav på avsked. Hyckleri? Typ.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett om det är juridiskt lagligt eller inte så återstår den egentliga frågan:

 

 

Tycker det svenska folket att det här ett OK beteende hos svenska förband som är på besök i andra länder eller som är under insats?

 

 

Var är förbandets chefer?

Link to comment
Share on other sites

Är väl bara att ge pojkarna och flickorna som var där en muntlig varning för bristande moral och brytande av FM's värdegrund samt utreda huruvida svensk lag gäller och iså fall åtala de som brytit mot den.

 

Jag ser iaf stor skillnad på ett bordellbesök i ett land där man verkar under utlandstjänstgöring och då sexuell samröre med locals gentemot att besöka en tysk bordell under en övning i Tyskland. Skulle dessutom inte förvåna mig om det "bara" var en porrklubb snarare än en renodlad bordell. Men har lagen brutits så har den.

 

En moralisk diskussion där en person tycker hasch är värre än sprit och en annan tycker att knu**a är värre än att supa och en tredje tycker att allt är förkastligt lär ju knappast leda fram till att vi enas, utan alla har ju olika moraliska åsikter.

 

Har de brutit mot lagen ska de åtalas, om bevis finnes då, och annars kan gärna en intern utbildning av FM's värdegrund vara akuellt för att påpeka det olämplig i beteendet.

Link to comment
Share on other sites

Det råder krav på dubbel straffbarhet för att sexköp utomlands ska vara straffbart i Sverige. Det är inte brottsligt att som svensk gå på bordell i Tyskland. Frågor på det?

 

Precis, det är inte brottsligt. Men fakta kvarstår att sexköp är olagligt i sverige. Spacecake är olagligt i Sverige men lagligt i Nederländerna, men jag skulle inte anse det var ok om KJ-komp knarkar loss efter samövning med Royal Dutch Marines. Så det må var lagligt där, men det ökar ju endast på frågorna här i mitt tycke.

 

Nu var det ju faktiskt så att det här hände på ledig tid efter en övning i Tyskland där prostitution är lika lagligt som att gå till en massör. Inte i något missionsområde där det är FN-mandat och säkerhetsregler som detaljreglerar tillvaron.

 

För övrigt håller jag helt med Krook. Vi applåderar våra tuffa soldater när de gör processen kort med fienden, samtidigt som vi förväntar oss att de helst ska rulla apelsiner och plocka blommor på fritiden. Döda och lemlästa ger medalj och stående ovationer, men en bordellfylla på fritid efter en övning i en av Europas mest stabila nationer leder till krav på avsked. Hyckleri? Typ.

 

Nej, inte hyckleri för fem öre i mina ögon. Mina vpl från förr har festat hårt i många av landets städer, men de som gått över gränsen och exempelvis spytt ner sig offentligt har fått höra det dagen efter med besked. Jag har alltid ställt krav på individen där jag ser det som en självklarhet att man som soldat tänker själv och inte sätter sig i situationer som ovan (både bordell i utlandet och kaskadspya i garnisonsstade). Det är ett krav som jag anser man kan ställa på individer som vi förhoppningsvis skall kunna "[applådera].. när de gör processen kort med fienden".

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

det spelar väl ingen roll om det var arbetstid eller inte även om det hade varit 100 gånger värre om det var på arbetstid( :baskerPa: ) men oavsett om det var på fritiden så är du på arbete i ett annat land där du representerar svenska Försvarsmakten och även om det är efter arbetstid och på kvällen så är du alltid en SOLDAT.

du är soldat i FM ända tills din anställning går ut och du ska uppträda därefter.

 

K3 var det ja, tänker inte uttrycka mina tankar i ord men många känner nog likadant.

 

Edit: som Lars Ekborg sa en gång i tiden "bunta ihop dom bara, å slå ihjäl dom" och skicka iväg dom hem till mamma på en gång.

Edited by Chassi
Link to comment
Share on other sites

Det råder krav på dubbel straffbarhet för att sexköp utomlands ska vara straffbart i Sverige. Det är inte brottsligt att som svensk gå på bordell i Tyskland. Frågor på det?

 

Nu var det ju faktiskt så att det här hände på ledig tid efter en övning i Tyskland där prostitution är lika lagligt som att gå till en massör. Inte i något missionsområde där det är FN-mandat och säkerhetsregler som detaljreglerar tillvaron.

 

För övrigt håller jag helt med Krook. Vi applåderar våra tuffa soldater när de gör processen kort med fienden, samtidigt som vi förväntar oss att de helst ska rulla apelsiner och plocka blommor på fritiden. Döda och lemlästa ger medalj och stående ovationer, men en bordellfylla på fritid efter en övning i en av Europas mest stabila nationer leder till krav på avsked. Hyckleri? Typ.

Hyckleri?

 

Inte ett jävla skit.

Du har en uppförandekod som du som soldat skall följa vid vistelse i utlandet.

Citat ur

ETISKA REGLER OCH

UPPFÖRANDEKOD

FÖR

SVENSK PERSONAL INFÖR OCH

UNDER INTERNATIONELLA

UPPDRAG

Köp av sexuella tjänster

Köp av sexuella tjänster är förbjudet under Din internationella tjänstgöring.

Med köp av sexuella tjänster avses här inte bara att Du köper sexuella tjänster av en

prostituerad, besöker bordeller etc, utan även Du ger ”privatbistånd” i form av att Du

betalar räkningar, hyror, skolavgifter o s v i syfte att få sexuella tjänster.

 

Ur följande stycke kan vi utläsa:

Som ett stöd för ett korrekt uppträdande under utlandstjänstgöringen är det viktigt att Du följer

grundregeln att alltid ”tänka efter före” och reflekterar över hur Din och andras attityd och Ditt

agerande kan uppfattas samt konsekvenserna av detta. Dessutom, på internationellt uppdrag är

Du ”alltid synlig”, oavsett om Du är i tjänst eller är ledig. Du ska vara väl införstådd med,

respektera och följa dessa riktlinjer under Din utlandstjänstgöring

TÄNKA EFTER FÖRE...

 

Hur DJÄVLA DUM är man om man efter att ha "tänkt efter före" ändå kommer på idéen att knalla på Bordell/porrklubb skit samma vad...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...