Jump to content

Den stora tråden om bra klockor för militär verksamhet


#snowman#

Recommended Posts

  • Forumsledning

Casio duger gott, men här är några som jag skulle kolla närmare på om jag skulel in nu.

 

Visst har du cash och är beredd att pajja en dyr klocka är givetvis Citien Aquald serien något att titta på. Mellan 3000-9000 kr får du räkna med.

Har haft en Casio illuminator för 998 :- sedan lumpen 1996, över 7 år!! Funkar klockrent fortfarande och jag har svårt att hitta ny med mina krav. Dock såg jag dessa. Nu blev jag sugen...har inte sett dem i butik dock.

 

WVA-105H-1AVER.jpg

http://www.casio-europe.com/euro/watch/gsh...mtg-520b-1bver/

eller denna

MTG-520B-1BVER.jpghttp://www.casio-europe.com/euro/watch/gsh...mtg-520b-1bver/

Link to comment
Share on other sites

Kanske man även ska se till vilken klocka som är "hångelvänlig"? :winner: Min Citizen Aqualand III är på tok för vass och stor enligt min fru i alla fall, hon skadar sig på den ibland. Dock är det aldrig så allvarligt att blodvite uppstår. Sen är ju ett alternativ att ta av sig klockan före, men det kommer man inte på i stridens hetta varje gång...

Link to comment
Share on other sites

http://www.lelie.nl/citizen_jp2000_08e_849.jpg

 

Citizen Aqualand II

Världens (enligt mej iaf) mest fältmässiga klocka. Till och med Stevie Wonder kan se vad klockan är. Natt OCH dag.  :baskerKav:

En sådan har jag med brett kardborreband. Funkar glockrent. Tyvärr ingen belysning. Har haft min i 12 år nu. Skulle jag köpa en ny hade det blivit en av Casio G-chock modellerna.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

I min planering före lumpen igår de att köpa en ny klocka av finare modell.

Frågan är nu:

 

Ska man lägga pengarna på en fin kronografisk klocka av typen Swatch, Tag Heuer..

där precision, elegans och stil väger tungt.

 

eller

 

lägger man pengarna på en digital klocka.. där de finns 300milj olika funktioner.

 

eller

 

är de inte ens värt att lägga ut mycket pengra på en fin klocka inför lumpen?

 

:huh:

 

Vill höra era åsikter och hur ni tänker göra eller gjorde.

uaaahhh att bara jämföra Swatch med Tag Hauer....... :angry::angry::angry:

 

//FBS

Link to comment
Share on other sites

Jag såg att jag överdrev lite... Skrev om Aqualand III, men det är ju precis en sån Aqualand II som finns på bilden som jag har. Helnöjd med klockan, dock kan det kännas lite fjantigt att ha en sån på armen när nån börjar prata om dykning, det har ju hänt ett par gånger i alla fall. (Jag har aldrig utövat dykning annat än på badstranden) Men jag köpte den av två anledningar:

 

* Såg schysst ut

* Verkade jäkligt robust

 

Och det gäller fortfarande. Som sagt, det enda jag saknar är belysning i form av t.ex. Illuminator ala G-Shock.

Link to comment
Share on other sites

Well, hade en 600 kr casio klocka i lumpen i (hör och häpna) ett vanligt metall armband. Den var analog och hade en god egenskap; självlysande urtavla. Den dög gott under min tjänstgöring även om ett kardborreband verkligen hade kunnat göra susen. Hade haft den i tre år innan jag ryckte in.

 

Den tog en hel del stryk men glaset höll och urverket tickade på.

 

Vattentät? Nej, men stänkskyddad. Så länge man inte har den helt försänkt under vatten så klarar man sig. Hade ca: 3 månader i fält, av den tiden ca: 1 vecka regn. Hade inga problem med vattnet.

 

Om du är gruppbefäl och måste ha snorkoll på klockan så är den inget för dig. Är du en enkel basse som mest behöver hålla koll på när vaktposten är slut eller när lunchen tar vid så är den klock-*fniss*-ren. Är tjänsten riktigt blöt (kustjägare eller nåt sånt typ) så är den kanske inte heller bäst.

Link to comment
Share on other sites

Mitt absoluta råd är som många andra antyder. köp en billig klocka (max 300-400kr), jag rekomenderar en digital klocka med bakgrundsbelysning och alarmfunktion,, det är vad man behöver anser jag.

Att försöka skydda klockan med speciella klockskydd, visade sig för mig under GSU:n inte vara särskilt effektivt pga fältkoma, stress m.m. Därför skall du satsa på en billig klocka och räkna med att den kommer att se ut som fan efter värnplikten...

 

/muckar om en vecka...

Edited by Calle no1
Link to comment
Share on other sites

Jag såg att jag överdrev lite... Skrev om Aqualand III, men det är ju precis en sån Aqualand II som finns på bilden som jag har. Helnöjd med klockan, dock kan det kännas lite fjantigt att ha en sån på armen när nån börjar prata om dykning, det har ju hänt ett par gånger i alla fall. (Jag har aldrig utövat dykning annat än på badstranden) Men jag köpte den av två anledningar:

 

* Såg schysst ut

* Verkade jäkligt robust

 

Och det gäller fortfarande. Som sagt, det enda jag saknar är belysning i form av t.ex. Illuminator ala G-Shock.

Håller helt med, det är farlig wannabe varning på ickedykare som kör med Aqualand serien ;) Landkrabbor göre sig icke besvär :baskerKav:

 

Imint: nöjd aqualandanvändare sedan många år och mååånga dyk.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Imint jo jag vet att du är inbiten dykare och med den lilla erfarenhet av dykning jag har så förkastar jag helt att använda vanlig klocka till något mer än att kolla vilken tid man gick ner/upp. Det finns dykdatorer/djupmäatre, kompasser som visar siffrona så man kan se dem i svenska vatten. En jklocka likt Aquland har man ingen större nytta av som dykare iaf.

 

Håller med om att många som knappt kan hålla andan köper Aqualand men det gör ju inget det är just de som är huvudmålgruppen. Eller tror du Breitling egentligen bara vill rikta sig till riktiga stridspiloter, etc? Alla dessa special ur (Stridspilot-, Astronaut-, Världsomseglar, Surf-Dyk-klockor) som är dyra är gjorda för att locka wannabies. De som de är ämnade för är för liten målgrupp och behöver inte posé:a eller hur?

 

Håller med om att en klocka för lumpen skall vara någorlunda billig, ca 600-1000 kr så får man bra och pålitlig.

Jag är normalt en förespråkkare för att köpa tillräckligt bra men billiga saker från Clas Ohlsson/Julia/Biltema istället för att strirra sig blind på jättedyra specialsaker från militär/friluftsbutiker.

Tror dock att en Aqualand tål så pass bra med stryk att man kan ha den efteråt i många år iaf.

Link to comment
Share on other sites

Nja, tycker nog att man kan använda Aqualand till mer än bara kolla bottentiden, jag monterar klockan på högerarmen och använder djupmätarfunktionen vid upp och nedstigningen. Inga problem med läsligheten i svenska vatten heller. Funkar helt klockrent! :winner:

Vänster arm används ju till torrdräkt och BCD.

Har min Aladin Air i konsollen, men den är ju rätt bökig att glo på under upp och nedstigningar.

Link to comment
Share on other sites

Nog får jag hålla med Imint och säga att det är lite overkill att köpa sig en Aqualand om man inte är dykare.

Vad gäller användbarheten vid dykning så är den 100%

Visst, man kan maxa bottentiderna mer om man använder dator och multilevel-dykning men till mina dyk har det fungerat utmärkt med endast klocka och tabell.

 

Jag har själv haft Aqualand men sålde min då jag tyvärr inte dyker längre.

Kändes alldeles för klumpig att gå omkring med till vardags.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Ehhh, räcker det inte med 195cm/117kg?

 

Det jag menar är att den är onödigt stor och sen tycker jag att gummiarmbandet blir onödigt varmt.

En nackdel som jag stog ut med då jag dök men som jag valde bort nu när jag inte dyker längre.

 

The Swede :baskerPa:

*Klen, jag? Fnys*

Link to comment
Share on other sites

Imint jo jag vet att du är inbiten dykare och med den lilla erfarenhet av dykning jag har så förkastar jag helt att använda vanlig klocka till något mer än att kolla vilken tid man gick ner/upp. Det finns dykdatorer/djupmäatre, kompasser  som visar siffrona så man kan se dem i svenska vatten. En jklocka likt Aquland har man ingen större nytta av som dykare iaf.

Vill inte verka kinkig Henke, Har oftast haft min aqualand med mig på de flesta dyk. Började med en bottomtimer först när det blev mer avancerad dykning med en massa olika gaser, aqualanden fick fortsätta att följa med som backup just för att jag litar på den. Har en gammal Aladin Pro när jag åker till Thailand för lite fjolldykning :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är att köpa en så billig klocka som möjligt. T.ex. något i den här stilen

380179.jpg

Kostar ca 200 på teknikmagasinet

 

Hade en liknande under min vpl. Många säger att det är fördel med analoga, själv tycker jag det är bättre med digitala klockor. Ofta så uttrycks tiden t.ex. 12:55 (Tolv FemtioFem) och inte "civilt Fem i Ett". Då är det smidigare med en digitalklocka. Sedan gillar jag en klocka med stora siffror så att man kan se tiden även som yrvaken grpch. Alarm, tidtagning, belysning (då gäran en bakgrundsbelysning, syns bäst i mitt tycke) och att den är vattentät är funktioner som mer eller mindre är ett måste

 

Anledningen till att jag anser att man ska ha en så billig som möjlig är dels att fältlivet kan vara hårt mot en klocka, visst man kan skydda den eller köpa en mycket slagtålig klocka. Andra är att det är lätt att den försvinner, då oftas om du lånar ut den till griskarlsson som självklart inte har någon klocka men behöver en för han ska ju sitta eldpost. Det du kan vara säker på är att på morgonen eller efter natten eldöverfall så är den borta!

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Skaffa en suunto - mkt bra för den verksamhet man bedriver inom FM.

 

http://www.suunto.com

Ja det är ju faktiskt ett alternativ. Har varit sugen på Suunto Vyper ganska länge. få se vad tomten kan komma med B)

Intsämmer, Suunto är mycket bra. Har själv en Advizor men skulle jag köpt en idag hade det antagligen blivit X6hr.

Men jag håller förstås inte på med dykning, så era krav är säkert annorlunda.

 

Däremot skulle jag inte rekommendera en så dyr klocka för lumpen, av tidigare nämnda anledningar.

Själv klarade jag mig alldeles utmärkt med en vanlig Casio, de klockorna verkar vara odödliga.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Om en Aqualand känns "klumpig" måste man vara väldigt klen i kroppskonstitutionen...  :P

Eller som jag skrev tidigare, att ens partner anser att man har en moraklocka på armen som hela tiden är i vägen osv.

 

Jag som trodde att kvinnor gillade män med stora klockor! :2guns: Men så är det alltså inte tydligen... En klocka osm jag sett varit poppis att köpa under mission är Omega Seamaster. Den är också stor, men den ser jäkligt schysst ut. Men nu spårar jag ur, tråden handlar ju om att välja klocka till lumpen, antar att det inte är ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att ingen har nämnt Traser än. Klockan används flitigt av både NavySEAL och SAS. Dom har tillochmed MacNab som reklampelare.

 

http://www.traser.com/

 

Värstingvarianten har ett bateri som vara 8 år. Ganska kaxigt!

får dom ut den som tjänste klocka? Var kan man köpa dessa klockor i Svea Rike?

Edited by Elfgren
Link to comment
Share on other sites

När vi ända är inne på mycket OT varför inte

Sjöö & Sandströms UTC Extreme Black , Användes i Volvo Ocean Race, Klarar allt . Snyggast klocka jag lagt blicken på kolla in på

deras hemsida

 

www.sjoosandstrom.se

 

 

-Valiant-

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att ingen har nämnt Traser än. Klockan används flitigt av både NavySEAL och SAS. Dom har tillochmed MacNab som reklampelare.

 

http://www.traser.com/

 

Värstingvarianten har ett bateri som vara 8 år. Ganska kaxigt!

får dom ut den som tjänste klocka? Var kan man köpa dessa klockor i Svea Rike?

Jag har ingen aning om dom får ut klockan. Men man kan ju tro det när SAS, SBS, SEAL och MacNab står över allt på sidan.

 

När jag letade runt på sidan så hittade jag en funktion som hette något i stil med, Try Traser On eller nått. Och där fanns inga svenska affärer med. Så om du vill testa en klocka innan du köper den så blir det att åka över till Brittiska öarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...