Jump to content

Den stora tråden om bra klockor för militär verksamhet


#snowman#

Recommended Posts

Hallå alla!

 

Vänligen hjälp mig genom att rekommendera en klocka som är duglig i fält. Den ska gå att visa sig med även i det civila mörkret så den ska alltså vara lite estetiskt tilltalande också. ;)

 

Håll priset med SEK 2000 som tak.

 

Klockan ska tåla stryk och väta.

 

Det skall vara ett armbandsur... :)

 

Tacksam för tips...

Link to comment
Share on other sites

Tjacka en vanlig "GUL"-klocka då, billig och har vad du behöver (självlysande visare + digital klocka med lyse, tidtagare, larm, etc.), och köp ett bättre armband med lock (finns väl i närmaste militÄry-shop om inte annat). Mer än så behöves inte. Såvida du inte ska bli dykare, men då har du andra grejor, å andra sidan.. :)

Link to comment
Share on other sites

Skall du lägga lite mer pengar hittar du denna klocka på

http://www.promoteq.com/  

 

Traser S3000

Traser S3000 (US Navy SEAL´s officiella klocka) specifikationer: * Urhus och vridring tillverkade av glasfiberförstärkt polymer * Mineralglas * Bakstycke av svart krompläterat rostfritt stål * Vridringen vrids åt ett håll * Storlek: 45,5 x 45,5 mm * Höjd: 10,5 mm * Vikt med armband: 47 gram * Vattentät till 200 m * Traser ljusampuller på vridring, timmarkeringarna, tim-, minut- och sekundvisaren * Garanti 2 år på klockan och 10 år på ljusampuller * Levereras med polymer/gummi armband * Tillverkad i Schweiz

 

Här finns utmärkta bilder på klockan.

http://www.traser.com/

 

Pris:1780 kr :)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick kvittera ut en klocka under min värnplikt. Mycket funkis sådan också jämfört med min GUL som gick sönder första fältdan. Nu väcktes en fråga hos mig; hur vanligt är det att försvaret tillhandahåller klockor till vpl? Någon annan som fick klocka? Om ja, vad var det för klocka? Vore intressant att veta om  FM har en standardklocka?

 

Alla klockor som delades ut på mitt regemente var likadana: Casio med helgjutet plastarmband, vit analog urtavla + digitaldisplay, blå belysning. Ursäkta den slarviga beskrivningen, jag kan ingenting om klockor. Jag minns inte att klockan var kronmärkt. Jag har inte lyckats hitta modellen någonstans, trots idogt sökande. Ända sen jag lämnade in den har jag saknat den.

Link to comment
Share on other sites

hmmm... okej... rolex för trettio papp... ja, det blev ju precis inom pristaket det GA KA...

 

Biltemas röda, gula eller blå känns inte riktigt stabil heller...

 

Jag omformulerar frågan.

 

Har ni haft en bra klocka som ni gärna skulle rekommendera för att ni vet att den håller måttet och att ni dessutom tyckte att den såg okej ut?

 

P.S. Jag vill vara den som har den tuffaste klockan!! Jag vet många inom HV som skulle tycka att jag var dödstuff om jag hade en tuff klocka som var tuff och häftig och ball... D.S. ;)

Link to comment
Share on other sites

bah, köp en Casio, billig och digital skall den vara om du frågar mig. Tycker rent allmänt att det är lite fåningt att så många fortfanade gillar klockor med visare och guld armband, civilt krims krams, tsk.

 

För övrigt, ericsson borde gått samman med casio istället för sony. Casio verkar ju få in vad som helst i ett armbandsur, har sett höjdmätare, gps, digitalkamera, kompass mm. klart imponerande. Dessutom som någon sa, efter ett totalt globalt kärnvapenkrig kommer det bara att finnas två saker kvar, kratrar och casio klockor :D

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde lumpen 93-94 fick vi KB en klocka som hette "Sporty Tiger". En digital klocka som var den värsta SKIT jag nånsin sett.

 

Av våra 12 klockor gick minst hälften sönder inom några veckor. ( utan att vi ens var i fält eller gjorde nått jobbigt) resten visade fel tid och liknande.

 

Undra om dessa forfarande finns kvar i nått mob förråd?

Link to comment
Share on other sites

Jag har två G-Schock klockor som jag använder regelbundet. Jag gillar dem för att de tål allt och är billiga. På rea kan man hitta dem för ca 900 kr. Under GU verkade Citzen dominera tillsammans med diverse biligare klockor. Min Citzen Promaster har tagit väldigt mycket stryk, ser ganska bra ut men är inte bättre än en G-Shock. Saknar dock digital möjlighet som finns på vissa modeller.

 

Varför en Rolex Submariner? En snygg klocka med intressant historia. Får se om jag gör allvar av mina planer. Breitling gör en rolig historia med nödsändare.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Breitling gör en rolig historia med nödsändare.

Har hört att inte vem som helst får bära den?! Man måste ha någon form av tillstånd eller liknande?!?

Njäe, stämmer inte. Jag känner iaf en person som bär den utan något som helst tillstånd. Dock kostar den många pengar...

 

Breitling Emergency

Link to comment
Share on other sites

Vad blev det??

 

Annars så här är den klockan som jag har haft sedan -93:

 

BK3150-04EE.JPG

Stainless Steel Case Water Resistant - 200m Screw-down locking Crown Rotating Brezel Special Expansion Bracelet for Divers

 

Köp ett stålarmband bara eftersom plastarmbandet går sönder efter en 5-6 år.

Klockan har hållt utan problem i en FN-mission och ett otal HV-övningar.

Link to comment
Share on other sites

CWC är ett märke som är populärt inom brittiska armén. Jag har själv ingen erfarenhet av det märket men de kanske kan vara värda att titta på. Pris: 1000-2000 SEK.

 

Hade jag fått välja klocka hade jag valt S3000 från Traser.

 

/Johan ES

 

Edit: Jag tycker att Trasers klockor är väldigt lika de från Luminox, http://www.luminox.com

Edited by Johan ES
Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag på denna variant:

 

citiaqualand2.jpg

 

Citizen promaster tror jag den heter.

Med tanke på att den kostar runt 4 papp så är det inget jag rekomderar, men om man dyker en del så kan den ju vara schysst. Tycker dock att man för 4000 kunde få lyse på klockjäveln!

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag på denna variant:

 

citiaqualand2.jpg

 

Citizen promaster tror jag den heter. 

Med tanke på att den kostar runt 4 papp så är det inget jag rekomderar, men om man dyker en del så kan den ju vara schysst. Tycker dock att man för 4000 kunde få lyse på klockjäveln!

:(( AAAH bra val!!!!! Men håller helt med om lyset :D

Link to comment
Share on other sites

Har också en Citizen Aqualand. Men en äldre modell. Köpt -91.

85.jpg

Håller med om lyset. :((

Casio har ju många sjyssta modeller man kan använda i fält. Med bla bakgrunds belysning.

Har bytat gummiremmen mot kardborrerem eftersom dom spricker efter ett par år.

Minus för kardborre är att det luktar bäver efter ett tag. :D

Link to comment
Share on other sites

Har också en Citizen Aqualand. Men en äldre modell. Köpt -91.

85.jpg

Håller med om lyset. :((

Casio har ju många sjyssta modeller man kan använda i fält. Med bla bakgrunds belysning.

Har bytat gummiremmen mot kardborrerem eftersom dom spricker efter ett par år.

Minus för kardborre är att det luktar bäver efter ett tag. :D

därför slängar man in skiten i tvätt maskinen ibland...

Link to comment
Share on other sites

Har också en Citizen Aqualand. Men en äldre modell. Köpt -91.

85.jpg

Håller med om lyset. :((

Casio har ju många sjyssta modeller man kan använda i fält. Med bla bakgrunds belysning.

Har bytat gummiremmen mot kardborrerem eftersom dom spricker efter ett par år.

Minus för kardborre är att det luktar bäver efter ett tag. :D

därför slängar man in skiten i tvätt maskinen ibland...

Brukar göra det. Sliter dock på kardborren så efter ett tag får man köpa ny.

Ett tips är att ta bort klockan innan man tvättar bandet, låter så illa i maskinen. (ironi) :D

Link to comment
Share on other sites

Finnarna testade en G-shock i Libanon och körde över den med en PASI/SISU/PTGB203 (eller vad ni nu vill kalla den). Klockan höll så det kan väl vara ett bra val.

Själv kör jag också med en Citizen Aqualand Promaster II. Bra klocka (stort minus för bristen på belysning) men usla armband som bara spricker. Har bytt armbandet till ett Gul med kardborre.

 

/Fk Krook

Link to comment
Share on other sites

Finnarna testade en G-shock i Libanon och körde över den med en PASI/SISU/PTGB203 (eller vad ni nu vill kalla den). Klockan höll så det kan väl vara ett bra val.

Själv kör jag också med en Citizen Aqualand Promaster II. Bra klocka (stort minus för bristen på belysning) men usla armband som bara spricker. Har bytt armbandet till ett Gul med kardborre.

 

/Fk Krook

Var i Libanon på L108 och hörde samma historia om G-shocken men tror att det var norrmännen som hade testat. Kan ha fel.

Köpa klocka i Libanon var ju inte fel.

1200 kr för Aqualanden mot 3500 kr i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

/me saknar klocka till vardags - man är ju tekniker till vardags..!! B)

 

Men vid de tillfällen jag inte har någon dator tillhanda kör jag med en vanlig rackarns GUL-klocka med tygband för simpla 398:- på Åhléns för snart 10 år sedan...eller nåt.

Link to comment
Share on other sites

Min Casio för 299kr höll hela min värnplikt då jag utsatte den för stridshinderbana, vattenfys, kyla och allt annat du kan tänka dig. Den var helt vanlig med gummiarmband och digital visning.

Tycker inte att man har nytta av abalog visning.

 

Tänk på att inte köpa metall-armband, det är direkt obra när det är kallt ute.

Link to comment
Share on other sites

Adam Wilhelm: typisk yxklocka. som alla köper man en sen kommer (inte alla tydligen) man på att den lätt blir repig. o på bästa yxsätt kastar man sig på katalogen o beställer något vattentätt typ colt superocean (vattentät till 1500ft) använder den i tjänsten faktist.

 

rekomenderar dock folk som inte gjort mission ännu att satsa på en riktigt billig klocka typ GUL för en 3hundring...

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag med en G shock som mil och en Breitling Colt Ocean Chronograph som finklocka, skall byta bort g skocken som är stor och klumpig, jobbig att komma åt. Tänkte hugga till på en Traser istället

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...