Jump to content

Allmän JAS 39 Gripen-tråd


Pal_oldpc

Recommended Posts

Hur är det med "dumma bomber" till Gripen? Även om precisionen, dator-/radarstyrd fällning till trots, inte kommer i närheten av GBU:er så är ju priset... attraktivt... Om man bara vill släppa skrot i skallen på Talibaner som skjuter på egen trupp från "den tredje lerhyddan från bymurens sydvästra hörn" så kanske det är onödigt med en massa dyr high-tech.

 

Eller så köper vi enbart pv- och sjömålsrobotar eftersom det skulle krävas en fullskalig mekaniserad invasion för att vi någonsin ska få sätta in flyger i strid...

 

EDIT: Jag tänkte mig alltså den situation som inte verkar alltför ovanlig i Helmand, dvs. Talibaner som krigar runt och har förskansat sig i någon by från vilken invånarna redan har flytt. I såna lägen är det väl dumt att släppa en SDB för 70.000 USD när man kan släppa ett par mk 82 à 300 USD stycket (siffror fritt ur minnet/Wikipedia).

 

Jag antar att den kostnadseffektiviteten även gör sig gällande vid händelse av "stort fosterländskt krig".

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Hur är det med "dumma bomber" till Gripen? Även om precisionen, dator-/radarstyrd fällning till trots, inte kommer i närheten av GBU:er så är ju priset... attraktivt... Om man bara vill släppa skrot i skallen på Talibaner som skjuter på egen trupp från "den tredje lerhyddan från bymurens sydvästra hörn" så kanske det är onödigt med en massa dyr high-tech.

 

Å andra sidan så vill inte den egna truppen ha bomberna i skallen, och man vill inte heller råka förstöra fel hus i onödan. Vad gäller just bomber till Gripen för Afghanistan, så lär priset för GPS-styrning till bomberna försvinna bland de övriga kostnaderna för insatsen, och då i synnerhet med tanke på hur få bomber som förmodligen kommer att skaffas och fällas.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med "dumma bomber" till Gripen? Även om precisionen, dator-/radarstyrd fällning till trots, inte kommer i närheten av GBU:er så är ju priset... attraktivt... Om man bara vill släppa skrot i skallen på Talibaner som skjuter på egen trupp från "den tredje lerhyddan från bymurens sydvästra hörn" så kanske det är onödigt med en massa dyr high-tech.

 

Eller så köper vi enbart pv- och sjömålsrobotar eftersom det skulle krävas en fullskalig mekaniserad invasion för att vi någonsin ska få sätta in flyger i strid...

 

 

 

Problemet i det fallet är väl snarast att de har ett avtryck på hundratals meter och det är lätt att träffa den andra hyddan från bymurens sydvästra hörn där Byäldsten sitter med sin nyfödde sonson....

 

Tror INTE det är den reklam som Sveriges politiker vill ha i den muslimska värden.

*SER CARL BILDT STÅ I AL JASIREA BERÄTTANDES ATT* "Nej vi använde inte styrda vapen då de är för dyra".

 

Sedan kanske man skulle välja annan del i våldspiralen om man skall slå till på det sättet.... men vad vet jag :surprise:

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

Äh, kom igen Eskil. Det finns mycket enklare och smartare sätt i dag:

 

"Hi guys! Ur so bad n strong n stuff n ur new bunker looks rily kewl. Kud u taek more pics of it with ur iphones n post them to me? XOXO 16/f/stockholm"

 

...kollar på GPS-koordinaterna i EXIF-datan i bilderna, och programmerar bomberna. :D

 

Liknande saker gjordes redan före iPhonens tidevarv.. Inför Desert Storm så åkte någon omkring i Baghdad med en GPS i en väska, och lade in alla viktiga mål och lämpliga vägar fram till dem som waypoint. Sedan programmerades datan in i kryssningsrobotarna, som sedan lätt kunde navigera fram längs gatorna till sina mål. Jag vet inte om de guidades av Lill-Babs, eller om det bara är till NetonNet som hon guidar.. :surprise:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Problemet i det fallet är väl snarast att de har ett avtryck på hundratals meter och det är lätt att träffa den andra hyddan från bymurens sydvästra hörn där Byäldsten sitter med sin nyfödde sonson....

 

Tror INTE det är den reklam som Sveriges politiker vill ha i den muslimska värden.

*SER CARL BILDT STÅ I AL JASIREA BERÄTTANDES ATT* "Nej vi använde inte styrda vapen då de är för dyra".

 

"Vi förstår att du är ledsen över att ha förlorat din sonson, och du din son, men vi tycker även att ni borde ha förståelse för att vi måste spara in på försvaret nu, om vi inte ska tvingas skära ned på annan samhällsviktig verksamhet, som landets teatrar." :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med "dumma bomber" till Gripen? Även om precisionen, dator-/radarstyrd fällning till trots, inte kommer i närheten av GBU:er så är ju priset...

 

Sydafrika flyger med sådana:

 

14xpatk.jpg

(Bild tagen av Christo Crous, fotograf SAAF.)

 

Om det är för "show" eller inte vet jag inte(Man har väl tänkt skaffa "smarta" också eftersom man nyss köpt in en målutpekarkapsel.).

I en del fall(icke-CAS) kanske det räcker med den precisionen, vad vet jag? Dumma bomber har väl iallafall bättre träffsäkerhet idag än skräckexemplen från andra världskriget?

 

BF

Link to comment
Share on other sites

I en del fall(icke-CAS) kanske det räcker med den precisionen, vad vet jag?
Absolut: Man kan ju t ex använda dem som splitterbomber med luftbrisad. Den där lasten är ju alls inte till för att sikta på 8 olika mål, utan målet är typ "fordonskolonn".

Och jo: Med A-7 och AJ 37 blev det helt plötsligt möjligt att träffa ganska bra med ostyrda bomber, men bättre än ca 20 m tror jag inte man kan räkna med ens idag och sämre beroende på förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med "dumma bomber" till Gripen? Även om precisionen, dator-/radarstyrd fällning till trots, inte kommer i närheten av GBU:er så är ju priset...

 

Sydafrika flyger med sådana:

 

 

 

Om det är för "show" eller inte vet jag inte(Man har väl tänkt skaffa "smarta" också eftersom man nyss köpt in en målutpekarkapsel.).

I en del fall(icke-CAS) kanske det räcker med den precisionen, vad vet jag? Dumma bomber har väl iallafall bättre träffsäkerhet idag än skräckexemplen från andra världskriget?

 

BF

 

 

Sydafrika har en tradition vad gäller frifallande järnbomber och ett taktiskt operativt arv. För tillfället är även Mk 82 det enda vapnet som är operativt på 2 Sqn:s Gripar (IRIS-T på väg).

 

Flygplanet hjälper till med rätt mycket vad gäller anflygning och siktning. Självklart finns stöd för både CCIP och CCRP (Google) och diverse varianter av toss-bombning där flygplanet kontinuerligt hjälper piloten eller vid CCRP själv fäller vapnet när det är optimalt. Precisionen är inte illa, men självklart inte i klass med PGM.

 

Sverige nyttjar inte Mk 80 serien utan guidning.

 

Lite ironi med bilden där är att flygplanen inte flygs av Sydafrikaner.

Link to comment
Share on other sites

Om det är för "show" eller inte vet jag inte(Man har väl tänkt skaffa "smarta" också eftersom man nyss köpt in en målutpekarkapsel.).

I en del fall(icke-CAS) kanske det räcker med den precisionen, vad vet jag? Dumma bomber har väl iallafall bättre träffsäkerhet idag än skräckexemplen från andra världskriget?

 

BF

 

 

Jagvet inte varförmen jag måste tillstå att jag tycker det lastalternativet är ganska sexigt....

Sedan är det ju så att fram till förinte för så länge sedan hade vi ju ett liknande (för sverige anpassat alterntiv) i form av Bombkapsel.

Visst inte frifallande men yttäckande vilket man ju trots allt får lov att säga att en last med 8 Mk82 är

Link to comment
Share on other sites

Sydafrika har en tradition vad gäller frifallande järnbomber och ett taktiskt operativt arv. För tillfället är även Mk 82 det enda vapnet som är operativt på 2 Sqn:s Gripar (IRIS-T på väg).

 

Flygplanet hjälper till med rätt mycket vad gäller anflygning och siktning. Självklart finns stöd för både CCIP och CCRP (Google) och diverse varianter av toss-bombning där flygplanet kontinuerligt hjälper piloten eller vid CCRP själv fäller vapnet när det är optimalt. Precisionen är inte illa, men självklart inte i klass med PGM.

 

Även dive har jag för mig jag läst nånstans(men utan Stuka sirén då antar jag).

 

Svar på undran ovan om ev. SAAF Paveway:

The SAAF intends arming its new Saab Gripen fighters with the Paveway II laser-guided bomb (LGB).

Armscor, the state–owned defence acquisition agency has issued a request for quotation to Tau Aerospace of Bedfordview and the Raytheon Company of the US for the procurement of GBU-12 Paveway II systems.

http://www.defenceweb.co.za/index.php?opti...&Itemid=350

 

BF

 

Edit: Maverick, sexigt nja... estetiskt tilltalande räcker väl . :surprise:

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Även dive har jag för mig jag läst nånstans(men utan Stuka sirén då antar jag).

 

 

Dive inkluderas allt som oftast under CCIP och tex tillsammans med en attackprofil.

 

Toss/3D toss gör man ofta av en anledning och därmed CCRP.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Högst 370 km ifrån stationen, måste man då flyga in i fiendeland och droppa ned ett gäng "GPS recievers" om landet är större än Danmark?

Om jag har förstått DGPS rätt så behöver man ha en GPS-mottagare på en fix position som man vet exakt var den är. Sedan tar man skillnaden mellan den fasta GPS:en och en rörlig GPS och då kan man med mycket större exakthet (ner mot 10 cm i bästa fall) var den rörliga GPS:en befinner sig.

Finns lösningar (som även FM använder sig av) för att få satellitbaserad differentiell GPS över större områden, t.ex. Omnistar. Därmed uppnår man hög noggrannhet (sub-meter i bästa fall) utan att placera ut egna sändare i tänkt insatsområde.

Hur stort är ett "stort område"?

 

Kontinentvis. Satelliterna med korrektionsdata är geostationära och ligger alltså på ganska hög höjd. Täckningsdiagram finns på OmniStar Coverage Maps.

 

Den stora frågan är snarare; hur får man tag på den noggranna målkoordinaten innan den matas in i bomben?

Genom spaning och spaningsutvärdering. Ett stationärt mål som man har fått korn på genom flygspaning kan man mäta in rätt bra genom att mäta avstånd och vinklar till kända terrängpunkter i närheten.

 

Ah, men då uppstod ju frågan igen med behovet av ett bra navigerings- och utvärderingssystem i flygplanet som förutsättning för att ta ut målkoordinaterna. Alternativt kända terrängpunkter men då måste ju någon ha varit vid målet redan och mätt in dessa?

 

Edit:

Spaningsförmågan i Gripen blir alltså gränssättande för verkan med GPS-styrda bomber? Eller hur är det tänkt?

Edited by geoint
Link to comment
Share on other sites

Edit: Högst 370 km ifrån stationen, måste man då flyga in i fiendeland och droppa ned ett gäng "GPS recievers" om landet är större än Danmark?

Om jag har förstått DGPS rätt så behöver man ha en GPS-mottagare på en fix position som man vet exakt var den är. Sedan tar man skillnaden mellan den fasta GPS:en och en rörlig GPS och då kan man med mycket större exakthet (ner mot 10 cm i bästa fall) var den rörliga GPS:en befinner sig.

Stämmer bra, förutom att precisionen kan bli bättre än så... Hänger mycket på hur exakt du mäter in din referens-GPS om jag minns rätt.

Jag föreställer mig att det kan uppstå problem när man vill uppnå en noggranhet som understiger GPS-signalens våglängd som är 19 cm (1575 MHz). Eller tänker jag fel nu?

 

Våglängden borde ha mikromalt med saken att göra.

Vi pratar ju om differential här. Man kan mäta differential ned till vilken noggrannhet som helst. Gäller bara att vara nog upplöst.

Det som strular till det är ju hur långt ifrån den uppmätta punkten du är, eftersom signaler tar tid att komma fram, och tiden varierar beroende på en massa struliga fysikaliska effekter. Ju längre bort, ju mer osäkerhet med andra ord (både i meningen att din mottagare får andra förhållanden än mottagaren vid den uppmätta punkten, och att signalen mellan uppmätta punkten och dig påverkas mer).

Men enligt Wikipedia erbjuder dom bästa komersiella dgps-systemen <10 cm noggrannhet idag.

Link to comment
Share on other sites

Även dive har jag för mig jag läst nånstans(men utan Stuka sirén då antar jag).

 

Dive inkluderas allt som oftast under CCIP och tex tillsammans med en attackprofil.

 

Toss/3D toss gör man ofta av en anledning och därmed CCRP.

 

Man lär sig nåt nytt varje dag, tackar.

 

....................

 

Lite mer Sydafrika - SAAF Gripen, beväpnad med IRIS-T(Här syns också skillnaden på "vingspetssensorerna", jämfört med svenska Gripar):

 

28hj2o0.jpg

 

BF

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

På frågan som ställdes tidigare; hur precisa tröghetsnavigeringssystem är, så verkar det som om mer noggranna ringlaser gyron m.m. är på väg:

 

kf5xsl.jpg

http://jdw.janes.com/public/adlink/ads/1337646.pdf

(Med reservation för att det är ett marknadsföringsblad)

 

MEMS IMU = Microelectromechanical systems Inertial measurement unit

 

BF

Link to comment
Share on other sites

På frågan som ställdes tidigare; hur precisa tröghetsnavigeringssystem är, så verkar det som om mer noggranna ringlaser gyron m.m. är på väg:

 

kf5xsl.jpg

http://jdw.janes.com/public/adlink/ads/1337646.pdf

(Med reservation för att det är ett marknadsföringsblad)

 

MEMS IMU = Microelectromechanical systems Inertial measurement unit

 

Om man får lov att göra en liten avstickare, så tror jag att det även finns goda möjligheter för MEMS inom andra militärtekniska områden. Teknologin har visat sig användbar inom vitt skilda områden, och då det är först är relativt nyligen som man börjat kunna tillverka dem i någon vettig och ekonomisk skala, så har vi bara fått små smakprov på vad de i längden kan erbjuda. De exempel jag sett på hur de kan användas har även i stor utsträckning haft hög grad av teknologisk "coolhet" över sig. Ett exempel: Jag har både av yrkesmässiga och privata skäl ett starkt intresse för säkerhetsanordningarna (safety and surety) i kärnvapen, och för några år sedan läste jag en artikel om hur ett av de amerikanska nationella laboratorierna höll på att utveckla en ny komponent till sådana. Denna såg ut såg ut så här:

 

Laser -> MEMS-baserad extremt liten spegel/prisma -> L-format luftrum -> okänsligt sprängämne

 

När vapnet är säkrat, så är spegeln/prismat vridet så att en laserpuls mot den inte ger någon effekt på sprängämnet, men när det däremot är osäkrat, så reflekterar spegeln/prismat laserpulsen genom L:et mot sprängämnet som därmed detonerar. För den som vill läsa mer om MEMS, så har Wikipedia en del information;

 

http://en.wikipedia.org/wiki/MEMS

 

och om någon vill ha ännu mer, så har jag en del intressanta PDFer som jag kan dela med mig av. PM:a mig i så fall.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller tröghetsnavigering så är det oftare så att avhuggningsfel i integrationsberäkningarna av accelerationerna ger större fel än precisionen på gyrona. Oftast hänger de ihop så att det man mäter med mest onogranhet av tiden och accelerationen också får sätta gränsen för hur många siffror man kan räkna med.

 

Man kan roa sig med att räkna hur många bitar ett ord måste vara i en dator för att minska navigeringsfelet per timme.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Edit: Spaningsförmågan i Gripen blir alltså gränssättande för verkan med GPS-styrda bomber? Eller hur är det tänkt?

 

Spaningsförmågan är viktig, och där blir radar en allt viktigare sensor. Men det går också att använda externa sensorer, som Argus, dessutom kan målangivelse göras av marktrupp för luftunderstöd t.ex. Sedan är det bara fantasin, och resurserna, som begränsar möjligheterna att ange att mål. Signalspaning, informanter, info från tredje land, kvalificerade gissningar etc.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Spaningsförmågan i Gripen blir alltså gränssättande för verkan med GPS-styrda bomber? Eller hur är det tänkt?

 

Spaningsförmågan är viktig, och där blir radar en allt viktigare sensor. Men det går också att använda externa sensorer, som Argus, dessutom kan målangivelse göras av marktrupp för luftunderstöd t.ex. Sedan är det bara fantasin, och resurserna, som begränsar möjligheterna att ange att mål. Signalspaning, informanter, info från tredje land, kvalificerade gissningar etc.

 

Men nu gällde resonemanget konkret tankarna på att integrera Small Diameter Bomb med GPS-styrning och förväntad CEP på 5-8 meter i Gripen-systemet. Funderingen från min sida är: Hur ser Försvarsmaktens förmåga ut att ta ut målkoordinater med positionsnoggrannhet och tillräckligt hög tillförlitlighet så att insats med denna typ av vapen kan genomföras? (Jämför resonemanget Skillnaden på funktion och förmåga)

 

OM spaningssystemet på Gripen med kapsel och utvärderingsutrustning är den enda funktion som kan göra detta måluttag med en tillräcklig noggrannhet så bör det innebära en relativt gränssättande faktor i vår förmåga. Varken radar, Argus eller signalspaning lär väl räcka för denna typ av positionsbestämning.

 

Att basera insats med GPS-styda bomber på underlag från tredje land eller andra fantasifulla källor kan ju sluta på helt annat sätt än man tänkte sig.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Spaningsförmågan i Gripen blir alltså gränssättande för verkan med GPS-styrda bomber? Eller hur är det tänkt?

 

Spaningsförmågan är viktig, och där blir radar en allt viktigare sensor. Men det går också att använda externa sensorer, som Argus, dessutom kan målangivelse göras av marktrupp för luftunderstöd t.ex. Sedan är det bara fantasin, och resurserna, som begränsar möjligheterna att ange att mål. Signalspaning, informanter, info från tredje land, kvalificerade gissningar etc.

 

Men nu gällde resonemanget konkret tankarna på att integrera Small Diameter Bomb med GPS-styrning och förväntad CEP på 5-8 meter i Gripen-systemet. Funderingen från min sida är: Hur ser Försvarsmaktens förmåga ut att ta ut målkoordinater med positionsnoggrannhet och tillräckligt hög tillförlitlighet så att insats med denna typ av vapen kan genomföras? (Jämför resonemanget Skillnaden på funktion och förmåga)

 

OM spaningssystemet på Gripen med kapsel och utvärderingsutrustning är den enda funktion som kan göra detta måluttag med en tillräcklig noggrannhet så bör det innebära en relativt gränssättande faktor i vår förmåga. Varken radar, Argus eller signalspaning lär väl räcka för denna typ av positionsbestämning.

 

Att basera insats med GPS-styda bomber på underlag från tredje land eller andra fantasifulla källor kan ju sluta på helt annat sätt än man tänkte sig.

 

På fasta mål borde det väl gå att ta fram koordinater genom militära satellitbilder? Enligt Tolgfors tittar man på att gå med i MUSIS samarbetet och kommer då få tillgång till radar- och optiska satellitbilder med upplösning ned till 30cm/pixel.

Link to comment
Share on other sites

Förekommer det under några sammanhang 4 grupp start idag inom svenska flygvapnet?

 

Jag har läst att det var ganska vanligt förekommande på 1950-1970-talen under Lansen, Hawker Hunter och Draken eran med 4 grupp start i "diamant formering" vid tex flyguppvisning där flera maskiner flög grupp uppvisning tillsammans.

 

4 Grupp uppvisning med Gripen har har jag sett vid 2 tillfällen, dock startade maskinerna i rote efter varandra och inte alla fyra samtlidigt.

 

Bild på 4 gruppstart med amerikanska F-18 Hornet på länken nedan:

 

http://www.airliners.net/photo/USA---Navy/...-18A/1667353/L/

Link to comment
Share on other sites

Förekommer det under några sammanhang 4 grupp start idag inom svenska flygvapnet?

 

Jag har läst att det var ganska vanligt förekommande på 1950-1970-talen under Lansen, Hawker Hunter och Draken eran med 4 grupp start i "diamant formering" vid tex flyguppvisning där flera maskiner flög grupp uppvisning tillsammans.

 

4 Grupp uppvisning med Gripen har har jag sett vid 2 tillfällen, dock startade maskinerna i rote efter varandra och inte alla fyra samtlidigt.

 

Bild på 4 gruppstart med amerikanska F-18 Hornet på länken nedan:

 

http://www.airliners.net/photo/USA---Navy/...-18A/1667353/L/

 

 

Det där är Blue Angels, USN:s displayteam. De spelar med lite andra regler och kanske ännu viktigare i en annan roll. När det körts uppvisning med 4-grupp här har det varit linjedivisioner som utfört det hela. Uppe i luften är det en normal arbetsdag men har man inte övat på något mer än rotestart skall det självklart heller inte genomföras.

 

Känner inte till någon nation som operativt nyttjar 4-gruppstart längre, det är många som gått ifrån rotelandning också.

Link to comment
Share on other sites

Kerran, inte FV men SAAF flyger "diamant formering" med sina Gripen(bara vid uppvisning antar jag?). Vet inte om dom startar så också eller var/när bilden är tagen men bör vara ganska nyligen eftersom ensitsarna är med.

 

oavf9t.jpg

(Deras kamo-målning har ju nåt visst, tål att visas om och om igen tycker jag.)

 

BF

Link to comment
Share on other sites

Kerran, inte FV men SAAF flyger "diamant formering" med sina Gripen(bara vid uppvisning antar jag?). Vet inte om dom startar så också eller var/när bilden är tagen men bör vara ganska nyligen eftersom ensitsarna är med.

BF

 

Se även filmen + tillhörande info-text...

 

Link to comment
Share on other sites

Kerran, inte FV men SAAF flyger "diamant formering" med sina Gripen(bara vid uppvisning antar jag?). Vet inte om dom startar så också eller var/när bilden är tagen men bör vara ganska nyligen eftersom ensitsarna är med.

 

*2sqn ruta*

 

(Deras kamo-målning har ju nåt visst, tål att visas om och om igen tycker jag.)

 

BF

 

 

Det är enbart som uppvisning ja. SAAF är mycket restriktiva vad gäller uppvisningar och formationsflygningar. De är ett av de FV som inte tillåter rotelandning och där solouppvisning är begränsad.

 

Jag håller med, deras färgsättning är fotogenisk.

Link to comment
Share on other sites

Tack Danne, Karl_P!

 

Angående färgsättning, en ren hypotetisk fråga: Hur omständigt(testmässigt) är det att byta en sådan?

Flyger Gripen i samma färger 2030+? Någon nano-ingrediens ingår väl då kanske..som givetvis helt eller delvis suger i sig det synliga spektrat plus radarvågor m.m.? :lala:

 

BF

Link to comment
Share on other sites

Tack Danne, Karl_P!

 

Angående färgsättning, en ren hypotetisk fråga: Hur omständigt(testmässigt) är det att byta en sådan?

Flyger Gripen i samma färger 2030+? Någon nano-ingrediens ingår väl då kanske..som givetvis helt eller delvis suger i sig det synliga spektrat plus radarvågor m.m.? :)

 

BF

Hmm först ska färg och mönster testas så att det fungerar.

Sedan en gedigen utprovning med miljöfaktorer, korrosion med mera.

Plus IR, radar signatur mm.

Sedan är det viktigt att göra en invägning. Ifall färgen ändrar viktförhållandena i planet..

Plus lite till...

 

Om man ska vara noggrann.

Annars ner med en annan färg på pigmenten i burkarna och måla om..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...