Jump to content

SU-35 vs Gripen NG


Loke

Recommended Posts

Hei,

 

http://en.rian.ru/analysis/20080709/113624747.html

 

The creation of the Su-35 is an important step for the Air Force and the aircraft industry. Taking into account that a fifth generation fighter would not be in mass production in Russia before 2015, the Su-35BM will help to close the gap, replacing the older Su-27s, which will be decommissioned starting from the next decade.

 

The technical characteristics of the Su-35 are high enough to fulfill this task, outmatching all the modern American, French and EU generation 4+ fighter designs, including the Super Hornet, Rafale and Typhoon. The Su-35 is even able to withstand the world's only fifth-generation fighter now in production, the F-22, though it is much cheaper than the American fighter - its cost is around $40 million dollars compared with $300 million for F-22.

 

Mere info:

 

http://www.milavia.net/forum/index.php?topic=1362.0

 

 

 

Heftige saker...

 

Hvordan tror dere Gripen NG vil klare seg i et møte med den nye SU-35?

 

 

 

L

Link to comment
Share on other sites

Inget flygplan är bättre än dess vapen och avionik....

 

Ett par rotar Gripen NG med nya AESA radarn, Meteor & IRIS-T samt färskt hotbildsbibliotek kan nog ställa till det riktigt ordentligt för villken motståndare som helst.

Lägg till ett par Erieye i kontakt med ett mark baserat luftspaningsnätverk så blir det hela med rätt taktik och vältränade piloter ytterst potent.

Link to comment
Share on other sites

Det var länge sen som försvarsindustri, försvarsanalytiker och försvarsvänliga politiker insåg det att skall man få pengar att bränna på vapen, flygplan, stridsvagnar osv. så behövs det ett stort och läskigt hot. "Vi måste köpa X för att kunna klå ryssarnas Y".

 

Å andra sidan så vill alla företag också sälja sina prylar och så även ryska företag, och ryssarna är duktiga, dom är påhittiga och dom är väldigt hemlighetsfulla. Men dom är också riktigt duktiga på att slå sig för bröstet när dom känner för det.

 

Världen är fortfarande väldigt polariserad, antingen köper man något från väst eller från öst (om man inte är grek och köper från bägge) så att de här prylarna ställs i direkta jämförelser är inget konstigt. SukhoiLover på Milavia.net har ju sedan länge bekänt färg och är att betrakta som tendentiös ;-)

 

När det då gäller Su-35BM så är det utan tvekan så att det är ett häftigt flygplan. Det bygger på ett skrov som designades för att jaga F-15 och Tornados, och Su-35 påstås nu vara överlägsen Eurofighter, Rafaele och t.o.m. kunna ta en fight med F-22...

 

Helt lysande för bägge sidor: Ryssarna uppgraderar sitt flygvapen och får kanske sälja några flygplan.

Vapenindustrin i väst kommer med nya leksaker för att motverka Flankern i form av mjukvaru uppdateringar och kanske någon enskild hårdvara. Stealth-fanatiker får också dom lite mera vatten på sin kvarn vilket kan användas för att försvara F-22 och F-35/JSF som utan tvekan kostar en massa pengar.

 

Det finns t.o.m. en häftig video ang. Su-35BM där den dödar AWACS, B-52 och Eurofighter (ryssarna är knappast att anse som blygsamma heller för den delen!)

 

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

 

 

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

 

Su-35BM vs. Gripen NG:

SAAB har ju släppt en del snygga bildspel på vad dom funderar på att stoppa in i Gripen NG, men dessa är endast i generella termer. Planet är i demonstrator och försöksstadiet så vad kärran kommer att innehålla vet vi ju inte ännu.

 

Ryssarna är ju lite mera pang på och har presenterat vad de skall stoppa in i planen och ungefär vad dom kan göra, men inte hur bra dom kan det och på vilka avstånd. Så det finns alltså en mängd okända variabler i ärendet.

 

Det enda som vi med hyffsad säkerhet vet är volymer och balkplatser. Volymen är intressant för att vi då kan jämföra radarstationer. Både Su-35BM och Gripen NG ska få AESA-radar. Men 35:ans större utrymme i nosen ger den en fördel i antalet sändarelement, den har fördelar i kylning och den kommer att ha en högre uteffekt vilket ger vid hand att den har fördelar när det gäller målupptäckt. Det är bra mot ett förhållandevis litet flygplan som Gripen. Men som med all utrustning som sänder ut energi i rymden så kan den uppfattas och höras på längre avstånd än vad den själv ser.

 

Su-35BM är dock ett väldigt stort flygplan, och jag kan inte tänka mig att de med hjälp av RAM-teknologi lyckas göra så myckt med dess radarsignatur.

Både Gripen NG och Su-35BM skall ha bildalstrande IR-sensorer med rejäla upptäcktsavstånd (mycket kan göras med mjukvaran).

 

En annan faktor är beväpningen och där så kan ju Meteor mycket väl vara det övertag som Gripen NG behöver för att vinna luftstrider. Men med uppgifter om Flankerns högre topphastighet och att den skall ha sin bästa prestanda på höjder runt 15000 meter så kan det ge vid hand att dennes robotar får en rätt så rejäl skjuts framåt (energin omvandlad till hastighet omvandlad till räckvidd). Bägge behöver dock ha rules of engagement som tillåter detta. Finns det ROE som säger att man måste ha visuell identifiering för att få skjuta så blir det fortfarande spännande pom det slutar med en dogfight.

IRIS-T och dess kapacitet tror jag mig ha hyffsad koll på, men om ryssarna har något motsvarande idag eller i morgon så är det inte heller en klockren jämförelse.

 

Nu så kommer jag säkert att få skäll för att jag beskriver kärrorna som likvärdiga, men till syven och sist så handlar det om vilken pilot som har bäst koll på sin egen maskin och sin motståndares, samt numerär, tillgänglighet och tillförlitlighet. Su-35BM är i sanning en muskelmaskin som satsar på råstyrka, men Gripen NG har bedömt en hel del äss i rockärmen som vi ännu inte sett.

 

EDIT: Om tub-länken inte fungerar så är adressen

. Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

Har ingen aning (eller kunskap) om hur ett möte mellan ovanstående flygtyg skulle sluta, fast lutar (blågult) åt den senare (gissar på ett teknik/taktik övertag med våra AEW-system m.m.).

 

Men 35:ans större utrymme i nosen ger den en fördel i antalet sändarelement, den har fördelar i kylning och den kommer att ha en högre uteffekt vilket ger vid hand att den har fördelar när det gäller målupptäckt. Det är bra mot ett förhållandevis litet flygplan som Gripen. Men som med all utrustning som sänder ut energi i rymden så kan den uppfattas och höras på längre avstånd än vad den själv ser.

Fast stämmer det inte att "större nos" spelar mindre roll på en AESA radar (genom att energin kan fokuseras bättre än på en puls-doppler, kanske?)?

 

Vad gäller effekten finns det ju några intressanta patentideér som SAAB kan jobba på (men det kanske är något som även ryssarna tillämpar ;-)).

This invention concerns a procedure and device for the control of a radar unit in such a way that the performance of the radar unit is increased and as a result an increase in the range of the radar unit can be achieved.

-------

...the cooling requirement also does not increase.

Patentlänk

(Söker man på Ericsson och radar hittar man en hel del andra läsvärda patent)

Link to comment
Share on other sites

Om Gripen får använda alla sina finesser så borde den smiska Su-35:an. Det var den ju byggd för att klara av. Gripen är 4:e generationens stridsflygplan, medan Su-35 är ett upphottat 3:e gen flygplan, vilket är närmare jämförbart med Viggensystemet.

Link to comment
Share on other sites

...medan Su-35 är ett upphottat 3:e gen flygplan, vilket är närmare jämförbart med Viggensystemet.

 

Det säger mer om det mekaniska än om det tekniska.

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Skulle/ska inte Su-35 frå en PESA ,a la MKI, radar (och inte AESA)? Låter lite som ryskt bröstdunkande, -som dom ju inte är dåliga på. Minst sagt. Mig veterligen så är det bara MiG som har tagit fram en AESA radar i Ryssland (Phaztron), och den lär man knappast släppa till Sukhoi (som vinner alla exportordrar).

Link to comment
Share on other sites

Nu erkänner jag raskt att jag är lekman när det gäller aerodynamik, radar, AA missiles mm... Detta gör att jag kan dra mitt oseriösa strå till en seriös stack.

 

SU-35 Vilket otrooooligt vackert flygplan :baskerPa: nosen krökt som på en Borzoi (rysk vinthund). Vilken manöverförmåga för en sådan stor luns. Jag har sett F16, JAS 39, och några till göra looping, rolla och en Immelman... men SU-35!!! Herrejäklar! Klarar Gripen av ex Cobra?

Link to comment
Share on other sites

Skulle/ska inte Su-35 frå en PESA ,a la MKI, radar (och inte AESA)? Låter lite som ryskt bröstdunkande, -som dom ju inte är dåliga på. Minst sagt. Mig veterligen så är det bara MiG som har tagit fram en AESA radar i Ryssland (Phaztron), och den lär man knappast släppa till Sukhoi (som vinner alla exportordrar).

 

Dina iaktagelser är korrekta och jag får väl medge att jag stövlade på lite väl i yllesockorna.

Jag tänkte att min kraftmätning ägde rum över ishaven eller i något obskyrt och omtvistat ö-område på lite sydligare breddgrader, men inte i morgon. Ryssarna är duktiga på att sälja uppgraderingar till sina egna kärror. Israelerna har också erfarenheter av att trycka in väst-elektronik i rysskärror.

 

Jag är rätt så säker på att den dagen då Gripen NG finns i tillräckliga numerär så har även Su-35 en riktig AESA (Active Electronic Scanned Array) och inte bara sin PESA (Passive Electronically Scanned Array) motsvarande den som sitter i Su-30MKI. Idag så är även ryssarna dugliga kapitalister. Är priset det rätta så sätter PHAZOTRON-NIIR snart en variant av sin Zhuk AE i en Flanker också.

 

EDIT: Kosmetiska justeringar.

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

Skulle/ska inte Su-35 frå en PESA ,a la MKI, radar (och inte AESA)? Låter lite som ryskt bröstdunkande, -som dom ju inte är dåliga på. Minst sagt. Mig veterligen så är det bara MiG som har tagit fram en AESA radar i Ryssland (Phaztron), och den lär man knappast släppa till Sukhoi (som vinner alla exportordrar).

 

Jag är rätt så säker på att den dagen då Gripen NG finns i tillräckliga numerär så har även Su-35 en riktig AESA (Active Electronic Scanned Array) och inte bara sin PESA (Passive Electronically Scanned Array) motsvarande den som sitter i Su-30MKI. Idag så är även ryssarna dugliga kapitalister. Är priset det rätta så sätter PHAZOTRON-NIIR snart en variant av sin Zhuk AE i en Flanker också.

 

EDIT: Kosmetiska justeringar.

 

Heh.. Jag tror nog du har rätt Sytare (och även jag tycker Su-35 verkar vara ett fantastiskt flygplan. Som en större Super Hornet snarast). Men jag menar att man inte bör underskatta konkurrensen mellan MiG och Suchoi. Som du skriver är bägge numera privata (delvis utlandsägda), vinstdrivande aktiebolag. Suchoi går som tåget och har orderboken fulltecknad (dessutom har man kontrakt för PAK-FA). MiG däremot haltar fram och lever mycket (enbart?) på uppgraderingar och ströförsäljningar till tredje världen (att Yak fick kontraktet på nya skolflygplanet var nog dödsstöten). Det enda området där man fortfarande har fördel på (och faktiskt delvis värdsledande) -är just radar. Varför då ge denna till Suchoi? (Kommunismen är död, och därmed alla patriotiska känslor/ambitioner/floskler[?] om att enas mot en yttre fiende. Dollarn är kung, och den som vill överleva bör bevaka sin spetskompetens så gott han/hon kan). Bara mina fem öre... Men jag sattsar mina njurar på att MiG inte kommer att ge Sukhoi ngnting gratis.

Link to comment
Share on other sites

Det är en av anledningarna till att de försöker konsolidera den ryska flygindustrin till ett bolag istället för ett 50 tal bolag. Ryska staten har i flera år arbetat med att slå samman de olika flygtillverkarna som idag består av två primära grupper VPK/MAPO och AVPK Sukhoi. I sedvanlig rysk stil går det bara fruktansvärt långsamt och utan klar riktning.

Link to comment
Share on other sites

Ryska staten har i flera år arbetat med att slå samman de olika flygtillverkarna som idag består av två primära grupper VPK/MAPO och AVPK Sukhoi. I sedvanlig rysk stil går det bara fruktansvärt långsamt och utan klar riktning.

 

Totalt OT, men jag har hört att den statliga/halvstatliga adbinistrationen (byråkratin) har dubblats eller tredubblats sedan unionens fall. Lite sorglustigt... Rozoboron Export tycks dock ha blivit en lyckad sattsning. Men jag tror Ryssland biter sig självt i rumpan genom dessa sammanslagningar då den fria marknadskonkurrensen kommer försvinna, och därmed en naturlig drivkraft till att ständigt utveckla sig. Även helikopterproduktionen lär gå åt samma håll (sammanslagning) om jag tolkat signalerna rätt.

 

Men än så länge presterar man (imponerande) bra med tanke på vad flygindustrin har fått genomlida under de senaste 15 åren, och jag tror att Su-35 skulle bli en extremt jobbig motståndare för Gripen med tanke på räckvidd/uthållighet, radar och vapenlast. Men planet lär bli dyrt, och därmed försvinner det gammla argumentet/myten att det skulle vara billigt att köpa ryskt. Men en vacker muskel-fågel är det...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sportdykaren påpekade redan det som de flesta missade här i tråden. Inge plan är bättre än piloten. Med detta i bakhuvudet så kan jag gott säga att Gripen hade spöat Skiten ur en SU 35. Ur ett rent materialperspektiv så är Gripen bättre för oss medan SU 35 är bässt för ryssarna enligt deras filosofi (byg enn plåtburk sätt 2 SKITSTORA motorer på det -> kalla det flygplan) Men som sagt, Rysska piloter får (om dom har tur)knappt mer än 10 flygtimmar per år, medan våra piloter får åtminstånde de tiofaldiga + en jävligt bra simulatorutbildning. Altså Material: Knapp fördel Gripen. Piloter: Skyhög fördel Gripen (eller sverige) Altså Gripen vinner

Link to comment
Share on other sites

Men det kommer väl byggas fler SU-35or än Gripen?

Det borde ju tas i betänkning om det blir skarpt läre:

1 Gripen mot typ 7 SU-35

 

=antaglig förlust av 1 Gripen

 

Det var också en logik? Tur att inte Ryssland tagit fram Gripen, för då hade vi fått ännu mer stryk då de haft råd med 8 ggr fler Gripen plan än SU-35?

Link to comment
Share on other sites

Sportdykaren påpekade redan det som de flesta missade här i tråden. Inge plan är bättre än piloten. Med detta i bakhuvudet så kan jag gott säga att Gripen hade spöat Skiten ur en SU 35. Ur ett rent materialperspektiv så är Gripen bättre för oss medan SU 35 är bässt för ryssarna enligt deras filosofi (byg enn plåtburk sätt 2 SKITSTORA motorer på det -> kalla det flygplan) Men som sagt, Rysska piloter får (om dom har tur)knappt mer än 10 flygtimmar per år, medan våra piloter får åtminstånde de tiofaldiga + en jävligt bra simulatorutbildning. Altså Material: Knapp fördel Gripen. Piloter: Skyhög fördel Gripen (eller sverige) Altså Gripen vinner

 

Nu har du nog inte hängt med, eller också har du snubblat över flygtidsuttaget av viggenpiloter under 80talet.

Att påstå att svenska gripenpiloter får gott om tid i luften är HELT åt helvete fel.

 

Man kan inte jämföra päron med äpplen, gripen duger inte mycket till när det gäller de saker som SU 35 är framtagen för och vise versa.

Link to comment
Share on other sites

Sportdykaren påpekade redan det som de flesta missade här i tråden. Inge plan är bättre än piloten. Med detta i bakhuvudet så kan jag gott säga att Gripen hade spöat Skiten ur en SU 35. Ur ett rent materialperspektiv så är Gripen bättre för oss medan SU 35 är bässt för ryssarna enligt deras filosofi (byg enn plåtburk sätt 2 SKITSTORA motorer på det -> kalla det flygplan) Men som sagt, Rysska piloter får (om dom har tur)knappt mer än 10 flygtimmar per år, medan våra piloter får åtminstånde de tiofaldiga + en jävligt bra simulatorutbildning. Altså Material: Knapp fördel Gripen. Piloter: Skyhög fördel Gripen (eller sverige) Altså Gripen vinner

 

Många flygplan är bättre än många piloter.

 

1) Det ger piloten stöd med taktiska beslut och flygdata genom att visa lämplig information (målinmätning/flygdata+HMI=SA)

2) Det har en styrdator som ser till föraren inte hamnar utanför prestandakurvorna, men ändå så nära det går

3) Det påpekar för piloten att något otrevligt är på väg att hända om inget görs mot det som är på väg in från riktning klockan 7 eller den radarstation som finns klockan 11 och gör autonomt insatser för att begränsa dessa hot (EWS/VMS)

4) Det håller piloten vid liv på låg höjd eller vid mörkerflygning/instrumentflygning (MKV/GCAS+HUD)

 

osv osv

 

Punkt 1,3 och 4 slår maskin människa alla dagar i veckan. Punkt kan delvis uppnås med gedigen träning, men tar man bort viss del av tankebehovet och lägger det på maskinen så kan piloten göra det som är viktigare: överleva->döda så då är maskinen bättre där med.

 

 

Vad gäller ryssarna så var det en intressant utläggning. Pratar vi om samma nation som trots ekonomisk kollaps och sönderbrytning dominerade luftstridsarenan vad gäller vapen och målinmätningssystem under slutet av 80 talet och större delen av 90-talet? Jag anser att ryska flygplan fram till nuvarande modeller inte fungerat särskilt väl som MRCA maskiner, men i en enskild roll såsom jakt tror jag ingen vill möta en modern Flanker. Det där med 10 timmar per år är inte särskilt aktuellt för många frontförband...och tyvärr inte dina siffror för Gripen heller.

 

 

Trädet:

 

Jag tror du får utveckla logiken i din frågeställning då iaf jag inte förstår riktigt.

 

Edit: Pucktvåa på en del..men jaja Born skall ha lite roligt han med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...