Jump to content

Hur man bygger muskler snabbt?


Johannes_Smith

Recommended Posts

Tjaa ett sätt finns i forumet... 300 spartan workout

 

För att få bulliga muskler: lyft tungt och inte så många gånger...

Exempelvis lyft 40kg 6gånger repetera det 3-4 gånger

För att bli lite mera uttålig minska vikten lite och öka antalet gånger du lyfter.

 

Tänk på att vila och stretcha...kör varannan dag exempelvis..eller var tredje..

Ta inte i för hårt i början då riskerar du att göra illa dig och kan bli tvingad till att vila månader!

 

Även om du vill ha muskler fort så är det något man bygger på en längre tid..

Link to comment
Share on other sites

Träna hårt.

 

:Malaj:

 

Skämtar inte, ta i ordentligt, metoden mindre viktig. Och du, easy come easy go. Genvägar finns inte.

 

Jobba långsamt, långsiktigt istället, och TA I!

 

Pappsen

 

som jobbar på "kulan" numera.

Link to comment
Share on other sites

Träna hårt.

 

:blink:

 

Skämtar inte, ta i ordentligt, metoden mindre viktig. Och du, easy come easy go. Genvägar finns inte.

 

Jobba långsamt, långsiktigt istället, och TA I!

 

Pappsen

 

som jobbar på "kulan" numera.

Att ge rådet "Träna hårt" och "TA I" till en person som enligt egen utsago bara löptränar tycker jag är fruktansvärt oansvarigt! Muskelfästen och senor kan ta stor skada om man börjar sitt styrketränande med att "träna hårt".

 

Jag skulle tvärt emot rekomendera att börja lungt, låt kroppen vänja sig vid den ökade belastningen, att köra 4-6 månaders grundträning är absolut ingen överdrift om man vill undvika skador i längden. Börja riktigt lungt och vänj dig vid övningarna, öka belastningen allt eftersom du blir starkare men håll dig till en 12-15 reps * 3 set, och som sagt, kör den stilen en längre tid.

EFTER det, efter att kroppen har en schysst grundträning och senor/muskelfästen börjat vänja sig är det idé att börja lägga på tyngre vikter och köra 6-8 reps.

 

Men som vid all träning, alla har vi olika förutsättningar och det är viktigt att lära sig lyssna på kroppen.

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Du har förvisso rätt Yman, men han har ändå rätt i filosofin att det viktiga är egentligen inte exakt HUR man tränar utan att man tränar och att man kämpar hårt. Givetvis ska man börja lugnt dock och lyssna på kroppens signaler.

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu var ju frågan hur man SNABBT bygger muskler, eller hur... :unsure:

 

att då rekommendera killen att vila sig i form är ju inte särskilt snabbt, fastän jag oftast personligen rekommenderar den metodiken. :rolleyes:

 

Han ville INTE höra om riskerna med träning osv...

 

Om du studerar mitt inlägg igen så kan du nog ändå skönja att jag ANTYDER att snabbt kan man inte bygga något bestående, utan att det kommer att ta TID. "Jobba långsiktigt..."

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu var ju frågan hur man SNABBT bygger muskler, eller hur... :unsure:

 

att då rekommendera killen att vila sig i form är ju inte särskilt snabbt, fastän jag oftast personligen rekommenderar den metodiken. :D

 

Han ville INTE höra om riskerna med träning osv...

 

Om du studerar mitt inlägg igen så kan du nog ändå skönja att jag ANTYDER att snabbt kan man inte bygga något bestående, utan att det kommer att ta TID. "Jobba långsiktigt..."

 

Pappsen

Hur har du tänkt att någon som blir stillasittande med muskelbristningar och skadade ledband efter första månadens träning ska kunna bygga muskler snabbt därefter?

 

Riskerna med träning är någonting man måste få reda på om man ska träna, annars är det ingen idé att ens försöka.

Bra inlägg av Yman.

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu var ju frågan hur man SNABBT bygger muskler, eller hur... :unsure:

 

att då rekommendera killen att vila sig i form är ju inte särskilt snabbt, fastän jag oftast personligen rekommenderar den metodiken. :unsure:

 

Han ville INTE höra om riskerna med träning osv...

 

Om du studerar mitt inlägg igen så kan du nog ändå skönja att jag ANTYDER att snabbt kan man inte bygga något bestående, utan att det kommer att ta TID. "Jobba långsiktigt..."

 

Pappsen

Hur har du tänkt att någon som blir stillasittande med muskelbristningar och skadade ledband efter första månadens träning ska kunna bygga muskler snabbt därefter?

 

Riskerna med träning är någonting man måste få reda på om man ska träna, annars är det ingen idé att ens försöka.

Bra inlägg av Yman.

 

 

Amen, (blir bara så trött) finns det inte flera trådar som behandlar metodik, skaderisker och liknande? Eller?

 

Nu gällde frågan något helt annat... och dessutom så har du litet grann (medvetet?) misstolkat mitt inlägg. Därav mina smielys i svaret till dig.

Låt vara nu. eller om det är mig du vill åt så PM:a istället så andra slipper läsa gnabb. :D

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

För max massa bör repsantalet varieras på ca 6-12 st, 3-5 set på varje övning. Dela upp i en 4- eller 5-split och käka 3-6k kalorier om dagen, beroende på hurpass mkt fett du kan acceptera att lägga på dig (och därmed muskler). 2-3g protein/kilo kroppsvikt. Vila och ät när du inte är på gymmet.

Link to comment
Share on other sites

Hej där!

 

 

Själv är jag kroppsbyggare och har träna många år.... Jag väger 103 kilo och bara 8% fett.... och hemligheten är i maten... det finns många varianter när det geller tråning... och dom flesta i den här sidan har rätt... man ska träna tungt men man ska inte glömma att man behöver en bra grund för detta... Så sex månader grund träning är det bästa du kan göra.... Sen är det bara att ta reda på hur många kcal du behöver under en dag... och veta om du har en activ eller pasiv liv.... Träna inte mer än tre gånger i veckan (styrketröning) och två dagars kondition träning....

 

 

Jag tränar tre gånger i veckan styrketräning sen gör jag två dagars kodition inom muai thai.... Och jag kan säga, styrka volym och kondition finns.... Men glöm inte att det ta tid.... snabb finns inte.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Jag skulle tipsa om Max OT. Där ska du visserligen träna många dagar i veckan, men det är bara i max 40 minuter så det klarar vem som helst av utan att klaga på att man inte hinner.

 

Jag gymmar varje arbetsdag(olika muskelgrupper) och tränar vattenpolo minst 4 ggr i veckan. Vattenpolon har gett bra grundstyrka.

 

Tänk även på att käka mycket som andra här har sagt. Tänk samtidigt på att vila mycket, då du bryter ner muskler när du tränar, och bygger upp de när du vilar.

 

Sömn är en stor del av vilan så den får du inte försumma.

 

Det var allt för min del

Link to comment
Share on other sites

Hur man bygger muskler snabbt?

 

Beror givetvis på vilket mål man har med träningen. Är man en riktig gymapa och endast tränar för den estetiska biten så kan man nog träna enligt ett sk split-schema och dela upp kroppen på olika dagar och gå på gymmet för jämnan. Lämpar sig kanske bra om man har gott om tid för gymträning och vill smörja in sig med brunkräm och ställa sig i ett par minimala tangakallingar och köra lite homoerotiska poseringar.

 

För en funktionell fysik som lämpar sig för annat än detta hade jag nog tränat annorlunda.

 

Styrketräning 2ggr per vecka räcker mer än väl.

 

Kör igenom hela kroppen varje pass. Fokus på basövningar och övningar där den egna kroppen används. Vila minst 2 dagar mellan varje styrketräningspass.

 

Ett enkelt exempel på hur det kan se ut. 2 set per övning räcker. 6-10 repetitioner per set. Uppvärmning ej inräknad. Tar ca 30-40 min per pass och ger bra resultat

 

DAG1

Chins (breda)

Bänkpress

Knäböj

Sittande Hantelpress

Frivändningar

Någon övn för mage

 

DAG2

Chins (omvända)

Militärpress

Marklyft

Dips

Frontböj (stången på framsidan)

Någon övn för mage

 

 

Exempel på hur det kan se ut för en veckas träning:

 

Mån: Styrketräning "DAG1".

Tis: Löpning.

Ons: Annan form av träning, ex kampsport, simning, marschträning, etc. Eller vila.

Tors: Styrketräning "DAG2".

Fre: Löpning.

Lör: Annan form av träning, ex kampsport, simning, marschträning, etc. Eller vila.

Sön: Vila.

 

Är du otränad så bygg på träningsdosen långsamt och ta det lugnt i början. 2 dagar styrketräning och 2 dagar med löpning räcker i början. Vila helt från all träning minst 1 dag i veckan.

 

Normal allsidig kost fungerar utmärkt. Vill man komplettera med kostillskott hade jag kanske kört på något proteinpulver och vanligt rent kreatin. Mat efter träning är viktigt. Snabba kolhydrater (ex maltodextrin eller druvsocker) och något proteinpulver efter träning. Någon timma senare en vanlig stadig måltid.

 

Har själv tränat enligt ovan tidigare och det fungerade mycket bra. Nu lyfter jag dock mest ölburkar och bygger på pondusen lite :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...