Jump to content

Photo
- - - - -

Mil.se försöker förklara Red Flag

• Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Danne

Danne

propellerhead

• BlåGul -3
  • 1,937 posts
  • Kön:Man
  • Placering:Skogen, men nu Schlätta eller savannen
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Anonymt

Posted Thursday 26 June 2008, kl 17:12

Av en händelse satt jag på jobbet och krånglade just med Nellis AFB:s party i slutet av juli när det ramlade in ett mail från en icke svensk som kommer vara på plats.

Han hade på ren nyfikenhet kollat in mil.se och där genom främst grafiken rotat sig fram till Mil.se:s sidor om Red Flag och hittat övningens historia:

Jag tror mig kunna skönja att Vietnam nämns, även om det är felstavat, men vad är eller gör en Landbecker och har vi haft en operation som heter så enligt er försvarsmakt? Kan du förklara för mig vad det står i resterande del av texten?

Mitt svar...efter att jag svurit en hel del över inkompetens och wikipedia kunskap:

Det står att att ni förlorade många flygplan undet Vietnamkriget (felstavat) och under operation landbecker. Endera kunde den som skrev artikeln inte klippa ut texten korrekt från wikipedia eller så tror verderbörande att Operation Linebacker inte var en del av Vietnamkriget. Meningen är inte korrekt på något vis, faktamässigt eller språkligt. I och med att det är felstavat så finns möjligheten att en annan person sökt på wikipedia och överfört kunskapen genom samtal till den glade skribenten. Att en försvarsmakt grundar artiklar på wikipedia är intressant i sig.

Sedan följer lite stavfel och felkonstruerade meningar i en omfattning som är berömvärd med tanke på den begränsade textvolymen. 8 skriv- och faktafel på 8 rader är bra gjort, där kanske det mest intressanta ur din synvinkel är att ni under övningen kommer fälla rysk vapenlast.

Sedan har skribenten återigen läst fel då de får det till sex stycken Red Flags istället för fyra, men läser man Wikipedia för snabbt så kan man blanda ihop Maple och Green. Wikipedia har dock glömt Frisian, så den är självklart inte med på mil.se heller. Efter detta följer lite stavfel och annat före skribenten avslutar med att ändra på reglerna för övningen. Gästande nationer skall alltid vara på röd sida från och med nu enligt mil.se.

Eller vänta, det står gästade nationer,vilket betyder besökta på svenska, så de kan mena Irak och Afghanistan där så då kan det vara korrekt.

Han skulle göra sitt yttersta för att sprida denna nya information och med tanke på att är Stf DivC så..

Enastående bra jobb Mil.se, ni är föredömen för svenskans bevarande och faktakorrekthetens förkämpar. :)

All our base is belong to you och ormet kruper.
Detrimento Sumus, 2008-2009

#2 Karl_P

Karl_P

1:e Sergeant

• Nivå 7
  • 799 posts
  • GU:Ingenjör

Posted Thursday 26 June 2008, kl 19:53

Enastående bra jobb Mil.se, ni är föredömen för svenskans bevarande och faktakorrekthetens förkämpar. :rockon:

Vackert. Problemet är förmodligen att för många välmenande men obegåvade har tillgång till mil.se. Det saknas uppenbarligen en form av korrektursläsning. Har skickat e-post ett par gånger i år då jag sett upprepade särskrivningsfel i samma artikel.

Värst var nog den från RekryC som sökte folk till specialstyrkorna med en text som lika gärna kunde kommit ifrån en Foppa-toffelsbärande fjortis med egna "speciella" behov.

;-)

Sen vill jag säga att en del individer skriver såklart jättebra artiklar!

#3 tinhead

tinhead

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,775 posts
  • GU:Flygvapnet

Posted Friday 27 June 2008, kl 00:23

Det e luuungt...
Har du inte sett att:

Must ser risk i Afghanistan
Publicerad: 11 juni 2008 17.58

– Vi ser en försämring av säkerhetsläget både i hela Afghanistan och i den norra delen under perioden 2005–2007, säger Lena Persson-Herlitz, chef för Afghanistandesken på Must, den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten.

http://www2.mil.se/s...-i-Afghanistan/

Så man ska akta sig för att vara i afghanistan runt åren 2005-2007 iaf enligt mil.se som publicerar detta 11juni 2008 :)
"Jag kanske inte håller med alla om allt, men jag är beredd att slåss till min död, för att alla skall kunna uttrycka sig fritt i våran demokrati."

#4 tgb1116

tgb1116

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 297 posts
  • GU:Signal/Televapen

Posted Friday 27 June 2008, kl 07:01

Vad kan man förvänta sig när de inte ens korrekturläser texten på medaljer/minnesjetonger?

Ett annat lysande exempel är från den blogg som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) upprättat för att hålla allmänheten à jour med sin verksamhet:

Kort rapport från referensgrupp
På referensgruppens möte i veckan talade vi om kommunikationsplanen som myndigheterna gemensamt tar fram för att kommunicera de händelser som beskrivs i tids- och arbetsplanen. Diskussionen drog ut en smula på tiden, så den efterföljande dialogen kring uppdragen och de redovisade uppdragen blev relativt kort.

Stor del av referensgruppens möte användes för att ge en bra start för våra senaste konsulter; Pangea design som fått uppdraget att ta fram en grafisk profil för MSB.
Hela den processen visade hur viktigt det är med en bra referensgrupp. Heraldiska symboler utgår som möjlig del i en logotyp eftersom medarbetare på internationella uppdrag riskerar hamna i livsfara, till exempel. Svart är trevligt att arbeta med som färg, men försvinner i lera om symbolen används på exempelvis ett fordon.

På måndag ses referensgruppen igen och då går arbetet vidare med organisationsfrågorna. Men före det, på måndag morgon, samlas alla de fackliga organisationerna, lokala och centrala fackliga företrädare, till en dialog om det fortsatta arbetet.

Nästa vecka har vi också lagt in ett möte med MSB-kommittén, det vill säga alla de experter från olika departement som försvarsministern har förordnat.

(Min fetmarkering)
Är det de heraldiska symbolerna som gör att medarbetare på internationella uppdrag riskerar hamna i livsfara? :lol:
Hur var det nu - "Det Dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" (Tegnér), eller?

Värt att notera är att Pangea design var dom som - i gott samarbete med HKVs info-avd - gav oss debaclet med det "nygamla" förslaget på ny logotyp till försvarsmakten.

I, for one, welcome our new dyslexic overlords... :lol:

[edit]fixade länk[/b]

Edited by tgb1116, Friday 27 June 2008, kl 07:24.

#5 Darkwand

Darkwand

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,276 posts
  • Placering:Stockholm
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Friday 27 June 2008, kl 17:32

sätt några överstar på det, dom har ju en hel del över.
"In essence, the EU is claiming that its illusory "something for nothing" magic will turn lead into gold. Abracadabra....oh well, close; it's heavy, it's metallic--oops, it's plutonium."

Zero Hedge

#6 Jelzin

Jelzin

Korpral

• Nivå 7
  • 407 posts

Posted Friday 27 June 2008, kl 19:27

Ibland blir det allt bra konstigt på Försvarsmaktens hemsida, det är en sak som är säker.

K3:s webbplats

Utdrag ur texten i länken:
"Svenska försvarsmakten har god resumé av andra länder och vi deltar idag på flera platser i världen."
Jag antar att ordet renommé var det som åsyftades, eller är jag helt ute och cyklar? :)
Inget är evigt förutom förändringen

#7 Darkwand

Darkwand

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,276 posts
  • Placering:Stockholm

Posted Friday 27 June 2008, kl 19:42

Ser en bild av en general som sitter och läser recentionerna i Aftonbladet på dom senaste konflikterna i världen för att välja vilken konflikt vi skall gå på. :)
"In essence, the EU is claiming that its illusory "something for nothing" magic will turn lead into gold. Abracadabra....oh well, close; it's heavy, it's metallic--oops, it's plutonium."

Zero Hedge

#8 Danne

Danne

propellerhead

• BlåGul -3
  • 1,937 posts

Posted Friday 27 June 2008, kl 19:58

Upp ur diket och håll tråden på vägen. Det här är flygdelen av forumet, inget annat.

#9 Danne

Danne

propellerhead

• BlåGul -3
  • 1,937 posts

Posted Monday 30 June 2008, kl 13:40

Då var storyn borta från mil.se. :-)

#10 imint

imint

Kn Stofil

• Nivå 6
  • 2,178 posts
  • Placering:Norrland
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Monday 30 June 2008, kl 15:49

Då var storyn borta från mil.se. :-)

Inte en dag för tidigt, det var en pinsam story på alla sätt och vis.

//Imint

"Evidence in camera"

"All men are equal. All men, that is, who possess umbrellas."
E.M. Forster

Lecturer in Approximate Accuracy

#11 Meteor

Meteor

Sergeant

• Nivå 7
  • 486 posts
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Sunday 06 July 2008, kl 19:34

Här är en inte fullt så pinsam artikel ur författarens synvinkel, men väl för diverse leverantörer av spaningskapslar och lufttankningsutrustning. Står även en hel del matnyttigt inför Red Flag som snart drar igång. Bland annat att man kommer att släppa upp till 8 skarpa GBU-12 och göra slut på lite 27 millimeters ammunition.

http://www.aviationw...GRIPEN07038.xml

Synd att man inte kan lufttanka under övningen, dels hadde detta gett en större operativ effekt men även "gratisträning" för piloterna i denna konst.

Lite mer om problemen med tankerutrustningen till Tp84
http://www.fmv.se/Wm...ge.aspx?id=4279
"- Vi har särskilt studerat slangegenskaper och slangens respons under anslutningsförloppet och kan konstatera att vi har en bit kvar innan det fungerar tillfredställande. Leverantören och vi själva har efter de nu genomförda proven ett bra underlag för att gå vidare med ytterligare justeringar, säger Tommy Emanuelsson, provledare på FMV T&E. "

Edited by Meteor, Sunday 06 July 2008, kl 19:36.

#12 Hotel Charlie One

Hotel Charlie One

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,248 posts
  • Placering:Dry feet
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Sunday 06 July 2008, kl 20:30

Då var storyn borta från mil.se. :banghead:

Inte en dag för tidigt, det var en pinsam story på alla sätt och vis.

//Imint

Jag hade ett litet utbyte med info på flottiljen som resulterade i att artikeln togs bort och jag hoppas att det snart kommer en uppdaterad och bättre historik snart. ;-)
Det är yak på bilden.

#13 imint

imint

Kn Stofil

• Nivå 6
  • 2,178 posts

Posted Friday 11 July 2008, kl 14:58

Kort mer saklig artikel på F 21s hemsida: http://www.f21.mil.s...p...ws&id=41525

"Evidence in camera"

E.M. Forster

#14 imint

imint

Kn Stofil

• Nivå 6
  • 2,178 posts

Posted Thursday 24 July 2008, kl 16:49

Stilfull entré till Nellis

:rockon:

"Evidence in camera"

E.M. Forster

#15 106

106

Regementsförvaltare

• Nivå 4
  • 6,380 posts
  • Placering:Milo M

Posted Friday 25 July 2008, kl 23:50

Inte den snyggaste långflank jag sett, men kul att se så många flygplan i luften samtidigt.

#16 cf112

cf112

Sergeant

• Nivå 7
  • 607 posts
  • Placering:Classified

Posted Thursday 31 July 2008, kl 14:42

Länk

Haveri med amerikanskt F 15 plan

Publicerad: 31 juli 2008 kl 7:44

Onsdag den 30 juli 2008, klockan 11.30 (lokal tid), havererade ett amerikanskt tvåsitsigt stridsflygplan av typen F 15 vid Nellis Air Force Base övningsområde i Nevada, USA. Haveriet skedde i samband med den internationella flygövningen Red Flag där Sverige just nu deltar.

En av de två piloterna förklarades död och den andra fördes till Mike OnCallaghan Hospital vid halv två tiden. Haveriet ägde rum cirka 8 mil öst om Goldfield på Nellis Air Force Base övningsområde.

Planet var en tvåsitsig amerikansk F 15 D Eagle. Båda piloterna tillhörde 65th Aggressor Squadron vilka är de som agerar motståndare till de gästande förbanden.

Det svenska flygvapnets JAS 39 Gripen har inte påverkats av haveriet.
"I farans stund så är sinnesnärvaro den bästa egenskapen näst kroppsfrånvaro."

#17 Aigore

Aigore

Sergeant

• Nivå 7
  • 653 posts
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Friday 01 August 2008, kl 07:50

Usch vilken trist början på Red Flag. Hoppas det går bra för den överlevande piloten.
För övrigt anser jag att det behövs mer flyg åt folket!

#18 Danne

Danne

propellerhead

• BlåGul -3
  • 1,937 posts

Posted Friday 01 August 2008, kl 07:59

Usch vilken trist början på Red Flag. Hoppas det går bra för den överlevande piloten.

Det är övningens sista dag idag, så det var slutet som fick smolk i bägaren.

#19 Ytter

Ytter

Vicekorpral

• Nivå 8
  • 247 posts

Posted Friday 01 August 2008, kl 17:10

För den som vill ha en lite mer kvalificerad beskrivning av Red Flag Nellis finns det en liten film som har lagts upp på Youtube i 5 delar. Jag kan rekommendera den, mycket informativ och fina bilder.

#20 Danne

Danne

propellerhead

• BlåGul -3
  • 1,937 posts

Posted Friday 01 August 2008, kl 18:23

För den som vill ha en lite mer kvalificerad beskrivning av Red Flag Nellis finns det en liten film som har lagts upp på Youtube i 5 delar. Jag kan rekommendera den, mycket informativ och fina bilder.

Mja, det är fina bilder iaf :D

Det taktiska uppträdandet är dock totalgalet. AWACS killarna stridsleder heller inte med hjälp av utvärderingssystem ( det flashiga i 3D som syns ofta och mycket) från det som skall likna en AWACS (kuliss, precis som husvagnsstora tankningsoperatörens arbetsplats). Tramsigt topguntjöt på radion och uppvisningstäta formationer som gillar facklor (som låter påfallande likt nyårsraketer) i alla tänkbara och otänkbara lägen och tanta agda 78 år som flyger kurvstrid.

Bäst är dock CSAR uppdraget med 5(?) hovrande Pavehawks på stegrande höjd där PJs släpar in piloten i kabinen...efter att ha repellerat ner.

Fina bilder över Nellis som visar den e-n-o-r-m-a plattan.

Fina bilder, knappt ett rätt i handlingen.

#21 Danne

Danne

propellerhead

• BlåGul -3
  • 1,937 posts

Posted Saturday 02 August 2008, kl 11:10

Nu när övningen är slut och saker och ting kommer sammanställas och utvärderas hoppas jag att FV gör det på rätt sätt och utan höga stolar.

Japan åkte på rätt rejält med stryk vid den Red Flag Alaska övning som Sverige var med på. När de kom hem rev de upp stora delar av sin typutbildning på F-15 och genomförde en hel del självrannsakan.

Sverige genomförde där en bra övning men inte utan en hel del aha-upplevelser. Det har kommit kommentarer från flertalet håll om att dessa i flera fall petades undan eller bortprioriterades. Jag har ingen särskild bra koll på vad och hade heller inte skrivit det om jag visste, men det är irrelevant. Syftet med Flag är att lära och finna fel, inte att vinna och denna tvättsvampeffekt är extremt viktig. Detta är världens främsta flygövningar och de är inte billiga att delta i, varken ekonomiskt eller materiellt. Tar vi därför inte vara på allt det vi lär oss stannar lärdomarna hos de som var med och förs inte vidare till resterande personal på ett korrekt sätt.

#22 daddlar

daddlar

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 86 posts
  • GU:Ingenjör
  • Tjänst:Underhåll/Trafik

Posted Saturday 02 August 2008, kl 13:38

Föredrar denna. En vanlig dokumentär.

Byråkratiska:
En visuellt handikappad feminin individ av de domisticerade formerna av arter av släktet gallus kan ävenledes excellera i lokaliserandet av en liten enhet av ett cerealt födoämne.

#23 Danne

Danne

propellerhead

• BlåGul -3
  • 1,937 posts

Posted Saturday 02 August 2008, kl 15:53

Föredrar denna. En vanlig dokumentär.

Den där är några mil bättre ja. Allting som innehåller Craig Underhill är bra, ruggigt bra föreläsare och levande legend inom USAF som jaktpilot/ledare och Aggressorpilot/chef.

#24 Apone

Apone

• Nivå 7
  • 1,149 posts
  • Placering:Skans 12
  • GU:Amfibie

Posted Monday 04 August 2008, kl 11:18

Sverige genomförde där en bra övning men inte utan en hel del aha-upplevelser. Det har kommit kommentarer från flertalet håll om att dessa i flera fall petades undan eller bortprioriterades.

Givetvis vill vi veta mesta tänkbara om hur allting gick till och hur Sverige skötte sig.
När det finns, så vore några länkar till vettiga utvärderingar ytterst välkomna - liksom välinsatt kommentering.
No such thing as an ex-marine!
Postad bildPostad bildPostad bild
Wiseman's Wisdoms

#25 Deron

Deron

Menig 1kl 3

• Nivå 9
  • 118 posts
  • Placering:Sverige

Posted Monday 04 August 2008, kl 16:51

Varför envisas dom med att skriva att detta är Sveriges första deltagande i Red Flag? Vad räknas Red Flag Alaska som man deltog i för ett par år sedan som då?
"Försvarsmakten är som en blandning av Macken och Monty Python"
"Om man skär limpan på både längden och bredden får man ju inga mackor alls"

#26 Danne

Danne

propellerhead

• BlåGul -3
  • 1,937 posts

Posted Monday 04 August 2008, kl 17:11

Varför envisas dom med att skriva att detta är Sveriges första deltagande i Red Flag? Vad räknas Red Flag Alaska som man deltog i för ett par år sedan som då?

Det är en annan övning, i en mindre skala och långt mindre avancerad. Faciliteterna i Nellis är i särklass.

#27 tinhead

tinhead

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,775 posts

Posted Tuesday 05 August 2008, kl 11:48

Dom som deltog verkar vara helnöjda och funderar på om vi inte kan utföra en liknande övning hemma.
http://www.nsd.se/ny...ticleId=3884003
"Jag kanske inte håller med alla om allt, men jag är beredd att slåss till min död, för att alla skall kunna uttrycka sig fritt i våran demokrati."

#28 Vildmannen

Vildmannen

• Nivå 6
  • 765 posts

Posted Saturday 09 August 2008, kl 09:33

Hemvändande Gripar skrämmer inlandsbor, eller "ljudbangschock" som det skulle hetat i kvällsblaskorna :)
http://www.vk.se/Art...?article=207653
"-Another tragedy averted by gun violence."

#29 J.K Nilsson

J.K Nilsson

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,877 posts

Posted Saturday 09 August 2008, kl 12:41

Hemvändande Gripar skrämmer inlandsbor, eller "ljudbangschock" som det skulle hetat i kvällsblaskorna :)

Det var det djäflifgaste, RM12 rules. :baskerHV:

J.K Nilsson

#30 Danne

Danne

propellerhead

• BlåGul -3
  • 1,937 posts

Posted Saturday 09 August 2008, kl 13:08

Det var det djäflifgaste, RM12 rules. :baskerHV:

J.K Nilsson

Du borde komma ner till Tannefors och lyssna på dess okastrerade yngre broder, mindre skärande men mer brölande muller. Det är inte RM8 men det är.....vackert.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users