Jump to content

Ersättare till ra180?


Kn Glock

Recommended Posts

signalskyddssystemet MGKI (Maskinkrypto Gemensamt typ K"Kalle" Internationell)

 

Har bytt namn från MGK under våren.

 

klarar upp till SG S (Secret)

 

Har de bara bytt namn i listorna eller även namnet på t.ex. handböckerna?

Frågan är således om huruvida namnbytet bara sker genom en skrivelse från TSA eller om det behövs ett något större arbete.

 

 

I övrigt gillar jag tanken att sverige funderar på att skaffa in flera Harris Falcon II:or för att täcka det ökandet behovet av HF-radioapparater. För er som inte har nyttjat dem så är det smutta saker med "duglig" dataöverföringskapacitet, iaf om man är van med Ra180 och Ra195(1/2).

Link to comment
Share on other sites

låt HV istället fortsätta med RA146 tills alla gamla amatörradio-freaks är ute ur leken.

 

visst en hel kass radio i avlyssningssynpunkt men sak samma så länge vi har en fungerande infrastruktur i landet, kommer stabs-LANet vara det sambandsmedel som kommer funka på långa avstånd.(stabs-LAN = mobil)

dessutom får man jobba hårt för att göra sönder den, och alla kan lära sig den, mer titta och tryck finns inte.

 

RA145/146 funkar inte mer än som bojsänke för oss som är i en MARIN-miljö. Räcker med att vi får en liten "kobbe" mellan oss och staben så har vi ingen mottagning. Det är till och med så att vi är ett gäng som köpt in privata radioapparater.

Link to comment
Share on other sites

låt HV istället fortsätta med RA146 tills alla gamla amatörradio-freaks är ute ur leken.

 

visst en hel kass radio i avlyssningssynpunkt men sak samma så länge vi har en fungerande infrastruktur i landet, kommer stabs-LANet vara det sambandsmedel som kommer funka på långa avstånd.(stabs-LAN = mobil)

dessutom får man jobba hårt för att göra sönder den, och alla kan lära sig den, mer titta och tryck finns inte.

 

RA145/146 funkar inte mer än som bojsänke för oss som är i en MARIN-miljö. Räcker med att vi får en liten "kobbe" mellan oss och staben så har vi ingen mottagning. Det är till och med så att vi är ett gäng som köpt in privata radioapparater.

Det tycker jag låter som dåliga ursäkter för att få köpa prylar. Vad är det för prylar som ni köpt? Vilka frekvenser jobbar de på? Inte högre än 88 MHz, väl?

HF och VHF-LOW är det som fungerar bäst i marin miljö. De flesta apparater som köps privat jobbar på högre frekvenser som passar bättre i storstadsmiljö än ute i terrängen.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för prylar som ni köpt? Vilka frekvenser jobbar de på? Inte högre än 88 MHz, väl?

 

Jag har inte full koll på vad det är för apparat, även om jag borde det då jag själv har beställt en men inte fått den levererad ännu. Men den går på både Marin-VHF och 130-155MHz (tror det är det frekvensområdet - 144MHz vet jag ligger med i området iaf).

Link to comment
Share on other sites

låt HV istället fortsätta med RA146 tills alla gamla amatörradio-freaks är ute ur leken.

 

visst en hel kass radio i avlyssningssynpunkt men sak samma så länge vi har en fungerande infrastruktur i landet, kommer stabs-LANet vara det sambandsmedel som kommer funka på långa avstånd.(stabs-LAN = mobil)

dessutom får man jobba hårt för att göra sönder den, och alla kan lära sig den, mer titta och tryck finns inte.

 

RA145/146 funkar inte mer än som bojsänke för oss som är i en MARIN-miljö. Räcker med att vi får en liten "kobbe" mellan oss och staben så har vi ingen mottagning. Det är till och med så att vi är ett gäng som köpt in privata radioapparater.

 

 

PRovat att vika upp marschantennen? Provat med normalantenn? provat högantenn? Provat annan sändarplats? att flytta radion någon meter i sida etc kan göra väldigt stora underverk för sambandet... Och hur ofta är det det händer att en kobbe bara råkar dyka upp sådär? Relästationer? Svårt att tänka mig att små handhållna enheter klarar biffen bättre än en ra146....

 

Är det inte läge att låta övningar gå på röven för att påvisa bristen i sambandsmedlen istället för att lösa de på eget sätt? Hur fungerar det att ansluta era små leksaksradioapparater mot exempelvis ra180? jmf hur det fungerar med RA145/146.... Viss skillnad där va?

Link to comment
Share on other sites

PRovat att vika upp marschantennen? Provat med normalantenn? provat högantenn? Provat annan sändarplats? att flytta radion någon meter i sida etc kan göra väldigt stora underverk för sambandet...

Kan säga att det är inte så speciellt lätt att slå upp en högantenn på en mindre båt, men vi har monterat fordonsantenn. Men detta hjälper inte så mycket då förhållandena är mycket dåliga - RA145/146 är inte skapad för att sända över vatten.

 

Och hur ofta är det det händer att en kobbe bara råkar dyka upp sådär? Relästationer? Svårt att tänka mig att små handhållna enheter klarar biffen bättre än en ra146....

De handapparater vi har införskaffat fungarer på VHF-frekvenserna och är därmed även ett av våra primära sambandsmedel.

 

Är det inte läge att låta övningar gå på röven för att påvisa bristen i sambandsmedlen istället för att lösa de på eget sätt? Hur fungerar det att ansluta era små leksaksradioapparater mot exempelvis ra180? jmf hur det fungerar med RA145/146.... Viss skillnad där va?

Vi har försökt det också men vi löser problemen på olika sätt på olika platser i Sverige. Detta är vårt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att ni behöver både nytt sambandsbefäl och ny kvartermästare alternativt att ni börjar göra som de säger.

 

Ni har enligt dig gått upp i frekvens vilket ger kortare räckvidder. I marin miljö ger det sämre förutsättningar än det frekvensområde som RA146 ligger i; RAUK/VHF LOW dvs 30-88 MHz. Det ni ev borde överväga är övergång till HF 1-30 MHz men då får ni andra problem, bla svårare frekvensberäkningar och dylikt.

 

Utöver att ni bedömt försämrat ert samband med era egeninköpta apparater så omöjliggör ni samband med sidoordnade förband samt även bedömt bryter mot de av HKV INS J6 uppsatta frekvensfördelningarna.

Jag förordar att ni försöker få till fräschare antenner och antennkablage samt ev. utbyte av era befintliga RA146:or (Att någon har 145 anser jag är osannolikt) mot fräschare såna eller till och med RA180.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att ni behöver både nytt sambandsbefäl och ny kvartermästare alternativt att ni börjar göra som de säger.

Du får gärna ta upp posterna som SB-bef och kvm. Tror inte det skulle skada med lite nytt blod där.

 

 

Utöver att ni bedömt försämrat ert samband med era egeninköpta apparater så omöjliggör ni samband med sidoordnade förband samt även bedömt bryter mot de av HKV INS J6 uppsatta frekvensfördelningarna.

Nja, här är det inte så att vi bryter några regler eller omöjliggör samband med sidoförband - vi går på MARIN-VHF (som är tilldelad till plutonen) - bara att vi använder en LITEN radio (mobil) istället för att använda en STOR (båtmonterad). Det är även en som vi har MD-gruppens eftersökskanaler, så även där är det bara fördel att vi har (alltså vi kan få ut fler apparater vid eftersök). Alltså även här går vi på de frekvenser som är oss tilldelade. Vi har inga egna frekvenser eller så - även om vi har även jaktradiokanaler som vi kan använda privat.

 

 

Jag förordar att ni försöker få till fräschare antenner och antennkablage samt ev. utbyte av era befintliga RA146:or (Att någon har 145 anser jag är osannolikt) mot fräschare såna eller till och med RA180.

Kan du få igenom att en pluton får ut RA180 så tackar inte vi nej - speciellt inte jag som signalist. Det är något jag har kämpat mig blodig för att få igenom uppåt, men utan framgång. Det är ju beslut från högre ort att enbart insatsförband och komp-ledning ska ha RA180/RA195 tilldelat.

Link to comment
Share on other sites

jag har faktiskt full förståelse för Gilthas och hans vänners privata inköp.

beroende på vilken miljö man jobbar i så anpassar man sambandet till sitt eget behov.

jag ser det svårt att använda mobil och om de anser att 146:an inte funkar, så tror jag det beror på erfarenhet, mer än på ett prylbehov.

 

i min värld så har jag redan en utvecklad plan över hur jag anskaffar ett fungerande civilt motorola-nät, till min plut.

men detta är ju enbart vid utbrott av "det stora fosterlänska kriget", i vanlig verksamhet med en fullt fungerande infrastruktur, letar jag upp närmsta tråd bundna tfn och brukar den.

förutsatt att jag befinner mig på ett fast objekt.

 

jag ser hellre enkelhet före hightech.

vem som helst inom en hv-grp skall kunna bruka sambandsmedlet som erbjuds.

jag har som de flesta av era till leda, har hört tråkiga erfarenheter av vad som händer när man utser maktgalna människor till ansvariga för sambandsmedel.

 

jag tror även att Gilthas slipper dras med inblandning av avtalsorg.

av erfarenhet så misstänker jag att lever man i skärgårdsmiljö, och kan framföra div flytetyg kan man även hantera en radio också.

de behöver ej utbildning av nerdar som bor hemma vid 35 års ålder, och scannar polisens alla nät.

 

landet är avlångt, organisationen är fyrkantig, ibland behöver man en handslägga för att få det att passa ihop :baskerFN:

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

landet är avlångt, organisationen är fyrkantig, ibland behöver man en handslägga för att få det att passa ihop :baskerFN:

Och en väldigt stor anledning till den dåliga passformen är egna särlösningar.

 

Det låter som att ni behöver både nytt sambandsbefäl och ny kvartermästare alternativt att ni börjar göra som de säger.

Du får gärna ta upp posterna som SB-bef och kvm. Tror inte det skulle skada med lite nytt blod där.

Nej tack. Jag har förflutet inom HV och ämnar inte återvända dit och det verkar som att problemen är högre upp i hierarkin, med tanke på vad du skrev.

 

När det gäller efterföljare till RA180 så kommer ni troligtvis uppleva samma problematik om ni har problem i det låga VHF-bandet redan (vilket jag ifrågasätter). Önska er en bärbar multibandare.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
signalskyddssystemet MGKI (Maskinkrypto Gemensamt typ K"Kalle" Internationell)

 

Har bytt namn från MGK under våren.

 

klarar upp till SG S (Secret)

 

Har de bara bytt namn i listorna eller även namnet på t.ex. handböckerna?

Frågan är således om huruvida namnbytet bara sker genom en skrivelse från TSA eller om det behövs ett något större arbete.

 

 

I övrigt gillar jag tanken att sverige funderar på att skaffa in flera Harris Falcon II:or för att täcka det ökandet behovet av HF-radioapparater. För er som inte har nyttjat dem så är det smutta saker med "duglig" dataöverföringskapacitet, iaf om man är van med Ra180 och Ra195(1/2).

 

Skrivelse från HKV (TSA) . Man trycker inte upp nya handböcker

 

HF kommer säkert att öka i FM på medellångsikt...(Harris har för och nackdelar)

Link to comment
Share on other sites

Skrivelse från HKV (TSA) . Man trycker inte upp nya handböcker

 

HF kommer säkert att öka i FM på medellångsikt...(Harris har för och nackdelar)

 

Tack, då var det således enklare och smidigare att byta namn på dem än vad jag trodde.

 

Felet med HF om vi ser på dagens försvarsmakt är att den som tidigare nämnts inte har så hög dataöverföringskapacitet... vilket behövs om vi skall fortsätta att fundera i termer som NBF och SLB.

 

Men i övrigt om vi ser till kortare meddelanden är det nog få som förstår de egentliga fördelarna...

(Enkelhet avseende antenner robusthet och storlek).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Felet med HF om vi ser på dagens försvarsmakt är att den som tidigare nämnts inte har så hög dataöverföringskapacitet... vilket behövs om vi skall fortsätta att fundera i termer som NBF och SLB.

 

HF har nog så hög överföringshastighet så länge du inte vill skicka hela reglementen.

 

LVHF funkar ganska dåligt till sjöss i nuläget, men det har mest att göra med att fartygen inte har speciellt bra antenner för just det bandet. De så kallade UK-raketerna funkar bäst från 120 MHz och högre, vilket fungerar bra för sjöburna förband, men gör samverkan med landförband betydligt svårare.

Link to comment
Share on other sites

@Skoog

Du ska veta att det är hyffsat mycket trafik som markstridsförband skickar mellan sig. Det är i min värld inte att jämföra med sjöns motsvarigheter.

Ofta pågår trafik hela tiden och om man dessutom lägger på positionsrapportering så sänds det mer eller mindre kontinuerligt. Det är svårt att få plats på ett eller två HF-nät pga den låga överföringshastigheten i förhållande till ett VHF-nät.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Det går hyfsat mycket trafik på vanliga HF-linor till sjöss också. Vanligtvis har man en stridsledningslina och en administrativ lina, vilka kan vara nog så fulla. På stridsledningslinan skickas det definitivt trafik hela tiden, speciellt positionsrapportering för både eget fartyg/förband samt alla upptäckta mål.

Link to comment
Share on other sites

Utöver att ni bedömt försämrat ert samband med era egeninköpta apparater så omöjliggör ni samband med sidoordnade förband samt även bedömt bryter mot de av HKV INS J6 uppsatta frekvensfördelningarna.

Nja, här är det inte så att vi bryter några regler eller omöjliggör samband med sidoförband - vi går på MARIN-VHF (som är tilldelad till plutonen) - bara att vi använder en LITEN radio (mobil) istället för att använda en STOR (båtmonterad). Det är även en som vi har MD-gruppens eftersökskanaler, så även där är det bara fördel att vi har (alltså vi kan få ut fler apparater vid eftersök). Alltså även här går vi på de frekvenser som är oss tilldelade. Vi har inga egna frekvenser eller så - även om vi har även jaktradiokanaler som vi kan använda privat.

 

Sent svar, men i alla fall:

 

Har ni lämnat in ansökan till HKV för den aktuella stationstypen? Om nej så bryter ni mot uppsatta regler. Tillstånd skall sökas inte bara för att få använda frekvensen utan också för att få använda sändtagaren. FM måste kunna garantera att den inte läcker energi på andra frekvenser än den avsedda, att den är tillräckligt frekvensstabil osv.

 

Är ni (och nu riktar jag mig inte bara till Gilthas) medvetna om debatten som handlar om frekvenstillståndens vara eller icke vara för FM? Det handlar till syvende och sist om att vi måste se till att sköta våra åtaganden gentemot PTS, annars kan vi riskera att hamna i en situation med kraftigt reducerade frekvenstillstånd och dessutom behöva betala för vårt frekvensnyttjande. Använd inte egenanskaffad utrustning (om ni inte sökt och fått tillstånd för det), använd inte någon annans frekvenser eller allmänna frekvenser (typ PMR). Har ni läst ert förbands TOEM? Om inte förmågan gruppsamband finns med så ska ni inte heller ha stationer på den nivån - oavsett hur mycket det underlättar er verksamhet eller inte. Tesagt gäller även om det inte är så smidigt och effektivt som man kunde önska sig!

 

Vi tillhör en statlig myndighet och har att utöva myndighetsansvar vilket ytterst är ålagt oss av svenska folket. Missköt inte det ansvaret!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ersättning till RA 180 lär dröja, men intressant är att se vad vårt grannland Finland använder. http://www.forsvarsmakten.fi/maavoimat/kal...p;equipment=178

 

Förutom RA 146 som finns spridd över jorden så har dom i all fall förstått att grupp/patrullradio är viktig

!

Edited by smuggas
Link to comment
Share on other sites

Från Nordkoreas officiella hemsida!

 

http://www.korea-dpr.com/

 

Pdf om den taktiska radion

http://www.korea-dpr.com/business/Tactradio.pdf

 

Något för FMV :)

 

Budget är prioriterat högre än säkerhet så varför inte...

.

 

Den koreanska radion.. :D är ingen ersättare för något inom vårt försvar över huvud taget, möjligen som hoppiland-radio för insats, men då är det privat inköp. Billig är den säkert också!

Link to comment
Share on other sites

Ersättning till RA 180 lär dröja, men intressant är att se vad vårt grannland Finland använder. http://www.forsvarsmakten.fi/maavoimat/kal...p;equipment=178

 

Förutom RA 146 som finns spridd över jorden så har dom i all fall förstått att grupp/patrullradio är viktig

!

'

 

Som jag har förståt så kör Finland med radion du hänvisade till som grupp radio (alltså 1st per grupp) där gruppchefen är bäraren om jag inte har misstagit mig. Sedan har det en mycket fin liten fältradio (LV 241/641) för plutonssingnalisten. Sedan använder de sig av en Patrullradio LV 665 som tillverkas i UK. De har inga personligt gruppradiosystem som vi köpt in.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Från Nordkoreas officiella hemsida!

 

http://www.korea-dpr.com/

 

Pdf om den taktiska radion

http://www.korea-dpr.com/business/Tactradio.pdf

 

Något för FMV :rolleyes:

 

Budget är prioriterat högre än säkerhet så varför inte...

.

 

Den koreanska radion.. ;-) är ingen ersättare för något inom vårt försvar över huvud taget, möjligen som hoppiland-radio för insats, men då är det privat inköp. Billig är den säkert också!

 

Hela denna tråden är ju ironisk men det har nog inte gått hem i alla läger ännu...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...