Jump to content

Photo
- - - - -

Irans flygvapen och flygindustri

• Please log in to reply
149 replies to this topic

#121 Zimme

Zimme

Korpral

• Nivå 8
  • 417 posts
  • Kön:Man
  • Placering:lappland
  • GU:Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Tjänst:Frisedel

Posted Sunday 03 February 2013, kl 19:18

En annan grej jag reagerar på är hur långt fram huvudstället sitter, långt framom vingen. Det måste innebära att tyngdpunkten är extremt långt fram, i synnerhet om den ska bära last under vingen. Med en motor och bränsle så kommer inte den där att stå med noshjulet på backen.

#122 Zimme

Zimme

Korpral

• Nivå 8
  • 417 posts

Posted Sunday 03 February 2013, kl 19:36

Cockpitbild.

1359794109_74740.jpg

#123 Erik_G

Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 6,085 posts
  • Placering:Kungsbacka
  • GU:Helikopter
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Sunday 03 February 2013, kl 19:49

En annan grej jag reagerar på är hur långt fram huvudstället sitter, långt framom vingen. Det måste innebära att tyngdpunkten är extremt långt fram, i synnerhet om den ska bära last under vingen. Med en motor och bränsle så kommer inte den där att stå med noshjulet på backen.

Nja, huvudstället brukar ju inte sitta speciellt långt från tyngdpunkten, och i detta fallet verkar tyngdpunkten/huvudställen sitta precis i framkant på huvudvingen. Men glöm inte att även om huvudvingens lyftcentrum kanske sitter en relativt bra bit bakom stället, så borde nosvingarna hjälpa till att förflytta det sammanlagda lyftcentrumet framåt.

Men bygget på bilderna är nog i bästa fall en mockup på något de tänkt bygga. Finishen ser mer ut som ett halvdassigt glasfiberbygge, och huven är långt ifrån av den optiska kvalitet man vill ha i ett stridsflygplan - eller något flygplan för den delen. Huven saknar huvlås och packningar, så den kan knappast vara lufttät. Området bakom den pyttelilla raketstolen är helt tomt, det ser ut som att skrovet bara är ett tomt skal. Det borde ju finnas avionik eller i alla fall munstycken och rör för klimatanläggningen bakom stolen.
Men om vi utgår från att mockupen föreställer något de tänker bygga så är jag skeptiskt till att den blir något annat än någon slags moralisk boost för landets självkänsla. Något stridsflygplan värt att frukta blir det då rakt inte.

Posted Image

#124 Zimme

Zimme

Korpral

• Nivå 8
  • 417 posts

Posted Sunday 03 February 2013, kl 19:59

Jag syftar mer på vad som händer på marken, med motor+bränsle+last bakom huvudstället så är jag övertygad om att den kommer  att ställa sig med nosen i vädret, flygegenskaperna är en sak men på marken hjälper varken datorer eller lyftkraft.

Med ex ett par bomber under vingarna så kan det blir riktigt intressant landa med den.

Qaher-313-2.jpg

Edited by Zimme, Sunday 03 February 2013, kl 20:04.

#125 Erik_G

Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 6,085 posts

Posted Sunday 03 February 2013, kl 20:06

Men last och bränsle har du ju framför ställen också, minst lika mycket, förmodligen en hel del mer faktiskt. Den lilla pyttemotorn som det ser ut som att man tänkt använda väger ju inte speciellt mycket.
Gripen har ju både motor och större delen av huvudvingen akter om stället, och den står ju inte på rumpan i tid och otid..

Posted Image

#126 Zimme

Zimme

Korpral

• Nivå 8
  • 417 posts

Posted Sunday 03 February 2013, kl 20:11

Är ju svårt säga hur det tänkt stoppa in grejerna i den men det var bara en tanke, inbillar mig bara att den blir ganska svårlastad om de ska ha last under vingarna, vilket jag utgår från att de tänkt. Lär inte rymmas speciellt mycket invändigt.

#127 Erik_G

Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 6,085 posts

Posted Sunday 03 February 2013, kl 20:41

Det är ju ett stealh-flygplan, så last under vingarna är väl inte så troligt?
Tvärt om så är ju flygkroppen, relaterat till storlek på själva flygplanet, rätt stor, dvs det är ett knubbigt flygplan, vilket säger mig att de visst tänkt hänga vapnen internt. Någon imponerande vapenlast är det nog ingen frågan om. Men det kan man nog inte ta ändå, med den lilla motorn. Ett par jaktrobotar eller ett par mindre bomber (250kg-klassen) är det nog vad vi talar om.

Posted Image

#128 hajjper

hajjper

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,363 posts
  • GU:Flottan
  • Tjänst:Anonymt

Posted Sunday 03 February 2013, kl 21:39

En jetmotor är inte speciellt stor. Att man kan uppleva de som långa/breda är alla intag och utblås. Med FBW så är det inte hellre några problem att flyga aerodynamiskt instabila plan. Se på Su-27 familjen. De borde teoretisk göra en bakåtvolt vid rotation. Det är skillnad att flyga ett FBW-plan och flyga en Cessna :)

#129 Erik_G

Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 6,085 posts

Posted Sunday 03 February 2013, kl 21:45

Su-27 är väl aerodynamiskt stabil? Den har ju ett konventionellt styrsystem, inget sånt där fancy-pants digitalt flajbajvajjer.. Så det vore en klar utmaning att flyga Su-27an om den skulle vara instabil.

Posted Image

#130 imint

imint

Kn Stofil

• Nivå 6
  • 2,178 posts
  • Placering:Norrland
  • GU:Flygvapnet

Posted Sunday 03 February 2013, kl 22:40

Su-27 är väl aerodynamiskt stabil? Den har ju ett konventionellt styrsystem, inget sånt där fancy-pants digitalt flajbajvajjer.. Så det vore en klar utmaning att flyga Su-27an om den skulle vara instabil.

Precis, sug på den SAAB! En aerodynamiskt ganska stabil kärra, stor som jag vet inte vad, med svängprestanda som skulle få en Viggenpilot att grina av avund. Vad hans JAS flygande kollega tycker i sin aerodynamiskt lätt instabila flajbajvajär plastanka skall jag låta vara osakt. Sven-Olov Ridder, kom tillbaka, allt är förlåtet!

För övrigt tror jag det rör sig om en mycket dålig Iransk mock-up av något som inte kommer att flyga i fullskala på bra länge.

//I

"Evidence in camera"

"All men are equal. All men, that is, who possess umbrellas."
E.M. Forster

Lecturer in Approximate Accuracy

#131 Zimme

Zimme

Korpral

• Nivå 8
  • 417 posts

Posted Sunday 03 February 2013, kl 23:48

Tror frågan huruvida det är ett instabilt plan eller inte är irrelevant även om jag gissar att det inte är det. Med den vingprofilen och motorn så kan man nog inte räkna med att klara några våldsamma svängar.

Om man kollar de bilder där det är folk runtomkring och försöker göra nån uppskattning av storleken så verkar det vara cirkus 3m mellan huvud- och nosställ, dvs ganska prick längden på en Sidewinder. Visst är det möjligt att rymma 2 Sidewinder (motsv) mellan huvudstället men att bygga ett plan med urusel fart och svängprestanda och utan radar. (Det ryms definitivt inte i den nosen) känns ju inte så troligt. Den kommer ju inte att ha möjlighet att manövrera sig till ett läge där den kan skjuta ner nått även om den är helt osynlig på radar.  

#132 Erik_G

Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 6,085 posts

Posted Monday 04 February 2013, kl 00:12

Precis, sug på den SAAB! En aerodynamiskt ganska stabil kärra, stor som jag vet inte vad, med svängprestanda som skulle få en Viggenpilot att grina av avund. Vad hans JAS flygande kollega tycker i sin aerodynamiskt lätt instabila flajbajvajär plastanka skall jag låta vara osakt. Sven-Olov Ridder, kom tillbaka, allt är förlåtet!

För övrigt tror jag det rör sig om en mycket dålig Iransk mock-up av något som inte kommer att flyga i fullskala på bra länge.

//I

Ja, det fanns många som sade att Gripen aldrig skulle funka av den ena eller andra orsaken. Jag minns att det var en diskussion om G-dräkten också..
Jo, jag tror det är en mockup av ett testflygplan i 50% eller 70% storlek av ett tänkt serieflygplan. Frågan är om det någonsin kommer att flyga, eller om det bara är ett politiskt utspel (inrikes eller utrikespolitiskt?).

Tror frågan huruvida det är ett instabilt plan eller inte är irrelevant även om jag gissar att det inte är det. Med den vingprofilen och motorn så kan man nog inte räkna med att klara några våldsamma svängar.
Om man kollar de bilder där det är folk runtomkring och försöker göra nån uppskattning av storleken så verkar det vara cirkus 3m mellan huvud- och nosställ, dvs ganska prick längden på en Sidewinder. Visst är det möjligt att rymma 2 Sidewinder (motsv) mellan huvudstället men att bygga ett plan med urusel fart och svängprestanda och utan radar. (Det ryms definitivt inte i den nosen) känns ju inte så troligt. Den kommer ju inte att ha möjlighet att manövrera sig till ett läge där den kan skjuta ner nått även om den är helt osynlig på radar.

Jo, men jag tror inte, som jag sade tidigare, att mockupen visar den slutliga produkten, utan är en iransk variant på "Lilldraken". Så vilka vapen som ryms där i nuläget är kanske inte så intressant. Det finns inga synliga skarvar på buken, så det finns nog inget lastutrymme där på mojängen som nu visats upp på bild. Men jag misstänker att den färdiga produkten är tänkt att kunna bära i alla fall 2 - 4 robotar internt.
Jag tror inte iranierna siktar på ett instabilt flygplan, för jag tror inte de har den know-how som krävs för att få det att funka, inte i nuläget. De behöver samarbeta med någon nation som klarar det först. Frågan är hur duktiga kineserna är på FBW-system? Notera att "Bird of Prey" vars vingar de kopierat, faktiskt inte hade FBW-system, utan ett helt vanligt konventionellt styrsystem. Den balanserar sina långt bak placerade vingar med att den platta nosen funkar som nosvingar.

Posted Image

#133 bqt

bqt

Sergeant

• Nivå 7
  • 585 posts
  • Tjänst:Bevakning/Insats

Posted Monday 04 February 2013, kl 00:19

Varje bild på nosen får mig att tänka "rörram med duk". Jag har säkert fel, men i mina ögen ser det banne mig ut som så.

Vingarna ger lite samma känsla med...

I övrigt kändes vingarna väldigt korta, så det blir en hög vingbelastning. Känns väldigt osannolikt att saken ens skulle flyga, men på filmen gör den ju det. Kan ju vara en modell, men det är lite över min förmåga att bedöma i det här fallet.

I övrigt får designen mig mest att skratta. Dom måste helt klart ha tittat lite för mycket på Clintan-filmer... Och som påpekades, vingprofilen är minst sagt gjord för att åka långsamt.

I'm on a bus, on a psychedelic trip,
reading murder books, tryin to stay hip -- B. Idol

#134 Zimme

Zimme

Korpral

• Nivå 8
  • 417 posts

Posted Monday 04 February 2013, kl 00:32

//I

Ja, det fanns många som sade att Gripen aldrig skulle funka av den ena eller andra orsaken. Jag minns att det var en diskussion om G-dräkten också..
Jo, jag tror det är en mockup av ett testflygplan i 50% eller 70% storlek av ett tänkt serieflygplan. Frågan är om det någonsin kommer att flyga, eller om det bara är ett politiskt utspel (inrikes eller utrikespolitiskt?).

>Tror frågan huruvida det är ett instabilt plan eller inte är irrelevant även om jag gissar att det inte är det. Med den vingprofilen och motorn så kan man nog inte räkna med att klara några våldsamma svängar.

Jo, men jag tror inte, som jag sade tidigare, att mockupen visar den slutliga produkten, utan är en iransk variant på "Lilldraken". Så vilka vapen som ryms där i nuläget är kanske inte så intressant. Det finns inga synliga skarvar på buken, så det finns nog inget lastutrymme där på mojängen som nu visats upp på bild. Men jag misstänker att den färdiga produkten är tänkt att kunna bära i alla fall 2 - 4 robotar internt.
Jag tror inte iranierna siktar på ett instabilt flygplan, för jag tror inte de har den know-how som krävs för att få det att funka, inte i nuläget. De behöver samarbeta med någon nation som klarar det först. Frågan är hur duktiga kineserna är på FBW-system? Notera att "Bird of Prey" vars vingar de kopierat, faktiskt inte hade FBW-system, utan ett helt vanligt konventionellt styrsystem. Den balanserar sina långt bak placerade vingar med att den platta nosen funkar som nosvingar.

Visst kan det vara en nedskalad modell även om man tycker att ska de nu göra en mockup för visningssyfte så kan man göra den fullstor. Den fasta nosvingen talar ju lite mot att den är instabil men det är ju som sagt inget krav för god manöverbarhet, aerobaticmaskiner klarar sig ju bevisligen bra utan sånt lullull.

Edit: Det är ju bevisligen en mockup så man får väl vara försikitg med att bedöma detaljerna, tvivlar ju ex på att de ska ha en hastometer som markerar 250kn i Vne.

Edited by Zimme, Monday 04 February 2013, kl 00:34.

#135 Erik_G

Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 6,085 posts

Posted Monday 04 February 2013, kl 00:47

Jag har aldrig sagt något om att den ska vara instabil, tvärt om.. jag tror inte alls den ska vara instabil. Som jag skrev innan, Bird of Prey var ju stabil. Nosvingeflygplan behöver ju ingalunda vara instabila, se bara på Wright Flyer I. Nosvingarna på den iranska plastankan verkar ha roderytor, så helt fasta är de ju inte.
Jag har "forskat" lite på nätet och hittat en film som visar den i luften (http://theaviationis...r/#.UQ71Lmf42So). Det antas att det gäller en radiostyrd maskin, vilket jag också tror. Jag tror dessutom att bilderna är ett resultat av ett misslyckat PR-stunt. Det var kanske inte meningen att någon skulle sitta i maskinen. Med bilder tagna på lite avstånd skulle det vara svårt att avgöra storleken (eller bristen på) hos maskinen, och det skulle vara lättare att få folk att tro att det var en riktig maskin.

Chansen att vi kommer se denna i fullskala i luften är nog mikroskopisk. De har utvecklat ett RC-flygplan, som de kunnat använda i sin propaganda, och målet är alltså uppfyllt. Iran har därmed ett 5e generationens stealthflygplan.. Där har vi ett försvarstänk till och med Borg/Reinfeldt skulle kunna tänkas gilla.

Posted Image

#136 Zimme

Zimme

Korpral

• Nivå 8
  • 417 posts

Posted Monday 04 February 2013, kl 00:55

Jag har aldrig sagt något om att den ska vara instabil, tvärt om.. jag tror inte alls den ska vara instabil. Som jag skrev innan, Bird of Prey var ju stabil. Nosvingeflygplan behöver ju ingalunda vara instabila, se bara på Wright Flyer I. Nosvingarna på den iranska plastankan verkar ha roderytor, så helt fasta är de ju inte.
Jag har "forskat" lite på nätet och hittat en film som visar den i luften (http://theaviationis...r/#.UQ71Lmf42So). Det antas att det gäller en radiostyrd maskin, vilket jag också tror. Jag tror dessutom att bilderna är ett resultat av ett misslyckat PR-stunt. Det var kanske inte meningen att någon skulle sitta i maskinen. Med bilder tagna på lite avstånd skulle det vara svårt att avgöra storleken (eller bristen på) hos maskinen, och det skulle vara lättare att få folk att tro att det var en riktig maskin.

Chansen att vi kommer se denna i fullskala i luften är nog mikroskopisk. De har utvecklat ett RC-flygplan, som de kunnat använda i sin propaganda, och målet är alltså uppfyllt. Iran har därmed ett 5e generationens stealthflygplan.. Där har vi ett försvarstänk till och med Borg/Reinfeldt skulle kunna tänkas gilla.

Menade inte att du påstod den var instabil men eftersom det debatterades så skrev jag bara vad jag gissar. jag tycker också filmen ser ut att visa ett RC-plan, det brukar som sagt synas på att de går oproportionerligt fort. I övrigt är vi nog överens.

#137 Aigore

Aigore

Sergeant

• Nivå 7
  • 659 posts
  • Tjänst:Fältarbete/Amröj

Posted Monday 04 February 2013, kl 00:55

Kanske en uppdaterad version av den här :P

Japanese_Ohka_rocket_plane.jpg

För övrigt anser jag att det behövs mer flyg åt folket!

#138 Erik_G

Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 6,085 posts

Posted Monday 04 February 2013, kl 01:20

Ööhh.. den där kan inte ha gått så fort va, med tanke på den stora propellern i nosen.. ;-)

(Ja jag vet att det inte är en propellerdriven kärra)

Posted Image

#139 vikingman

vikingman

Sergeant

• Nivå 7
  • 641 posts

Posted Monday 04 February 2013, kl 02:45

Jag har "forskat" lite på nätet och hittat en film som visar den i luften (http://theaviationis...r/#.UQ71Lmf42So). Det antas att det gäller en radiostyrd maskin, vilket jag också tror. Jag tror dessutom att bilderna är ett resultat av ett

Lade in samma Youtube-film i ett inlägg tidigare i denna tråd. Läste i en av kommentarerna i Eriks länk att iransk media säger att det är en radiostyrd modell som flyger.

Edited by vikingman, Monday 04 February 2013, kl 03:15.

"Do you not know, my son, with how little wisdom the world is governed?" - Axel Oxenstierna

#140 Zimme

Zimme

Korpral

• Nivå 8
  • 417 posts

Posted Monday 04 February 2013, kl 07:34

Såg en kommentar (hittar den inte nu) där nån expert påpekar att luftintagens utformning riskerar att störa luftflödet till motorn vid höga anfallsvinklar och därmed har en klar negativ inverkan på manöverbarheten.

#141 Erik_G

Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 6,085 posts

Posted Monday 04 February 2013, kl 09:54

Ja, det är ju nackdelen med luftintagen placerade på ovansidan. Det blir svårare att få till en bra luftinströmning vid höga anfallsvinklar. De flesta högpresterande flygplan ser ju till att ha luftintagen utformade så att luft leds in i dem vid höga alfa, antingen genom att ha dem under nosen (F-16, Eurofighter) eller genom att använda sig av LERX (Hornet, Rafale, Flanker), eller helt enkelt snedskurna (F-15, F-14, F-22, Flanker).
Tittar man på Gripen är luftintagen svagt framåtlutande, vilket jag misstänker är till för att förbättra funktionen vid höga alfa.

Posted Image

#142 Magnus Redin

Magnus Redin

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 2,235 posts

Posted Monday 04 February 2013, kl 10:10

Jag skulle vara försiktig med att dissa Irans flygindustri då de faktiskt får upp flygplan i luften. De är även arbetsmyror inom psykologisk krigföring så det är möjligt och till och med troligt att de genomför fejkprojekt utöver det som flyger.

Iran är den nation runt Persiska viken som jag har störst framtidshopp för. Några av de värre politiska misstagen under 1900-talet var de som ledde fram till att en teokrati tog över landet, hade historien tagit ett lite annorlunda spår hade de i dag varit lika framstående som Sydkorea och vi hade haft en stark och stolt demokrati som självklart ledande land i den muslimska världen. Iran behöver inte olja och gas för att bli rikt, deras kultur visar potential genom vad de kan göra tekniskt trots sättet landet leds på.

#143 Erik_G

Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 6,085 posts

Posted Monday 04 February 2013, kl 12:23

Jag skulle vara försiktig med att dissa Irans flygindustri då de faktiskt får upp flygplan i luften. De är även arbetsmyror inom psykologisk krigföring så det är möjligt och till och med troligt att de genomför fejkprojekt utöver det som flyger.

Jag skulle faktiskt vilja se ett flygplan, likt det som de presenterat, färdigt och flygande, just för att jag faktiskt tror de skulle klara av det, om de har den politiska viljan. Tyvärr tror jag att den politiska viljan att sträcka sig mer än till mockupstadiet saknas. Men det finns definitivt en vilja att införskaffa diverse knowhow, då man presenterat mockuper och remonstratorer tidigare.

Iran är den nation runt Persiska viken som jag har störst framtidshopp för. Några av de värre politiska misstagen under 1900-talet var de som ledde fram till att en teokrati tog över landet, hade historien tagit ett lite annorlunda spår hade de i dag varit lika framstående som Sydkorea och vi hade haft en stark och stolt demokrati som självklart ledande land i den muslimska världen. Iran behöver inte olja och gas för att bli rikt, deras kultur visar potential genom vad de kan göra tekniskt trots sättet landet leds på.

Word! Jag har träffat en del exil-iranier under mitt liv, och nästan alla har varit studerande till, eller färdigutbildade läkare, civilingenjörer mm. När jag läser om hur någon invandrare med entreprenörsanda lyckats, eller hur någon med invandrarbakgrund blivit hög chef inom ett stort företag eller statligt verk, så är det nästan alltid en iranier, eller perser, som min gamla klasskompis skulle tvingat mig säga.

Iran förtjänar verkligen ett bättre öde än det styre de har idag. Men tyvärr så skulle väl den dagen de kastar tyranniets bojor och blir en välmående industrination vara samma dag som grannen på andra sidan gulfen får för sig att flexa sina överdrivet stora militära muskler, för att kompensera sig själv för minskade oljeintäkter. Jag menar, till någonting måste de väl ha tänkt att använda alla de där vapnen de köpt?

Posted Image

#144 Zimme

Zimme

Korpral

• Nivå 8
  • 417 posts

Posted Tuesday 05 February 2013, kl 10:22

Jag är också inne på spåret att de ha inte tänkt att den ska flyga utan det är en ren propagandagrej som med lite mer finess hade kunnat gå hem. Hade man låtit bli att exponera detaljer som cockpit och bilderna med piloten i så hade det sett mer realistiskt ut.

#145 vikingman

vikingman

Sergeant

• Nivå 7
  • 641 posts

Posted Tuesday 05 February 2013, kl 11:46

http://www.aljazeera...4448873605.html

"Ahmadinejad wants to be first Iran astronaut
President says he is ready to take the risk of being the first human being sent into space by his country's scientists."

Kanske han ställer upp som provflygare av Qaher 313 också!

"Do you not know, my son, with how little wisdom the world is governed?" - Axel Oxenstierna

#146 JohanGrön

JohanGrön

Sergeant

• Nivå 7
  • 499 posts

Posted Wednesday 06 February 2013, kl 16:14

http://aviationintel...get-you-killed/

As for what you hear elsewhere in the press, the rampant charge to blow off the Iranian’s announcement, no matter how strange, as a clownish joke, sickens me. I have heard almost every “expert’s” verbatim opinion regarding if the exhibited aircraft can fly or not rather than evaluating the potential for such a design concept as whole. Asinine comments that get huge play such as Cyrus Amini of BBC News saying that the aircraft “looks like a cheap copy of the American F-22.” WHAT? So is every aircraft that is built with low observability and air to air operations in mind a cheap copy of the F-22? How does this thing have any relation to an F-22? Was an F-5 just a cheap copy of an F-4 too? Laughable and totally ignorant statement! Israeli aeronautics expert Tal Inbar said, “It’s not a plane, because that’s not how a real plane looks. Iran doesn’t have the ability to build planes. Plain and simple.” And China probably had no way of building a low observable fighter as well until they did. This is such superficial reporting and analysis that it is personally insulting. None of these folks couldn’t even attempt to connect a few dots to at least put forth the possibility that this is an actual fighter aircraft program that will follow a similar pattern of development as America’s cutting edge air combat technologies? Did these “experts” really expect to see a ready for battle, fully developed stealth fighter sitting in that hanger from a country with a limited technological capabilities and monetary resources? Sure I get it, you can laugh at the big claims and the visual let down at first, but days later these people have not even critically evaluated the situation beyond stating “it’s not a real operational fighter.”

I just don’t know what to say more about this, I am just blown away that these folks have the platform they do. Their superficial commentary does a disservice to all those who look for answers from those who are supposedly in “the know” when it comes to military aviation matters. The Iranians are not as stupid as people think, they have a real vested interest in defending their nation and they are historically incredibly resourceful warriors. Why not at least move beyond their claims and look at what could very well be? A bit of game theory, humility and knowledge of historical aircraft developmental trends can go a long, long way…

Remember this piece of wise military advice: Arrogance can get your killed…

#147 Smeghead

Smeghead

Gör sina egna stunts

• Nivå 7
  • 547 posts
  • Placering:Omgrupperar
  • GU:Artilleriet
  • Tjänst:Art/Grk/Rek

Posted Wednesday 06 February 2013, kl 17:29

Den där kommer flyga ungefär samtidigt som F-23...

“Bless the Maker and His water.
Bless the coming and going of Him.
May His passage cleanse the world.
May He keep the world for His people. ”

#148 vikingman

vikingman

Sergeant

• Nivå 7
  • 641 posts

Posted Friday 08 February 2013, kl 02:22

Iran sägs ha avkodat video ur en infångad RQ-170 Sentinel UAV från 2011.

http://www.bbc.co.uk...e-east-21373353

#149 Erik_G

Erik_G

Pensionerad BlåGul

• Stabspersonal
  • 6,085 posts

Posted Thursday 14 February 2013, kl 01:33

Iran har ju bevisat att deras nya flygplan, F-313 inte är en mockup, utan ett riktigt flygplan.

Jag har, via lite hacker-kontakter faktiskt lyckats få fram bildbevis som stödjer något ännu mer häpnadsväckande! F-313 är egentligen ett rymdflygplan, och det ÄR verkligen designat för apor, nämligen Irans nya astronautkår av elit-tränade rymdapor!

Spacefighter.png

Posted Image

#150 Zimme

Zimme

Korpral

• Nivå 8
  • 417 posts

Posted Thursday 14 February 2013, kl 04:32

Wow, de är inte lite skillade, tom genomskinliga piloter har de lyckats få fram (kolla bilden i länken ovan).

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users