Jump to content

Polisen och Sig-Sauer


Apone

Recommended Posts

Som topic säger:

 

När fick svenska polisen Sig-Sauer (på "bred front") och varför valdes just P226 (stämmer?)?

Utgick man inte från 9mm 39B som standard am?

 

Mvh, Nicke Nyfiken.

 

 

Jag tror det var i början av 90-talet och man valde då Sig-Sauer P228.

Jag har också funderat på varför man inte hängde med FM när de bytte till pistol 88 polisen är ju en del av totalförsvaret.

Kunde sparat lite pengar med en gemensam upphandling.

 

Glock 19 (pistol 88B) är i mina ögon en bättre pistol än P228:n och hade varit ett bättre val, i samma "format" med högre kapacitet och lättare handhavande.

 

Nu blev det väll så att det är bara polisen som använder Sig-Sauer i totalförsvaret och de andra vapenbärande delarna (Försvaret, Tullen, Kustbevakningen) bär Glock av olika modeller, inte så smart kanske nu i efterhand.

 

Edit: la till text

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

vet inte om det ger så mycket förklaring, men från mitten av 80-talet och fram tills SBP´s bildande någon gång efter 95, var polisen inte en del av civilförsvaret iaf.

självklart en del av totalförsvaret men utlyft ur civilförsvaret, som ville vara helt vapenlös, (och som numer är totalt tandlöst också.)

 

gissningsvis är det väl en markering i tidens anda(tänker inte bli politisk) att polisen inte skulle få ha samma vapen som militären.

det kan även finnas en koppling i att man vid denna tid köpte in MP5 för att ersätta kpist M45P, som var förstärkningsvapnet då.

man köpte tyska kpistar och fick en flock tyska pistoler med på köpet?

Link to comment
Share on other sites

Man testade flera olika vapen men varför valet till slut föll på SigSauer är höljt i dunkel, om det nu inte var pga ekonomi. ("Your weapon was made by the lowest bidder")

Flera poliser som jag känner ville inte ha Sigen utan hellre Glocken men de fick inte som de ville, till deras förtret. Så nu använder Polisen Sig Sauer i flera kalibrar (bla övningsvapen med mindre kaliber).

 

Året? Det kan säkert Nifelhel sniffa fram, expert som han är på sånt.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Om man bläddrar genom Den här litegrann så anger de "senare delen av 80-talet".

Intressant läsning, men anger tyvärr ej exakt vilket år Sig Sauern utgjorde en majoritet av polisens tjänstevapen.

 

Ut/infasningen kanske gör att det inte går att säga? Om polisdistrikt X får ut sina Sig Sauer t.ex. 1988, men inte fasar ut sina Walthers (och fortsätter använda dem) förrän under 1989. Eller nåt.

Link to comment
Share on other sites

Sigsauer:n infordes hos polisen arsskiftet 87/88 efter det att en man bevapnad med ett samurajsvard skjutits med 14 skott innan han segnade ner och dog pa plats.( var i Goteborg hosten 1985)om jag inte missminner mig.

II63

Link to comment
Share on other sites

Utgick man inte från 9mm 39B som standard am?

 

Mvh, Nicke Nyfiken.

 

Polisen använder inte 39B i sina tjänstevapen. (Kanske till MP5 förresten... har inte grepp på det...). Tidigare, när man gick över från Walther PP, till SigSauer, så användes en "säkerhetspatron" ifrån Norma. Denna var helmantlad och utformad så att den i första hand skulle bromsas upp i målet och i andra hand om den passerade igenom målet oskadad, "splittras" vid anslag mot kulfånget för att undvika rikochetter. Problemet var bara att den gav alldeles för lite energiöverföring, så att en angripare som var ex vis drogpåverkad av vissa preparat, kunde i princip fortsätta sitt angrepp utan att reagera på träff.

 

Numera har man gått över till Speer Gold Dot, som har en expanderande projektil som skall leverera all energi på så litet djup som möjligt och på så sätt få stopp på "buset".

 

Jag tror det var i början av 90-talet och man valde då Sig-Sauer P228.

Jag har också funderat på varför man inte hängde med FM när de bytte till pistol 88 polisen är ju en del av totalförsvaret.

Kunde sparat lite pengar med en gemensam upphandling.

 

Glock 19 (pistol 88B) är i mina ögon en bättre pistol än P228:n och hade varit ett bättre val, i samma "format" med högre kapacitet och lättare handhavande.

 

Nu blev det väll så att det är bara polisen som använder Sig-Sauer i totalförsvaret och de andra vapenbärande delarna (Försvaret, Tullen, Kustbevakningen) bär Glock av olika modeller, inte så smart kanske nu i efterhand.

 

Edit: la till text

 

 

Kan valet av P226:an ha något att göra med att man kan slacka vapnet på ett smidigt sätt efter man gjort mantelrörelse? dvs ökad säkerhet?

 

Det fanns säkert ett antal orsaker till att RPS valde SigSauer framför Glock. Om det sen var bra eller dåligt får någon annan avgöra.

Jag kan tänka mig EN anledning att man inte valde Glock, och det är att den saknar manuell säkring vilket inte är förenligt med polisens sätt att använda sina tjänstevapen.

Nu är det säkert nån som opponerar sig att "Det har ju inte Sig'en heller!" Nä- visserligen inte, men det är så stor skillnad på avfyringskraft mellan slackad och spänd hane att risken för vådaskott med slackad hane är minimal.

 

För övrigt så gör inte Polisen och FM några gemensamma upphandligar ännu såvitt jag vet... (Ådalen -31, ni vet) Och dessutom har man olika krav på vad materielen skall klara av.

 

/O

 

"Erat hårkors i gryningen"

Link to comment
Share on other sites

Sigsauer:n infordes hos polisen arsskiftet 87/88 efter det att en man bevapnad med ett samurajsvard skjutits med 14 skott innan han segnade ner och dog pa plats.( var i Goteborg hosten 1985)om jag inte missminner mig.

II63

Den historien tycker jag mig känna igen.

Men det var väl knappast så att den 1:a januari 1988 så hade alla Sig, utan att den började införas då, och ursprungsfrågan var "på bred front".

Link to comment
Share on other sites

Det fanns säkert ett antal orsaker till att RPS valde SigSauer framför Glock. Om det sen var bra eller dåligt får någon annan avgöra.

Jag kan tänka mig EN anledning att man inte valde Glock, och det är att den saknar manuell säkring vilket inte är förenligt med polisens sätt att använda sina tjänstevapen.

Nu är det säkert nån som opponerar sig att "Det har ju inte Sig'en heller!" Nä- visserligen inte, men det är så stor skillnad på avfyringskraft mellan slackad och spänd hane att risken för vådaskott med slackad hane är minimal.

 

För övrigt så gör inte Polisen och FM några gemensamma upphandligar ännu såvitt jag vet... (Ådalen -31, ni vet) Och dessutom har man olika krav på vad materielen skall klara av.

 

/O

 

"Erat hårkors i gryningen"

 

Nu är inte jag någon expert men jag trodde att polisen ej gick med patron i loppet, därför övningen med att dra--> mantelrörelse + två skott inom x-antal cm under en viss tid. Är inte det någe st-prov de ska avlägga varje år?

 

Med detta i tanke så borde ju saknaden av manuell säkring inte vara en faktor, eller jag kanske har fått om bak foten.

Link to comment
Share on other sites

Det fanns säkert ett antal orsaker till att RPS valde SigSauer framför Glock. Om det sen var bra eller dåligt får någon annan avgöra.

Jag kan tänka mig EN anledning att man inte valde Glock, och det är att den saknar manuell säkring vilket inte är förenligt med polisens sätt att använda sina tjänstevapen.

Nu är det säkert nån som opponerar sig att "Det har ju inte Sig'en heller!" Nä- visserligen inte, men det är så stor skillnad på avfyringskraft mellan slackad och spänd hane att risken för vådaskott med slackad hane är minimal.

 

För övrigt så gör inte Polisen och FM några gemensamma upphandligar ännu såvitt jag vet... (Ådalen -31, ni vet) Och dessutom har man olika krav på vad materielen skall klara av.

 

/O

 

"Erat hårkors i gryningen"

 

Nu är inte jag någon expert men jag trodde att polisen ej gick med patron i loppet, därför övningen med att dra--> mantelrörelse + två skott inom x-antal cm under en viss tid. Är inte det någe st-prov de ska avlägga varje år?

 

Med detta i tanke så borde ju saknaden av manuell säkring inte vara en faktor, eller jag kanske har fått om bak foten.

 

Finns fler krav som ingår i kompetensskjutningen, varav vissa är med tighta tidskrav och fler moment och ett på lite mer avstånd.

Den manuella säkringen är smidig såtillvida att man kan göra ett nödvärnsdrag, ångra sig, slacka och sedan hölstra vapnet utan att ha ett alltför stingsligt (läs lätt tryckpunkt) vapen i hölstret utan att behöva göra något extra såsom patron ur osv. Ett av kompetens proven är dessutom att skjuta med slackat vapen med tidskrav.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt så gör inte Polisen och FM några gemensamma upphandligar ännu såvitt jag vet...

Där har du faktiskt fel - bland annat så har RPS och FMV gjort gemensam upphandling av EOD-robotar (Allen Vanguard Defender) och RPS nyttjar FMV's sensorfolk för upphandlingar av mörkeroptik etc. Vill minnas att jag läste det i Protec för nåt år sedan.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt så gör inte Polisen och FM några gemensamma upphandligar ännu såvitt jag vet...

Där har du faktiskt fel - bland annat så har RPS och FMV gjort gemensam upphandling av EOD-robotar (Allen Vanguard Defender) och RPS nyttjar FMV's sensorfolk för upphandlingar av mörkeroptik etc. Vill minnas att jag läste det i Protec för nåt år sedan.

 

ok,ok jag är en dålig människa :clap:

Jag försvarar mej med att RPS och FM "mycket sällan" köper samma prylar, och att RPS utnyttjar FMV är ju faktiskt inte detsamma som att göra gemensam upphandling med FM.

... men visst, du har rätt avs EOD robot.

 

/O

 

"Erat hårkors i gryningen"

Link to comment
Share on other sites

Polisen bytte vapen bl a med anledning av den ovan nämnde samurajsvärdsmannen, som om jag inte minns fel de facto var beväpnad med en kpistbajonett.

 

Ett antal olika vapen fanns på bärprov. En bekant till mig bar t ex en Walther P5. Glock fanns inte ens med i utprovningen. Jag undrar faktiskt om den ens fanns på marknaden då.

 

Dessutom; att svensk polis förutom att få en kaliber (9x19) som av beskrivningen i media att döma var så kraftig jämfört med 7,65 att den onekligen skulle leda till döden ens vid en snudd i vänster pekfinger var illa nog. Att man förutom detta skulle ens tänka tanken att köpa vapen med magasin som rymde mer än åtta patroner var fullständigt "Out of the Question". Otänkbart! Om polisen bar sådana militära högkapacitets-mördarvapen skulle detta enligt expertisen onekligen leda till att poliser förr eller senare tappade kontrollen och börjar meja ner horder av oskyldiga av ren klantighet. Eller ondska.

 

Till slut bestämde man sig hur som helst för att köpa in SIG Sauer P225, och om jag inte minns fel började de första levereras någon gång kring 1988-89. Alla byttes inte samtidigt, utan fasades ut eftersom nya poliser utbildades. Poliser - främst äldre - har således burit Walther PP till slutet av 90-talet - om inte ännu längre.

 

SIG Sauer P226 var från början enbart tänkt som förstärkningsvapen och var tänkt att ersätta Kpist m/45BE (sic!). MP5 var inte ens påtänkt vid denna tidpunkt, utan köptes in först när det självklara blev uppenbart - en pistol kan inte ersätta ett tvåhandsvapen. Från början hade enbart piketen MP5 - på nåder.

 

Vilken oerhört kompetent individ som "räknat skott i magasinet" och trott man kan ersätta ett tvåhandsvapen med ett enhandsvapen bara för att ammunitionen är av samma typ och magasinet rymde - för den tiden - "jättemånga skott" har jag aldrig fått reda på.

 

Endast piketen utrustades hur som helst med P226. Det tog till mitten av 90-talet innan vare sig P226 eller P228 började komma ut utanför piketen och dåvarande ONI som bildades 1991.

 

m/39B har alltid använts i kpist och används fortfarande i MP5.

 

Den ammunition som var aktuell för SIG Sauer från början var en israelisk patron (FMJ) som bars i tjänst fram till Normas SÄKPTR infördes i början av 90-talet. Denna har nu som sagt ersatts av Speer Gold Dot.

Link to comment
Share on other sites

Polisen bytte vapen bl a med anledning av den ovan nämnde samurajsvärdsmannen, som om jag inte minns fel de facto var beväpnad med en kpistbajonett.

 

Ett antal olika vapen fanns på bärprov. En bekant till mig bar t ex en Walther P5. Glock fanns inte ens med i utprovningen. Jag undrar faktiskt om den ens fanns på marknaden då.

 

Dessutom; att svensk polis förutom att få en kaliber (9x19) som av beskrivningen i media att döma var så kraftig jämfört med 7,65 att den onekligen skulle leda till döden ens vid en snudd i vänster pekfinger var illa nog. Att man förutom detta skulle ens tänka tanken att köpa vapen med magasin som rymde mer än åtta patroner var fullständigt "Out of the Question". Otänkbart! Om polisen bar sådana militära högkapacitets-mördarvapen skulle detta enligt expertisen onekligen leda till att poliser förr eller senare tappade kontrollen och börjar meja ner horder av oskyldiga av ren klantighet. Eller ondska.

 

Till slut bestämde man sig hur som helst för att köpa in SIG Sauer P225, och om jag inte minns fel började de första levereras någon gång kring 1988-89. Alla byttes inte samtidigt, utan fasades ut eftersom nya poliser utbildades. Poliser - främst äldre - har således burit Walther PP till slutet av 90-talet - om inte ännu längre.

 

SIG Sauer P226 var från början enbart tänkt som förstärkningsvapen och var tänkt att ersätta Kpist m/45BE (sic!). MP5 var inte ens påtänkt vid denna tidpunkt, utan köptes in först när det självklara blev uppenbart - en pistol kan inte ersätta ett tvåhandsvapen. Från början hade enbart piketen MP5 - på nåder.

 

Vilken oerhört kompetent individ som "räknat skott i magasinet" och trott man kan ersätta ett tvåhandsvapen med ett enhandsvapen bara för att ammunitionen är av samma typ och magasinet rymde - för den tiden - "jättemånga skott" har jag aldrig fått reda på.

 

Endast piketen utrustades hur som helst med P226. Det tog till mitten av 90-talet innan vare sig P226 eller P228 började komma ut utanför piketen och dåvarande ONI som bildades 1991.

 

m/39B har alltid använts i kpist och används fortfarande i MP5.

 

Den ammunition som var aktuell för SIG Sauer från början var en israelisk patron (FMJ) som bars i tjänst fram till Normas SÄKPTR infördes i början av 90-talet. Denna har nu som sagt ersatts av Speer Gold Dot.

 

Tack äntligen någon som hade rätt svar på frågorna, istället för alla som tror sig veta. Och ja, det var i Malmö som som incidenten med "svärd dåren" inträffade.

Link to comment
Share on other sites

...

Ett antal olika vapen fanns på bärprov. En bekant till mig bar t ex en Walther P5. Glock fanns inte ens med i utprovningen. Jag undrar faktiskt om den ens fanns på marknaden då.

...

Google anger lite olika introduktionsårtal, 1980, 1983. Och att österrikiska armén antog den 1982 och den norska armén 1984. I vilket fall som helst fanns den uppenbarligen utprovningen.

Men jag har för mig att jag också läst, som påpekas tidigare här, att det inte går an med en pistol som inte har några [synliga] säkringar. Jag förstår, och håller med om det resonemanget - alltså att man faktiskt "aktivt" ska behöva osäkra vapnet.

 

Jag "har hört" att polisen numera visst har en kula i loppet, i alla fall att reglerna inte säger tvärtom.

 

EDIT: årtalen gäller givetvis Glock 17.

Edited by stefanf
Link to comment
Share on other sites

Men jag har för mig att jag också läst, som påpekas tidigare här, att det inte går an med en pistol som inte har några [synliga] säkringar. Jag förstår, och håller med om det resonemanget - alltså att man faktiskt "aktivt" ska behöva osäkra vapnet.

 

Det var precis tvärt om. Polisen ville uttryckligen ha en pistol som inte hade några yttre säkringar. Vid flera händelser hade poliser inte osäkrat sina PP, bland annat vid Handenmorden i slutet av 60-talet, och därför inte kunnat försvara sig.

Link to comment
Share on other sites

Det var precis tvärt om. Polisen ville uttryckligen ha en pistol som inte hade några yttre säkringar. Vid flera händelser hade poliser inte osäkrat sina PP, bland annat vid Handenmorden i slutet av 60-talet, och därför inte kunnat försvara sig.

Det är mycket möjligt, men irrelevant eftersom det jag syftade på är vad som verkligen blev beslutat och orsaker till beslutet.

Säkerhetsaspekten, om kommer jag ihåg rätt, gällde i första hand inte polisernas personliga säkerhet.

Det skulle helt enkelt inte vara för lätt att avfyra vapnet utan föregående åtgärder.

 

Har e-postat RPS med lite frågor.

 

EDIT 1+2: förtydligande och grammatik.

Edited by stefanf
Link to comment
Share on other sites

Pistolerna är både schweiziska och tyska, utvecklade av SIG (Schweizer IndustrieGesellschaft) och Sauer & Sohn GmbH. Tillverkningen sker dock enbart i Schweiz om jag inte helt missminenr mig.

 

@Apone: Du känner väl till att skådespelaren som spelar "Apone" i filmen, är den högst dekorerade svarte amerikanske soldaten under Vietnam, samt att han efter framgångsrik karriär stannade kvar i Tyskland (hans sista tjänstepost var just i Tyskland) och jobbade som DJ och sångare innan han av en slump upptäcktes av James Cameron. Lite kuriosa bara :D

Link to comment
Share on other sites

Jahopp då ska vi se!

 

De första Sig Sauer som köptes in var P226, och det skedde ca1984. Dessa tilldelades piketen och ja som Unicorn skrev så skulle dom ersätta m45BE(kpist m45B Enkelskott). Doh! Ingen bra idé!

Till resterande delar(majoriteten) av polisväsendet så köpte man in lite P225 då och då. De första kom runt 1987. De som var i yttre tjänst fick först, dock fanns det inte till alla så man fick dela helt enkelt.

När tog man in sista Walthern? Den togs faktiskt ur tjänst 31 december 2003. Och ja den fanns ute i drift i rätt så stora mängder så sent som 2003.

 

P225 är för övrigt den vanligaste pistolen bland svensk polis idag, i sveriges näst största myndighet så bärs den utav ca75%.

Anledningen till att man började köpa in P228 är att på den pistolen så kan man vända magasinsspärren. På så vis är det lättare för en vänsterhänt att göra magasinsbyte.

P226 är bäst till de som har stora händer. Liksom P239 är bäst till de som har små händer.

 

Svensk polis bär inte patron i loppet i dag. Dock funderar man på att ändra det i dagsläget. I samma utredning som tog upp dagens uniform, tog man även upp just detta.

Polismannen kan höja sin beredskap när situationen så kräver och ladda sitt vapen. Men han skall göra patron ur när läget lugnt igen.

 

9/39B används framförallt som övningsammunition, men även som tjänsteammunition tillsammans med Gold Doten. Och då endast i Mp5. Den hårda stålmanteln på 39B sliter hårt på Sig Sauers pipa. Och iom att den är trögare att trycka igenom pipan så ökar trycket och vapnet slits mer.

 

Sig Sauer är som sagt ett samarbete mellan J.P. Sauer & Sohn GmbH och SIG Holding AG(som köpte upp å ägde Sauer & Sohn 1976-2000). Vapnen tillverkas i Eckernförde i norra tyskland.

Anledningarna till att man inte valde Glock varierar något. En är att man måste blindavfyra en glock efter att ha gjort patron ur vilket är dåligt i stadsmiljö etc. På en Sig så slipper man det genom avspänningsregeln(slackar hanen). Sen är det som med en massa annat, det går politik i besluten.

 

Jag tycker det är synd att man inte valde glocken. Om man jämför så är glocken milsvida överlägsen i hållbarhet och inköpskostnad.

 

@Born

Kompetensprovet har inte så tighta krav vare sig på tid eller precision. Min personliga uppfattning är att dom är lite väl generösa. Man skulle lätt kunna tighta till det ytterliggare, men då måste folk öva mer oxå. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Kompetensprovet har inte så tighta krav vare sig på tid eller precision. Min personliga uppfattning är att dom är lite väl generösa. Man skulle lätt kunna tighta till det ytterliggare, men då måste folk öva mer oxå

 

Och öva skytte är något som svensk ( i alla fall Sthlms poliser) INTE skall syssla med. Polismyndigheten i Stockholm gör så mycket de kan för att göra det så svårt som möjligt för poliserna att öva skytte.

 

Ingen övningsammunition tillhandahålls förutom vid de (få) tillfällen som leds av skjutinstruktörer på arbetstid (kanske 2-3 gånger per år)

 

För de engagerade poliser som lyckas fixa egen ammunition (köpa/stjäla/få) så måste de verkligen smussla eftersom tydliga ordrar gått ut att man INTE får förvara övningsammunition i vapenskåpet. Givetvis får inte ammo heller förvaras i klädskåpet. Dessutom påtalas det att OM man påträffar övningsammo där den inte får finnas så skrivs det polisanmälan mot polismannen...

 

För de poliser som trotsar detta och alltså trots risk om polisanmälan, med egenköpt ammo, övningsskjuter så är det ändå snart slut med det. Man skall sätta kodlås på dörrarna till skjutbanorna så att bara skjutinstruktörer har tillgång till banorna. Utan en skjutinstruktör kommer man alltså inte ens in på skjutbanan.

 

För den polis som fortfarande vill träna, ex på en utomhusskjutbana, så faller det eftersom man INTE generellt sett får tillåtelse att ta med vapnet dit och tillbaka. Man får inte ens transportera vapnet från polisstationen på Norrmalm till Södermalm utan specifik tillåtelse.

 

Slutsats, det är så gott som omöjligt att övningsskjuta inom Sthlms polisen utan att begå ett flertal brott/tjänstefel. Och för den som ändå gör detta så blir det snart slut eftersom han inte ens kommer in på skjutbanorna.

 

Den såkallade "skjututbildning" som förekommer är enbart inriktad på att få folk att klara kompetensproven. Det finns ingen tid, ork eller intresse att få bättre skyttar som klarar en riktig skarp händelse. Det enda som tränas är de specifika moment som testas på kompetensprovet. Målet är att få folk godkända inte att få bättre skyttar eller att klara av en situation som kan liknas vid en "skarp2 situation.

 

Ex har jag på fem år aldrig fått träna på att skjuta i rörelse, med en hand eller liknande. Vid de tillfällen som jag fått skjuta/träna så är det bara på de specifika testmomenten. Tur att jag skjuter privat 2-3 gånger i månaden...

 

 

som ren kuriosa kan nämnas att en gammal kollega till mig var med och provade ut SIGen. som tack för det fick han riktigt snygga träkolvar till sitt vapen. Han torde vara den enda polisen i Sverige som har handskurna valnötskolvar till sin SIG och myndigheten kan inte göra något eftersom de är "fabriksmonterade" av SIG. (Man får fullt förståeligt inte göra några ändringar på vapnet själv)

 

Han berättade att under testperioden när man skulle välja nytt tjänstevapen ville man få ett vapen i kaliber .45. Det föll på att det var en amerikansk kaliber och sånt kunde inte accepteras av politiska skäl. Hans tanke var att man skulle kalla kalibern för "norsk armékaliber" eftersom norska armén haft vapen i kal .45 och det således var en "norsk" kaliber. Det lät ju mindre hotfullt än amerikansk kaliber. Tyvärr tänkte inte den som sammanfattade skrivelsen samma sak. Därför försvann .45 väldigt fort ur testgruppen när kalibern skulle väljas.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju ganska sorglig bild du målar upp om polisens möjlighet att öva, men med tanke på detta så kanske det var bra att man inte valde ett vapen i kal .45 som då hade krävt relativt mer träning för att klara proven.

 

Kul med lite info om hur SIG:n kom till Sverige, jag trodde att 225 var den första och att man relativ tidigt gick över till 228.

Men att det fortfarande är flest 225 i tjänst hade jag ingen aning om.

 

Det du tog upp med träningen var lite intressant. Jag har en barndomsvän var far har jobbat i tullen sedan jag kan minnas. Då han är g:a skidskytt har han också "gnällt" på att de övar för lite skytte och inte adekvat sådan. Enligt han så löste de på hanns kontor med att de starta en skytteklubb, skaffa tillgång till en utomhusbarna. De fick ju skaffa egna vapen o.s.v. men det är ju alltid en variant att ta.

Link to comment
Share on other sites

De fick ju skaffa egna vapen o.s.v. men det är ju alltid en variant att ta.

Men det är ju helt fantastiskt att "arbetarna" måste finna en egen, privat, lösning på en detalj som är av yttersta vikt för att kunna lösa sina uppgifter i extremfall - och MOTARBETAS aktivt av "ledarskapet".

 

Roninn målar upp en mycket trist bild av ett ledarskap som verkar vara mest intresserad av egenkarriär och politisk korrekthet som grundar sig på gamla värderingar.

 

Hur styrd är PRS av (vänster-)media egentligen?

 

Borussia: I know. Riktig kille! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Och öva skytte är något som svensk ( i alla fall Sthlms poliser) INTE skall syssla med. Polismyndigheten i Stockholm gör så mycket de kan för att göra det så svårt som möjligt för poliserna att öva skytte.

 

<SNIPP>

 

Det där låter ju misstänkt likt en viss frivillig försvarsverksamhet med många medlemmar här på forumet... :unsure:

 

Någon som vet om det är ett Stockholmssyndrom (!) eller om det är lika illa ställt landet runt?

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

@Roninn

Det tragiskt att ni har det så i stockholm. Här på framsidan är det inte lika hårt styrt. :unsure:

Här beror det oftast mer på trötta instruktörer när det gäller hur bra eller dåligt ett skjutpass kan bli. Eller att tjänstemannen inte ens "hittar" till skjutbanan. :banghead:

Skyttet har fått stå tillbaka väldigt mycket sedan i våras ungefär pga ammunitionsbrist.

Vi har oxå lås(och vissa fall larm) på våra skjutbanor. Helt enkelt för att folk gör sönder saker utan att säga till. För säger man inte till så blir det inte lagat.

 

Jag vet en till som har kolvplattor i trä, original ifrån Sig Sauer som han lyckats få via en tidigare vapenansvarig(varpå myndigheten inte kan göra mycket).

Link to comment
Share on other sites

OT:

 

Jag sköt med en Norsk konstapels 226:a och den hade riktigt goa greppplattor med en massa ca 3mm djupa och breda gropar, när jag sedan pratade med Vanichek på IPSC EM visade det sig att de inte var så vansinigt dyra, ca 400:-.

 

Funderar på att förära min 229:a med ett par sådana.

Link to comment
Share on other sites

Som Niffe säger: här på framsidan är det lite bättre.... :happy:

 

I Halland får alla pa i yttre tjänst 226 med vapenlampa och lårhölster och i stort sett fri tillgång till övningsammunition. Man ber instruktörerna om några askar när man springer på dem. IB har även ett par askar i sitt skåp i vapenrummet om man skulle vilja öva under ett trögt nattpass.

 

Skjutträning uppmuntras i myndigheten, dock får man högst skjuta fyra åt gången om man inte har instruktör med sig. Vidare ställer myndigheten upp med ammo, transport och ledighet till vårt lag i praktiskt skytte och ställer gärna skjutbanan till förfogande för övning.

 

Ja, livet är lite bättre, lite finare och lite roligare på västkusten.... :D

 

Orsaken till att vi fick 226 var när en patrull blev beskjutna efter ett rån mot Ge-Kås och de upplevde att åtta skott per magasin var för lite. Lårhölstret underlättar vid bilkörning då säkerhetsbältet blir lättare att sätta på, det var i alla fall ett av argumenten som framfördes...

 

Hundförarna hade 226:or långt innan vi vanliga "dödliga" poliser, orsaken sades vara att de inte kunde bära några mp5:or samtidigt som de hade hand om hunden, vilket väl låter rimligt.

 

EDIT: lade till två stycken och fixade lite svenska...

Edited by Fu Frippe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...