Jump to content

Hjälp: Enhetshanteraren


gislemark

Recommended Posts

Efter ominstalation av datorn så kan inte windos indentifiera två stycken enheter.

Det ena är: Okänd enhet.

Det andra är: USB konbtrollenhet eller liknande. (sitter ej vid den burken nu.)

 

Jag har tagit ur alla kort ur datorn men datorn kan fortfarande inte identifiera dessa enheter. Har instalerat all drivrutiner till moderkotet som följde med på skivan.

 

Hjälp.

 

Min dator ligger risigt till vid det här laget.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Efter ominstalation av datorn så kan inte windos indentifiera två stycken enheter.

Det ena är: Okänd enhet.

Det andra är: USB konbtrollenhet eller liknande. (sitter ej vid den burken nu.)

 

Jag har tagit ur alla kort ur datorn men datorn kan fortfarande inte identifiera dessa enheter. Har instalerat all drivrutiner till moderkotet som följde med på skivan.

 

Hjälp.

 

Min dator ligger risigt till vid det här laget.

De drivisar som kommer på skiva är ofta gamla. Testa att hämta direkt ifrån tillverkarens hemsida istället.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Normalt kan man lösa sådana problem genom att

1 .Gå in i enhetshanteraren och välja TA BORT de felande enheterna.

2. Nästa gång du startar om Windows kommer dessa hittas igen och försöka installeras.

3. Låt då Windows gå ut på internet och försöka leta drivrutiner själv.

4. Misslyckas det, KRYSSA INTE FÖR ATT IGNORERA DENNA HÅRDVARUENHET!

5. Ladda själv ner drivrutiner för ditt moderkort om det var problem med USB portarna hos Moderkorts-tillverkaren.

6. I kontrollpanelen - Lägg till Hårdvara. Låt Windows söka efter ny hårdvara och peka ut dina nu nedladdade drivrutiner.

Link to comment
Share on other sites

Normalt kan man lösa sådana problem genom att

1 .Gå in i enhetshanteraren och välja TA BORT de felande enheterna.

2. Nästa gång du startar om Windows kommer dessa hittas igen och försöka installeras.

3. Låt då Windows gå ut på internet och försöka leta drivrutiner själv.

4. Misslyckas det, KRYSSA INTE FÖR ATT IGNORERA DENNA HÅRDVARUENHET!

5. Ladda själv ner drivrutiner för ditt moderkort om det var problem med USB portarna hos Moderkorts-tillverkaren.

6. I kontrollpanelen - Lägg till Hårdvara. Låt Windows söka efter ny hårdvara och peka ut dina nu nedladdade drivrutiner.

 

Tack detta löste mina problem delvis...

 

Den okända enheten finns fortfarande kvar.

 

Datorn har fungerat felfritt med drivisarna på skivan förut.

 

desktop.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Om du deletar den okända enheten på samma sätt jag beskrev.

Får du ingen mer hint om vad det kan vara när den försöker installera den vid nästa omstart?

 

Eller kan du märka att något inte funkar? Tex inget ljud eller andra symptom som ger en aning om VAD för enhet det är.

Link to comment
Share on other sites

Om du deletar den okända enheten på samma sätt jag beskrev.

Får du ingen mer hint om vad det kan vara när den försöker installera den vid nästa omstart?

 

Eller kan du märka att något inte funkar? Tex inget ljud eller andra symptom som ger en aning om VAD för enhet det är.

 

Allt funkar.

Jag har även testat att ta bort alla kort som sitter på moderkortet.

Men jag får bara meddelandet att enheten inte kunde instaleras.

Det är alltså enligt min slutledningsförmåga någon funktion på moderkortet.

 

Det har nästan gått o blivit en prestige sak att kunna identifiera denna enhet :rockon:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Vad har du för burk?

Kan du speca tillverkare och modell. OM det är en märkesmaskin, vad är support-id:t

Product ID.

 

Om det är självplock, vad heter moderkortet, grafik ev ljudkort, osv. tillverkare och modell.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

OM du i enhetshanteraren väljar Visa- Efter anslutning. Vad har du för uppgifter på den felande enheten då. IRQ, DMA, etc.

Ta gärna en skärmdump på alla enheter i enhetshanteraren och på Egenskaperna hos den felande.

 

Ladda ner SiSoft Sandra Lite (diagnostik och benchmark program) som är gratis och se om den kan hitta nåt fel.

http://www.sisoftware.net/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...