Jump to content

A26 - Nästa svenska ubåt


Bosse Fors

Recommended Posts

Staten genom FMV äger både tekniken och materielen. Varför Kockums fått för sig att försöka hindra FMV är för mig en gåta och kan nog bara vara två orsaker: antingen så försöker man sno åt sig tekniken (till tyska ägarna) eller så har inte gemene man på företaget vetat om hur det egentligen stor till (att FMV är ägare). Jag tror på sist nämnda.

 

Det är dock intressant varför säkerhetschefen på Kockums fått sparken så snabbt. Vad skulle han egentligen ha gjort när militärpolisen kom?

Link to comment
Share on other sites

Enligt Blekingenytt var det inte MP utan helt vanlig eskortstyrka. Oavsett vilket har de inte befogenhet att göra nåt, förutom att skydda materiel. Att hävda att mtrl som är inne i Kockums lokaler är SO, och att FMV har rätt att plocka vad de vill känns svårt att motivera i rätten. Om SÄPO eller motsvarande har något kort att spela ut som ger legitimitet är det en annan sak. Uppenbarligen misslyckades det kortet eftersom viss eller all mtrl blev kvar inne på området när polisen kom.

 

Edit: Fix

Edited by hajjper
Link to comment
Share on other sites

FMV hanterar dagligen hemliga transporter från både industri och internt och åt FM så det är egentligen inget märkvärdigt att man åker och hämtar materiel hos en leverantör. Det märkliga tycks vara säkerhetschefens roll i det hela.

Link to comment
Share on other sites

Högst märkligt att inte den saken är solklar isåfall. Det råder i regel inga som helst oklarheter om vilken materiel, information eller teknik som tillhör vem när det gäller FMV.

Link to comment
Share on other sites

http://www.nt.se/ekonomi/artikel.aspx?articleid=9721619

 

Nu verkar det gå åt rätt håll. Hoppas att politikerna lär sig något från detta. Att spela ett så högt spel med landet som insats bör man kanske försöka undvika i framtiden.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Det går inte lära politiker något eftersom det hela tiden är nytt folk och ingen ny politiker har minsta intresse av tidigare erfarenheter. Varför välja in någon ny nämligen om man ändå skall basera sina beslut på tidigare erfarenheter. Det är ett inneboende systemfel.

 

De som måste lära sig nåt är väljarna snarare. Det är enda möjligheten. Dock pekar ju inte direkt trenden på allt mer insatta och intresserade väljare.

Link to comment
Share on other sites

Det går inte lära politiker något eftersom det hela tiden är nytt folk och ingen ny politiker har minsta intresse av tidigare erfarenheter. Varför välja in någon ny nämligen om man ändå skall basera sina beslut på tidigare erfarenheter. Det är ett inneboende systemfel.

 

De som måste lära sig nåt är väljarna snarare. Det är enda möjligheten. Dock pekar ju inte direkt trenden på allt mer insatta och intresserade väljare.

 

 

Ja du har nog rätt. Minnet är tyvärr kort bland de allra flesta väljare.

 

Tidigare har ju Thyssen Krupp ställt sig helt avvisande till en ev. försäljning av Kockums men nu verkar man alltså ha gjort helt om. Detta gör att jag tror att man från svensk sida på något sätt har sockrat erbjudandet att köpa Kockums. Kanske tyskarna har fått ett förhandslöfte att beställningen av de två nya planerade ytstridsfartygen ska läggas ut på HDW varvet?

 

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/de/blohmvoss-klasse-mekor-a-100.html

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

 

Det går inte lära politiker något eftersom det hela tiden är nytt folk och ingen ny politiker har minsta intresse av tidigare erfarenheter. Varför välja in någon ny nämligen om man ändå skall basera sina beslut på tidigare erfarenheter. Det är ett inneboende systemfel.

 

De som måste lära sig nåt är väljarna snarare. Det är enda möjligheten. Dock pekar ju inte direkt trenden på allt mer insatta och intresserade väljare.

 

 

Ja du har nog rätt. Minnet är tyvärr kort bland de allra flesta väljare.

 

Tidigare har ju Thyssen Krupp ställt sig helt avvisande till en ev. försäljning av Kockums men nu verkar man alltså ha gjort helt om. Detta gör att jag tror att man från svensk sida på något sätt har sockrat erbjudandet att köpa Kockums. Kanske tyskarna har fått ett förhandslöfte att beställningen av de två nya planerade ytstridsfartygen ska läggas ut på HDW varvet?

 

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/de/blohmvoss-klasse-mekor-a-100.html

 

/Per

 

 

Nya ytstridsfartyg?

Link to comment
Share on other sites

Nya ytstridsfartyg?

 

 

Ja, FM har i flera år planerat två nya ytfartyg, som först kallades patrullfartyg men senare helt enkelt kom att kallas ytstridsfartyg. Dessa skulle (outtalat) ersätta korvetterna Gävle och Sundsvall. Först var det tänkt att de skulle levereras ca 2021-23 (samtidigt som Gävle och Sundsvall skulle få en HTM med "begränsad ambition"). Sedan sköt man på detta till efter 2025 (samtidigt som Gävle och Sundsvall skulle få en utökad HTM för att täcka gapet), för att till sist tas bort helt från tidsramen då man förra året beslöt reducera marinens andel av försvarsanslaget med flera miljarder. Dock så lever väl projektet kvar på planeringsstadiet eftersom behovet fortfarande kvarstår att ersätta de två äldsta korvetterna. Enligt företrädare för FM på marinbloggen så är det ett korvettfartyg med förmåga till luftförsvar, yt- och undervattensstrid, samt med organisk helikopter (läs: HKP 15) som man tänker sig. Se trådar enl nedan:

 

http://forum.soldf.com/topic/49343-patrullfartyg-eller-ytstridsfartyg-vad-aer-skillnaden/?hl=ytstridsfartyg

 

http://forum.soldf.com/topic/48578-projektering-nytt-patrullfartyg-vad-avses-egentligen/?hl=ytstridsfartyg#entry793457

 

Ev. fortsatt diskussion om dessa sker väl dock lämpligast i dessa trådar.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jaha det går inge vidare med affären mellan TK och Saab. Men det var kanske inte oväntat att tyskarna skulle sätta sig emot.

Känns lite som vi sålt vår själ till djävulen - både på ubåts och lastbilsfronten. Kan bli svårt att köpa tillbaka den.

Vidare är ju tröskel att starta ett nytt var - om nu tyskarna skulle sätta sig helt på tvären - nog tyvärr för hög för att det ska bli några fler svenska ubåtar.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3831115.ece

 

/martin

Link to comment
Share on other sites

Nåja... Ubåtarna kommer nog sannolikt att gå till SAAB hur som helst. Lite som det står i artikeln "Antingen kan tyskarna välja att få betalt, eller inte." Men jag tror att Regeringen har bestämt sig för att vi ska fortsätta bygga ubåtar.

Link to comment
Share on other sites

Lustigt att Tyska regeringen är orolig för att den tyska bränslecells-motorer kanske förts över till Kockums, när svenskar skickar militärer för att skydda dem svenska Stirling motorerna. Vad får dem att tro att vi vill ha deras teknik när vår funkar utmärkt och deras är potentiella bomber(hårdvinklat men bränslecellstekniken på ubåtar har ingen trevlig historia http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Explorer_(submarine))

Link to comment
Share on other sites

Lustigt att Tyska regeringen är orolig för att den tyska bränslecells-motorer kanske förts över till Kockums, när svenskar skickar militärer för att skydda dem svenska Stirling motorerna. Vad får dem att tro att vi vill ha deras teknik när vår funkar utmärkt och deras är potentiella bomber(hårdvinklat men bränslecellstekniken på ubåtar har ingen trevlig historia http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Explorer_(submarine))

 

HMS Explorer drevs med väteperoxid och har väl föga med moderna bränsleceller att göra?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med tanke på att de flesta verkade överens om att det skulle bli svårt för SAAB att ge under 1 miljard för Kockums så måste de vara överjävliga på att pruta ;)

 

Ja, eller också så är kostnaderna att renovera, modernisera och sanera varvet och varvsutrustningen långt mycket större än vad som hittills framkommit (eller en kombination av dessa förklaringar).

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Oavsett så har SAAB ca 11 miljarder i ordar i form av ubåtar, livstidsförlängning och annat så jag tror nog det kommer gå bra. Kan SAAB sedan marknadsföra och sälja ubåtarna till Australien eller Kanada så blir det ju ännu mer klirr i kassan.

 

I frågan om sanering så har staten lämnat garantier och det kan nog vara befogat med tanke på att staten har haft kontrollen över varvet i sisådär 400 år. Den som lever får se...

Edited by Kimsan
Link to comment
Share on other sites

I frågan om sanering så har staten lämnat garantier och det kan nog vara befogat med tanke på att staten har haft kontrollen över varvet i sisådär 400 år. Den som lever får se...

 

Staten kanske var villig att lämna sådana garantier till SAAB men inte till Thyssen Krupp? Det kan ju ha varit ett starkt kort i förhandlingarna: om ni inte sticker illa kvickt har ni snart bara miljöansvaret kvar!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to A26 - Nästa svenska ubåt

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...