Andtryggve Posted April 11, 2014 Report Share Posted April 11, 2014 (edited) Om det inte finns ordentliga papper på vem som äger vad här så undrar man ju hur detta kommer att sluta egentligen. Hm. Edited April 11, 2014 by Andtryggve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted April 11, 2014 Report Share Posted April 11, 2014 Staten genom FMV äger både tekniken och materielen. Varför Kockums fått för sig att försöka hindra FMV är för mig en gåta och kan nog bara vara två orsaker: antingen så försöker man sno åt sig tekniken (till tyska ägarna) eller så har inte gemene man på företaget vetat om hur det egentligen stor till (att FMV är ägare). Jag tror på sist nämnda. Det är dock intressant varför säkerhetschefen på Kockums fått sparken så snabbt. Vad skulle han egentligen ha gjort när militärpolisen kom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted April 12, 2014 Report Share Posted April 12, 2014 (edited) Enligt Blekingenytt var det inte MP utan helt vanlig eskortstyrka. Oavsett vilket har de inte befogenhet att göra nåt, förutom att skydda materiel. Att hävda att mtrl som är inne i Kockums lokaler är SO, och att FMV har rätt att plocka vad de vill känns svårt att motivera i rätten. Om SÄPO eller motsvarande har något kort att spela ut som ger legitimitet är det en annan sak. Uppenbarligen misslyckades det kortet eftersom viss eller all mtrl blev kvar inne på området när polisen kom. Edit: Fix Edited April 12, 2014 by hajjper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted April 12, 2014 Report Share Posted April 12, 2014 http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=C82D70ADB9B30D2E3AB1E9D248C737D3.aldo4?cid=25991131&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2fnaringsliv%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d3459832%26amp%3bsidan%3d5 Vore konstigt om FMV åkte helt tomhänta, de borde ju haftnågon typ av mandat innan de gick in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted April 12, 2014 Report Share Posted April 12, 2014 FMV hanterar dagligen hemliga transporter från både industri och internt och åt FM så det är egentligen inget märkvärdigt att man åker och hämtar materiel hos en leverantör. Det märkliga tycks vara säkerhetschefens roll i det hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted April 12, 2014 Report Share Posted April 12, 2014 Det är märkligt att hämta mtrl som innehavaren anser är deras.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted April 12, 2014 Report Share Posted April 12, 2014 Högst märkligt att inte den saken är solklar isåfall. Det råder i regel inga som helst oklarheter om vilken materiel, information eller teknik som tillhör vem när det gäller FMV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 14, 2014 Report Share Posted April 14, 2014 (edited) http://www.nt.se/ekonomi/artikel.aspx?articleid=9721619 Nu verkar det gå åt rätt håll. Hoppas att politikerna lär sig något från detta. Att spela ett så högt spel med landet som insats bör man kanske försöka undvika i framtiden. /Per Edited April 14, 2014 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted April 14, 2014 Report Share Posted April 14, 2014 Det går inte lära politiker något eftersom det hela tiden är nytt folk och ingen ny politiker har minsta intresse av tidigare erfarenheter. Varför välja in någon ny nämligen om man ändå skall basera sina beslut på tidigare erfarenheter. Det är ett inneboende systemfel. De som måste lära sig nåt är väljarna snarare. Det är enda möjligheten. Dock pekar ju inte direkt trenden på allt mer insatta och intresserade väljare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 14, 2014 Report Share Posted April 14, 2014 (edited) Det går inte lära politiker något eftersom det hela tiden är nytt folk och ingen ny politiker har minsta intresse av tidigare erfarenheter. Varför välja in någon ny nämligen om man ändå skall basera sina beslut på tidigare erfarenheter. Det är ett inneboende systemfel. De som måste lära sig nåt är väljarna snarare. Det är enda möjligheten. Dock pekar ju inte direkt trenden på allt mer insatta och intresserade väljare. Ja du har nog rätt. Minnet är tyvärr kort bland de allra flesta väljare. Tidigare har ju Thyssen Krupp ställt sig helt avvisande till en ev. försäljning av Kockums men nu verkar man alltså ha gjort helt om. Detta gör att jag tror att man från svensk sida på något sätt har sockrat erbjudandet att köpa Kockums. Kanske tyskarna har fått ett förhandslöfte att beställningen av de två nya planerade ytstridsfartygen ska läggas ut på HDW varvet? https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/de/blohmvoss-klasse-mekor-a-100.html /Per Edited April 14, 2014 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimsan Posted April 14, 2014 Report Share Posted April 14, 2014 Det går inte lära politiker något eftersom det hela tiden är nytt folk och ingen ny politiker har minsta intresse av tidigare erfarenheter. Varför välja in någon ny nämligen om man ändå skall basera sina beslut på tidigare erfarenheter. Det är ett inneboende systemfel. De som måste lära sig nåt är väljarna snarare. Det är enda möjligheten. Dock pekar ju inte direkt trenden på allt mer insatta och intresserade väljare. Ja du har nog rätt. Minnet är tyvärr kort bland de allra flesta väljare. Tidigare har ju Thyssen Krupp ställt sig helt avvisande till en ev. försäljning av Kockums men nu verkar man alltså ha gjort helt om. Detta gör att jag tror att man från svensk sida på något sätt har sockrat erbjudandet att köpa Kockums. Kanske tyskarna har fått ett förhandslöfte att beställningen av de två nya planerade ytstridsfartygen ska läggas ut på HDW varvet? https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/de/blohmvoss-klasse-mekor-a-100.html /Per Nya ytstridsfartyg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 14, 2014 Report Share Posted April 14, 2014 (edited) Nya ytstridsfartyg? Ja, FM har i flera år planerat två nya ytfartyg, som först kallades patrullfartyg men senare helt enkelt kom att kallas ytstridsfartyg. Dessa skulle (outtalat) ersätta korvetterna Gävle och Sundsvall. Först var det tänkt att de skulle levereras ca 2021-23 (samtidigt som Gävle och Sundsvall skulle få en HTM med "begränsad ambition"). Sedan sköt man på detta till efter 2025 (samtidigt som Gävle och Sundsvall skulle få en utökad HTM för att täcka gapet), för att till sist tas bort helt från tidsramen då man förra året beslöt reducera marinens andel av försvarsanslaget med flera miljarder. Dock så lever väl projektet kvar på planeringsstadiet eftersom behovet fortfarande kvarstår att ersätta de två äldsta korvetterna. Enligt företrädare för FM på marinbloggen så är det ett korvettfartyg med förmåga till luftförsvar, yt- och undervattensstrid, samt med organisk helikopter (läs: HKP 15) som man tänker sig. Se trådar enl nedan: http://forum.soldf.com/topic/49343-patrullfartyg-eller-ytstridsfartyg-vad-aer-skillnaden/?hl=ytstridsfartyg http://forum.soldf.com/topic/48578-projektering-nytt-patrullfartyg-vad-avses-egentligen/?hl=ytstridsfartyg#entry793457 Ev. fortsatt diskussion om dessa sker väl dock lämpligast i dessa trådar. /Per Edited April 14, 2014 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 (edited) Ubåtsmotor målet vid Kockumsräd: http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9820562 Antar att det måste vara fråga om delar till Stirlingmotorerna som ska användas till halvtidsmoderniseringen av Gotlandsklassen. /Per Edited May 19, 2014 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 5, 2014 Report Share Posted June 5, 2014 Jaha det går inge vidare med affären mellan TK och Saab. Men det var kanske inte oväntat att tyskarna skulle sätta sig emot. Känns lite som vi sålt vår själ till djävulen - både på ubåts och lastbilsfronten. Kan bli svårt att köpa tillbaka den. Vidare är ju tröskel att starta ett nytt var - om nu tyskarna skulle sätta sig helt på tvären - nog tyvärr för hög för att det ska bli några fler svenska ubåtar. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3831115.ece /martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 5, 2014 Report Share Posted June 5, 2014 Affärsförhandlingar i den klassen är aldrig lätta. Självklart vill både säljare och köpare se till att de får ut så mycket som möjligt av affären. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 5, 2014 Report Share Posted June 5, 2014 Nåja... Ubåtarna kommer nog sannolikt att gå till SAAB hur som helst. Lite som det står i artikeln "Antingen kan tyskarna välja att få betalt, eller inte." Men jag tror att Regeringen har bestämt sig för att vi ska fortsätta bygga ubåtar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimsan Posted June 5, 2014 Report Share Posted June 5, 2014 Lustigt att Tyska regeringen är orolig för att den tyska bränslecells-motorer kanske förts över till Kockums, när svenskar skickar militärer för att skydda dem svenska Stirling motorerna. Vad får dem att tro att vi vill ha deras teknik när vår funkar utmärkt och deras är potentiella bomber(hårdvinklat men bränslecellstekniken på ubåtar har ingen trevlig historia http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Explorer_(submarine)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA5 Posted June 5, 2014 Report Share Posted June 5, 2014 En artikel i sydsvenskan om SAABS eventuella köp av kockums http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/det-ar-skillnad-pa-saab-och-saab/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted June 6, 2014 Report Share Posted June 6, 2014 Lustigt att Tyska regeringen är orolig för att den tyska bränslecells-motorer kanske förts över till Kockums, när svenskar skickar militärer för att skydda dem svenska Stirling motorerna. Vad får dem att tro att vi vill ha deras teknik när vår funkar utmärkt och deras är potentiella bomber(hårdvinklat men bränslecellstekniken på ubåtar har ingen trevlig historia http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Explorer_(submarine)) HMS Explorer drevs med väteperoxid och har väl föga med moderna bränsleceller att göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 9, 2014 Report Share Posted June 9, 2014 http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2014---6/Saab-receives-orders-from-FMV-and-has-signed-a-Letter-of-Intent-regarding-underwater-systems/ Lite info i frågan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 29, 2014 Report Share Posted June 29, 2014 Så har då SAAB köpt TKMS för 340 miljoner enligt sydsvenskan. En föga utförlig artikel men det lär väl komma mer info framöver. Låter billigt... Fast det beror väl på vilka delar som ingår i köpet. /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted June 29, 2014 Report Share Posted June 29, 2014 Ja, väldigt billigt. Hela TKMS verkar det ju vara, Kockums Malmö, Karlskrona och Muskö alltså.Undrar om tyskarna fått behålla tillgången till nån unik Kockums-teknologi eller annat i köpet, som "delbetalning" och därav det låga priset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Kockums har väl i princip inget värde om man inte har Svenska staten som kund och samtidigt är avskiljd från teknologin? Samtidigt så är det väl knappast brist på plats i Kiel(?) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Med tanke på att de flesta verkade överens om att det skulle bli svårt för SAAB att ge under 1 miljard för Kockums så måste de vara överjävliga på att pruta ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Med tanke på att de flesta verkade överens om att det skulle bli svårt för SAAB att ge under 1 miljard för Kockums så måste de vara överjävliga på att pruta ;) Ja, eller också så är kostnaderna att renovera, modernisera och sanera varvet och varvsutrustningen långt mycket större än vad som hittills framkommit (eller en kombination av dessa förklaringar). /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Enligt BLT har verksamheten gått med rejält minus för Thyssen Krupp, därav priset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 Mmm, och det är ju lite jobbigt att sitta på en massa varv om man vet att man inte kommer att få beställningar till dem. Lika bra att klippa kostnaderna så fort som möjligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimsan Posted June 30, 2014 Report Share Posted June 30, 2014 (edited) Oavsett så har SAAB ca 11 miljarder i ordar i form av ubåtar, livstidsförlängning och annat så jag tror nog det kommer gå bra. Kan SAAB sedan marknadsföra och sälja ubåtarna till Australien eller Kanada så blir det ju ännu mer klirr i kassan. I frågan om sanering så har staten lämnat garantier och det kan nog vara befogat med tanke på att staten har haft kontrollen över varvet i sisådär 400 år. Den som lever får se... Edited June 30, 2014 by Kimsan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted July 1, 2014 Report Share Posted July 1, 2014 I frågan om sanering så har staten lämnat garantier och det kan nog vara befogat med tanke på att staten har haft kontrollen över varvet i sisådär 400 år. Den som lever får se... Staten kanske var villig att lämna sådana garantier till SAAB men inte till Thyssen Krupp? Det kan ju ha varit ett starkt kort i förhandlingarna: om ni inte sticker illa kvickt har ni snart bara miljöansvaret kvar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted July 1, 2014 Report Share Posted July 1, 2014 Affären klar: Saab köper Kockums Publicerad 2014-06-29 22:15 http://www.dn.se/ekonomi/affaren-klar-saab-koper-kockums/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.