Jump to content

A26 - Nästa svenska ubåt


Bosse Fors

Recommended Posts

Kan inte Landskronavarvet bygga ubåtarna ?

Dom är bygger ju fartyg i den storleksklassen, eller låta rysarna bygga ubåten så får vi ett titanskrov och fina bilder på bygget :)

Mera allvarligt, borde inte norsk varvsindustri som levererar till off-shore ha rätt kompetens och kvalitet för att bygga ubåtar?

Link to comment
Share on other sites

 

Kan inte Landskronavarvet bygga ubåtarna ?

Dom är bygger ju fartyg i den storleksklassen, eller låta rysarna bygga ubåten så får vi ett titanskrov och fina bilder på bygget :)

Mera allvarligt, borde inte norsk varvsindustri som levererar till off-shore ha rätt kompetens och kvalitet för att bygga ubåtar?

 

 

Men har vi det förtroende som krävs för att ge sig in i ett stort försvarssamarbete med Norge? Att lägga en beställning på civil industri är i och för sig något annat än en gemensam försvarsmaterielupphandling, men ändå?

 

Det finns väl många varv internationellt som skulle vara intresserade av samarbete. Lägger vi jobbet i Sydkorea kanske vi kan sälja JAS som motköpsaffär?

Edited by Cykelskytt
Link to comment
Share on other sites

Men har vi det förtroende som krävs för att ge sig in i ett stort försvarssamarbete med Norge? Att lägga en beställning på civil industri är i och för sig något annat än en gemensam försvarsmaterielupphandling, men ändå?

 

Det finns väl många varv internationellt som skulle vara intresserade av samarbete. Lägger vi jobbet i Sydkorea kanske vi kan sälja JAS som motköpsaffär?

En sådan affär skulle nog bara bli bra om norrmännen även bygger några A26 för eget bruk.

Det behövs lite extra norsk egennytta som sammanfaller med vår nytta för att affären skall bli stabil...

 

Sydkoreanerna är duktiga, men jag har dålig koll på vilka nationer som skulle vara rimliga om man tittar på hela globen.

Edited by Magnus Redin
Link to comment
Share on other sites

Sydkorea köper F-35?

Egentligen borde inte köp av F-35 ha så mycket att göra med Gripen då F-35 är ett svindyrt stealthattackflygplan med viss självförsvarsförmåga medan Gripen är ett billigt jaktflygplan med attackförmåga. De två flygplanen borde snarare komplettera varandra än konkurrera om det gällde att kombinera tekniska egenskaper för bästa förmåga och pang per peng.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan inte Landskronavarvet bygga ubåtarna ?

Dom är bygger ju fartyg i den storleksklassen, eller låta rysarna bygga ubåten så får vi ett titanskrov och fina bilder på bygget :)

Mera allvarligt, borde inte norsk varvsindustri som levererar till off-shore ha rätt kompetens och kvalitet för att bygga ubåtar?

 

Detta varv har redan byggt "svenska" ubåtar nu under 2000-talet. Och det är inte det minsta ägt av tyskar.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Submarine_Corporation

Link to comment
Share on other sites

 

Men har vi det förtroende som krävs för att ge sig in i ett stort försvarssamarbete med Norge? Att lägga en beställning på civil industri är i och för sig något annat än en gemensam försvarsmaterielupphandling, men ändå?

 

Det finns väl många varv internationellt som skulle vara intresserade av samarbete. Lägger vi jobbet i Sydkorea kanske vi kan sälja JAS som motköpsaffär?

En sådan affär skulle nog bara bli bra om norrmännen även bygger några A26 för eget bruk.

Det behövs lite extra norsk egennytta som sammanfaller med vår nytta för att affären skall bli stabil...

 

Sydkoreanerna är duktiga, men jag har dålig koll på vilka nationer som skulle vara rimliga om man tittar på hela globen.

 

 

 

En sådan eventuell affär med Norge skulle med all sannolikhet sluta med att Norge drar sig ur i ett sent skede. Historien visar inte att man kan ha nåt större förtroende för dom.

 

Jag hoppas ändå på att Saab till slut ska ta över antingen Kockums ubåtsavdelning (dvs. man styckar upp Kockums?) eller åtminstone att huvuddelen av ingenjörerna går över till Saab. Dessutom hoppas jag Finland till slut ska inse värdet av att ha ett par moderna AIP ubåtar (för i första hand ubåtsjaktträning och underrättelseinhämtning i fredstid och avskräckning i krigstid) och att vi på så sätt kan dela på utvecklings- och byggkostnader. Det är ändå ett land som haft ubåtar tidigare, och som opererade med dem ganska framgångsrikt under WWII.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Dessutom hoppas jag Finland till slut ska inse värdet av att ha ett par moderna AIP ubåtar (för i första hand ubåtsjaktträning och underrättelseinhämtning i fredstid och avskräckning i krigstid) och att vi på så sätt kan dela på utvecklings- och byggkostnader. Det är ändå ett land som haft ubåtar tidigare, och som opererade med dem ganska framgångsrikt under WWII.

Finland kom väl fram till att det var för dyrt förra gången de övervägde ubåtar, och det har väl inte ändrats sedan dess. Då var det väl möjligt att köpa/hyra begagnade svenska ubåtar, det går väl knappast nu.

Link to comment
Share on other sites

 

Dessutom hoppas jag Finland till slut ska inse värdet av att ha ett par moderna AIP ubåtar (för i första hand ubåtsjaktträning och underrättelseinhämtning i fredstid och avskräckning i krigstid) och att vi på så sätt kan dela på utvecklings- och byggkostnader. Det är ändå ett land som haft ubåtar tidigare, och som opererade med dem ganska framgångsrikt under WWII.

Finland kom väl fram till att det var för dyrt förra gången de övervägde ubåtar, och det har väl inte ändrats sedan dess. Då var det väl möjligt att köpa/hyra begagnade svenska ubåtar, det går väl knappast nu.

 

 

Inte just nu kanske, men beroende på hur planerna för de två nya ubåtarna utvecklar sig så borde Södermanlandsklassens två enheter bli tillgängliga inom en tio - tolv år. Sen vet jag inte vad som hände med Näcken (världens första operativa AIP ubåt) om hon skrotades efter att Danmark lämnade tillbaka henne till Kockums i mitten av 00-talet, eller om hon fortfarande finns kvar i Kockums ägo. Hon kanske är för gammal eller i för dåligt skick även om hon skulle finnas kvar.

 

Thyssen Krupp vill ge Kockums ubåtsorder: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3809695.ece

 

Är detta ett sätt för Thyssen Krupp att se till att inte ubåtsingenjörerna lämnar Kockums (TKMS) för Saab?

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det är speciellt sannolikt att det Finland kommer att köpa ubåtar inom de närmaste 20 åren. Finska marinen, likt resten av Försvarsmakten genomför de närmaste åren först en total omorganisering och kommer i slutet på årtiondet att stå inför en av sina största anskaffningar någonsin, dvs att bygga en serie av 5-6 fartyg av korvettstorlek för att ersätta både Raumaklassens robotbåtar och Hämeenmaaklassens minfartyg. Följande stora anskaffning blir sedan en ersättare till Hornet någon gång i mitten på 2020-talet.

 

Den största skillnaden för den nya marinen kommer vara att nuvarande sju truppenheter kommer att bli fem. Marinstaben, Sjökrigsskolan och Nylands brigad fortsätter oförrändrade, medan marinens forskningsanstalt läggs ner och funktionerna flyttas över till Sjökrigsskolan. Marinens materialanstal slås samman som en del av det helt nya Försvarsmaktens materialanstalt. Samtidigt läggs de nuvarande marinkommandona ner.

 

Av Finska vikens marinkommando bildar man en kustbrigad och Skärgårdshavets marinkommando får ansvar för all fartygsverksamhet under namnet Kustflottan. På detta sätt skiljs utbildningen för fartygsenheter och kusttrupper från varandra och samlas på två huvudbaser, Pansio i Åbo (Kustflottan) och Obbnäs i Kyrkslätt (Kustbrigaden). Övriga mindre garnisoner som utbildat kusttrupper, t.ex Kotka Kustbataljon läggs ner.

Link to comment
Share on other sites

Inte just nu kanske, men beroende på hur planerna för de två nya ubåtarna utvecklar sig så borde Södermanlandsklassens två enheter bli tillgängliga inom en tio - tolv år. Sen vet jag inte vad som hände med Näcken (världens första operativa AIP ubåt) om hon skrotades efter att Danmark lämnade tillbaka henne till Kockums i mitten av 00-talet, eller om hon fortfarande finns kvar i Kockums ägo. Hon kanske är för gammal eller i för dåligt skick även om hon skulle finnas kvar.

 

Thyssen Krupp vill ge Kockums ubåtsorder: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3809695.ece

 

Är detta ett sätt för Thyssen Krupp att se till att inte ubåtsingenjörerna lämnar Kockums (TKMS) för Saab?

 

/Per

 

 

Näk och Nad ligger i malpåse här: https://goo.gl/maps/pHOyO Tror att de fortfarande ägs av marinen.

Edited by mnementh
Link to comment
Share on other sites

 

Inte just nu kanske, men beroende på hur planerna för de två nya ubåtarna utvecklar sig så borde Södermanlandsklassens två enheter bli tillgängliga inom en tio - tolv år. Sen vet jag inte vad som hände med Näcken (världens första operativa AIP ubåt) om hon skrotades efter att Danmark lämnade tillbaka henne till Kockums i mitten av 00-talet, eller om hon fortfarande finns kvar i Kockums ägo. Hon kanske är för gammal eller i för dåligt skick även om hon skulle finnas kvar.

 

Thyssen Krupp vill ge Kockums ubåtsorder: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3809695.ece

 

Är detta ett sätt för Thyssen Krupp att se till att inte ubåtsingenjörerna lämnar Kockums (TKMS) för Saab?

 

/Per

 

 

Näk och Nad ligger i malpåse här: https://goo.gl/maps/pHOyO Tror att de fortfarande ägs av marinen.

 

Om man tittar på den bilden så ser man fler fartyg än Marinen har, 3 Hugin-, 2 Norrköping-, 2 Göteborg- och 2 Näcken-klass. Sedan gissar jag på att det är dem båda Malmö-klass och Carlskrona på bilden också. Förslag: Sätt tillbaka kanonerna och måla båtarna, serva maskinerna så är dem nog "good to go"

Link to comment
Share on other sites

 

Näk och Nad ligger i malpåse här: https://goo.gl/maps/pHOyO Tror att de fortfarande ägs av marinen.

 

 

 

Tack för länken, men det kan knappast vara Näcken som ligger där. De båda ubåtarna på Google Maps är, så vitt jag kan se, lika långa, så det måste vara Najad och Neptun. Näcken är 8,4 meter längre än sina bägge halvsystrar.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

 

 

Näk och Nad ligger i malpåse här: https://goo.gl/maps/pHOyO Tror att de fortfarande ägs av marinen.

 

Om man tittar på den bilden så ser man fler fartyg än Marinen har, 3 Hugin-, 2 Norrköping-, 2 Göteborg- och 2 Näcken-klass. Sedan gissar jag på att det är dem båda Malmö-klass och Carlskrona på bilden också. Förslag: Sätt tillbaka kanonerna och måla båtarna, serva maskinerna så är dem nog "good to go"

 

 

 

De bägge korvetterna av Göteborgs-klassen som legat i malpåse i Karlskrona sedan 2005-06 vill ju FM bygga om till vedettbåtar, och på så sätt ersätta de sju Bev 80 samt vedettbåten Jägaren som nu ska utgå. Hittills har dock inte regeringen fattat beslut om detta (eftersom ombyggnaden går på ca 400 milj. och eftersom regeringen måste godkänna varje avtal för FM som omfattar mer än 200 milj.). Ubåten Neptun har ju gått till Marinmuséet i Karlskrona sedan bilden togs, och Najad skulle inte jag vilja åka med i alla fall efter att ha legat upplagd så länge.

 

Den stora kostnaden för att aktivera dessa fartyg som du föreslår ligger nog inte i själva renoveringsarbetet, utan på att sedan avlöna den fasta yrkespersonalen ombord. Dessa pengar finns inte, och kommer med all sannolikhet inte heller att finnas framöver såvida det inte utbryter fullt krig i Sverige. Dock så skulle jag gärna se att de bägge Stockholmskorvetterna också byggs om till vedettbåtar när de utgår nästa år.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

 

Kan inte Landskronavarvet bygga ubåtarna ?

Dom är bygger ju fartyg i den storleksklassen, eller låta rysarna bygga ubåten så får vi ett titanskrov och fina bilder på bygget :)

Mera allvarligt, borde inte norsk varvsindustri som levererar till off-shore ha rätt kompetens och kvalitet för att bygga ubåtar?

 

Vad tror du Landskronavarvet bygger för båtar :)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Kan inte Landskronavarvet bygga ubåtarna ?

Dom är bygger ju fartyg i den storleksklassen, eller låta rysarna bygga ubåten så får vi ett titanskrov och fina bilder på bygget :)

Mera allvarligt, borde inte norsk varvsindustri som levererar till off-shore ha rätt kompetens och kvalitet för att bygga ubåtar?

 

Vad tror du Landskronavarvet bygger för båtar :)

 

Mig veterligen bygger de inte båtar alls…

De sysslar med ombyggnader, underhåll och reparationer.

http://www.ohiab.eu

Link to comment
Share on other sites

Inte just nu kanske, men beroende på hur planerna för de två nya ubåtarna utvecklar sig så borde Södermanlandsklassens två enheter bli tillgängliga inom en tio - tolv år. Sen vet jag inte vad som hände med Näcken (världens första operativa AIP ubåt) om hon skrotades efter att Danmark lämnade tillbaka henne till Kockums i mitten av 00-talet, eller om hon fortfarande finns kvar i Kockums ägo. Hon kanske är för gammal eller i för dåligt skick även om hon skulle finnas kvar.

 

Thyssen Krupp vill ge Kockums ubåtsorder: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3809695.ece

 

Är detta ett sätt för Thyssen Krupp att se till att inte ubåtsingenjörerna lämnar Kockums (TKMS) för Saab?

 

/Per

 

Som det är nu så verkar det inte planeras några ubåtar för Finsk del, men man vet ju aldrig, det har du rätt i. Själv skulle jag väl dock tro att det helt enkelt främst är en kostnadsfråga.

Link to comment
Share on other sites

Et land som har avskaffet sitt ubåtvåpen har mest sansynlig gjort det for alltid, jfr Danmark. Det tar 20-30 år å bygge opp kompetansen i å operere ubåter fra bunnen av og snakker vi kun om 1-2 båter blir det ytterligere problematisk da miljøene blir så små at de ikke lar seg regenere.

 

Som en illustrasjon overtok Finland i 90 årene en av Norges Kobben ubåter, men måtte gi opp da det vissnok ble for dyrt og vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Et land som har avskaffet sitt ubåtvåpen har mest sansynlig gjort det for alltid, jfr Danmark. Det tar 20-30 år å bygge opp kompetansen i å operere ubåter fra bunnen av og snakker vi kun om 1-2 båter blir det ytterligere problematisk da miljøene blir så små at de ikke lar seg regenere.

 

Som en illustrasjon overtok Finland i 90 årene en av Norges Kobben ubåter, men måtte gi opp da det vissnok ble for dyrt og vanskelig.

 

 

Malaysia tycker jag ändå visar att det är möjligt att uppta ubåtsoperationer med rätt support, även om man haft vissa problem med ubåtarna. Thailand verkar planera att återuppta ubåtsoperationer. Singapore hade aldrig opererat ubåtar före 1998, men har idag sex operativa. Saudi Arabien planerar att skaffa ubåtar. Det är nog ingen lätt uppgift som du säger att börja operera ubåtar om man inte gjort det på länge eller aldrig gjort det, men det är inte omöjligt

 

Intressant. Har aldrig hört talas om att Finland de facto har övertagit någon ubåt sedan andra världskrigets slut. Har du nån mer info om detta? Var det inte bara för att studera tekniken i en modern ubåt?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Finland övertog aldrig någon ubåt, Kobben eller annan sort. Man lekte med tanken efter att Parisavtalet enidigt sades upp och studerade då olika ubåtar för att se om det kunde vara möjligt att återuppta ubåtverksmhet efter 50 år. Man ansåg dock att det var för svårt och dyrt, speciellt med tanke på att man samtidigt köpte Hornet, fortfarande den största försvarsinvesteringen sedan pansarskeppen.

 

Angående Kobbenbåtarna slutade de så här:

 

Kaura, såld 1991 till Danmrk reservdelar

Kinn, sänkt 1990 av egen besättning

Kya, såld 1991 till Danmark som Springeren

Kobben, såld 2001 till Polen som reservdelar

Kunna, såld 2003 till Polen som ORP Kondor

Ula, skrotad 1998

Utsira, skrotad 1998

Utstein, museibåt 1998

Utvær, såld 1989 till Danmark som Tumleren

Uthaug, såld 1990 till Danmark som Sælen

Sklinna, skrotad 2001

Skolpen, såld 2002 till Polen som ORP Sęp

Stadt, skrotad 1989

Stord, såld 2002 till Polen som ORP Sokól

Svenner, såld 2002 till Polen som ORP Bielik

Link to comment
Share on other sites

Finland övertog aldrig någon ubåt, Kobben eller annan sort. Man lekte med tanken efter att Parisavtalet enidigt sades upp och studerade då olika ubåtar för att se om det kunde vara möjligt att återuppta ubåtverksmhet efter 50 år. Man ansåg dock att det var för svårt och dyrt, speciellt med tanke på att man samtidigt köpte Hornet, fortfarande den största försvarsinvesteringen sedan pansarskeppen.

 

Angående Kobbenbåtarna slutade de så här:

 

Kaura, såld 1991 till Danmrk reservdelar

Kinn, sänkt 1990 av egen besättning

Kya, såld 1991 till Danmark som Springeren

Kobben, såld 2001 till Polen som reservdelar

Kunna, såld 2003 till Polen som ORP Kondor

Ula, skrotad 1998

Utsira, skrotad 1998

Utstein, museibåt 1998

Utvær, såld 1989 till Danmark som Tumleren

Uthaug, såld 1990 till Danmark som Sælen

Sklinna, skrotad 2001

Skolpen, såld 2002 till Polen som ORP Sęp

Stadt, skrotad 1989

Stord, såld 2002 till Polen som ORP Sokól

Svenner, såld 2002 till Polen som ORP Bielik

Nei, du har nok rett i at den ikke ble overtatt, men etter det jeg har hørt var en båt til utlån/evaluering en periode. Kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

 

Et land som har avskaffet sitt ubåtvåpen har mest sansynlig gjort det for alltid, jfr Danmark. Det tar 20-30 år å bygge opp kompetansen i å operere ubåter fra bunnen av og snakker vi kun om 1-2 båter blir det ytterligere problematisk da miljøene blir så små at de ikke lar seg regenere.

 

Som en illustrasjon overtok Finland i 90 årene en av Norges Kobben ubåter, men måtte gi opp da det vissnok ble for dyrt og vanskelig.

 

 

Malaysia tycker jag ändå visar att det är möjligt att uppta ubåtsoperationer med rätt support, även om man haft vissa problem med ubåtarna. Thailand verkar planera att återuppta ubåtsoperationer. Singapore hade aldrig opererat ubåtar före 1998, men har idag sex operativa. Saudi Arabien planerar att skaffa ubåtar. Det är nog ingen lätt uppgift som du säger att börja operera ubåtar om man inte gjort det på länge eller aldrig gjort det, men det är inte omöjligt

 

Intressant. Har aldrig hört talas om att Finland de facto har övertagit någon ubåt sedan andra världskrigets slut. Har du nån mer info om detta? Var det inte bara för att studera tekniken i en modern ubåt?

 

/Per

 

Jo, du har selvfølgelig rett i at langsiktighet og nye strategiske omgivelser skaper forutsetninger for å etablere nye militære strukturer. Men dette må sees mer i lys av en almen millitær opprustning. Uansett er det å bygge opp et fungerende ubåtvåpen antagelig noe av det dyreste og mest langsiktige du kan gjøre. Saudi-Arabia med alle sine ressurser vil gjøre det først nå, før peak oil og økende kinesisk oljeavhengighet gjennom Hormuz.

Her i Europa derimot, med fallende forsvarsutgifter, lavere strategisk tomteverdi og et manglende fiendebilde vil det vel nesten være uoverkommelig å ta den investeringen på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Iran har ju börjat bygga sina egna ubåtar, så det går kanske att bygga relativt billigt. Men man kan ju fråga sig hur moderna de är... :)

(och då menar jag inte miniubåtar, sådana har de ju byggt ett tag, även om det väl främst varit kopior av Nordkoreanska ubåtar, utan mer av "mellantypen"...)

 

http://www.janes.com/article/33356/new-iranian-sub-seen-for-the-first-time

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Fateh-class_submarine

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

Nu sticker några av Kockums "ubåts-chefer" till SAAB.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3811313.ece

 

Nu vill Krupp att FMV ska stoppa personalövergågnarna från Krupp till SAAB.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3811470.ece

 

/martin

 

För er som känner till "Simpsons" ser jag nu en bild framför mig där FMV gör en "Nelson": HA HAA! :D

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to A26 - Nästa svenska ubåt

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...