Jump to content

HJÄLP: Välja Bredbandsleverantör


Lt.E

Recommended Posts

OK, skall bara erkänna: Har inte bredband hemma än, men nu är det dags att få tummen ur ett visst anatomiskt hål.

 

Men, innan jag tar tag i det så hade jag gärna tagit emot lite erfaranheter ang olika leverantörer.

 

Villka skall man absolut undvika? Och vilka är bra?

 

Edit: Förtydligat ämne i enlighet med de nya ämnesrekomendationerna/Henke

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Jag kan rekomendera telias linor, dock leder ju dom inte priskriget precis.

och jag har bara haft problem med min uppkoppling två gånger. en gång pga en avgrävd kabel i sammhället samt att en node hade havererat en annan gång..

 

har bara två minus att dela ut.

 

- för det liiite för höga priset

- för alla deras krångliga väg genom massa telefonval för att komma till supporten.

 

annars allt +

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

Om du har tillgång till fiber eller kabel så tar du självklart det.

 

Vad det gäller ADSL så det nästan same-same på dom olika leverantörerna, eftersom det går via telenätet. Konkurrensen ligger i 1. priset 2. support 3. kring utbud som hemsida

Link to comment
Share on other sites

hade telia när jag bodde hemma fortfarande.

hade lite problem med uppkopplingen ett par gånger och var tvungen att nästan bevisa för supporten att det var fel på linan och inte på min dator.

 

när jag flyttade skaffade jag bredbandsbolagets 8/1 uppkoppling och är mycket nöjd. hade lite problem med paketförluster ett tag, ringde supporten, vi felsökte tillsammmans och kom fram till att det var fel på linan så nu är det fixat!

 

en sammanställning:

 

Telia

-priset, kommer inte ihåg några siffror 400kr+ i månaden iaf!

-supporten som bara bollar vidare till tekniker

-långa bindningstider osäker på siffror men tror det var 18mån.

 

+egna paket har/får förtur i telestationen=lägre svarstider från server. bra om du skall spela online

 

Kan inte riktigt komma på något som är riktigt bra med felia.

 

BBB

+bra teknisk support

+ingår säkerhetspaket från F-secure, brandvägg och antivirus

+kort bindningstid om du vill byta leverantör tre månader

+fick erbjudande om att sänka månadkostnaden (vilket jag gjorde)

+många tilläggs tjänster man kan anv

 

priset, 339/månad inte billigast, inte dyrast

 

kolla

http://www.bredbandsbolaget.se/wps/portal/privat/bredband

telia.se

Link to comment
Share on other sites

Var på kickoff i går i Jönköping och kan tipsa om att Tele2 from i morgon sänker priserna rejält på ADSL.

Från 99:-/mån för lägsta accessen på 0.25Mbit till "standard" 2Mbit för 199:-/mån.

24Mbit tror jag landade på 299:-

Enligt dom själva lägst priser på marknaden efter sänkningen.

Link to comment
Share on other sites

Har inte erfarenhet av så många leverantörer (då jag inte haft anledning att byta), har haft 10/10 via fiber från Tele2 sen 7-8 år (eller därikring) och aldrig pröjsat mer än 199:-/mån vilket man väl får se som ett bra pris. Har i princip aldrig haft några problem med uppkopplingen heller, tack Sollentuna kommun för att ni var tidigt ute! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara bra erfarenheter av BBB, jag har aldrig haft problem med dem.

 

Com Hem däremot ska du undvika. Inte nog med att de har slö lina, när jag hade dem gick linan ner ca 1 gång/månad (vi snackar timslånga stopp) samt att dom hade extremt dålig support.

Link to comment
Share on other sites

BBB Fiber eller motsvarande är helt klart bäst gällande prestanda/pris, men finns inte det är UPC ganska hyfsat och stabilt, även om de inte heller direkt leder pris/prestande-ligan.

Nåja nu ska vi inte glömma bort Bredband 2. Nu har jag iofs. inte tittat vart trådskaparen bor, men det kan ju vara intressant för andra. Dom finns ännu bara i vissa städer.

 

Prislista Bredband2:

 

 

# Bredband2 3/3 Mbit/s för 130 kr i månaden

# Bredband2 10/10 Mbit/s för 175 kr i månaden

# Bredband2 25/25 Mbit/s för 195 kr i månaden

# Bredband2 100/10 Mbit/s för 299 kr i månaden

# Bredband2 100/100 Mbit/s för 345 kr i månaden

 

Klart grymt konkurenskraftigt mot adsl ,O

 

Känns surt att man ska flytta och är tvungen att ha överdrivet dyrt ADSL

 

När vi fick fibern via vårat "stadsnät" in i huset så hade vi lite problem initialt, om det berodde på att Bredband2 va en liten aktör och hade "barnsjukdommar", eller om det va själva nätet som kommunen dragit kan jag tyvärr inte säga. Annars tycker jag det har fungerat kanon. Dom håller ner priserna gennom att göra avkall på supporten (vilket jag ändå aldrig behövt) genom att ha primär support via mail har jag för mig (konstigt om nätet är nere :P) men man kan tydligen ringa dom också vilket min farbror gjort några gånger. Kan helt klart rekommenderas om man vill ha riktigt snabb uppkoppling till ett MYCKET vettigt pris!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Har haft en mindre lokal leverantör (Affärsverken, songs network) och BBB .

 

Affärsverken sög get. 10mbit linan leveredade som högst 6mbit efter ett år av mätningar. I snitt var det väl 4-5mbit

 

Jag gillade BBB mycket bättre. Fick de 10mbit jag betalade för, otroligt skönt. Även underbart fint att få uppgraderat till 100mbit utan extra kostnad.

3mån uppsägningstiden var väl lite så där dock.

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ för alla som varken kan få ADSL eller fast lina är annars mobilt bredband som faktiskt börjar bli vettigt pengamässigt.

 

Tele2 Mobilt Bredband, 169:- / mån, ingår 1GB data. Inget att tanka filer med, men "vanligt" surfande räcker det länge till. Finns med PCMCIA modem och nu även med USB-variant riktigt Plug n Play med stöd för både PC och Mac.

 

Telia Mobile Connect, 89:- / mån, fri data mellan 1900 - 0700 vardagar samt hela dygnet helger.

PCMCIA-modem, USB på gång.

 

Som sagt, prestandamässigt aldrig jämförbart med DSL/fiber, men ett riktigt bra alternativ för alla landsbygdsmodemknektar som har en 3G-mast i närheten.

Link to comment
Share on other sites

De gamla drakarna (Telia, comHem) är ganska dyra... men deras tillgänglighet och support rockar fett jämfört med BBB och liknande. Jag har hört skräckhistorier om hur kassa BBB kan vara på kundsupport så det är rent lotto om den biten blir bra eller inte.

 

Har själv haft:

 

- Telia ADSL. Strulfritt, bra tillgänglighet, bra support. Dyrt.

- AFB, Lunds Öppna Stadsnät. Förmodligen inte ett alternativ för dig.

- ComHem. Levererar blixsnabbt. Har haft ett avbrott men det berodde på att man vid Citytunnelns bygge knäckte en kabel. alvbra pris.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

BBB Fiber eller motsvarande är helt klart bäst gällande prestanda/pris, men finns inte det är UPC ganska hyfsat och stabilt, även om de inte heller direkt leder pris/prestande-ligan.

 

De kanske var det för några år sedan, men nu är allt fler operatörer dyker uppp på marknaden för fastighetsnät så faller BBB bort rätt hårt. Framförallt i kvarter där fastighetsägaren har den goda smaken att låta ett bolag sköta om näten, där isp-erna sedan får hyra in sig och då konkurera om hushållen.

 

En av Sveriges största isp-er inom fastighetnät är spanskägda Adamo. Jag pröjsar 298:- / månad för 100/100-uppkoppling.

 

Dessutom har både Adamo och OpenNet (som sköter om fastighetsnätet) kanonbra service. Jag har aldrig varit med om ett bättre bemötande tidigare. BBBs kundservice har genom åren lämnat MYCKET att önska.

 

Telia är mest pinsamma. De kan knappt (man måste bli runtkopplad 5-6 ggr först) svara på vad det är för hastigheter de erbjuder.

 

Jag har betat av rätt många isp-er genom åren, och så här bra har jag nog aldrig haft det. Bostreams snabbaste var iofs rätt bra, och deras support toppeln Men den lyckan försvann när BBB köpte upp Bostream och avveckalde den tjänsten.

Link to comment
Share on other sites

BBB är bra.

 

Visst har jag, liksom andra här nämnt, haft problem med deras support. Ibland när det varit avbrott så har dom kommit med sina slingriga svar att "nää, det är fel i din PC, kolla att du slagit på strömmen, annars kommer du inte ut på internet". :baskerFN:

Och när man till slut bevisat för dom (läs. dom har till slut hittat att en av deras servrar el.dyl. är nere) så får man ingen ursäkt, utan bara ett "hrmm, jaså, där ser man..."

 

MEN - på plus-sidan när det gäller support: dom gånger det varit flera avbrott under en månads tid så har dom aldrig tjafsat när man skriftligt påpekat det, utan dom har direkt avskrivit en månads abonnemangskostnad. Det gillar jag.

Självklart har jag alltid bifogat exakta tider, och referensnummer på mina felanmälningar.

Link to comment
Share on other sites

Har BBB 100mbit och betalar 150:-/mån tack vara avtal med bostadsrättsföreningen och det har aldrig strulat, så vi är nöjda.

 

I den tidigare lägenheten hade jag ADSL 0.5mbit från Telia, och det funkade ypperligt. Fy fan vilken skillnad det var mellan det och modemet jag hade innan ;)

Link to comment
Share on other sites

Har BBB sedan ett tag och det funkar rätt bra för det mesta.

Men idag hände en grej som fick mitt förtroende att dala rejält.

 

Ett reklamutskick om att man kan skaffa tillgång till musik mm gratis i tre dagar, någon sorts extratjänst tydligen (läste inte så noga) för det som mina ögon fastnade direkt på var en liten vit ruta längst ned på reklambladet.

 

Där stod i svart på vitt mina inloggningsuppgifter, inte bara usernamet utan också mitt lösenord!

 

Så gör man bara inte!

 

BBB har plockat ned möjligheten att skicka mail till dem från den personliga sidan, de har tydligen fått ett antal (otal) mail från uppretade kunder om detta.

Det enda man ser är en skriven ursäkt från BBB och en instruktion om hur man ändrar password.

 

Ganska klumpigt gjort!

I alla fall med tanke på att merparten av mina reklamblad hamnar olästa i pappersåtervinningen, fullt läsbara för andra ögon än mina. Dags att köpa en papperstuggapparat!

Link to comment
Share on other sites

Någon som har clues till hur vi som "Bor" på landet ska få snabbare

lina??

 

Sitter med Glocalnet nu, adsl 05-05. Men det suger bigtime

eftersom jag "jobbar" semiproffesionellt med musik och ibland

behöver skicka stora zipfiler med ljuddata.

Söker med ljus och lykta samt radargrupper utposterade i

trängen efter snabbare uppkoppling...

 

Obs. Jag söker alltså snabbare lina upp+ner så

satelit är inget alternativ...

Link to comment
Share on other sites

Mmm. WIMAX låter intressant...Finns det specs på den nånstans...

3G via mobben? Kopplar du mobben till din Desktop/PC då eller?

Har du nån länk på det??

 

 

EDIT: Hittade lite info på WiMax och det LÅTER VÄLDIGT intressant..

Ex 63MB/s DL och 28MB/s UL. Ska nog f** erbjuda en bit av tomten

till en WiMAx mast.

Link to comment
Share on other sites

Kollat på 3G via mobiltelefon? Ska visst ha högre hastighet än 0.5mbit.

 

Svar nej.

I dagsläget är max hastighet i samtliga UMTS/3G-nät 384Kbit.

Framöver är tanken att skrämma upp hastigheten upp emot 2Mbit, problemet

som då lär uppstå är brist på bandbredd inom belastade siter. Alla siffror vad gäller

3G och hastighet är MAX-hastighet. Verklig hastighet beror på både mottagningsförhållande

samt belastning och samtidig trafik i nätet eller den aktuella siten.

 

Som jag skrivit i tidigare inlägg i tråden så börjar 3G-data bli överkomligt rent prismässigt, men dock inte i ett "vanligt" privat abonnemang jag-ringer-och-skickar-sms-skitbilligt.

Då brukar kostnaden per MB ligga på mellan 10-15:-

Lösningen är ett rent mobilt bredbandsabonnemang via 3G nätet.

 

Telia Mobilt Bredband

 

Tele2 Mobilt Bredband

 

Telenor samt 3 tar jag inte ens upp eftersom dom är outstanding dyrast (just nu) samt har längst bindningstid.

Link to comment
Share on other sites

Ganska klumpigt gjort!

I alla fall med tanke på att merparten av mina reklamblad hamnar olästa i pappersåtervinningen, fullt läsbara för andra ögon än mina. Dags att köpa en papperstuggapparat!

 

Det värsta är att jag nåddes av reklamutskicket idag på eftermiddagen, dvs efter att de hade gått public med att reklambladet innehöll den typen av info...

Det näst värsta är att jag fick reda på att det här kunde vara ett problem här, dvs på ett publikt forum innan BBB gått ut med infon...

 

Bra jobbat BBB, sitter nu och tittar på att byta leverantör. Någom med bra tips på en ISP som

enbart sysslar med trafik och inte TV, musiktjänster och annat trams?

 

Ps tack till sleget som möjliggjorde för mig att vidta åtgärder i god tid :D

 

Mvh O.

Link to comment
Share on other sites

Äh det här med reklamblandet som BBB skickade ut är förstås klantigt.. men efter som det var oöppnat och jag nu sitter med det i min hand så är det knappast någon skada skedd.

 

Jag har haft BBB i snart 5 år och började med 10mbit för att sedan gratis uppgraderas till 100mbit.

Vad mer kan man önska? Det är sällan problem med nätet. De två senaste gångerna jag saknat uppkoppling har det berott på att blixten slagit ner och dessa tillfällen är spridda på 4:a år. Så jag har absolut inget att klaga på på bredbandsbolaget.

Link to comment
Share on other sites

3mån uppsägningstiden var väl lite så där dock.

 

Håller med, speciellt när man ringer och ska säga upp sitt abonnemang och får reda på att det är 3 listade månader som gäller.

Vilket i mitt fall betydde att det blev 4 månaders uppsägningstid eftersom jag ringde den 4 september, Lite lurigt av BBB tycker jag, fast det kanske är så det fungerar?

Och att jag dessutom blev bortkopplad dom 3 första gångerna jag ringde efter att väntat ca 10-15min gjorde inte saken roligare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...