Jump to content

Photo

Att träna med träningsvärk?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 H0lK

H0lK

Sergeant

• Nivå 7
  • 476 posts

Posted Thursday 16 March 2006, kl 23:55

Jag undrar lite över hur pass träningsvärk påverkar träning. Är det meningslöst att köra ett träningspass om man har träningsvärk. Det borde ju trasa sönder musklerna ännu mer och därför inte ge nått bra resultat.
Den enkla vägen är alltid minerad
- Murphys law

#2 Lurifix

Lurifix

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 64 posts

Posted Friday 17 March 2006, kl 00:18

Jag utgår ifrån att du styrketränar och skriver mitt svar från det, är det annat så får du rätta mig.

Träningsverk har du när musklerna växer på dig och då har musklen/musklerna omöjligt fått 48 timmars vila vilket egentligen kanske kan vara för mycket, men iallafall 24timmar är viktigt.. och speciellt inom styrketräning där musklerna måste ha vila också för att kunna växa och inte bara träna.
Men egentligen till din fråga.. du kan egentligen träna hur mycket du vill men du kan omöjligtvis musklen fullt ut om du har träningsverk hur mycket kämpe du än är i den så då är svaret ganska onödigt

#3 Isabelle_apnea

Isabelle_apnea

Menig

• Nivå 10
  • 26 posts

Posted Friday 17 March 2006, kl 00:27

Finns en tråd på BODYs forum i just detta ämne som kan vara värd att läsas.
Debatt om träningsvärk

-Isabelle-
"save air, don't breathe"

#4 Core

Core

Menig

• Nivå 10
  • 10 posts

Posted Friday 17 March 2006, kl 09:30

Hej,Som det sagts innan så är det dumt att träna med träningsvärk precis som någon annan skrev.
Muskeln är under uppbyggnad och tränar du mer kommer muskelfäste få sig en rejäl törn..

Bättre att dela upp kroppen i olika pass och köra lite konditionsträning mellan passen..

Lycka till med träningen..

#5 gehel

gehel

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 30 posts

Posted Friday 17 March 2006, kl 15:31

Nej det är inte farligt att träna med träningsvärk men du får ingen muskeluppbyggnad då. Variation är A och O för att träna allsidigt för att få med alla kvaliteter och samtidigt undvika skadefällorna.

Om du kört för mycket styrketräning så jogga istället. På F&S hemsida finns ett bra styrketräningsprogram att gratis ladda ner som pdf. Friskis & Svettis

Där finns också många andra bra tränings- och kostråd. 8-/

#6 Vinter

Vinter

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 1,948 posts

Posted Saturday 18 March 2006, kl 08:12

Träna helt enkelt en annan del av kroppen, och låt den värkande delen vila lite. Har du ont i armarna så ut och jogga en runda. Musklerna behöver ju en 24h vila för att återhämta sig.
Men det finns ju tillfällen då träningsverken sitter i i flera dagar...då ska det inte vara så farligt att träna samma muskel igen, men kan ju vara skönt att använda liniment.

#7 falken_

falken_

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 166 posts

Posted Wednesday 12 April 2006, kl 14:38

Har lärt mig att det bästa sättet att motverka träningsvärk är att göra ordentlig uppvärmning och tänja, samt rejäl stretching eftåt.

Har man nu slarvat med det eller börjat med någon ny muskelgrupp eller ökat träningsdosen och fått träningsvärk.

Då ska man upprepa övningen man fick träningsvärk av, men med lättare vikt eller ingen vikt alls. Om man t ex. tränat löpträning ska man jogga eller gå en sväng eller motsvarande för annan träning.

Har dock inget som bevisat detta. Bastubad eller en massage brukar annars vara skönt, men är inte säker på att det tar bort träningsvärken, mer bara mjukar upp musklen och sen är det ju f..nnat skönt med :rockon:
Livet är en resa, inte en destination