Jump to content

Photo
- - - - -

Kvinnligt bokstaveringsalfabet?

• Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 CBRN-fåne

CBRN-fåne

Sergeant

• Nivå 8
  • 504 posts
  • Kön:Man
  • GU:Pansar
  • Tjänst:Vagnsbesättning

Posted Wednesday 28 September 2005, kl 09:34

I morse under morgonfikat på jobbet pratade vi om bokstaveringsalfabet
och då kom frågan upp om det inte finns någon svensk variant med
kvinnonamn. Jag kikade runt lite och såg att flera språk använde både
manliga och kvinnliga namn (t.ex. börjar norska och danska alfabeten med
Anna). Jag minns vagt att jag har sett ett (officiellt?) alfabet med bara
svenska kvinnonamn men det är många år sedan.

Någon som har ett tips eller t.o.m. en länk?

#2 Uttern

Uttern

Sergeant

• Nivå 7
  • 513 posts
  • Placering:Stockholm
  • Tjänst:Skytte/Skydd

Posted Wednesday 28 September 2005, kl 09:39

Jag kan inte svara på din fråga men (lite OT) jag har hört att vi inom kort (typ i höst) går över till NATO-standard och då försvinner vännerna Rudolf, Niklas mfl och ersätts med Romeo och November....

Korrekt uppfattat av mig?

/Ola

#3 uoff

uoff

Korpral

• Nivå 8
  • 304 posts
  • GU:Infanteriet/mek
  • Tjänst:Anonymt

Posted Wednesday 28 September 2005, kl 10:42

Jag har sett inofficiella bokstaveringsalfabet med enbart kvinnonamn både i tryck och på nätet. Vad de som författar sådana alternativa alfabet inte begriper är att det svenska bokstaveringsalfabet inte tillkom bland ett gäng manschauvinister över ett par öl. Det är ett noga uttänkt och utprovat system som följer ett mönster med lika antal satser o.s.v. Dessutom är namnen valda så att alla har olika melodi. (Tänk vad jobbigt de hade varit om man t.ex. använt Sture och Ture, Laban och Adam eller Mia och Pia).

Olika utländska bokstaveringsalfabet:
http://montgomery.ca...icAlphabets.htm
Elden - främst granatelden - är det viktigaste medlet för strid

#4 Rickard N

Rickard N

Förvaltare

• Nivå 5
  • 2,800 posts
  • Placering:Sthlm

Posted Wednesday 28 September 2005, kl 11:04

Aftonbladet har något åt samma håll, är inte det här lite onödigt? Kan man lägga pengar på annat? Hur ser man skillnad på en manlig och en kvinnlig skidåkare?
Synas utan att verka
Confused on a higher level

#5 CBRN-fåne

CBRN-fåne

Sergeant

• Nivå 8
  • 504 posts

Posted Wednesday 28 September 2005, kl 11:27

Diskussionen rörde som tur var inte frågan om att det
absolut måste finnas ett kvinnligt alfabet utan bara om
det fanns det. Ren sakfråga allstå. Jag har så vettiga
(och trevliga) kollegor här.

#6 uoff

uoff

Korpral

• Nivå 8
  • 304 posts

Posted Wednesday 28 September 2005, kl 13:00

Hittade det här på nätet:

I 1919 års telefonkatalog meddelas om bokstavering: Aron Gustav Martin Teodor Bertil Harald Nils Ulrik Cecar Ivar Olof Viktor David Johan Petter Willhelm Emanuel Kalle Qvintus Xenofon Frans Lars Rudolf Yngve Sigurd Zakarias Åke Ärlig

Siffror: 1. Anna, 3.Cecilia, 4.Dora, 5.Ebba 6.Fina, 7.Greta, 8. Hedda, 9. Ida 10. Julia

Det skulle ju kunna förklara varför det svenska bokstaveringsalfabetet endast innehåller mansnamn - kvinnonamn var reserverade för siffror.
Elden - främst granatelden - är det viktigaste medlet för strid

#7 Stefan F

Stefan F

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 1,072 posts
  • GU:Kustartilleriet
  • Tjänst:Ledning/Samband

Posted Thursday 29 September 2005, kl 07:53

@ NBC-fåne.
Det har definitivt funnits ett sådant tidigare. Huruvida det blev "officiellt" kan jag inte svara på. Eftersom det verkar vara svårt att hitta tror jag inte det fick fäste utom för ett fåtal.
Försöker komma på var jag såg det. Kan det ha varit i någon gammal version av telefonkatalogen kanske?

Under tiden kan ni roa er med detta:

Olika bokstaveringar
Dina bröst är som svalor som häckar.

#8 julenissen

julenissen

Menig 1kl 4

• Nivå 9
  • 176 posts
  • Placering:Folkemonarkiet Norge
  • GU:Signal/Televapen

Posted Thursday 29 September 2005, kl 09:58

I morse under morgonfikat på jobbet pratade vi om bokstaveringsalfabet
och då kom frågan upp om det inte finns någon svensk variant med
kvinnonamn. Jag kikade runt lite och såg att flera språk använde både
manliga och kvinnliga namn (t.ex. börjar norska och danska alfabeten med
Anna).

<{POST_SNAPBACK}>

WTF? Jeg har aldri hørt om noe norsk fonetisk alfabet, vi bruker NATO sin standard + ærlig, østen og åse for æøå. Anna er forøvrig ikke noe typisk norsk fornavn, det hadde nok heller vært Anne.
Norskt militært forum http://www.milforum.net/forum

#9 Hans Engström

Hans Engström

Fanjunkare

• Nivå 6
  • 2,191 posts
  • Tjänst:Stab/Underrättelse

Posted Thursday 29 September 2005, kl 10:05

NATO standard har ju varit på tapeten länge. Känns jobbigt när vi provat, skulel nästan hellre signalera helt på engelska. Fast man vänjer sig nog.

Qvinnfolk Netres 91 slut
Åsikter som uttrycks i detta och andra forum är mina personliga, baserade på egen erfarenhet och kunskap och skall inte ses som eller misstagas för mitt förbands åsikter.
"Precis som hotbilden är jag både komplex och diffus."

#10 bushman

bushman

Återuppstånden

• Nivå 6
  • 2,155 posts

Posted Thursday 29 September 2005, kl 11:29

om det nu funnits ett norskt bostaveringsalfabet så vore ju O vara rätt självklart.....

den dagen F! inser att det finns ett helt manligt bokstaveringsalfabet kommer försvardeparetmentet belägras.
tiina och gudrun kommer inte ge sig förren leni skriver om det, givetvis med gudrun som G och tiina som T.
"God didn't make Rambo look retarded, birth complications did "
"tilltänkt mtrl är tillräcklig mtrl" - magnusson
"idiot är också en kompetens" - QM CG

#11 Knekt

Knekt

MM Okt 08

• Nivå 5
  • 2,946 posts
  • Placering:Stockholm
  • GU:Signal/Televapen

Posted Thursday 29 September 2005, kl 11:44

om det nu funnits ett norskt bostaveringsalfabet så vore ju O vara rätt självklart.....

den dagen F! inser att det finns ett helt manligt bokstaveringsalfabet kommer försvardeparetmentet belägras.
tiina och gudrun kommer inte ge sig förren leni skriver om det, givetvis med gudrun som G och tiina som T.

<{POST_SNAPBACK}>

OCh Filip blir Fi***... oj...nä... hur tänkte jag nu! :banana

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig" Om kriget kommer, 1952

#12 simon

simon

Pensionerad BlåGul

• Nivå 5
  • 3,471 posts

Posted Thursday 29 September 2005, kl 12:40

Jag kan inte svara på din fråga men (lite OT) jag har hört att vi inom kort (typ i höst) går över till NATO-standard och då försvinner vännerna Rudolf, Niklas mfl och ersätts med Romeo och November....

Korrekt uppfattat av mig?

/Ola

<{POST_SNAPBACK}>

Vet att Ezaey på forumet berättade i en annan tråd att man på P4 i år kör med engelsk bokstavering, men svenskt tal i övrigt...
"Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment."
- Andre Maurois

#13 dxl

dxl

Förvaltare

• Nivå 5
  • 3,429 posts
  • Placering:västra slutvärnet
  • GU:Träng

Posted Thursday 29 September 2005, kl 13:15

Ja alltså vi fick 2001 på T2 lära oss engelsbokstavering vilket jag är ganska säker på att man gjorde året innan också.
Så det är inget jätte nytt att man lär ut natostandard vad gäller signalering.

Most of the time, the solution of a problem lies in a place where everyone ignores looking because it seems so simple that it can't be a solution at all.

#14 simon

simon

Pensionerad BlåGul

• Nivå 5
  • 3,471 posts

Posted Thursday 29 September 2005, kl 13:45

Ja alltså vi fick 2001 på T2 lära oss engelsbokstavering vilket jag är ganska säker på att man gjorde året innan också.

<{POST_SNAPBACK}>

Lär ut nej, men att använda NATO-signalering i fält?
"Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment."
- Andre Maurois

#15 Pete

Pete

Vicekorpral

• Nivå 7
  • 297 posts
  • Placering:Hemma
  • Tjänst:Mekaniker/Tekniker

Posted Thursday 29 September 2005, kl 13:47

<{POST_SNAPBACK}>

Lär ut nej, men att använda NATO-signalering i fält?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi använde svensk bokstavering i Sverige, och NATO på slutövningen.
I och för sig var slutövningen då del av en PfP/NATO-övning.
Jämtlands Fältjägarregemente 1646-2005

#16 Nissenys

Nissenys

Menig 1kl

• Nivå 9
  • 30 posts

Posted Friday 30 September 2005, kl 03:05

<{POST_SNAPBACK}>

Att kärringar ger namn åt orkaner är ju naturligt - dock blev några jänkekärringklubbar :baskerPa: sura över detta i staterna så numera finns även manliga namn

#17 sleget

sleget

Korpral

• Nivå 7
  • 382 posts
  • Placering:hisingen
  • GU:Flygvapnet
  • Tjänst:Annan Militär utbildning

Posted Wednesday 05 October 2005, kl 01:50

Apropås att använda natostandard, hur gör man med de sista svenska bokstäverna som inte finns i engelskan? Tex å ä ö?
Allt som glimmar är inte av guld, det kan vara silver!

#18 larsev

larsev

Sergeant

• Nivå 7
  • 690 posts
  • Placering:Göteborg
  • GU:Träng

Posted Wednesday 05 October 2005, kl 07:31

Apropås att använda natostandard, hur gör man med de sista svenska bokstäverna som inte finns i engelskan? Tex å ä ö?

Å = Alpha Alpha
Ä = Alpha Echo
Ö = Oscar Echo
Inget samband, Ingen ledning

#19 Mos

Mos

Menig

• Nivå 10
  • 21 posts
  • GU:Artilleriet

Posted Wednesday 05 October 2005, kl 08:53

Här hittade jag en sida med något som ser ut att kunna vara ett korrekt bokstaveringsalfabet med kvinnonamn.

Ny länk med olika varianter av bokstaveringsalfabet

http://itu.se/alfabet.shtml

Edited by henke, Monday 29 September 2014, kl 09:22.
Bytt länk till bokstaveringsalfabet då den andra inte fanns kvar./Henke

#20 NisseNord

NisseNord

Korpral

• Nivå 8
  • 445 posts

Posted Wednesday 05 October 2005, kl 09:26

Hittade det här på nätet:

I 1919 års telefonkatalog meddelas om bokstavering: Aron Gustav Martin Teodor Bertil Harald Nils Ulrik Cecar Ivar Olof Viktor David Johan Petter Willhelm Emanuel Kalle Qvintus Xenofon Frans Lars Rudolf Yngve Sigurd Zakarias Åke Ärlig

Siffror: 1. Anna, 3.Cecilia, 4.Dora, 5.Ebba 6.Fina, 7.Greta, 8. Hedda, 9. Ida 10. Julia

Det skulle ju kunna förklara varför det svenska bokstaveringsalfabetet endast innehåller mansnamn - kvinnonamn var reserverade för siffror.

Funkar ju bra så länge man håller sig borta från siffran 2 :baskerHV:

Desutom 10? Brukar man inte bokstavera de enskilda siffrorna i tal med fler än en?
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'> Vad kan DU göra idag för att överraska fi?</span>

#21 atterhemskan

atterhemskan

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 70 posts
  • Kön:Kvinna
  • Placering:Med hunden, på spåret.
  • Tjänst:Säk/MP

Posted Wednesday 05 October 2005, kl 23:30

<{POST_SNAPBACK}>

Att kärringar ger namn åt orkaner är ju naturligt - dock blev några jänkekärringklubbar :=o sura över detta i staterna så numera finns även manliga namn

Hehehe. Som tjej tycker jag att jänkare och kära, nybildade Fi är lika underhållande som vanligt.

Fi dömde ut sig själva för att bli seriöst påtänkta när de valde namn. Dessutom kommer de säkert vilja att försvaret skall spara pengar. Som tur är kan försvaret numera spara in... på skjutbanornas hederliga, gröna pappersmåltavlor av fi. Fi kommer nämligen att vänligt nog placera ut nya pappers-Fi över hela Sverige framåt nästa höst... bara för de värnpliktiga att springa en orientering morgonen innan skjutpasset. Smidigt smidigt. Tack, Gudrun, du är fantastisk.

Och fritt fram med kvinnonamn på orkaner! Det är lite smickrande, på något udda sätt, att jämföras med dem.
Står på en bergstopp i en åskstorm, viftar med armarna, har en kopparhjälm på skallen, och utropar "alla gudar är idioter".

#22 henke

henke

C SoldF.com

• Super Administrators
  • 3,270 posts
  • Placering:Stockholm, Sweden
  • GU:Kustartilleriet

Posted Thursday 06 October 2005, kl 08:18

Qvinna, Rosa, Sigrid, Tyra, Ulla, Viktoria, Xantippa, Ylva, Zenia, Åsa, Älskling, Öllegård

Wow inga namn som direkt dyker upp i huvudet när man försöker leta i sitt minne efter en bokstav. Känns som en hel del nödlösningar i den bokstaveringen, jmf med någon enstaka i den med manliga namn.

Personligen föredrar jag det svenska med enbart mansnamn då det är enklare att leta sig fram till rätt bokstav om man blir tveksam. Detta eftersom det håller sig till ett ämne "MANSNAMN". I NATO finns ju ingen röd tråd för mig iaf. Även om ubåtar osv har samma namn så är Ubåtar inget jag stöter på till vardags direkt.
I am the War Lord and the wrathful God of Combat and I will always lead you from the front, not the rear.
/Richard Marcinko, Commander (Retired), US Navy Seals

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users