Jump to content

RA195ALE


Lindvall

Recommended Posts

Är detta en RA195 med någon sorts digital kryptering som tillsats eller är det en helt annan radio än 195:an?

 

Någon som vet?

 

Om jag inte minns fel så är det en påbyggnad till RA195 som gör att man kan skicka data tillsammans med PCDART, precis som med RA180 och DART380. Dock tror jag inte det var någon kryptering.

Link to comment
Share on other sites

Är detta en RA195 med någon sorts digital kryptering som tillsats eller är det en helt annan radio än 195:an?

 

Någon som vet?

 

Om jag inte minns fel så är det en påbyggnad till RA195 som gör att man kan skicka data tillsammans med PCDART, precis som med RA180 och DART380. Dock tror jag inte det var någon kryptering.

 

Jupp, plus att den själv testar olika specifierade frekvenser för att se om den får kontakt med en radio. Den är även dynamisk så den lär sig vilka frekvenser den kan nå de olika "adresserna" på. Tack vare att man man kör den på PC-Dart så går det även att ha en gateway mellan 195:an å 180:an eller då även självklart ett LAN. Ra1952 tror jag förresten att den korrekta benämning på den senaste varianten är.... Men som sagt inget krypto, dock har man mer eller mindre tagit bort talfunktionen iom detta, å textmeddelanden är något svårare att avlyssna, dock inte särskilt komplicerat...

Link to comment
Share on other sites

Jupp, plus att den själv testar olika specifierade frekvenser för att se om den får kontakt med en radio. Den är även dynamisk så den lär sig vilka frekvenser den kan nå de olika "adresserna" på. Tack vare att man man kör den på PC-Dart så går det även att ha en gateway mellan 195:an å 180:an eller då även självklart ett LAN. Ra1952 tror jag förresten att den korrekta benämning på den senaste varianten är.... Men som sagt inget krypto, dock har man mer eller mindre tagit bort talfunktionen iom detta, å textmeddelanden är något svårare att avlyssna, dock inte särskilt komplicerat...

 

Ok!

Tack för beskrivningen.

 

Klart man vill till Liberia. Har sökt som signalist till LA05 men ingen har ringt än så jag tänkte söka den vakansen.

 

Har iofs bara utbildning på 195:an men det är väl inget man behöver tala om :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Ok!

Tack för beskrivningen.

 

Klart man vill till Liberia. Har sökt som signalist till LA05 men ingen har ringt än så jag tänkte söka den vakansen.

 

Har iofs bara utbildning på 195:an men det är väl inget man behöver tala om  :baskerPa:

 

Ja det räcker gott, det är inte så stor skillnad i handhavandet... Det gäller bara att kunna pilla lite i PC-dart å det lär man sig på en pisskvart... Det är ju till största delen samma gamla 195:a å principerna för kortvåg har knappast ändrat sig... Dock har det ju kommit en ny bredbandig antenn i ungefär samma veva, ganska trevlig faktiskt även om jag hört både bu och bä om antennegenskaperna på den... samt att jag varit tvungen å laga ett par... Så sök på bara...

Link to comment
Share on other sites

Så ifall man bara kan dart, 180, 140 och 135 så har man inte så stor chans då kanske :Malaj: sökte i vilket fall

 

Det är absolut ingen komplicerad radio så efter några timmar borde vilken skytteslusk somhelst kunna hantera den...

 

Själva användandet tillsammans med en PC-DART är rätt enkelt, särskilt om man kan sin DART innan. Konfigureringen av alltihop är lite bökigare..bör ju vara det de är ute efter där?

 

Används vidaresändning 180->195 (->180) i liberia på det sättet vi satte upp det på EN0x, och är det någon som vet hur det går?

Link to comment
Share on other sites

Själva användandet tillsammans med en PC-DART är rätt enkelt, särskilt om man kan sin DART innan. Konfigureringen av alltihop är lite bökigare..bör ju vara det de är ute efter där?

 

Används vidaresändning 180->195 (->180) i liberia på det sättet vi satte upp det på EN0x, och är det någon som vet hur det går?

 

Nja jag är inte riktigt beredd att hålla med dig, normalt behövs den bara konfas en gång sen är det mer eller mindre bara att tuta å köra. Men jag kanske är för "partisk" i frågan för att kunna säga att det är enkelt, allt är ju relativt. Det som däremot är lite bökigt är om man ska använda adresskonverteringar å grejjer när man kör gateway mellan 180 <-> 195 Men om man kör på den konfiguration som vi använde på EN03 så är inte heller det så komplicerat.

 

Att använda en Ra195 är inte svårt, att använda den optimalt däremot kan vara rätt lurigt... B)

Edited by Koovee
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Är detta en RA195 med någon sorts digital kryptering som tillsats eller är det en helt annan radio än 195:an?

 

Någon som vet?

 

Om jag inte minns fel så är det en påbyggnad till RA195 som gör att man kan skicka data tillsammans med PCDART, precis som med RA180 och DART380. Dock tror jag inte det var någon kryptering.

 

Jupp, plus att den själv testar olika specifierade frekvenser för att se om den får kontakt med en radio. Den är även dynamisk så den lär sig vilka frekvenser den kan nå de olika "adresserna" på. Tack vare att man man kör den på PC-Dart så går det även att ha en gateway mellan 195:an å 180:an eller då även självklart ett LAN. Ra1952 tror jag förresten att den korrekta benämning på den senaste varianten är.... Men som sagt inget krypto, dock har man mer eller mindre tagit bort talfunktionen iom detta, å textmeddelanden är något svårare att avlyssna, dock inte särskilt komplicerat...

 

Det hela stämmer bra som ni sägar att RA195ALE själv kommer ihåg vilken freq som den sist hade kontakt med en särskild radio men signalisten måste själv "tala om" för ALE enheten vilka freq som den ska försöka på.

Men man måste komma ihåg att RA195 är en kortvågsmaskin som klarar freq upp till 30 MHz och ska man använda en DART "DAta Rapporterings Terminal" så måste man ha en DART KV "Dart Kortvåg", de ser nästan likadana ut men de skiljer sig åt. Så det funkar inte om man försöker att använda en DART380 eftersom den är avsedd för RA180 som klarar freq 30-88 MHz.

Har man en dator med två Com portar kan man koppla in en RA180 och en RA195 (utan ALE enhet), för att köra PC Dart (en mjukvaruversion av dart lådan), men om man ska köra en "vanlig" RA195 på PC Darten måste man ha ett datorprogram till installerat på datorn som heter SWALE (Software ALE) för att PC Darten ska kunna kommunicera med Ra195:an.

SWALE finns ute på en del förband men har en hel del buggar. Jag sitter med i en testgrupp som håller på att testa och förbättra SWALE.

Det finns även en del mjukvarukrypton för RA195 SWALE, men de är inte att lita på och rekonderas EJ att användas, eftersom i endel lägen blockerar det hela radion så att man inte kan sända eller mottaga något.

Är det nån som vill veta mer om detta så skicka ett meddelande så ska jag se vad jag kan göra för att hjälpa er.

Link to comment
Share on other sites

Ra1952 tror jag förresten att den korrekta benämning på den senaste varianten är....

 

När jag muckade så sent som i april så hette radion fortfarande 1951.

Har du någon källa eller kanskt t.o.m. koll på vad som skiljer 1951-1952 åt?

Link to comment
Share on other sites

Ra1952 tror jag förresten att den korrekta benämning på den senaste varianten är....

 

När jag muckade så sent som i april så hette radion fortfarande 1951.

Har du någon källa eller kanskt t.o.m. koll på vad som skiljer 1951-1952 åt?

 

Jag tror det bl.a. var en brusspärr som tillkommit i 1952:an så man slipper sitta å lyssna på alla spännande atmosfäriska störningar. Troligtvis är det någon annan detalj som skiljer också men inga större grejjer...

Link to comment
Share on other sites

Den andra lilla detaljen som skiljer 1951 och 1952 är att det finns en tidssynkad frekvensscanning på 1952. Detta innebär att det går snabbare för stationerna att få kontakt med varandra och utväxla handskakning. 1951 scannade utan synk vilket kunde medföra att man inte alls fick kontakt mellan modemen. Man kan förvisso ställa hur många gånger som stationen ska scanna igenom frekvenserna, men har man tio frekvenser som stationen scanna på så tar det lite tid. Man bör inte scanna igenom registret mer än tre gånger.

 

Bredbandsantennen som kom i samma veva som 1951 är absolut inte optimal. Den är en kompromiss som mycket annat i FM. Fördelen är dock att man kan ansluta både en Ra 180 och en 195X samtidigt via ett filter.

 

Problemet med konceptet 195X ALE och PC-DART är att det kräver stor bandbredd och ganska felfri överföring. Med tanke på alla bakgrundstrålning, jordmagnetism, störning från andra sändare, magnetarder och norrsken så kan det ibland vara svårt att få en felfri överföring. Särskillt i norra sverige och på vinterhalvåret.

 

För att ha ett bra HF system med säker överföring så bör FM köpa in Harris Falcon II.

 

Som sagt till Toll. Kasta skiten till älgarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...