Jump to content

siros

Recommended Posts

nu när vintern kommer in så blir man riktigt sugen på att uppleva känslan på kronans vita blixten, jag undrande ifall någon här vet var man kan köpa vitablixten plus bindningar och stavar, helst göteborgstrakterna, men om ni vet annat ställe så säg det också B)

Link to comment
Share on other sites

Oftas saljs helt nya skidor via div overskottsfirmor. om du har chansen sa kopm ett par anvanda (valtjarade skidor) det tar ett tag att fa fason pa ett par helt nya skidor. Fast det ar ju snyggt om dom ar helt vita.

 

Dags att skaffa snodrakt och patrullera av slottskogen pa natterna?

Link to comment
Share on other sites

Sicka mardrömmar man haft tillsammans med vita blixten i fjällterrräng...... B)

Som tidigare sagts så satsa om möjligt på ett par väl använda och intjärade skidor, för det tar ett bra tag innan dom slutar "äta snö"!

Och att värma och tjära in dom på rätt sätt är en konst det också

Link to comment
Share on other sites

hur fungerar det med storlekar på stavar, skidor och bindningar??

"One size dosn´t fit anyone"..... Eller hur ska man säga...? Tror det finns ett par-tre standardlängder på stavar. Alla för korta för välväxta män (Är själv 195cm)... PÅ den tiden de tillverkades var den genomsnittlige mannen något kortare än idag! När det gäller skindbindningarna finns ett problem: de är anpassade för gamla tiders skidkängor av typen "Graningekängan", med utstick framåt. Så är som bekant inte vinter M/90:an uppbyggd... Vilket innebär att det är ett rent H-E att tillpassa bindningarna om du har vinterkängor i storlek 290 eller större!

Link to comment
Share on other sites

Åk inte i spår med Vita blixten, de är för breda och förstör spåren så att griniga skidåkare blir ännu grinigare.

 

:unsure:

 

Utan åk ospårat i skogen, det är det som de är till för. Det är inte mycket som slår känslan att glida genom en snöfylld skog.

Link to comment
Share on other sites

ne exakt, men finns det någon som vet exkat hur man sköter dessa skönheter, dvs hur man valllar hur ofta man vallar hur man förvarar dom, under lång tid, vad som är långtid. övriga tips. och hur storlekarna funkar, finns de olika storlekar på bindningar och skidor, uppe i transtrand hade iaf skidorna de olika färgmarkeringarna som t ex fm :s strumpor har B)

 

 

en sak till, hur mycket snö bör det lika i terränglådan innan man vågar ge sig ut, utan att repa sönder skönheten

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sett några olika längder på skidorna. Har inte heller sett den nyare bindning som beskrivs i SoldR mtrl P

 

Här finns det lite tips: Vintersoldat

 

SoldR MtrlP

 

Man vallar dem så ofta som man själv vill eller i varje fall så mycket så att de inte suger upp vatten.

Gör till vana att du sätter dem i spänn när du inte använder dem.

Och apropå snödjup... bekymra dig inte om repor. De är gjorda av trä och inte plast, det ska synas att de är använda.

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå (nästan) är inne på ämnet så undrar jag om någon vet var man kan få tag på en bra fjällpulka till ett hyffsat pris? Gillar faktiskt försvarets plastpulka. Någon som vet om dessa finns att få tag på? Vad händer när K4 lägger ner, kommer all materiel flyttas till Boden eller ska man hålla korpfingrarna i beredskap?

 

Själv tycker jag att pulka är ett ypperligt sätt att transportera utrustning vintertid. Ser hellre att man har en full pulka än att två personer ska släpa runt på varsin stor ryggsäck när man åker ut på fjälltur. Sen kan även pulkan användas till massa andra fifiga saker som kälke, vindskydd och framförallt ett mycket bra sätt att transportera sin kamrat OM något oförutsätt skulle hända. Nä, pulkan äger helt enkelt :ak:

Link to comment
Share on other sites

[kapar tråden]

Vid nästa beställning från Globetrotter kommer en Paris Expedition Sled att vara med.

Inte fullt så stor att man kan använda den till sjvtp, men perfekt att ha ryggan på och om man behöver är det lätt att göra tvärt om!

 

qi70001-.jpg

 

Blev rekommenderad den av en kille från Norge och hittade den på Sportsnett.no för 595Nok men i Tyskland kostar den bara €30.

[/trådkapning]

Link to comment
Share on other sites

@Siros

 

Ta med dig ett ljus. Med detta förhindrar du att snön fastnar genom att gnida det mot belaget. Detta står för övrigt i "Vintersoldat". Jag tog fram mitt gaskök och hade innan dess sprungit runt halva Uppsala och letat efter tjära som av någon anledning var slut. Tog då istället Wilmas jungelolja :baskerHV: , som visade sig funka lika bra B) . Sedan var det bara att bränna på hemma i köket! /Gusten :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha billiga skidor ska du nog köpa ett par blixtar, men om du vill åka skidor på riktigt ska du ha ett par plastskidor och de kan du hitta ganska billigt i tidnings annonser.

Jaha ok, men bara vi slipper skidorna på vinterslutövningen! Skräck med kronans gammla materiel som man aldrig har handskats med förut! :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha billiga skidor ska du nog köpa ett par blixtar, men om du vill åka skidor på riktigt ska du ha ett par plastskidor och de kan du hitta ganska billigt i tidnings annonser.

 

Med Vitablixten kan det inte bli mer riktigt... ;)

Sluta skräm mig! jag har aldrig åkt skidor!

Link to comment
Share on other sites

För er som missat kännslan av att snön fastnar under skidorna, för er som har missat när man knäcker de förbaskade träskidorna, och för er som missat hur det är att sätta på sig ett par frusna bindningar, NI HAR MISSAT NÅGOT UNDERBART, NÄMNLIGEN KRONANS SKIDOR, DE ÄR DE CHARMIGASTE OCH MANLIGASTE SKIDORNA SOM FINNS :winner:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Det var visst ett tag sedan någon skrev i den här tråden men jag undrar om det finns någon annanstans på nätet som säljer skidorna till rimligare pris än Röda stjärnan som säljer som för 799kr, vilket är sjukt dyrt för såna skidor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...