Jump to content

Lustiga pansarfordon


APC-mannen

Recommended Posts

Under lumpen i Skövde såg jag en konstig vagn på motorområdet. Vagnen såg ut som en uppskrämd pbv 302. Den hade någon form av skyttegluggar för k-pist såg det ut som, små glasrutor vid sittplatserna i stridsutrymmet, och dubbla bärhjul som var i omlott i förhållande till varandra.

 

Nån som vet vad det där är för något? Det måste väl vara någon form av prototyp, men vad heter den och vad var tanken med den?

Link to comment
Share on other sites

När jag var uppe på Operation Snöstorm såg jag något som jag nu i efterhand med högsta sannolikhet kan säga var en SISU (av den typen i alla fall) men man hade slängt på det granatkastar tornet som nu används på den här nya granatkastarvagnen  (Kommer inte ihåg alla beteckningar på vagnarna).

 

Om jag inte fifflat med kameran så hade jag kunnat lagt ut en fin bild på den....från sidan när den gjorde 50 och genom en skitig ruta på en tgb13....nog lika bra att det inte blev något.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Det kan mycket väl stämma att du såg en XA203 med AMOS torn monterat.

Man använde det chassiet för de första testerna innan Hägglunds fått fram ett chassie till Grkpbv90120.

Det är det chassie som nu används för att testa AMOS.

AMOS har även testats på Stridsbåt90H.

 

Fick jag med tillräckligt med benämningar åt dig EOD?  :D

Link to comment
Share on other sites

Vem f#n behöver beteckningar. Allt som är stort, låter klink när man slår på det och kan rör sig och skjuta på dig drar man ett P-skott i  :D

 

Density of fire increases proportionally to the curiousness of the target

 

Springer hellre runt och se oviktig ut kontra att sitta i en P-skotts magnet  :p

 

AMOS torn på stridsbåt90 låter som en bra ide men undrar stark på hur de ska lyckas stabilisera den? Meterhög vågor och rekylen från vapnet kan inte vara helt enkelt. Kan ju jämföras med AG90 i sittande skjutställning (se lumparminnen)

 

Nä, låter som extra jobb för oss amröjare bara ;)

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

SISU:n med AMOS-tornet lär ju varit den vagnen svenskarna lånade av finska armén. Finnarna har ju AMOS på SISU (Patria om vi ska vara petiga som företaget heter numera). Patria håller på med ett nytt modulfordon, AMV 8x8 som beställts i två prototyper för fälttest av finska armén, dessa kommer även kunna ta AMOS-tornet. Liksom de 57 CV9030 FIN som Finnish Rapid Deployment Forces brigad Karjalan Prikaati kommer få, (eftersom den brigaden inte kommer ha några SISU/Patrias alls), misstänker att det inte är lika smidigt att slänga på ett AMOS torn på CV9030 FIN som det är på AMV 8x8 dock.

 

På Ing 2 har det stått en ombyggd Ikv 91 ett bra tag med vad som ser ut vara en lätt minvält. Nu har de ju tydligen börjat med tester med Stridsfordon 90 med lätt minvält. Att döma av filmerna på www.kavkaz.org (där tjetjenerna för det mesta förstärker med lite ryska artillerigranater, OXA) så skulle det nog dock INTE vara kul att köpa på en strvmina ändå med 25 ton Strf 90.

Link to comment
Share on other sites

Till fö strv 122: jag lumpade som pbv gruppchef 95/96

 

Ang. den skumma vagnen jag skrev om tidigare. Tyvärr har jag inget kort, jag såg den bara en gång och den såg ju faktiskt inte allt för ny ut om man säger så. Jag har alltså svårt att tänka mig att den skulle vara någon prototyp för någon pbv-förbättring, ja möjligtvis något som de tänkte utveckla under 70-talet eller så...

 

Men oj vad glatt överraskade vi var på utb. till KS01 när vi fick se de "fantastiska" pbv 302C!!! :D Så det finns ju vidareutvecklingar av den gamla trotjänaren!

Link to comment
Share on other sites

Guest Erixon

Jag såg på P5s garageplan i Boden, försöks vagn på 90 och en pbv 401 båda med mycket plast skulle vara Radar och IR dämpande som sjutton tydligen, en polare var ute med sin 90a och fick vara med i testerna han berättade att dessa vagnar syntes MYCKET LITE i IRV..

Link to comment
Share on other sites

Guest Storm

Angående SSG 120 AMOS så såg jag för ett tag sen ett Ikv 91 chassi utan kanon fast med dubbla 120 mm grk i ett litet öppet torn. Bilden tagen i början av 90-talet. Bilden fanns på en plansch om all konstig materiel som P5 (motsv) prövat genom åren. Måste varit AMOS föregångare.

 

P5 prövade också ryska T-80U och BMP-2 kring 91-92 strax innan köpet av Leo 2 blev bestämt. T-80 var faktiskt tänkt som ett alternativ till 121/122!

Link to comment
Share on other sites

Sedan har vi ju en sån här:

bof8.jpg

På bilden syns BUP(Bill Under Pansar) vagnen. En modifierad 401a där Ksp tornet är ersatt med en låda innehållande 3st RBs 56 samt dag och IRV sikte.

 

Funkar ypperligt i så kallade "Hull down" lägen.

 

Stridade med dom i STA anläggningen i Boden -97 mot ett CV90 kompani, BUPen skördade en hel del 90er. Hamnade väl på en 50/50(401/CV90) i utslag mot slutet på övningen.

 

//Fu Fjellman

 

-----------------

För att lägga in bilder måste du använda speciella "taggar"

[ IMG ] [ /IMG ]

Tänk på att inte göra mellanslag och att använda stora bokstäver.

Hakparenteserna får du fram genom att trycka "Alt Gr"+8 respektive 9.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Guest Hanfot

Vad gäller AMOS på StrB90 så blir det nog inget med det.

Men FMV håller på att titta/rita/testa osv vad avser en ny Strids/amfibiebåt för transport, AMOS, sjv etc.

 

Som jag har förståt det så skulle det vara en variant mellan StrB90H och Lätt tross färja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Under lumpen i Skövde såg jag en konstig vagn på motorområdet. Vagnen såg ut som en uppskrämd pbv 302. Den hade någon form av skyttegluggar för k-pist såg det ut som, små glasrutor vid sittplatserna i stridsutrymmet, och dubbla bärhjul som var i omlott i förhållande till varandra.

 

Nån som vet vad det där är för något? Det måste väl vara någon form av prototyp, men vad heter den och vad var tanken med den?

Hej!

 

Det är ett försöksfordon, man provade idén med skyttar som kunde skjuta utan att behöva lämna vagnen.

 

Jag har fakta och foton på den vagnen...ngnstans i "arkivet"..har börjat leta så smått, men det återstår ännu att hitta ngt...

 

Återkommer..

 

"Lynx_39"

Link to comment
Share on other sites

Har bilder på amos-vagnen som användes under operation snöstorm, då min tjänst delsvis innehöll att utveckla denna...

Hör av er om ni vill se..

Alla ni som var uppe i Norrland under Arméoffensiv 2001 har har ni JB...

Link to comment
Share on other sites

Lynx, posta bilderna när du hittar dem! Skulle vara kul att se den där igen. Hur gammal är den förresten?

Håller på att leta...skriver ett artikelregister för SPHFs tidning PANSAR som minst sträcker sig från 1982 till 2002...

Jag kommer att hitta material snart..

 

Tills vidare, försök skall ha hållits mellan 1980 och 85...

 

"Lynx_39"

Link to comment
Share on other sites

Man provade flera olika riggar och liknande under en längre tid, bl.a. i samband med utvecklingen av strv 103.

 

Den särskilda Pbv 302 med speciell skjututrustning för strid inifrån vagnen, blev UDES-08. Den användes i en rad olika försök.

 

Annat exempel är UDES-19, tyska pbv Marder-chassit med ovanpålagrad kanon i enmanstorn...

 

Sen den kända UDES-XX-20 med dubbel midjestyrning och ovanpålagrad 12cm strvkan...

 

Jag har hittills hittat 1 bild på vagnen från sidan, säger inte mycket..

 

Fortsätter..

 

"Lynx_39"

Link to comment
Share on other sites

Till Fö Sv122:

 

Du sa något om plast i stridsvagnar i samband med dåligt, det kan låta otroligt men plast är rättså bra, projektiler flyger igenom fordonet istället för att förinta alla som sitter i den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...