Jump to content

Photo
- - - - -

Brottsregistret

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 King Kill

King Kill

Korpral

• Nivå 7
  • 372 posts

Posted Saturday 15 May 2004, kl 16:16

Skickade efter ett utdrag från brottsregistret för att använda till en jobbansökan. Handläggningstiden skulle vara 1-2 veckor. Fick några dagar senare ett kuver från Nyköpings tingsrätt. Är det någon som vet om det är utdraget? Tyckte att det gick lite väääl snabbt att få det, myndigheter brukar ju inte vara världens effektivaste... Jag kan inte öppna och kika då arbetsgivaren vill ha det oöppnat.
När åtta-komma-fyran talar tystnar jorden!

#2 The Swede

The Swede

C Pansar

• Stabspersonal
  • 9,333 posts

Posted Saturday 15 May 2004, kl 16:22

Utdrag ur brottsregistret kommer från Rikspolisstyrelsen.
Jag har precis fått ett själv.

The Swede :baskerPa:
If you ain't armoured, dig deep.

PBV302.SE

#3 GRK-apan

GRK-apan

Menig 1kl 4

• Nivå 10
  • 186 posts

Posted Sunday 16 May 2004, kl 13:30

Vore ju lite pinsamt kanske om du lämnade in brevet från Nyköpings Tingsrätt till arbetsgivaren som visar sig innehålla en stämningsansökan för att du har blottat dig t ex. :Malaj:
Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit - Ingen dansar nykter, såvida han inte är galen

#4 King Kill

King Kill

Korpral

• Nivå 7
  • 372 posts

Posted Sunday 16 May 2004, kl 18:36

Utdrag ur brottsregistret kommer från Rikspolisstyrelsen.
Jag har precis fått ett själv.

The Swede :Malaj:

Tackar för den informationen!

#5 King Kill

King Kill

Korpral

• Nivå 7
  • 372 posts

Posted Sunday 16 May 2004, kl 18:39

Vore ju lite pinsamt kanske om du lämnade in brevet från Nyköpings Tingsrätt till arbetsgivaren som visar sig innehålla en stämningsansökan för att du har blottat dig t ex. :lol:

Exakt vad jag tänkte också. Tror jag hade fått se mig om efter ett annat jobb då :P

Efter Swedes svar så kunde jag öppna det utan risk. Nu var det inte någon stämningsansökan som tur var dock :Malaj:

#6 Stefan F

Stefan F

1:e Sergeant

• Nivå 6
  • 1,072 posts

Posted Sunday 16 May 2004, kl 20:47

Hur gör man för att få ett dylikt? Ringer man till Brottsregistret bara?
Dina bröst är som svalor som häckar.

#7 The Swede

The Swede

C Pansar

• Stabspersonal
  • 9,333 posts

Posted Sunday 16 May 2004, kl 21:04

Jag fick fylla i en blankett hos min arbetsgivare där jag godkände att dom gjorde ett utdrag ur registret.
Utdraget skickades sedan hem till mig och jag ska ta det med mig till jobbet i morgon.

Hur det i övrigt går till att begära utdrag vet jag inte.

The Swede :camo:

PBV302.SE

#8 Kornett

Kornett

Menig 1kl 2

• Nivå 9
  • 62 posts

Posted Sunday 16 May 2004, kl 21:20

Vilka arbeten är det som kräver detta utdrag ur nämnda register förutom vid anställning på skolor?

#9 The Swede

The Swede

C Pansar

• Stabspersonal
  • 9,333 posts

Posted Sunday 16 May 2004, kl 21:23

Arbete inom barnomsorg bl.a
Anställning i utlandsstyrkan, där får man dock inte papperet hemskickat.
Övriga säkerhetsklassade anställningar.

The Swede :camo:

PBV302.SE

#10 Aron

Aron

Vicekorpral

• Nivå 10
  • 231 posts

Posted Sunday 16 May 2004, kl 22:02

Hur funkar det med arbeten som inte är säkerhetsklassade, typ vanliga kneg, kan en arbetsgivare hämta ut utdrag ur registret över en arbetssökande överhuvudtaget? Krävs det muntligt eller skriftligt intyg från den arbetssökande eller måste alltid utdraget gå via den arbetssökande som i de fall ni nämnt tidigare?

/Aron
Hoppas på det bästa men beredd på det värsta

#11 King Kill

King Kill

Korpral

• Nivå 7
  • 372 posts

Posted Monday 17 May 2004, kl 08:06

Hos RPS finns den blanketten jag använde.

#12 Stefan F

Stefan F

• Nivå 6
  • 1,072 posts

Posted Monday 17 May 2004, kl 08:10

Om en arbetsgivare vill ha ett utdrag för dig måste du ALLTID skriva på att du godkänner det.

På "vanliga" arbeten förekommer det inte. Att dom gjorde det för skolpersonal var en överraskning för mig.

#13 Unicorn

Unicorn

00-talets medlem

• Nivå 6
  • 968 posts

Posted Monday 17 May 2004, kl 08:32

Jag kan inte öppna och kika då arbetsgivaren vill ha det oöppnat.

Låter som en synnerligen mystisk inställning från din arbetsgivare. Vad har han/hon för motivering till detta?

Ett intyg är ett intyg är ett intyg är ett intyg.

Kuvertet det ligger i är ett kuvert, och inte någon slags sigill eller värdehandling.

Om arbetsgivaren är så misstänksam att han/hon tror om dig att du kommer att förfalska intyget undrar jag varför han/hon överhuvudtaget anställer dig?

Och om du nu är en så bra mästerförfalskare att du kan förfalska intyget kan du väl lika gärna manipulera ett kuvert?

Varför man skall behöva bära med sig sin oöppnade personliga post till en arbetsgivare kan inte jag begripa. Ett brev från polisen kan för all del vara en kopia på anmälan för ens stulna cykel, en enkätundersökning från närpolisen i ditt område, ett informationsblad från "Töm bilen själv-kampanjen", en anmodan om körkortsförnyelse, en bifallen vapenlicens eller en passhandling eller tio andra handlingar eller förfrågningar.

Du måste väl för sjutton kunna öppna din egen post för att se efter vad det är i den!? Kan arbetsgivaren inte acceptera det är han/hon ingen jag skulle vilja jobba åt...

Edited by Unicorn, Monday 17 May 2004, kl 08:32.

#14 Ivar_Artilleri

Ivar_Artilleri

Varnad

• Nivå 10
  • 99 posts

Posted Monday 17 May 2004, kl 08:48

Systemet med oöppnade kuvert har tillkommit efter att det visat sig att polisen i vissa fall har valt att medvetet "retura" ner eventuella noteringar i brottsregistret och skapa en blank förstasida och alltså förskjutit alla anmärkningar till sidan två.
Som arbetssökande har det sen bara varit att lämna in den blanka förstasidan och spara sidan med belastningarna i byrålådan.
Självklart gjorde polisen inte så om det handlar om grövre brott. Men varför ska en arbetsgivare känna till ett ett enstaka skitbrott för länge sedan? Ett brott som du dessutom sonat för.

Ett synnerligen sympatiskt drag av civil olydnad mot en otäck lag.

Dessutom, precis som någon nämnt, jag skulle vara skeptisk till att jobba för en arbetsgivare som kräver ett intyg såvida det inte finns en riktigt bra förklaring.

Edited by Ivar_Artilleri, Monday 17 May 2004, kl 08:50.

#15 Civil Skyddsvakt

Civil Skyddsvakt

Menig

• Nivå 10
  • 25 posts

Posted Monday 17 May 2004, kl 17:27

Har hört att det är en del som begär ut dubbla utdrag från brottsregistret. Ena kuvertat behåller man själv och öppnar direkt hemma. Den andra kuvertet lämnar man över till företaget. På så sätt så vet man vad som står i utdraget som man senare ska överlämna till den kanske blivande arbetsgivaren....

Känns som om systemet med oöppnade kuvert inte är särskilt seriöst....

När det gäller säkerhetsklassade tjänster så fungerar det dock inte.....

#16 King Kill

King Kill

Korpral

• Nivå 7
  • 372 posts

Posted Monday 17 May 2004, kl 18:53

Systemet med oöppnade kuvert har tillkommit efter att det visat sig att polisen i vissa fall har valt att medvetet "retura" ner eventuella noteringar i brottsregistret och skapa en blank förstasida och alltså förskjutit alla anmärkningar till sidan två.
Som arbetssökande har det sen bara varit att lämna in den blanka förstasidan och spara sidan med belastningarna i byrålådan.
Självklart gjorde polisen inte så om det handlar om grövre brott. Men varför ska en arbetsgivare känna till ett ett enstaka skitbrott för länge sedan? Ett brott som du dessutom sonat för.

Ett synnerligen sympatiskt drag av civil olydnad mot en otäck lag.

Dessutom, precis som någon nämnt, jag skulle vara skeptisk till att jobba för en arbetsgivare som kräver ett intyg såvida det inte finns en riktigt bra förklaring.

Ah, så det är därför. Undrade lite.

Å ena sidan så kan man ju säkert öppna det lite diskret med ånga eller nåt. Å andra sidan så har jag inte de kunskaperna att jag vågar chansa :blink:

#17 Aron

Aron

Vicekorpral

• Nivå 10
  • 231 posts

Posted Monday 17 May 2004, kl 20:16

Om en arbetsgivare vill ha ett utdrag för dig måste du ALLTID skriva på att du godkänner det.

På "vanliga" arbeten förekommer det inte. Att dom gjorde det för skolpersonal var en överraskning för mig.

Så det är alltså HELT omöjligt för en arbetsgivare att få utdrag för en arbetssökande på ett icke säkerhetsklassat arbete med endast ett muntligt intyg från den arbetssökande?

Det har förekommit och jag har inget att dölja, men jag vill bara få bekräftat att de bluffar.

/Aron

#18 Stefan F

Stefan F

• Nivå 6
  • 1,072 posts

Posted Monday 17 May 2004, kl 21:11

Jag blir självklart osäker när du säger att det inträffat.
Men jag ställer mig MYCKET frågande till hur en arbetsgivare för polisen kan bevisa att dom har ett muntligt intyg från dig...
Annars skulle det ju vara fritt fram för vem som helst att få utdrag om vem som helst.

Men om jag har tid imorgon tisdag ska jag faktiskt ringa polisen och fråga, samt att jag ska försöka få ett utdrag om mig själv.

Stay tuned den här tiden imorgon så ska vi se vad jag kommit fram till.

#19 Civil Skyddsvakt

Civil Skyddsvakt

Menig

• Nivå 10
  • 25 posts

Posted Tuesday 18 May 2004, kl 00:56

För att få ett registerutdrag ur brottsregistret från RPS så krävs en skriftligt beställning från personen i fråga. RPS skickar endast utdraget till frågeställaren på den adress personen i fråga är folkbokförd på. Ingen arbetsgivare kan beställa utdrag från RPS utan att de har ett skriftligt intyg ifrån dig.

http://www.polisen.s..._442_3_0204.pdf

Edited by Civil Skyddsvakt, Tuesday 18 May 2004, kl 01:00.

#20 Stefan F

Stefan F

• Nivå 6
  • 1,072 posts

Posted Tuesday 18 May 2004, kl 08:57

Stämmer finfint. Ringde polisen nu på morgonen. Dom bekräftade att det är så det ska gå till.

#21 Aron

Aron

Vicekorpral

• Nivå 10
  • 231 posts

Posted Tuesday 18 May 2004, kl 21:41

För att få ett registerutdrag ur brottsregistret från RPS så krävs en skriftligt beställning från personen i fråga. RPS skickar endast utdraget till frågeställaren på den adress personen i fråga är folkbokförd på. Ingen arbetsgivare kan beställa utdrag från RPS utan att de har ett skriftligt intyg ifrån dig.

Stämmer finfint. Ringde polisen nu på morgonen. Dom bekräftade att det är så det ska gå till.

Tackar! Misstänkte att det var nåt lurt.

/Aron