Jump to content

Gripen vs. F-16C/D Block 60


Fk Bodin

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rent maskin mässigt? Ja.

 

Politiskt och världsmaktmässigt? Mindre troligt.

 

Varje dag lämnar USA in minst 2-3 stycken "protester" till Tjeckien., som nu börjat vackla lite. Vi får väl se om Bae kan hjälpa till att stadga lite, för SAAB väger för lätt.

 

SAAB/Bae stöter på patrull vartän de styr kosan ,men har gjort ett MYCKET bra jobb än så länge, och om de lyckas hållla igång de kunder de bearbetar nu så......ta i trä.

 

Det finns ju dock marknader somm vi aldrig törs trampa in på...mellanöstern osv.

Link to comment
Share on other sites

Rafalen lär ju i så fall vara ganska körd, som nu endast satsar på mellan östern. Kanske Israelerna köper den när F-16 inte räcker till. F-22:an lär de knappast få.

 

Jänkarna borde insett att loppet är kört i Ungern och Tjeckien. I stället skulle de satsa att på få in så sina egna system i 39:an.

Kan de neka Tjeckerna leveranser av rb och bomber till 39:an, eller måste de uteslutas ur NATO i så fall?

 

Saker som talar emot F-16 internationellt:

* Högre driftskostnader jämförande mot Gripen.

* Helamerikans dyra vapen.

* Låga motköp.

* Delvis föråldrad teknik.

 

Saker som talar för F-16 internationellt:

* Högre vapenlast och längre räckvidd.

* Bevisat dugligt system som är komplett.

 

Saker som talar för Gripen i Europa:

* Ett starkt europeiskt system.

* Nya vapen och sensorutrustning.

* Nytt med stor utvecklingspotensial.

 

Saker som talar mot Gripen internationellt:

* Hjälp sökes på följande pukter...........

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller mellanöstern så ska det sägas att USA skänker Israel årligen 5 miljarder dollar. Jag skulle nog tro att om Israel är intresserade av att köpa låt säga 200 st. F-16C/D så skulle de få dem billigare än om de köpte 100 st Gripen. Jag kan inte se hur det där lilla landet skulle ha råd med så enorm krigsmakt om det inte var så att amerikanska skattebetalare fick gå in och subventionera ner priserna. När Finland valde F-18C/D Hornet så fick de ju dem billigare än de skulle fått Gripen trots att det är ett större plan, två motorer o.s.v.

 

Just det enorma USA-beroendet i Israel gör att de nog hellre väljer en upphypad F-16 än en fransk Rafaele. Tror inte israelerna har så bra erfarenhet av fransmän. Ex. betalda Mirage som inte levererades o.s.v, vilket resulterade i den egna Kfir. Dessutom, väljer de inte amerikanskt så får de kanske inte några 5 miljarder $ årligen.

 

Lite off topic, men vad hände med Kfir och all dess varianter, är de kvar i tjänst i Israel, skrotade eller såldat till nåt u-land?

 

Saker som talar mot Gripen internationellt:

* Hjälp sökes på följande pukter...........

 

Tja som tidigare nämts. De vapensystem som används på Gripen är i mångt och mycket amerikanska, även elektronik, motor och dyl ska ju vara licenstillverkat. Vill USA sälja egna plan till samma marknad så kan de nog jävlas rätt hårt.

 

+ att motköp av svenska staten till ett värde av 150% inte håller i längden. Det går bra när länderna köper ett tiotal. Blir det tresiffrigt så har Sverige inte råd.

Link to comment
Share on other sites

Har delvis samarbetat med USMC och finska flygvapnets testflygförare på ett projekt under de sista veckorna. Enligt finnarna (och de på SAAB som jag tagit upp det med) valde Finland F18 av den anledningen att om de valt Gripen hade de nog fortfarande inte fått några maskiner.

 

Att Gripen är dyrare än ett F18 är väl inte så konstigt? Datorkraften i F18 är lika stor som den som finns avlagd till Gripens radar......nya maskiner tenderar att bli dyrare än begagnade och om storleken skulle ha någon större betydelse kanske de skulle ha köpt Hercules, som ju är billigare än både F18 och Gripen. :). Människa -maskin interaktions skillanden mellan F18 och Gripen är milsvid, vilket den även bör vara...utvecklingen går framåt.

 

Motorn i Gripen är i ursprungligt skick amerikansk, resten är valt att INTE vara amerikanskt just pga att export annars skulle bli svår (iof sänkte motorn Viggens export möjligheter).AMRAAm är en interim robot på Gripen tills de eurpoeiska projketen är klara, det var därför man bara köpte in 100 st.

 

Fu Bodin: Intressant fråga det där med NATO, har inte tänkt på det sättet. Det de håller på med nu (USA) är att skicka meddelanden om "det klarar inte Gripen, men F16 kan...." osv, detta gäller främst NATO standardiserade grejer såsom kommunikation,IFF osv. SAAB har häcken full med att skicka "joooo, Gripen kan....." tillbaka till Tjeckien.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Finarnas val så fördes det en desinformationskampanj mot Gripen. Det finns inga bevis för att amerikanerna låg bakom, men vilka skulle det annars vara kan man fråga sig. En rad olika rykte spreds ut som t.ex. att Gripengruppen inte lyckats lösa styrsystemsproblemen som orsakade kraschen under vattenfestivalen, att Gripen skulle ställt in sin uppvisningsflygning efter som det var dåligt väder och att planet inte kunde flyga i dåligt väder. Politiker och journalister kontaktade direkt och indirekt. En utländsk journalist som var korrespondent i Finland och skrev ned Gripen visade sig inte finnas när man gjorde eftersökningar. Det är mycket taskspel i vapenbranschen. Huruvida detta påverkade finnarna i denna affär vet jag inte, men otroligt är det inte att det sådde vissa tveksamheter. Den som vill veta mer om vapenbranschens skumraskaffärer i allmänhet kan läsa boken Arms Bazaar.

Link to comment
Share on other sites

Haegg: O inte att förglömma att den dåvarande finske försvarsministern Elisabeth Rehn fick sig en åktur i en US Navy F/A-18D o lite annat. Jag tror jänkarna lyckades lite bättre i sin direkta reklma än svenskarna. Vad gör det att finska piloter var och flög Gripen när jänkarna bjöd försvarsministern på en åktur. Hennes ord väger tyngre.. tyvärr är det ju så.

 

Finnarna ångrar iaf inte sitt köp av F-18 såhär med facit i efterhand. Inte alls lång tid efter att man fått in de första planen i landet så blev det nån olycka som jag inte riktigt vet hur den gick till, men en fågel som flög in i ett luftintag eller dyl varav ena motorn stannade.. givetvis ingen katastrof då piloten har en motor till och kunde landa lugnt och fint.

 

Motorstopp på Gripen är nog mindre trevligt förstås. O i krigstid så kan det ju vara så att det kommer flygandes lite mer otrevliga saker än fåglar mot planet.

 

Avsett stryktålighet, ex. mot 23 mm luftvärn som träffar lite här och där.. har då inte F-16 en liten fördel? Hela konstruktionen känns mer strÿktålig

Link to comment
Share on other sites

Ett kort tillägg. Den 3:e juni börjar årets huvudmanöver i Finland som totalt omfattar 12.500 man och 70 flygplan. För första gången har flygvapnet planeringsansvaret och det hela går i flygets tecken där deras operationer samordnas med arméns luftvärn t.ex. I Finland har man förstått att det inte endast går att att simulera med datorer utan det måste provas i praktiken också för att se om det faller väl ut.

 

ni kan läsa mer (på svenska) här:

 

http://tietokannat.mil.fi/ilma2002/main.php3?kieli=sv

 

För första gången i större övning så kommer man även ha med en UAV som det så kärt diskuterades i forumet tidigare, närmare bestämt schweiziska "Ranger". Hur det ser ut för "piloten" på skärmen ser man i ett 3 minuters filmklipp här:

 

http://www.mil.fi/tiedotus/tiedotteet/2001/images/Maasto.wmv

 

Från 3 km:s höjd. Lite imponerande.

Link to comment
Share on other sites

Rehn flög Gripen, och om man köper ett flygplan för att man varit och spytt i baksits i det....då har man problem.

 

Sverige r världskända för att konstruera förstärkningskit till flygplansmotorer för att motverka FOD (Foreign object Damage) på motorer, senast för två veckor sedan sög en Grip från F7 in vad man nu tror var 3 st stackars svanar (två i ett insug, en i den andra) motorn visade först tendenser till pumpning, men funkade sedan tillfredställande. Planet avvek för landning i Karlstad, flög tillbaka dagen efter tror jag. Finland har övervägt att köpa in RM12, men fick nej från SAAB.

 

F14 är nog det enda flygplan som krigstid kan ha någon större nytta av att ha två motorer då de är tillräckligt särplacerade. De haverier som hänt med F18 där tex motorbrand har uppstått har den andra motorn fått sådana skador att den havererat då sitter direkt bredvid varandra.

 

På vilket sätt, vilket som helst, skulle F16 vara mer stryktåligt?

 

Jag har funderat och inte kommit fram till något. Backupsystemen på Gripen kopieras som bäst av Lockheed. konstruktionen i Gripen har bättre material och nyare konstruktionssätt. Landställen uppfyller hårdare krav osv. Att Gripen har två Canarder att vifta med spelar ingen roll då dessa kan låsas, F16 har ju stjärtstabbar istället.

 

Nej finnarna har ett bra plan inget snack om det, men de testflygförare som är på SAAB tycker alla att Gripen är en bättre maskin. Vilket ju är tämligen som det skall vara eftersom Gripen är en generation nyare.

 

Sedan är det nog ingen maskin som tycker om 23mm LV

Link to comment
Share on other sites

Finnarna ångrar iaf inte sitt köp av F-18 såhär med facit i efterhand. Inte alls lång tid efter att man fått in de första planen i landet så blev det nån olycka som jag inte riktigt vet hur den gick till, men en fågel som flög in i ett luftintag eller dyl varav ena motorn stannade.. givetvis ingen katastrof då piloten har en motor till och kunde landa lugnt och fint.

 

Du är väl medveten om att motorn i Gripen blev kraftigt modifierad och förstärkt för att klara just dylika situationer eller hur LD?

Förmodligen så skulle inte motorn ha stannat i en Gripen medan den gjorde det i F-18 planet.

 

Avsett stryktålighet, ex. mot 23 mm luftvärn som träffar lite här och där.. har då inte F-16 en liten fördel? Hela konstruktionen känns mer strÿktålig

 

Nja, F-16 är inte någon speciellt stryktålig maskin.

Motorn kan tex skadas av småsaker som sugs in när den står på marken.

Kontrollytorna sägs vara rätt svagt konstruerade osv.

Tror inte den har några avgörande fördelar mot Gripen här.

 

Kanske det är tvärtom tom.

Tror (om jag inte missminner mig) att Gripens datorer klarar av att kompensera för skador på kontrollytor, vingytor och sådant. I F-16 får piloten kompensera själv, mindre bra i en stridssituation när han är upptagen med annat.

Link to comment
Share on other sites

Jo ja.. Gripens datorer klarade ju av att kompensera fint när ett exemplar med en hårsmån missade att krascha på bron i Sthlm där 10.000 personer stod.

 

Just vad jag menar med mer "stryktålig" är just att det inte är riktigt så hyperextremt datoriserat på F-16. De barnsjukdomar på Gripen man har botat sen kraschen i Sthlm kan nog skjutas bort med lite splitter i datorerna. Vad gäller 23 x 2 mm luftvärn, som i min mening är bra att ha som utgångspunkt då det är världens vanligaste luftvärn, så behöver man ju inte ha fullträff heller.. räcker gott o väl med splitterverkan då Gripen once again inte är nån bepansrad A-10:a.

 

O sen en sak till LRRP

 

, men de testflygförare som är på SAAB tycker alla att Gripen är en bättre maskin.

 

Hade du handen på ditt halvsvenska hjärta tyckt samma sak ändå även om du jobbat på Boeing i USA?

Link to comment
Share on other sites

Nästan samtidigt eldöppnande av mig och LRRP förut ser jag. :)

 

LD, om jag inte minns fel så är det ca. 5 datorer i Gripen som alla klarar av att kontrollera planet om de andra lägger av.

F-16 har hydraulik som går igenom hela flyplanet och är minst lika sårbar.

 

Jo ja.. Gripens datorer klarade ju av att kompensera fint när ett exemplar med en hårsmån missade att krascha på bron i Sthlm där 10.000 personer stod.

 

Nu är du bara löjlig.

Vill du jag ska leta upp några exempel åt dig där F-16 har stötat pga fel i styrsystemet?

 

räcker gott o väl med splitterverkan då Gripen once again inte är nån bepansrad A-10:a.

 

Du menar att F-16 är det då?

För det var ju det vi jämförde med här.

Link to comment
Share on other sites

Om nu flygplan skall bedömas efter hur bra de är under den initiala testperioden(vilket jag menar är tiden från pappersprodukt tills första operativa pilot startar med maskinen för ett icke testinriktat uppdrag) så kan man ju undra om F18 är något att ha:

 

- Har skjutit ned sig själv 2 gånger, med egen avfyrad robot (AIM 7)

- Fyllde cockpit med krutgaser (från M61) så att föraren fick skjuta ut sig.

- Fällde upp vingarna under färd (har sett på film, helfestligt)

 

osv.........

 

Det är en sådan redundans i Gripens vitala system så att man ibland tycker det är löjligt. Varje display eller panel har X antal strömförsörjare och kan köras även om resten är out of order. Närhelst piloten vill ha ett ej datoriserat flygplan låser han canarderna och vips är det lika komlicerat som en, ehhhm, Cessna 172 (med kaxig attityd och racing ljuddämpare).

 

LD. Jag har flugit F18 och vet vad den går för, och inte går för. Som sagt det är en bra maskin, men Gripens 6*8 fyrfärgskärmar och världens utan tvekan bästa HUD (patenterad så att ingen tafsar) sammanvävt i ett mycket bra HMI (Human-machine Interaction) system skapar ett system som dansar runt en F18 när det gäller situationsmedvetenhet och arbetsbelastning.

 

F22 kommer säkerligen bli en dominant maskin, JSF blir säkert också bra, men att lilla Sverige kan prestera Gripen är för mig mycket imponerande.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara säga aproprå fälla upp vingar under färd. :)

 

F4 har det hänt 4 gånger (?) med.

En gång lyckades piloten flyga vidare och landa med planet ändå.

Detta med efterbrännkammare på för fullt för att få maximal lyftkraft och en minst sagt intressant flygstil.

Han flög upp och nedvänd ett tag för det gav bättre lyftkraft (vingarna rätade ut sig) och vände i sista sekunden före landning.

Blev en rätt hård duns tydligen. :D

Link to comment
Share on other sites

Apropå F16, jag läste i en flygtidning(kommer inte ihåg vilken) för några år sedan. Där stod det om F16 projektet och historia. Hur som helst så stod det lite om olika krascher som hände innan den kom ut på flottiljerna. Och en historia var att under ett systemtest, som utfördes rullandes på marken, så kom det in en vilsen GRIS på banan. Och planet skall ha krockat med den samma och blivit medelskadat.

Vet ej om denna historia är sann även om det inte skulle vara så, så är den lite rolig iaf :D

 

Från 1975 till 2001 så har 286st F16 plan kraschat. Här finns en massa statistik

http://www-afsc.saia.af.mil/AFSC/RDBMS/Fli...ats/f16mds.html

Link to comment
Share on other sites

LD. Israelernas erfarenheter om Mirage III så vore de intresserade av Rafale. De försöker ju komma över det bästa tänkbara.

F-22:an lär de inte få, inte heller JSF eller Eurofighter. Fransmännen skulle nog inte tveka på att sälja några Rafaler till Israelerna, men Israelerna tvekar nog så länge tills vapenarsenalen inte längre är helfransk.

 

Motor till Gripen. EJ2000 motorn är ett förslag som har diskuterats, och jag tror på den motorn.

Europeisk ny med parfekt prestanda för 39C/D och som snart även har vektoriserad dragkraft.

Med EJ2000 motorn så kan ju inte USA neka export av motorkomponenter till Gripen. Vad som återstår då är väll bränsletankar, lite elektronik och landningsställ till Gripen som är amerikanskt.

 

Att Hornet har skjutigt ner sig själv är ju kul, men hur många rote-tvåor har skjutigt ner sin rote-chef med en AIM-120:a?

AIM-9X är väll inte helt överlägsen om man jämför ASRAAM, IRST-T eller MICA som är alla mer eller mindre heleuropeiska (bortsett från ASRAAM).

Meteor är även en intressant robot för Gripen som inte F-16 kan erbjuda. Så som jaktflygplan kan 39:an hävda sig mycket väl. Dock det stora ditot - attackvapenarsenalen.

 

Europeiska attackvapen till Gripen:

* Brimestone

* Taurus KPED 150

* Rb 15F

* Bk m/90

* Arak

* ALARM

 

Amerikanska attackvapen till Gripen:

* JDAM

* LGB

* Konventionella bomber

* AGM-65

 

Tyvärr är väll avsaknaden av europeiska LGB som är Gripens akilleshäl i exportmarknaden.

Link to comment
Share on other sites

Avseendet rent flygtekniskt så vet ni uppenbarligen mer än mig.. är inte så himla intresserad. Men rent politiskt så anser jag fortfarande att det nog inte är så stor risk att israelerna köper annat än amerikanskt.. som sagt så går 5 miljarder $ av amerikanska skattepengar oavkortat till Israel.

 

Då blir pressen på israelerna också stor att inte gå och köpa nåt av gnälliga europeer som har mage nog att våga klaga på så simpla saker som massakrer i flyktingläger. Väääldigt politiskt inkorrekt men den Israelvänliga judiska lobbyn i USA är väldigt stark, framförallt i avseendet till hur många de är. Dessutom, kollar man lite på motståndet i regionen, med F-16 är israelerna ändå ljusår framför moståndarna. Vad skulle de med Rafaele?

 

För att lämna politiken och återvända till flygplanen så läser jag i min danska flygbok (inköpt i Köpenhamn) om "Jagerfly" om IAI Lavi som ser ut som en mix mellan F-16 och Gripen... "IAI Lavi var et fascinerande multi-rolle jagerfly, der med financiel och teknisk stötte fra USA skulle forsyne det israeliske luftvåben med et fly, der skulle erstatte adskillige andre typer till anvendelse i luftkamp, til afskaering af fjendtlige angribere og till naerstötte. Programmet blev imidlertid aflyst i 1987"

 

Lavi.jpg

 

Massa tråkig text om Lavi

 

http://www.us-israel.org/jsource/Society_&_Culture/lavi.html

 

Å länktips för att öka allmänbildningen om vad olika länder i världen har för nåt i luften:

 

http://www.combataircraft.com/

Link to comment
Share on other sites

Lavi finansierades ju med amerikanska pengar. Sen var det nån där som kom på att Lavi var ett direkt hot mot deras egna produkter. Sen gav man inte mer pengar till det projektet utan direkt till israelerna istället så de kunde köpa F-16.

 

Ahh. Politik.

Link to comment
Share on other sites

Israelerna står sig nog närmare sin inhemska flygindustri än USA:s. En Rafale som de själva får modifiera och utveckla är nog i deras ögon ett bättre alternativ än F-16C/D Block 60.

När de dels utom också vet att de inte får sin F-22:a eller JSF så väljer de självklart de vassaste på marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Angående Israeliska F-16, så har ju IAI tatt fram en ny cockpit för F-16, helt i klass med Gripens PP 17. Ser riktigt vasst ut.

Jänkarna vorde dumma om de inte anskaffade den cockpiten till sina exportkunder.

Link to comment
Share on other sites

Angående Israeliska F-16, så har ju IAI tatt fram en ny cockpit för F-16, helt i klass med Gripens PP 17. Ser riktigt vasst ut.

Jänkarna vorde dumma om de inte anskaffade den cockpiten till sina exportkunder.

 

Det var inte för inte som "Freedom Fighter" F-5 togs fram.. Jag är väl rätt övertygad om att ett en otrolig mängd länder på detta jordklot har kapacitet att ta fram motsv PP 17. Men ett jaktplan är inte billigt.. det märks rätt tydligt på antalet som länderna köper upp... och det som alla USA:s exportkunder har gemensamt är att de alla är fattigare länder.

 

Förutom Norge då kanske som ju ska köpa ett tiotal nya. Nån som vet om det lutar mot nya F-16 där?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vilken gammal tråd jag hittade, lyfter den med följande från Gripen - the best solution:

 

Last Friday, the Swedish government submitted its response to the Czech Republic’s search for an interim solution to meet its air defence needs for the next 5-10 years.

 

The Swedish Government has offered to provide the Czech Air Force with 14 newly-produced Gripen supersonic, multi-role fighters (12 single and 2 twin seat) together with a full support infrastructure for a price that is within the available budget over a 10 year period.

 

There will be no additional charges over the loan period. This price includes all operational and maintenance costs and the optional finance package. The Czech Air Force will only need to supply fuel and manpower.

 

The price will significantly reduce if the Czech government decides not to take up our optional finance proposal.

 

Supporting this loan of highly capable, newly produced Gripens, will be a programme of offset and industrial co-operation provided by Gripen partners Saab and BAE SYSTEMS in line with the relevant Czech legislation to an amount of approximately 150% of the total contract value. Gripen International through its parent companies Saab and

BAE SYSTEMS, has an excellent track record of delivering offset and industrial co-operation here in the Czech Republic and world-wide.

 

The aircraft we are offering to the Czech Republic, directly from the Gripen production line in Sweden, will be among the most advanced and capable supersonic, NATO-interoperable, multi-role fighters in service worldwide.

 

They are a generation ahead of any other aircraft offered to the Czech government in this competition and will give the Czech Republic a capability that is comparable to that of the world’s most advanced and respected air forces.

 

No upgrades or modifications will be required for these aircraft during the loan period, whether this is for five or 10 years. Included in our loan of these new Gripen fighters will be a comprehensive support package.

 

Including spares and repair, training devices to provide an in-country training capability, simulator training in Sweden, publications and technical documents, training of personnel and all other necessary support equipment

 

This is all included in the cost of our bid – which is within the Czech government’s available budget – not a single crown more will be required during the aircraft loan period.

 

Included in my government’s proposal is an option for a finance package. This offer of financing comes directly from the Swedish government, at lower than commercially available interest rates and requires no advance payments. There are no hidden charges.

 

Loan repayments can be made in Czech Crowns which will avoid any risk to the Czech government through currency fluctuations. Annual repayments by the Czech government will be lower than the annual available budget.

 

The aircraft offered by the Swedish Government will of course be fully NATO interoperable and capable of carrying a full range of NATO stock weapons, including those planned for use with the L159 light combat aircraft.

 

The aircraft offered to the Czech Republic will be the same standard as those to be assigned by the Swedish Air Force for support to international peace-keeping operations around the world and those selected by the Hungarian government following a fighter tender process last year.

 

As stated these aircraft are fully NATO interoperable. In the Swedish Air Force, Gripen regularly flies in joint force and NATO exercises operating alongside F16, F18, Tornado, Mig 29 and other fighters. This has included events such as the recent 20 nation NATO Partnership for Peace exercise (‘Ample Train’) in Bulgaria.

 

Gripen has demonstrated that it offers the lowest operational costs of any aircraft in its class – especially when compared to fighter from the previous generation.

 

If the Czech government so wishes, this offer could be the beginning of a long-term solution using Gripen for the next 30 years and beyond. This could give substantial savings to the Czech Republic, but would be subject to discussions between the Swedish and Czech governments.

 

Operating a new multi-role, supersonic fighter of the latest generation, such as Gripen, will give the Czech Air Force leading edge competence and capability.

 

The Swedish Government would see the acquisition of Gripen as the start of a long-term relationship between Sweden and the Czech Republic in the areas of defence and industrial co-operation, with additional involvement from the UK through BAE SYSTEMS.

 

The Swedish government is convinced that its proposal to loan the Czech Republic 14 new Gripen fighters, for an all-inclusive price within the available budget, represents the best possible option for the Czech Air Force, the Czech economy and Czech industry.

 

Concluding, the Swedish Government's proposal is all-inclusive – it will not cost the Czech Republic one single crown more over the five or 10 year loan period.

 

Vad tror ni? Verkar ganska bra. Men det vinklas kanske inte så i Tjeckisk media.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...