Jump to content

Photo
- - - - -

Räkna ut slope?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Sgt Tulo

Sgt Tulo

Menig 1kl 2

• Nivå 10
  • 72 posts

Posted Sunday 04 April 2004, kl 10:27

Någon som vet hur formeln för en golfbanas slope ser ut? Vilka värden måste jag ha förutom mitt handikapp?

#2 Foxtrotcharliegrg

Foxtrotcharliegrg

Korpral

• Nivå 7
  • 447 posts

Posted Sunday 04 April 2004, kl 16:03

Någon som vet hur formeln för en golfbanas slope ser ut? Vilka värden måste jag ha förutom mitt handikapp?

Det enda du som golfspelare behöver är ditt handicapkort och slopetabellen (finns antingen i klubbhuset eller på scorekort) för banan du ska spela på.

Det finns ingen formel som du själv kan använda utan det är 'banutvärderare' som reser landet runt och bedömmer vårighetsgraden på olika golfbanor. Varje hål bedöms för sig (längd, bredd, hinder, lutning etc.) och får ett värde. Detta sammanställs sedan i en tabell för varje bana, slopetabell, och ger (nästan) alltid olika antal handicapslag på olika banor.

Försökte hitta lite mer officiell info på www.golf.se men kom inte överense med sökmotorn...

Mvh
Foxtrotcharliegrg
"I'd like to introduce you to a close personal friend of mine:
M-41A 10mm pulse-rifle, over and under with a 30mm pump-action grenade launcher. Feel the weight!"

#3 Sgt Tulo

Sgt Tulo

Menig 1kl 2

• Nivå 10
  • 72 posts

Posted Sunday 04 April 2004, kl 16:26

Aha. Har också kollat på golf.se men inte hittat något vettigt där. Anledningen till att jag frågar är för att jag uppdaterar klubbens hemsida och tänkte slänga in en "slopekalkylator" som är så poppis. Tanken var att slippa ha en lång lista som "slopekalkylator" hämtar sina värden ur utan istället bara behöva ha en formel för just klubbens bana.