Help - Search - Members - Calendar
Full Version: JAS lilla segertåg.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
imint
Aviation Week

Intressant artikel om Gripen i Nederländerna
Bosse Fors
QUOTE (imint @ Jul 3 2008, 11:36 ) *
Aviation Week

Intressant artikel om Gripen i Nederländerna

Den Holländska nya "utvärderingen" verkar vara ett hafsjobb? Dassault och Eurofighter konsortiet tycks inte heller ta den på allvar:
Länk (översatt)

De Vries (Hollands försvarsminister) ser nog detta, gissar jag, bara som en ovälkommen bula i banan på väg till JSF. Han var väl emot en ytterligare utvärdering från början och tycks nu (genom att sätta löjligt korta svarstider etc.) försvåra för konkurrenterna.
kerran
Är det mycket som skiljer GE-404 motorn från RM12som driver Gripen?

Jag tänkte OM Schweiz väljer Gripen C/D...är det enkelt att skola in en tekniker utbildad på GE404 till RM12?

Kan vissa reservdelar vara desamma för GE404 och RM12?

Holland vill bara sätta lite press på Lockheed...tror aldrig Gripen blir aktuell där.
Honken
QUOTE (kerran @ Jul 3 2008, 17:14 ) *
Är det mycket som skiljer GE-404 motorn från RM12som driver Gripen?

Jag tänkte OM Schweiz väljer Gripen C/D...är det enkelt att skola in en tekniker utbildad på GE404 till RM12?

Den är i hög grad blivit anpassad för enmotorflyg, med extra säkerhet gentemot fågelkollisioner t.ex. Grundutförandet är i mångt om mycket en konstruktion mest använd i tvåmotorflyg.

Så, ja. Det är i princip samma motor, men förbättrad strukturellt. En tekniker som kan GE404 kan RM12.
kerran
Tar Gripen C/D och F/A-18 C/D ungefär samma slags vapenlast i attack rollen?

Praktiskt om bägge typerna kan bära samma typer av markmåls robotar och bomber.

Låter som Schweiz skulle kunna ga gemensamt motorunderhåll på ev framtida RM12 och GE-404...
Danne
QUOTE(kerran @ Jul 4 2008, 11:31 ) *
Tar Gripen C/D och F/A-18 C/D ungefär samma slags vapenlast i attack rollen?

Praktiskt om bägge typerna kan bära samma typer av markmåls robotar och bomber.

Låter som Schweiz skulle kunna ga gemensamt motorunderhåll på ev framtida RM12 och GE-404...

Ja, i dagsläget är båda typerna centraliserade kring Sidewinder/AMRAAM i jaktläget och mot Mk 80-serien (dumma+GBU) vad gäller markattack.

Swweiz lär inte springa ihjäl sig för sjömålsrobotar så skillnaderna där kan vi hoppa över.
kerran
Pyttelilla Singapore ska tydligen köpa nya stridsplan igen. Man köpte nyligen en export version av F-15 E Strike Eagle och har nu är landet intresserade av 100 F-35.
Vet någon om landet haft en ny upphandlig...eller skippar man den och går direkt på F-35?

Varför har inte Singapore visat något intresse för Gripen NG?
Singapore gillar ju svenska marina produkter som U båtar.

100 F-35 är enormt många stridsflygplan för ett land som är ungefär lika stort som Stockholms län.

http://uk.reuters.com/article/UK_SMALLCAPS...744095420080707
23:e komp.
Kul http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_575597.e24

Snack eller genuint intresse? Hoppas på det bästa......60 miljarder i detta sammanhang är väl en spottstyver?
eskil
QUOTE (23:e komp. @ Jul 11 2008, 09:26 ) *

Snack eller genuint intresse? Hoppas på det bästa......60 miljarder i detta sammanhang är väl en spottstyver?

60 miljarder är mycket pengar, men det mesta av det som Brassarna vill ha är ju positivt för Sverige också...
23:e komp.
QUOTE (eskil @ Jul 11 2008, 14:52 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Jul 11 2008, 09:26 ) *

60 miljarder är mycket pengar, men det mesta av det som Brassarna vill ha är ju positivt för Sverige också...

Jo, det var det jag menade med en spottstyver. Nu handlar det om super -Gripen, men gör det även det i alla de andra fallen? Är "gamla" Gripen ett minne blott?
Karl_P
QUOTE (23:e komp. @ Jul 11 2008, 15:22 ) *
Jo, det var det jag menade med en spottstyver. Nu handlar det om super -Gripen, men gör det även det i alla de andra fallen? Är "gamla" Gripen ett minne blott?

Finns gott om säljtillfällen för C/D ännu. Östeuropa och Schweiz tex. I princip kan den säljas så länge Svenska flygvapnet använder den och det är kostnadseffektivt att tillverka och använda.

Du kan ju se på Lockheed som sålt Block 60 F-16 till UAE men fortsatt sälja USAFs senaste modell Block 52 till andra nationer samtidigt och fortfarande. Block 50/52 som är beprövad och lägre i pris pga stor omsättning. Det är tex just Block 52 som Taiwan nu vill ha och inte Block 60.

Gripen NG är ju framtagen genom att lyssna på marknaden (inkl Flygvapnet) men är ju ett osäkert kort då det inte är ett i dagsläget operativt system. Känns begreppet "köpa från hyllan" igen? Den oron är ju berättigad och bekräftad genom att Norge fick garanti av Sverige att dom inte kommer bli ensamma med E/F typen om dom väljer Gripen.
Darkwand
Det känns som om Brasiliens krav på typ av motprestationer är något flummiga "förändra ,,,, den rådande världsordningen" etc, vänsterledaren i Brasilien är ju lite eldig.
Det jag mest är orolig för är att vi skulle fastna i något planekonomiskt projekt som inte ledde till annat är slöseri med pengar.
Meteor
Nu har 2 stycken JAS 39D anlänt till Schweiz för lite tester under en månads tid:
http://www.news.admin.ch/message/index.htm...mp;msg-id=20271

Uppenbarligen med Cobra HMD och IRIS-T(Rb98) dribble.gif Man sparar tydligen inte på krutet, utan skickar det bästa man har!
Danne
QUOTE(Meteor @ Jul 24 2008, 20:05 ) *
Uppenbarligen med Cobra HMD och IRIS-T(Rb98) dribble.gif Man sparar tydligen inte på krutet, utan skickar det bästa man har!

Det är lite mer så att vi åker dit med det som Schweiz vill peta på. Cobra är en sak, tyvärr är den tvetydig då Schweizarna redan har ett enligt mig betydligt bättre system och IRIS-T kommer antagligen att jämföras med deras nuvarande 9X. Detta är ett land som är långt framme och som har världens mest extrema pilotutbildning (från start av pilotutbildning tills du får sätta dig i en Hornet tar det ca 4-5 år). De kommer inte att stå och himla med ögonen och se överimponerade ut. De har en lång lista på saker de vill se i praktiken och andra som de vill se via powerpoint.

Gripen har sina trumfkort och jag hoppas och tror att de kommer finna dem intressanta. Det är detta som vi måste trycka på. De kommer få se och utföra allt från motorbyte till genomgångar av flygstridsdräkter och NVG-hjälmar.
Karl_P
QUOTE (Danne @ Jul 24 2008, 21:51 ) *
Cobra är en sak, tyvärr är den tvetydig då Schweizarna redan har ett enligt mig betydligt bättre system

Har du provat bägge?
Danne
QUOTE(Karl_P @ Jul 25 2008, 11:13 ) *
QUOTE(Danne @ Jul 24 2008, 21:51 ) *
Cobra är en sak, tyvärr är den tvetydig då Schweizarna redan har ett enligt mig betydligt bättre system

Har du provat bägge?

Har bara haft den ena igång på skallen, men anser på flera grunder att JHMCS hade varit ett bättre val. Kan inte gå in på anledningarna av fd arbetsskäl. Tror dock Cobran kan bli bra, med tiden och kostnaden.
Karl_P
QUOTE (Danne @ Jul 25 2008, 12:26 ) *
Har bara haft den ena igång på skallen, men anser på flera grunder att JHMCS hade varit ett bättre val. Kan inte gå in på anledningarna av fd arbetsskäl. Tror dock Cobran kan bli bra, med tiden och kostnaden.

Jahapp. Nåväl. Poängen nu är hur som helst inte att sälja in Cobra-systemet utan att sälja in Gripensystemet. Cobran ska förhoppningsvis öka chanserna för ett gott resultat i luftstridsövningarna mot F-5 och F-18 i detta sammanhang. Gissar att det var på den basis som ovanstående skribent uttryckte viss entusiasm.
Ytter
Det är mycket möjligt att JHMCS är kapablare än Cobran idag, det är ju ett mognare och mer beprövat system och det hade ju varit en fördel om Gripen varit integrerad med AIM-9X också. Men jämfört med konkurrenterna Eurofighter och Rafale står sig ju Gripen inte sämre, vad jag vet.

Eftersom Boeing har dragit sig ur så tyder det på att de inte tror att just de delarma kommer att vara avgörande. Men det vore spännande om något från utvärderingarna läcker ut, vi får se om det gör det.
Darkwand
Kommer Jänkarna att vilja trilskas i fall vi behöver integrera AIM-9X med Gripen?

I övrigt så börjar väl integrationen med Python 5 för Sydafrika inför en inte alltför avlägsen framtid?
JCasper
vill säga om nu Svergie/Saab får ett par några ordrar, vill säga först från norge, sen Schweiz. Hur kommer de påverka övriga upphandlingar då leverans tiden kommer öka? även om länderna kanske bygger merparten av planen själva.
Ytter
QUOTE (Darkwand @ Jul 25 2008, 23:59 ) *
Kommer Jänkarna att vilja trilskas i fall vi behöver integrera AIM-9X med Gripen?

I övrigt så börjar väl integrationen med Python 5 för Sydafrika inför en inte alltför avlägsen framtid?

De blir så illa tvungna att godkänna att integrera 9X, annars köper Schweiz IRIS-T eller liknande och då minskar chansen att ersättaren för deras hornetar blir amerikansk. Frågan är bara om Schweiz vill betala för den kostnaden, men det ligger ju i Saabs intresse att det görs så det kanske kan ingå i köpet till rimligt pris.

Sydafrika ska har A-darter, men hur mycket den har gemensamt med Python vet jag inte.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.