Help - Search - Members - Calendar
Full Version: JAS lilla segertåg.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Ytter
QUOTE (Andtryggve @ Jun 11 2008, 13:12 ) *
QUOTE (Saerdna @ Jun 11 2008, 12:29 ) *
Med Gripen NG så närmar sig Gripen tex Eurofighterns förmåga (utan att närma sig kostnadsmässigt) och jag tror att fler och fler börjar inse att Gripen inte nödvändigtvis hör hemma i det "lätta" facket. Att Gripen är billigt att köpa och använda betyder ju inte att det bara är små länder med liten försvarsbudget som är lämpliga kunder. Mycket pang för pengarna är väl alla länder intresserade av? Har man mycket kosing kan man ju alltid köpa många Gripar!

Nu märker jag väl ord, men Gripen NG närmar sig väl ändå Eurofighter kostnadsmässigt, för Gripen NG blir väl inte billigare än tidigare Gripenversioner?

Gripen må vara "billig" relativt sett, men frågan är hur många små länder som har råd med Gripen NG. Och de som har mer pengar är väl oftare intresserade av tyngre plan. Men går det så går det, det är bara att hoppas...

Man kanske kan säga att NG kommer ganska nära t.ex. Eurofighter i kapacitet, men fortfarande långt från i pris.

Fast jag skulle inte vara så säker på att den nya versionen blir märkbart dyrare. Vad jag hört kan det mycket väl vara så att F414 blir billigare än specialbygget RM12, det nya landstället ska visserligen vara lite kraftigare men jag har svårt att se hur det ska bli några stora pengar. Vad gäller avioniken så ska det ju om det går som det är tänkt användas standardkomponenter istället för dagens speciallösningar. Dessutom ökar ju innehållet av amerikanska komponenter och nu när dollarn har blivit mjukvaluta så sparar man lite där också. För radarn hänger det nog mycket på om man hittar en bra samarbetspartner och kan hålla nere kostnaderna på så vis.
Sytare
QUOTE (Andtryggve @ Jun 11 2008, 13:12 ) *
Gripen må vara "billig" relativt sett, men frågan är hur många små länder som har råd med Gripen NG. Och de som har mer pengar är väl oftare intresserade av tyngre plan. Men går det så går det, det är bara att hoppas...

Nu vet inte jag hur våra utländska kunder behandlar sina Gripar och hur NG skall användas av sina framtida kunder, så det här inlägget blir kanske lite väl hypotetiskt.

Det som slagit mig när jag pratat med personal som sysslar med Eurofighter är att den är dyr rent personalmässigt, den är dyr underhållsmässigt och den är dyr flygtidsmässigt. Den är inte så överdrivet snabb att trycka upp i luften igen heller.

När man köper ett stridsflygplan så kostar inte bara skrovet och motorerna. Man köper ju även ett tänk, ett system och ett sätt att göra saker och ting. I det här senare fallet så har Gripen en stor fördel, hur den fördelen sen är jämfört med ryssmaskiner kan jag inte svara på, men gentemot Eurofighter så är den hur stor som helst.

Styckpriset på Gripen ökar med mängden häftiga förmågor, uppgraderingar och system, men det är fortfarande en plastanka som togs fram i sin grundversion för att ett litet ensamt land inte bara skulle ha råd att köpa den, utan även ha råd att flyga den. Vi är inte heller blyga för att dela med oss av hur vi gör.
Andtryggve
QUOTE (Sytare @ Jun 11 2008, 17:36 ) *
Nu vet inte jag hur våra utländska kunder behandlar sina Gripar och hur NG skall användas av sina framtida kunder, så det här inlägget blir kanske lite väl hypotetiskt.

Det som slagit mig när jag pratat med personal som sysslar med Eurofighter är att den är dyr rent personalmässigt, den är dyr underhållsmässigt och den är dyr flygtidsmässigt. Den är inte så överdrivet snabb att trycka upp i luften igen heller.

När man köper ett stridsflygplan så kostar inte bara skrovet och motorerna. Man köper ju även ett tänk, ett system och ett sätt att göra saker och ting. I det här senare fallet så har Gripen en stor fördel, hur den fördelen sen är jämfört med ryssmaskiner kan jag inte svara på, men gentemot Eurofighter så är den hur stor som helst.

Säkert, men frågan är om det är Eurofighter som blir det Gripen NG ska tävla emot i upphandlingar i framtiden. I hur många fall blir det så? Indien är det enda jag kommer på direkt, och där ligger nog Rafale och Mig bättre till. Jag vet inte hur många andra tävlingar där Eurofighter är (eller har varit med i) där Gripen NG också har varit med.

Gripen NG kan säkert få mer intresserade kunder, men blir det ingen norsk order så är väl framtiden kanske mer osäker för den....

QUOTE (Sytare @ Jun 11 2008, 17:36 ) *
Styckpriset på Gripen ökar med mängden häftiga förmågor, uppgraderingar och system, men det är fortfarande en plastanka som togs fram i sin grundversion för att ett litet ensamt land inte bara skulle ha råd att köpa den, utan även ha råd att flyga den. Vi är inte heller blyga för att dela med oss av hur vi gör.

Frågan är hur mycket Gripen fortsätter att vara denna plastanka när man hänger på fler häftiga system och uppgraderingar?

Som sagt, det beror på vad det är man ska tävla mot. smile.gif Det är väl främst JSF som Gripen NG tävlar emot, och om kunden inte rankar stealthegenskaperna som nödvändiga så borde det väl finnas chans.
Danne
Demon idag:

Ställ in: Check
EBK på: Check
"827" som försvinner i bakspegeln: Check

Flight nr 3.
J.K Nilsson
QUOTE (Danne @ Jun 12 2008, 17:46 ) *

Var 827 följeflygplan för nte kan väll demon ha fått ett fennummer?

J.K Nilsson
Danne
QUOTE (J.K Nilsson @ Jun 12 2008, 19:20 ) *

Var 827 följeflygplan för nte kan väll demon ha fått ett fennummer?

J.K Nilsson

Helt rätt. Nummer idn på Demon är 39-7 numera, men föddes som 39-803.
dieseltrollet
QUOTE (Danne @ Jun 12 2008, 19:25 ) *

HUr är det med ägandet egentligen? Är det ett FV-plan som SAAB fått låna, eller har man köpt tillbaka det?

Med tanke på att FV nu håller på att organiseras om till SAABs reklambyrå/utbildningsplattform så har jag mina misstankar... sad.gif
Born
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 12 2008, 19:37 ) *
QUOTE (Danne @ Jun 12 2008, 19:25 ) *

HUr är det med ägandet egentligen? Är det ett FV-plan som SAAB fått låna, eller har man köpt tillbaka det?

Med tanke på att FV nu håller på att organiseras om till SAABs reklambyrå/utbildningsplattform så har jag mina misstankar... sad.gif

Och misstanken är?
dieseltrollet
QUOTE (Born @ Jun 12 2008, 19:47 ) *
Och misstanken är?

Att det är ett FV-plan som SAAB får disponera free of charge...
Born
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 12 2008, 20:03 ) *
Och misstanken är?

Isåfall hade jag varit rätt nöjd när lånet ska lämnas tillbaka, men jag är faktiskt helt säker på att det inte är FV som står för några pengar där ;)
dieseltrollet
QUOTE (Born @ Jun 12 2008, 20:22 ) *
Isåfall hade jag varit rätt nöjd när lånet ska lämnas tillbaka, men jag är faktiskt helt säker på att det inte är FV som står för några pengar där ;)

Så SAAB ägde 803 alltså?
Ytter
Demon idag:

Ställ in: Check
EBK på: Check

Flight nr 3.

Mycket roligt att höra att det fortsätter framåt i bra takt. Hur lång var turen och gick man igenom ljudvallen?

Jag kollade på hemsidan men kunde inte se något om att man redan har gjort den tredje flygningen, jag tror att det skulle vara uppskattat för fler än mig om man kunde följa utvecklingen.
Det behöver ju inte gå så långt som i JSF där LM skickar ut pressmeddelanden för minsta lilla, som när man slog på strömmen på prototypen första gången. Men lite uppdateringar vore roligt.

QUOTE (dieseltrollet @ Jun 12 2008, 19:03 ) *
Och misstanken är?

Nu är det ju så att staten är med och finansierar projektet så om man via Flygvapnet ställer upp med en 39B som annars hade fått stå i förvar utan att användas så ser jag det som en ganska bra affär. biggrin.gif
Born
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 12 2008, 19:37 ) *
QUOTE (Born @ Jun 12 2008, 20:22 ) *

Så SAAB ägde 803 alltså?

Alla gripar har ägts av SAAB, hur det gick till när den flyttades tillbaka till SAAB från F7 är dock inget som är officiellt.
Staten äger dock en hel del Gripar.
kerran
Är det GE eller Volvo som byggt motorn i demo planet?
dieseltrollet
QUOTE (Born @ Jun 12 2008, 20:51 ) *
Alla gripar har ägts av SAAB, hur det gick till när den flyttades tillbaka till SAAB från F7 är dock inget som är officiellt.

Ja, att SAAB äger flygplanen de bygger innan de säljs till köparen torde vara uppenbart. Det jag undrade över var alltså om SAAB eller FV ägde 803 när den blev 39-7. Behöver jag förtydliga mig ännu mer?
J.K Nilsson
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 12 2008, 21:25 ) *
Det jag undrade över var alltså om SAAB eller FV ägde 803 när den blev 39-7. Behöver jag förtydliga mig ännu mer?

Eftersom 803 är ett taktiskt nummer så torde det vara en f.d FV-Kärra. Men SAAB kan lika gärna ha fått tillbaka den då det är en gamal Bertil-maskin.

J.K Nilsson
Born
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 12 2008, 20:25 ) *
QUOTE (Born @ Jun 12 2008, 20:51 ) *

Ja, att SAAB äger flygplanen de bygger innan de säljs till köparen torde vara uppenbart. Det jag undrade över var alltså om SAAB eller FV ägde 803 när den blev 39-7. Behöver jag förtydliga mig ännu mer?

För att reda ut begreppen en aning.
FMs materiel är statligt ägd, och staten har aldrig gjort någon hemlighet av att man stöder utvecklingen av försvarsmateriel.
Med detta är det inget sagt om huvruvida SAAB betalat för att få tillbaka 803 eller inte, eller hur mycket.

Och förövrigt, som J.K här över skrev, FV ska inte längre operera några A/B kärror och överskottet måste man göra av med på något sätt, dels genom moddning till C/D och dels genom skrotning. Skrotning kostar en hel del.

Så OM fallet hade varit att staten beslutat att skänka tillbaka 803 som ett steg i utvecklingsstödet så har man altså sparat in de pengarna för FMV genom att de slipper betala för skrotning eller uppgradering till C/D. Återigen har inget blivit sagt om hur det egentligen gick till.
Erik_G
QUOTE (Saerdna @ Jun 11 2008, 12:29 ) *
QUOTE (Erik_G @ Jun 10 2008, 13:16 ) *
...
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen.. Man köper inte Gripen om man har $$$$.
...

Vi får väl hoppas att du får äta upp det där när norrmännen bestämmer sig smile.gif

Jag får väl förtydliga mig lite, jag menar givetvis länder som har $$$ att lägga på försvarsmateriel. Även om Norge i teorin är rikt som ett oljesultanat så är de ju till skillnad från oljeländerna i mellanöstern inte lika benägna att lägga pengarna på sin försvarmakt. Norges position är nog mer att man vill ha mycket pang för pengarna, men att man samtidigt vill ha det senaste. Precis den typen av kund som Gripen och JSF slåss om. Den typiska europeiska kunden med andra ord. Inget europeiskt land med något så när ordnad ekonomi vill ju ha ett u-landsflygvapen, men få europeiska länder har så stor flygvapenbudget att man kan peka på det största och ballaste flygplanet och säga "den tar vi".

Angående utlånet av fpl 803 till SAAB så spelar det väl ingen roll om det flyttas pengar fram och tillbaka eller ej. Företrädare för sveriges skattebetalare har ju bestämt att skattemedel ska bidra till utvecklingen av Gripen NG, och om bidraget sker via kontanta medel, överföring av materiel eller personal spelar väl ingen större roll. För min egen del hoppas jag att utlånet/tillbakaförsäljningen räknas in i den totala summa som riksdagen anslagit, hellre än att man håller på och fakturerar fram och tillbaka. Men det är klart, ekonomerna måste ju ha något att göra, de med.

/E
dieseltrollet
QUOTE (Erik_G @ Jun 13 2008, 09:00 ) *
Angående utlånet av fpl 803 till SAAB så spelar det väl ingen roll om det flyttas pengar fram och tillbaka eller ej. Företrädare för sveriges skattebetalare har ju bestämt att skattemedel ska bidra till utvecklingen av Gripen NG, och om bidraget sker via kontanta medel, överföring av materiel eller personal spelar väl ingen större roll. För min egen del hoppas jag att utlånet/tillbakaförsäljningen räknas in i den totala summa som riksdagen anslagit, hellre än att man håller på och fakturerar fram och tillbaka. Men det är klart, ekonomerna måste ju ha något att göra, de med.

/E

Jag skulle säga att i dagens läge, när FM anklagas för att inte kunna hålla koll på sina pengar, så spelar det stor roll. Jag har ingenting emot vidareutvecklingen av Gripen, men om delar av FVs budget går till att finansiera detta så ska det tydliggöras. På samma sätt som det bör tydliggöras när Utv Luft bedriver arbete som enbart syftar till att underlätta för SAAB att sälja flygplan utomlands, inte att utveckla våra egna flygstridskrafter.
kerran
Nu har gripen varit operativ i mer än 10 år.

Är det någon som vet OM man ännu ens i testsammanhang har genomfört någon riktigt lång non-stop flygning med Gripen på 10-12h med lufttankningar?

Finns det något långdistans "lull lull" i Gripen pilotens cockpit?
Erik_G
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 13 2008, 09:08 ) *
QUOTE (Erik_G @ Jun 13 2008, 09:00 ) *

/E

Jag skulle säga att i dagens läge, när FM anklagas för att inte kunna hålla koll på sina pengar, så spelar det stor roll. Jag har ingenting emot vidareutvecklingen av Gripen, men om delar av FVs budget går till att finansiera detta så ska det tydliggöras. På samma sätt som det bör tydliggöras när Utv Luft bedriver arbete som enbart syftar till att underlätta för SAAB att sälja flygplan utomlands, inte att utveckla våra egna flygstridskrafter.

Eftersom SAAB rimligtvis står för drift och underhåll av kärran borde väl FV´s omkostnader MINSKA så länge kärran är utlånad/uthyrd/borttappad till SAAB? Eller menar du att FV betalar till SAAB för att få bli av med maskinen?

@Kerran
Apropå långdistansunderlättande utrustning så har det diskuterats tidigare på annan plats i detta forum. Där kan du nog läsa allt du vill veta och lite till om kisspåsar mm.

/E
kerran
Jag tänkte mer om det finns någon förvaringsplats ...plats för termos och pocketbok?
Erik_G
QUOTE (kerran @ Jun 13 2008, 12:10 ) *
Jag tänkte mer om det finns någon förvaringsplats ...plats för termos och pocketbok?

Vad ska man med pocketboken till? Det finns ju tre stora skärmar att visa film på ju... wink.gif
Angående andra behov under en långflygning så finns tråden som behandlar sådana saker här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18812
Jag föreslår att vi fortsätter i den tråden även när det gäller mat och dryckers intagande under färd.

mvh
Erik G
BlåGul
Darkwand
Vore det inte läge med en DVD spelare som är frikopplad från övriga system så man kan se på film utan ryska spetznas virus. (P.S. för jas klarar väl inte DVD idag)
Erik_G
QUOTE (Darkwand @ Jun 13 2008, 13:41 ) *
Vore det inte läge med en DVD spelare som är frikopplad från övriga system så man kan se på film utan ryska spetznas virus. (P.S. för jas klarar väl inte DVD idag)

Nä, Gripen kör HD-DVD... Förutom NG, där man bytt till BluRay... Skämt å sido, vad ska man med en DVD-spelare till i Gripen? Man har ju en PS-05/A som inflight entertainment. Annars så har ju Gripen ethernetport för datatransfer, så installera mjukvara behöver man nog inte heller göra via DVD.
Men nu tycker jag vi återgår till trådens kärnämne, gripenexport/exportframgångar..

"Exportversionerna av Gripen kommer med många olika former av inflight entertainment"

/E
dieseltrollet
QUOTE (Erik_G @ Jun 13 2008, 11:15 ) *
Eftersom SAAB rimligtvis står för drift och underhåll av kärran borde väl FV´s omkostnader MINSKA så länge kärran är utlånad/uthyrd/borttappad till SAAB? Eller menar du att FV betalar till SAAB för att få bli av med maskinen?

Vad jag menar är att varenda krona av försvarsbudgeten som går till exportstöd ska redovisas som sådan. Oavsett om det rör sig av utlåning av materiel eller personal, tillhandahållande av övningsområden eller producerandet av reklammateriel.
Sytare
QUOTE (Erik_G @ Jun 13 2008, 15:30 ) *
"Exportversionerna av Gripen kommer med många olika former av inflight entertainment"

Alla de funktionerna och så kan man lik förbannat inte säga åt piloten att fälla in landningsstället rolleyes.gif
Born
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 13 2008, 23:03 ) *

Vad jag menar är att varenda krona av försvarsbudgeten som går till exportstöd ska redovisas som sådan. Oavsett om det rör sig av utlåning av materiel eller personal, tillhandahållande av övningsområden eller producerandet av reklammateriel.

Ja, då hade säkert en hel del missuppfattningar kunnat undvikas.
Eftersom en av FMs många uppgifter är exportstöd för svensk vapenindustri (med all rätt) så ser jag inga konstigheter i att redovisa den biten, så jag håller med helt och hållet. Antagligen redovisas den biten också, men jag är inte tillräckligt intresserad för att rota fram dessa siffror. Men FMV borde ha koll på den biten och de nås på tel: 08-782 40 00.

Budgetarbete 2007
Hittar inget nyare, men det är helt klart och tydligt meningen att FM ska redovisa dessa pengar i budgeten. Vilket troligen görs också.
Erik_G
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 13 2008, 23:03 ) *

Det finns säkert redovisning att hitta om du söker på rätt ställe. Forum.SoldF.com är knappast det första stället att leta sanningar på. Återkom gärna med resultatet av dina efterforskningar.

/E
Loke
Brasil

Brazil has revived its delayed search for a next-generation multirole combat aircraft, and in early June issued requests for information to five bidders for its new F-X2 contest. Its initial requirement is for a batch of 36 fighters, although the total programme is for 120 aircraft to be delivered from 2014 until post-2020.

Bidders for the new contest have been restricted to the Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Saab Gripen NG (Next Generation) and the Sukhoi Su-35.
...
Industry sources say the RFI requests the delivery of an "established, proven airframe" with supersonic performance, network connectivity and multirole capabilities.

Den siste linjen høres ut som en beskrivelse av Gripen...
Dette blir like stort som India-dealen. Såvidt jeg vet så likte det Brasilianske flyvåpenet Gripen forrige gang de så på den -- Gripen NG burde vel være enda mer attraktiv? Eller var det NG de så på forrige gang?

Kanskje man skulle kjøpe aksjer i Saab...

L
Darkwand
Nu verkar ju Brasilien intresserad av att köpa 120 flygplan hoppas det blir gripen smile.gif
DaRaven
Ett av problemen sist i Brasilien var väl just räckvidden på Gripen? Så med NG borde väl den diskussionen vara över i alla fall?
Danne
Rumänien, i jakt på 48 maskiner har nu gått ut med att det är två alternativ kvar: JAS 39C/D och F-16C/D.

JAS alternativet är på helt nya maskiner medan F-16 alternativet är en mix på 24 nya (50/52 med CFT och APG-68V9) och 24 bättre begagnade (20/25).

Gripen International lämnar inga uppgifter om pris medan Falcon alternativet är värderat till 4.5 Billion USD. Som vanligt säger inte siffran ett dugg men folk brukar vilja ha en prislapp att peka på, till någon wikiepedia artikel eller annat väsentligt.

Beslut kan komma i höst, men då landet då börjar varva upp för val kan det lika gärna komma efter årsskiftet.
Darkwand
Rumänien har ju inte sådär jättebra rykte vad gäller samhällsaparaten så det riskerar att bli "Muta och Kör" över den affären.
Sytare
QUOTE (Darkwand @ Jun 17 2008, 23:49 ) *
Rumänien har ju inte sådär jättebra rykte vad gäller samhällsaparaten så det riskerar att bli "Muta och Kör" över den affären.

Är det ett argument för eller emot ett Gripen-köp... rolleyes.gif vissel.gif cool.gif laugh.gif

@Danne
De flesta siffrorna jag ser rör 48-50 stycken budgetflygplan (Gripen, JSF, F-16) eller 18-20 Eurofighters, är detta ett mått på flygplanens förväntade försvarseffekt, eller handlar det bara om landets ekonomiska kapacitet?
Karl_P
QUOTE (Sytare @ Jun 17 2008, 23:13 ) *
Är det ett argument för eller emot ett Gripen-köp... rolleyes.gif vissel.gif cool.gif laugh.gif

Gripen säljs ju inte med hjälp av BAE Systems längre vilket däremot Eurofightern gör (och är surprise surprise således under undersökning om mutor i deras två exportaffärer). Man kan faktiskt komma ihåg att Saab inte sålt/utleasat en enda Grip på export. Det är BAE och FMV som fixat affärerna.

BAE systems blev undersökta i Rumänien två år sedan för en affär då flottan ville ha holländska fregatter men ålades att köpa två ex-Royal Navy fartyg genom BAE till betydligt högre kostnad. Vet inte vad som hände, om det blev en dom eller så.

Men kanske just därför Italienarna nu sköter kontakten med Rumänien i upphandligen om flygplan. Känns ju väldigt praktiskt att Eurofighter konsortiet har 4 huvudländer de kan sprida ut försäljningen på...

Min uppfattning är att Rumänien vill primärt ha ett enmotorigt flygplan men kan tänka sig en mindre flotta tvåmotoriga som alternativ.
Saerdna
Man får väl hoppas att Rumänerna sneglat på grannlandet Ungern, de verkar ju vara väldigt nöjda med sina Gripar.
Danne
QUOTE (Karl_P @ Jun 18 2008, 10:07 ) *
Min uppfattning är att Rumänien vill primärt ha ett enmotorigt flygplan men kan tänka sig en mindre flotta tvåmotoriga som alternativ.

Men nu är ju varken Gripen eller Falcon tvåmotoriga utom vid korta och olyckliga tidpunkter vid en mid air med annan av lika sort så nu kommer det bli en singelmotormaskin. happy.gif

Jag är relativt förvånad över antalet maskiner, tycker det är relativt högt. Det är två NATO fullstorleksdivar de kommer fylla om inte detta rivs upp.
Ytter
Vad som slår en är hur het Gripen verkar vara på marknaden. Den är med i 7-8 olika upphandlingar samtidigt vilken ingen annan är. Jag kan inte komma på någon offentlig upphandling som Gripen inte är med i samtidigt som man tydlígen kommit på kortlistan i Rumänien. Den utmanar så olika plan som F-16, Su-35, Eurofighter och F-35 vilket tyder på att köparländerna ser den som både kapabel och rimlig i pris.

Sedan är det mycket som ska klaffa för att det ska bli affär, det går politik även i sådana här affärer rolleyes.gif
Men det ser bra ut så här långt.
Karl_P
QUOTE (Ytter @ Jun 18 2008, 19:33 ) *
Vad som slår en är hur het Gripen verkar vara på marknaden. Den är med i 7-8 olika upphandlingar samtidigt vilken ingen annan är. Jag kan inte komma på någon offentlig upphandling som Gripen inte är med i samtidigt som man tydlígen kommit på kortlistan i Rumänien. Den utmanar så olika plan som F-16, Su-35, Eurofighter och F-35 vilket tyder på att köparländerna ser den som både kapabel och rimlig i pris.

Sedan är det mycket som ska klaffa för att det ska bli affär, det går politik även i sådana här affärer rolleyes.gif
Men det ser bra ut så här långt.

Jupp bara att bli inbjuden är ju en framgång i sig. Det kostar ju en del att delta i kampanjerna men man får mycket PR i media och man utger en frisk bild av att vara aktuell och levande... sen så blir investerare och partners mer hoppfulla och villiga att satsa på utveckling då fler länder riktar blicken mot systemet och då ökar intresset ännu mer.

Dessutom tror jag många flygvapen egentligen vill ha lätta/medeltunga flygplan precis som det har sett ut på marknaden i stort sett hela tiden. (typiska storsäljarna har varit Mirage, F-16, Mig-21, F-5 osv) Men då det saknas ordentligt med alternativ så får man dra in tyngre tvåmotoriga flygplan som Super Hornet och SU-30 för att utvärdera.

En del av dom kanske har längre räckvidd men de flyger ju inte direkt fortare för det så ska man ha 24 st tunga flygplan som suger driftskostnader eller 48 st lättare flygplan som kan spridas ut i landet så övriga försvarsgrenar faktiskt kan räkna med att få flygunderstöd då det krävs istället för att sätta sig ned och boka in en tid eftersom flygvapnet är i andra delen av landet...?

Det bästa flygplanet är det som finns tillgängligt då det behövs! happy.gif
kerran
"En del av dom kanske har längre räckvidd men de flyger ju inte direkt fortare för det så ska man ha 24 st tunga flygplan som suger driftskostnader eller 48 st lättare flygplan som kan spridas ut i landet så övriga försvarsgrenar faktiskt kan räkna med att få flygunderstöd då det krävs istället för att sätta sig ned och boka in en tid eftersom flygvapnet är i andra delen av landet...?"

Oavstående kan ju inte gälla Gripen i Sverige iaf.
År 2008 sitter många Gripenpiloter och flyger hela årets tillldelade flygtid i....simulatorn!

Så visst är det tidsbokning som gäller i Sverige om övriga försvarsgrenar vill ha flygunderstöd av en motoriga, bränsleeffektiva Gripen.

Säljs Gripen i Euro, dollar eller svenska kronor?
Karl_P
QUOTE (kerran @ Jun 20 2008, 10:08 ) *
"En del av dom kanske har längre räckvidd men de flyger ju inte direkt fortare för det så ska man ha 24 st tunga flygplan som suger driftskostnader eller 48 st lättare flygplan som kan spridas ut i landet så övriga försvarsgrenar faktiskt kan räkna med att få flygunderstöd då det krävs istället för att sätta sig ned och boka in en tid eftersom flygvapnet är i andra delen av landet...?"

Oavstående kan ju inte gälla Gripen i Sverige iaf.
År 2008 sitter många Gripenpiloter och flyger hela årets tillldelade flygtid i....simulatorn!

Så visst är det tidsbokning som gäller i Sverige om övriga försvarsgrenar vill ha flygunderstöd av en motoriga, bränsleeffektiva Gripen.

Säljs Gripen i Euro, dollar eller svenska kronor?

Fel. Nej det är inte speciellt "många Gripenpiloter" på insatsdivisionerna som flyger enbart i simulator detta år. Den begränsningen ligger främst på flygutbildningsstyrkorna och den JAS39A till JAS39C konvertering som sker vid F21 1:a div. Självfallet får man planera in när förbandssamverkan skall ske men du fattar väl poängen med att ha fler flygplan spridda över ett land än en mindre centraliserad flotta ? Responstid osv.

Sen vet jag inte riktigt vad allt det där har att göra med exporten av JAS Gripen.

Valutorna Gripen säljs i beror på kontraktet förstår du väl? Det behöver inte heller vara endast en valuta.
DaRaven
Schweiz överväger JAS
Schweiz överväger att köpa mellan 22 och 33 Jas 39 Gripen. Försvarets materielverk ansöker nu om regeringens tillstånd om att få sälja planen, enligt tidningen Riksdag och departement.
Schweizarna är också intresserade av att köpa utrustning, stödsystem och underhåll.

TT

http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=3-AV_...?from=latestnav

EDIT:
Och även här:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?Arti...sectionid=Ettan
3924
Det vart lite fel från tidningen Riksdag & Departement.

Offerten är direkt till industrin (SAAB) och inte till FMV, tillståndsansökan som nu lämnats till regeringen (från FMV) inte om Gripen-plan. "Vad vi har begärt är att få lämna en offert på utbildning och ett antal bilaterala samarbetsområden.

Länk

Länk
Bosse Fors
Lite mer om tidschemat i Schweiz:
The flight and ground tests will begin on 28 July with the first candidate, the Swedish Gripen. This aircraft will be followed by the French Rafale, and the last flight and ground tests with the Eurofighter will take place at the beginning of December.

In addition to other criteria, such as the procurement costs per aircraft, maintenance, adaptation of the existing infrastructure or generation of noise, these flight and ground tests form a central cornerstone within the entire evaluation process. Among other things, the planned tests aim at examining the entire range of capabilities of each candidate, and at checking the operational in-flight effectiveness as well as the operational suitability on the ground.

-------------------------------------------------

After completion of the flight and ground tests the collected data will be evaluated and the manufacturers will be invited to submit a second offer. After submission of the second offer and the subsequent evaluation report in May 2009 the selection of type is planned for July 2009.

http://www.defense-aerospace.com/cgi-bin/c...odele=jdc_inter

Ganska snabb beslutsprocess med andra ord...
Läser man olika sk. proffstyckares åsikt verkar denna affär gå till Gripen, hoppas dom har rätt!

Edit: stavning
Danne
The flight and ground tests will begin on 28 July with the first candidate, the Swedish Gripen. This aircraft will be followed by the French Rafale, and the last flight and ground tests with the Eurofighter will take place at the beginning of December.

In addition to other criteria, such as the procurement costs per aircraft, maintenance, adaptation of the existing infrastructure or generation of noise, these flight and ground tests form a central cornerstone within the entire evaluation process. Among other things, the planned tests aim at examining the entire range of capabilities of each candidate, and at checking the operational in-flight effectiveness as well as the operational suitability on the ground.

-------------------------------------------------

Just denna flyoff/techoff, som inte enbart gäller maskinens flygprestanda utan även kringsystem såsom underhåll, AEA, systemframtid osv kommer nog bli ytterst viktig för Gripens framtid. Många kommer vifta med öronen och raspa med pennorna. Även om flygplansköp till stor del är politiska så finns här chansen att visa potential och med tanke på hur det satsas så... intressant sensommar.
Loke
Aviationweek Ares blogg.

Kemp aims to offer JAS 39C/Ds to Argentina and Ecuador (following on to South Africa which has ordered C/Ds). The new JAS 39E/Fs he plans to offer to Brazil (who would need initially 36, but eventually up to 120 new fighters) and is already proposing to India (now running a competition for 126 and in the long run requiring “at least” 220).

...

Kemp says Thailand is the first customer in this category (Bangkok recently ordered six JAS 39C/Ds with an option for six more) while Switzerland, Greece (30 aircraft, decision by end 2009 to meet 2011 in-service date) and Malaysia may follow.

Er Gripen med i konkurransen i Hellas (Grekenland?)

In the longer term, Kemp says, the Swiss (as well as Finland) could also be in the market for the JAS 39E/F to replace their F-18s.

Canada (70), Denmark (48, 2016), the Netherlands (85, 2015) and Norway (48, 2016) are all JSF partner nations but Gripen International is nevertheless hopeful it will be able to sell the E/F-model of Gripen to them, because “there is increasing nervousness about JSF in these nations,” says Kemp.
....
Other potential markets eyed by Gripen International (in order of when these prospects may become “hot”) include Singapore, Libya, Czech Republic (follow-on order around 2011), the U.K., the Philippines, Brunei, Qatar, Nigeria, Oman, South Africa (follow-on order around 2016), Saudi Arabia and Mexico, says Kemp, who also mentions Belgium and Pakistan as possible Gripen customers.

Kemp virker svært optimistisk...

L
DaRaven
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?Arti...sectionid=Ettan

Saab har på onsdagen lämnat sin Gripen-offert till Schweiz. Förslaget överlämnades till det schweiziska departementet för upphandling av högteknologiska system och försvarsteknologi, armasuisse, i Bern.
kerran
Tror ni ev framtida Gripen i Schweiz kommer ha en speciel roll i flygvapnet där...tex jakt, attack eller spaning trots att flygplanet klarar samtliga?
Jag har inte läst något om att Schweiz vill ersätta sina F/A-18 C/D som idag sköter landets jaktförsvar.

Det är ju den störe Gripen E/F som Schweiz är intresserade av...Är Gripen E/F nära F/A-18 C/D kapacitetsmässigt när det gäller förmågan att bära en stor bomb last?
Meteor
Nej det är inte den större E/F Schweiz är intresserad av, det är C/D versionen. Bland annat har man sagt att man är inte intresserade av att lägga massa pengar på lull-lull som tex AESA utan man vill ha ett moget system som fungerar väl, men är modernt. Då passar C/D perfa.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.