Med Gripen NG så närmar sig Gripen tex Eurofighterns förmåga (utan att närma sig kostnadsmässigt) och jag tror att fler och fler börjar inse att Gripen inte nödvändigtvis hör hemma i det "lätta" facket. Att Gripen är billigt att köpa och använda betyder ju inte att det bara är små länder med liten försvarsbudget som är lämpliga kunder. Mycket pang för pengarna är väl alla länder intresserade av? Har man mycket kosing kan man ju alltid köpa många Gripar!
Nu märker jag väl ord, men Gripen NG närmar sig väl ändå Eurofighter kostnadsmässigt, för Gripen NG blir väl inte billigare än tidigare Gripenversioner?
Gripen må vara "billig" relativt sett, men frågan är hur många små länder som har råd med Gripen NG. Och de som har mer pengar är väl oftare intresserade av tyngre plan. Men går det så går det, det är bara att hoppas...
Man kanske kan säga att NG kommer ganska nära t.ex. Eurofighter i kapacitet, men fortfarande långt från i pris.
Fast jag skulle inte vara så säker på att den nya versionen blir märkbart dyrare. Vad jag hört kan det mycket väl vara så att F414 blir billigare än specialbygget RM12, det nya landstället ska visserligen vara lite kraftigare men jag har svårt att se hur det ska bli några stora pengar. Vad gäller avioniken så ska det ju om det går som det är tänkt användas standardkomponenter istället för dagens speciallösningar. Dessutom ökar ju innehållet av amerikanska komponenter och nu när dollarn har blivit mjukvaluta så sparar man lite där också. För radarn hänger det nog mycket på om man hittar en bra samarbetspartner och kan hålla nere kostnaderna på så vis.