Help - Search - Members - Calendar
Full Version: JAS lilla segertåg.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Magnus Redin
QUOTE (BJE @ Dec 20 2004, 23:08 )
Nej, det är inte speciellt kompetent. Däremot så var det en politisk låsning... Det blev liksom viktigast att det nya flygplanen inte vägde mer än hälften av vad Viggen gjorde. Vad ska man säga? Politiker var politiker även för tjugo år sedan...

Så det var bara på den gamla goda tiden som
"Bygg Draken som ni vill bara den har stjärt"
gällde?

Jag har tyvärr lite för dåligt mine men jag har
för mig att Gripens ursprung var en smart
flygvapenofficer som var över i USA och tittade
på F-18 och funderade på hur en halvering skulle
bli och sedan spånade med Saabingenjörer.
Jag vet att "halva viggen" var centralt men inte
att man höll fast vid det in absurdum. Det vore
intressant att läsa någon bra historieskrivning
över hur det gick till.
KD803
QUOTE (Magnus Redin @ Dec 20 2004, 23:50 )
QUOTE (BJE @ Dec 20 2004, 23:11 )
Billigt? Knappast, men det är bra inrikespolitik...

Det borde bli billigare än att nytillverka alla
framskrotade komponenter.
Smart gjort om vi har överskott på A/B.

Frågan är ju dock om hyrespengarna kommer att täcka kostnaden för "uppgraderingen". För jag tror ju inte att SAAB byggde nya skrov gratis direkt. Dessutom så tvivlar jag på att hyrespengarna kommer Försvarsmakten till del, men demonteringen sköttes av Flygvapnet. Så det troliga är ju att Försvarsmakten har fått betala för att få Ungern att ta emot fjorton flygplan...

Vill du läsa en bra bok om historien bakom Gripen (och lite till) så rekommenderar jag "Rikets flygplanköp. JAS 39 Gripen" av Gunnar Lindqvist som arbetade på FMV fram till 1989. Han är inte nådig mot vare sig industrin, FV ledning eller politikerna. biggrin.gif
lanrezac
BJE: Jo men finessen är ju att det finns länder som inte har så mycket pengar så dom har råd att köpa det modernaste så sälj dem A/B på vilkor att uppgraderingar sker i Sverge. det är mycket möjligt att det är som du säger ( Ungern FPL) men det finns nog länder som är beredda att köpa gen4-plan mer partiella uppgraderingar. Det jag viile säga att man ska använda vårt överskott handelspolitiskt genom att skapa bindningar på industrinivå. Som jag har sagt tidigare GE 4-6 FPL Gratis så är chansen stor att man köper nya, eftersom dom redan ingår i org.
Yxgubbe
Roll-out-ceremoni med det första ungerska Gripenplanet idag.
De fem första ungerska piloterna kom till Sverige i måndags för utbildning på F 7. Nästa omgång kommer 2006. De ungerska teknikerna kommer till Halmstad i april.

Länkar:
http://www.gripen.com/5.1c8ef5610195e08e997fff1215.html
http://svt.se/content/1/c6/32/24/13/rollout.ram
http://www.corren.se/archive/2005/1/25/i0r...=1096984640-22&
Kn Glock
Indien vill ha ca 125 plan.(offerter från ett antal tillverkare)

FM har väl 200 och behovet täcks mer än väl av 75 plan enligt FB-04.

Är det bara jag som ser kopplingen.
jonte72
QUOTE (Lt Glock @ Feb 8 2005, 22:04 )
Indien vill ha ca 125 plan.(offerter från ett antal tillverkare)

FM har väl 200 och behovet täcks mer än väl av 75 plan enligt FB-04.

Är det bara jag som ser kopplingen.

204 Gripar har beställts - 2 har havererat - 28 har leasats ut till Tjeckien och Ungern.......60-80 ska ingå i 4 divisioner + ett antal flygplan för utbildning mm.

Då blir det inte 125 flygplan över, inte heller av den version ( C/D) som Indien vill ha.
Yxgubbe
Exportsatsningen på Gripen går tydligen för fullt i år. Uppvisningar och utställningar nästan hela året:
Indien i februari, Brasilien i april, Frankrike i juni, Ungern i augusti, Tjeckien och Bulgarien i september samt Thailand och Dubai i november. http://www.gripen.com/4.17aece8f9e5eefe8b7fff2518.html

Hoppas att det ger resultat. Vore kul att se Gripen flyga i ännu fler flygvapen.
Danne
QUOTE (Yxgubbe @ Feb 12 2005, 15:44 )
Exportsatsningen på Gripen går tydligen för fullt i år. Uppvisningar och utställningar nästan hela året:
Indien i februari, Brasilien i april, Frankrike i juni, Ungern i augusti, Tjeckien och Bulgarien i september samt Thailand och Dubai i november. http://www.gripen.com/4.17aece8f9e5eefe8b7fff2518.html

Hoppas att det ger resultat. Vore kul att se Gripen flyga i ännu fler flygvapen.

De flesta du nämnde där och som står på listan är bara show off för de som redan är kunder eller där kontakter redan är satta. De enda som jag tycker är intressant är den i Thailand samt Dubai, där Saab och sverige i allmänhet har hållit en låg profil. Båda dessa täcker in flertalet nya tänkbara kunder. Viktigast är dock nog Le Bourget som vanligt, nu när det är Farnborough-fritt år.

Nu när Saab är unleashed så kanske det kan bli en annan sorts marknadsföring....
Yxgubbe
Ja, visst låter det intressant när man läser om att det har påbörjats bearbetningar, förhandlingar eller liknande med Qatar, Indien, Malaysia, Filippinerna, Vietnam m fl länder. Men det är ju fortfarande långt kvar till slutliga order.
Varken Indien eller Sydafrika köpte ju till slut Lansen, och inte blev det någon försäljning av varken Draken eller 105'an till Chile eller Venezuela.
Raguda
F-16 är ute ur leken i Indien-ordern verkar det som.

IAF 'curious' but not keen on buying F-16s

NEW DELHI: Even as speculation builds on India's interest in the F-16C, sources in Indian Air Force say it is very unlikely that the American fighters would ever form the fighter backbone of India's military capability.

While air force sources speak of a high level of "curiosity" over F-16 fighters, there is clear indication that the media hype over the possible acquisition may be misplaced.

http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/1052141.cms

Följade är då kvar i racet:
Mirage 2000-5 Mark II
JAS-39 Gripen
MIG-29
Kanna
Norge kanske sällar sig till JAS-spekulanterna:

Aftonbladet
Danne
QUOTE (Raguda @ Mar 15 2005, 22:20 )
F-16 är ute ur leken i Indien-ordern verkar det som.

IAF 'curious' but not keen on buying F-16s

NEW DELHI: Even as speculation builds on India's interest in the F-16C, sources in Indian Air Force say it is very unlikely that the American fighters would ever form the fighter backbone of India's military capability.

While air force sources speak of a high level of "curiosity" over F-16 fighters, there is clear indication that the media hype over the possible acquisition may be misplaced.

http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/1052141.cms

Följade är då kvar i racet:
Mirage 2000-5 Mark II
JAS-39 Gripen
MIG-29

Gripen är inte med i det racet, Saab insats är låg och intresset lägre. Det kommer bli Mirage eller MiG, båda typerna är redan i tjänst ( eller på väg) i Indiska försvaret och "förhandlingskanalerna" redan väloljade/välbetalade..

Varför de visade ett intresse över F 16C/D är inte så svårt att gissa sig till, know thy enemy
Kanna
Mer info om USA:s försäljning av F-16, nu ska de sälja till både Indien och Pakistan.

Länk
syte johansson
Vad jag förstått är att man i praktiken skall leverera de 24-28? F-16 som pakistan redan betalat för.

För övrigt verkar man vilja pusha det "mycket bättre" F-18 till indien genom licenstillverkning, det som får indien att vara ytterst tveksamma är att de inte vill hamna i den position som pakistan har varit i, de vill kunna lita på att kunna underhålla sina flygplan.Times of india
Maskirovka
Läste att Sverige nu erbjudit Thailand att köpa 16 Gripen till kompispriset 110 mkr/st. Antar att är samma lösning som för Ungern (A/B plan med nya skrov och uppgraderingar till C/D), men 110 mkr låter otroligt lite.

Undrar egentligen vad det kostar att bygga om en Grip från en A till en C version. Vi tjänar förmodlingen ingenting på en sådan affär, förutom att bli av med övertaliga plan då. Å andra sidan så köptes planen av försvaret för bra mycket mer än 110 mkr så där är vi ju lurade. tveka.gif
Rokare
QUOTE (Maskirovka @ Jun 10 2005, 11:25 )
Läste att Sverige nu erbjudit Thailand att köpa 16 Gripen till kompispriset 110 mkr/st. Antar att är samma lösning som för Ungern (A/B plan med nya skrov och uppgraderingar till C/D), men 110 mkr låter otroligt lite.

Undrar egentligen vad det kostar att bygga om en Grip från en A till en C version. Vi tjänar förmodlingen ingenting på en sådan affär, förutom att bli av med övertaliga plan då. Å andra sidan så köptes planen av försvaret för bra mycket mer än 110 mkr så där är vi ju lurade.  tveka.gif

Det vi "förlorar" är ju skillnaden på vårt inköpspris + modifiering och försäljning.. sålledes en "förlustminskning" sedan tillkommer ju andra "utgiftsminskningar" i form av underhålls och förvaringskostnad för 16 plan.

Dock tillkommer ju den vanliga härvan av motköp osv... Var det inte snack om betalning i kycklingar B) You give us wings, we´ll give you wings...

GMY

Edit: Förtydligade lite
Maskirovka
QUOTE (Rokare @ Jun 10 2005, 10:30 )
QUOTE (Maskirovka @ Jun 10 2005, 11:25 )

Undrar egentligen vad det kostar att bygga om en Grip från en A till en C version. Vi tjänar förmodlingen ingenting på en sådan affär, förutom att bli av med övertaliga plan då. Å andra sidan så köptes planen av försvaret för bra mycket mer än 110 mkr så där är vi ju lurade.  tveka.gif

Det vi "förlorar" är ju skillnaden på vårt inköpspris och försäljning.. sålledes en "förlustminskning" sedan tillkommer ju andra "utgiftsminskningar" i form av underhålls och förvaringskostnad för 16 plan.

Dock tillkommer ju den vanliga härvan av motköp osv...

GMY

Som jag fattar det skulle inte den här affären vara en typisk motköpsaffär. Thailändarna ville tidigare att Sverige skulle köpa kycklingprodukter av dem om dom köpte nya Gripar men det var inte vi intresserade av (fågelvirus å sånt) därför kom nu erbjudandet med kompispriset istället.
jonte72
Vi har för många A/B flygplan så det är bara positivt om vi kan sälja några, får hoppas att uppgraderingen inte kostar mer än vi får för flygplanen ( om nu Sverige ska betala för den).
Ju fler länder som köper Gripen ökar exportchansen av nytillverkade flygplan.
Maskirovka
Någon som om Brasilien har bestämt sig för att köpa begagnade Mirage 2000 (läste det på ngt forum). Från att ursprungligen köpa 150 nya generation 4 stridsflygplan till att köpa ett dussin tio år gamla plan utan framtid kan inte vara roligt för den brasilianska flygvapenchefen. :(
Maskirovka
Usch, nu har jag jag läst så många flygvapenforum med så många rykten och påståenden så jag vet inte vad som är ut eller in. Kanske någon här med kunskaper kan hjälpa mig... blink.gif

Stämmer det att General Dynamics har en ständigt pågående desinformations/smutskastningskampanj riktad mot just Gripen. Efter att dom förlorade kampen om Tjeckien och Sverige alldeles nyss levererade sex JAS39 till Tjeckien så blev det världens rabalder i tjeckisk media. Dom rapporterade att tre av Griparna hade så fundamentala fel att dom helt enkelt var tvungna att byggas om, att både mjukvaran och flygkroppen inte hade klarat äns den enkla resan ner till Tjeckien och att hela Gripenprojektet var felbyggt från grunden. Viss media var i uppror varför Tjeckerna kunde ha valt ett sådant kalkonplan från kalla norden när de smarta amerikanerna ville sälja världens bästa och mest sålda plan (F-16).
När tjeckiska flygvapnets tekniker äntligen kunde göra sin röst hörd så var det tydligen bara ett mindre fel som upptäckts - ett plans digitala karta över tjeckien stämde inte riktigt överrens med GPS:en, den behövde kalibreras bara. Alla sex plan godkändes förresten direkt efter den första tjeckiska inspektionen, inga fel kunde upptäckas. Det som tjeckisk media har rapporterat om saknade således total grund men dom la locket på efteråt. Det är dock självklart att smutskastningskampanjen kom från Gripens motståndare dvs General Dynamics.
Någon på detta forum som påstod sig jobba inom SAAB sa tidigare att Gripen krossat F-16 i dom övningar man haft gemensamt med detta plan, men detta faktum inte fick användas i marknadsföringen pga ett "gentlemens-agreement". Om det jag skrev tidigare stämmer så borde väl detta avtal vara bortblåst och det är bara för SAAB/BAE/FMV att ta av sig handskarna och köra samma fulspel.
Detta gäller väl förmodligen samtliga svenska vapentillverkare, av med handskarna och kör på samma vilkor som andra. Det är nog ingen tillfällighet att CV-90 började sälja som smör så fort britterna (nu är det iofs usa) tog över. Om Hägglunds fortfarande hade varit helsvenskt så hade säkert bara Sverige haft CV-90 idag tex.
Maskirovka
Jag fortsätter att läsa:
Stämmer det att BAe har lämnat Gripen International och låter SAAB sköta marknadsföringen på egen hand nu?
Maskirovka
(läst ännu mer, rätta mig mer än gärna)

Kontraktet med tjeckerna där dom hyr 14 plan i tio år kostar dom 645 miljoner euro (dvs ca 415 mkr/plan). Det låter för mig som ett pris för en nytillverkad JAS39 C, vi leasar dem iofs nytillverkade men priset verkar otroligt. Dom köper alltså planet för samma pris vi köpte dom för (=+/-0 för vår del?)

Borde dom inte bli sura när vi erbjuder nästan samma plan till Thailändarna för nästan 1/4 av den kostnaden?
Erik_G
Det beror väl på vad som är inkluderat. Jämför med mobiltelefonoperatörernas prislistor. Det ser ut som om den ena är dubbelt så dyr som den andra, men sen tillkommer det avgifter mm.
Kan tänka mig att tjeckerna kanske får utbildning och reservdelar mm inkluderat, och thailändarna får betala extra. Kanske får thailändarna en reducerad månadskostnad de första sex månaderna, men tredubblad kostnad resterande tiden av bindningstiden.... biggrin.gif

/E
Vildmannen
QUOTE (Maskirovka @ Jun 10 2005, 14:31 )
Någon som om Brasilien har bestämt sig för att köpa begagnade Mirage 2000 (läste det på ngt forum). Från att ursprungligen köpa 150 nya generation 4 stridsflygplan till att köpa ett dussin tio år gamla plan utan framtid kan inte vara roligt för den brasilianska flygvapenchefen.  :(
*

"BRASILIEN RATAR JAS. Med beskedet i Paris att Brasilien köper
tolv begagnade Mirage för 560 miljoner kronor sätts punkt för
exportsatsningen för Jas 39 Gripen i landet. (DI)" :(
röjsop
Jag misstänker att dom tio år gamla Mirage-planen var ordentligt mycket billigare än JAS, så flygvapenchefen kanske rent av är glad att han kan använda pengarna till både inköp och träning istället för att ställa planen i bergrum? Men jag tycker det är tråkigt för dom som arbetar på Saab och andra intressenter.
C-O.M
Om vi har X-antal A/B flygplan vi inte har råd att använda så är det väl bättre att kränga dom för underpris, så att Thaisarnas FV-budget kan hjälpa till att ge lite skalfördelar på tillbehör/reservdelar.
Ju fler som som använder gripen, destu större marknad för nytt lull-lull.
Olof
achilleos
Här kan man läsa lite om vad saab tror om framtiden och om den smutskastning som pågår. Nån som vet mer om exakt vad jänkarna hittat på för lögner?
GrodanBoll
Någon som känner till mer om dessa "smutskastningskampanjer"? Vad har dom gått ut på mer konkret? Och vilken effekt kan dom ha på JAS fortsatta exportmöjligheter?

Från DN idag:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=6...ousRenderType=6
Erik_G
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 30 2005, 21:57 )
Någon som känner till mer om dessa "smutskastningskampanjer"? Vad har dom gått ut på mer konkret? Och vilken effekt kan dom ha på JAS fortsatta exportmöjligheter?

Från DN idag:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=6...ousRenderType=6
*

Jaha, där ser man hur tidningarna arbetar.. Det var ju exakt samma artikel i både corren och DN... biggrin.gif

Men det vore ju intressant att se några konkreta exempel på smutskastningskampanjer. Det borde väl finnas några nyhetsklipp någonstans?

/E
J-Star
QUOTE (Erik_G @ Aug 30 2005, 22:03 )
Jaha, där ser man hur tidningarna arbetar.. Det var ju exakt samma artikel i både corren och DN... biggrin.gif
*

Vilket är anledningen till att man läser vem som skrivit artikeln... och mycket riktigt står i båda fallen (TT).

/J
Vinter
Du kan ju försöka kontakta Johan Lehander som är exportansvarig för Gripen, det är ju han som citeras i artikeln.

Aftonbladet idag:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...3_852__,00.html

Edit: hittade mer info från aftonlögnen
Erik_G
QUOTE (Vinter @ Aug 31 2005, 09:28 )
Du kan ju försöka kontakta Johan Lehander som är exportansvarig för Gripen, det är ju han som citeras i artikeln.

Aftonbladet idag:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...3_852__,00.html

Edit: hittade mer info från aftonlögnen
*

Den artikeln var ju iochförsig från 2003.
Att gripen kan lufttankas torde väl vara bevisat vid det här laget..

/E
Vinter
Hmm underligt jag hittade länken från en nyhets sida på aktuella nyheter. Kan dom ha dammat av en gammal artikel?
Danne
QUOTE (Vildmannen @ Jul 15 2005, 13:05 )
QUOTE (Maskirovka @ Jun 10 2005, 14:31 )
Någon som om Brasilien har bestämt sig för att köpa begagnade Mirage 2000 (läste det på ngt forum). Från att ursprungligen köpa 150 nya generation 4 stridsflygplan till att köpa ett dussin tio år gamla plan utan framtid kan inte vara roligt för den brasilianska flygvapenchefen.  :(
*

"BRASILIEN RATAR JAS. Med beskedet i Paris att Brasilien köper
tolv begagnade Mirage för 560 miljoner kronor sätts punkt för
exportsatsningen för Jas 39 Gripen i landet. (DI)" :(
*

Brasilianska FV går nu ut med att inköpet av Mirage maskinerna främst bör ses som en interimlösning och att processen för ett nytt gen 4 stridsflygplan kommer att startas om. De säger även att Gripen var det enda flygplanet bland de "tävlande" som levde upp till samtliga krav.

It aint over til the aviocar sings.....
Danne
Kampen om Thailand nu officiell

12st 39C/D samt 2st Erieye AEW och en vanlig 340
KD803
QUOTE (Danne @ Jan 12 2006, 21:32 ) *

Den intressanta frågan är som vanligt om det är ytterligare en avyttring av Flygvapnets flygplan eller om det är frågan om nytillverkning. 340 görs väl inte längre?
Spett och slägga
in stead of money the Thai government will provide products like rice, chicken and seafood in exchange for the fighter aircrafts

Suck!
Det är som att byta en Rollsroyce mot en kasse snabbnudlar...

Förstör inte en sådan här affär Gripens rykte?
Visar inte det att vi är så desperata att få ut planen på marknaden när vi byter dem mot ris?
Erik_G
Kampen om Thailand nu officiell

Thaimat är gott, thaimat är gott, thaimat är gott biggrin.gif

Ni som inte gillar thaimat får väl lära er att äta, för vår handelsbalans skull..

/E
imint
Äsch, jag trodde jag skulle vara snabb med en nyhet men fick som vanligt smäll på fingrarna. Kul att göra basväxling till Thailand om det blir av. Bastropp Bangkok någon? fun_icon_nana.gif
LeadHead
QUOTE (Erik_G @ Jan 12 2006, 21:41 ) *
Thaimat är gott, thaimat är gott, thaimat är gott biggrin.gif

Ni som inte gillar thaimat får väl lära er att äta, för vår handelsbalans skull..

/E

Undrar om det är så här de har tänkt lösa förplägnaden i utlandsstyrkan i framtiden? biggrin.gif
BJK
QUOTE (Spett och slägga @ Jan 12 2006, 21:41 ) *
in stead of money the Thai government will provide products like rice, chicken and seafood in exchange for the fighter aircrafts

Suck!
Det är som att byta en Rollsroyce mot en kasse snabbnudlar...

Förstör inte en sådan här affär Gripens rykte?
Visar inte det att vi är så desperata att få ut planen på marknaden när vi byter dem mot ris?

Läser du hela artikeln så ser du att förutom Sverige så har USA och Ryssland accepterat samma sak...

QUOTE (BJE @ Jan 12 2006, 21:39 ) *

Den intressanta frågan är som vanligt om det är ytterligare en avyttring av Flygvapnets flygplan eller om det är frågan om nytillverkning. 340 görs väl inte längre?

Finns ett antal 340 och 2000 som varit ute på lease som går ypperligt att använda.
106
QUOTE (BJE @ Jan 12 2006, 21:39 ) *

Nej den civila tillverkningen lades ner 1998. Men Saab fortsätter underhålla och modifiera flygplan för försäljning eller leasing. Til lexempel fick de nyligen en order från japanska kustbevakningen på två 340B+ modifierade för havsövervakning. Så viss verksamhet finns fortfarande på den civila sidan.

Undrar bara varför svenska kustbevakningen inte kunde beställt något liknande istället för Dash 8-300.
Darkwand
Som jag skrev tidigare så hoppas jag att vi får se "SAAB Aerospace" kyckling i frysdisken.

Vi Svenskar har väl förhoppningsvis gott rykte i Thailand så det vore riktigt roligt om vi fick ordern.

Någon som vet om planen kommer att få svenska datalänkar (TLDS) ? då skulle dom bli riktigt vassa.
Meteor
Någon som vet om det är Flygvapnets Gripar som ska "säljas" till Thailand eller om det är nytillverkade? Vore ju riktigt kasst om Flygvapnet blir av med ytterligare 12 st av sina modernaste fpl i utbyte mot ris..
Jag åker förövrigt till Thailand om exakt en Vecka :P
J.K Nilsson
QUOTE (imint @ Jan 12 2006, 21:44 ) *
Äsch, jag trodde jag skulle vara snabb med en nyhet men fick som vanligt smäll på fingrarna. Kul att göra basväxling till Thailand om det blir av. Bastropp Bangkok någon? fun_icon_nana.gif

Jag är med. fun_icon_nana.gif

Ang smutskastning. Väljer man att försöka få franska, brittiska och amerikanska grejor att försöka förstå varandra kan man räkna med sådant. I vissa fall behöver maskinen inte ens smutskastning. Det klarar den av så bra själv. dry.gif

J.K Nilsson
Sgt Papa Bear
Det är väl egentligen ingen större skillnad på att byta plan mot käk av olika slag, gentemot en motköpsaffär där man lovar att återinvestera upp till 150% av köpesumman...

Tycker det är lite inovativt att idka byteshandel på detta sätt :P

Förresten vad är det för vasst med de svenska datalänkarna? Deras största problem är väl just det att de är svenska och inte pratar J- serie medelanden... L16. m.a.o.

OT lite spännade det här att samtliga försvarsgrenar envisas med att ha egna meddelande format banghead.gif
//Sgt Papa Bear
Klaar
haha läste i min tdning idag att Saab var på väg att erbjuda Thailand 12 flygplan (JAS) och hela tekniken. Eftersom de verkar som de vill rusta upp flygvapnet. Men ryssarna och USA var så klart med och skulle förstöra för Sverige så nu får vi se hur det blir saint.gif

Det roliga var att thailand ville byta planen mot räkor och kyckling för att deras importkvot inte skulle gå åt skogen. Saab verkade inte ha något större problem emot detta bara att EU hade bannlyst thailändsk kyckling. Men enligt saab skulle man då istället verka som en mellanhandel utanför EU så allt skulle funka.

Detta är inget skämt! kollade Corren i Linköping idag! hahahaha clap.gif

Snart kanske man får se SAAB märkta räkor och diverse gottsaker i kyldisken laugh.gif

/klaar
Darkwand
Tyvär så får vi ju inte SAAB Aerospace loggor i frysdisken utan det kommer att bli någon form av triangelhandel där SAAB får intäkterna i pengar från ett tredje bolag när inkomsterna har uppgått till ordersumman.
Maskirovka
QUOTE (Yxgubbe @ Oct 25 2004, 20:28 ) *

Verkar som man kan lägga till Kroatien på listan. Enligt ACIG:s forum (med två länkar till en kroatisk källa) så kan Kroatien bestämma sig redan i år, och Gripen är het.
Det är ett land som jag iallafall tidigare inte hört talas om som en tänkbar kandidat...
cf112
JAS till Thailand

Enligt E24.se så ska "Thailands militärregering har fattat beslut om att köpa sex Jas 39 Gripen, enligt uppgifter i thailändska Bangkok Post."
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.