Help - Search - Members - Calendar
Full Version: JAS lilla segertåg.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
GrodanBoll
QUOTE (Sytare @ Mar 28 2008, 13:53 ) *
Det korta svaret är att Suchoi-kärrorna inte är byggda för hangarfartygstjänst. Då är allternativet att köpa nytt eller bygga om.

Ööööhh.. Indien har redan nyligen köpt nytt till flottan (MiG-29KUB). Och spekulationerna om Kitty Hawk trodde jag var utdödda vid det här laget (åtminstonne är de det på alla indiska och amerikanska forum). Eller har jag missat något nytt? mellow.gif
Sytare
QUOTE (GrodanBoll @ Mar 31 2008, 21:09 ) *
Ööööhh.. Indien har redan nyligen köpt nytt till flottan (MiG-29KUB). Och spekulationerna om Kitty Hawk trodde jag var utdödda vid det här laget (åtminstonne är de det på alla indiska och amerikanska forum). Eller har jag missat något nytt? mellow.gif

Jag svarade på Karatekas påstående om att indiernas Suchoi-kärror skulle vara hangarfartygskapabla. wink.gif
kerran
Spekulationerna om USS Kitty Hawk tog ny fart efter att USAs försvarsminister nämt möjligheten att skänka Kitty Hawk till indiska flottan OM de väljer Super Hornet.

Kommer GE-414 sitta i nya Gripen Demostratorn som har roll-out snart?

OM, tror ni den låter annulunda jämfört med RM12(GE-404)
Ytter
QUOTE (kerran @ Apr 1 2008, 10:08 ) *
Spekulationerna om USS Kitty Hawk tog ny fart efter att USAs försvarsminister nämt möjligheten att skänka Kitty Hawk till indiska flottan OM de väljer Super Hornet.

När ska han ha sagt det? Det råkar inte vara idag, den 1 april? laugh.gif

QUOTE (kerran @ Apr 1 2008, 10:08 ) *
Kommer GE-414 sitta i nya Gripen Demostratorn som har roll-out snart?

OM, tror ni den låter annulunda jämfört med RM12(GE-404)

Det är så jag förstått det. http://www.gripen.com/en/MediaRelations/Ne...02_GEengine.htm
kerran
Är det i Euro eller Dollar som Gripen försäljningen sker i?
Andtryggve
QUOTE (kerran @ Apr 2 2008, 17:42 ) *
Är det i Euro eller Dollar som Gripen försäljningen sker i?

Bra fråga, jag trodde iofs att man faktiskt sätter priset i SEK, och att det sedan bestäms i kontraktet. Men jag vet inte hur exportföretag brukar göra.
DaRaven
Antagligen har man valutaförsäkringar hur som helst..
Andtryggve
QUOTE (DaRaven @ Apr 4 2008, 11:24 ) *

Jo, det måste man väl nästan ha.
DaRaven
QUOTE (Andtryggve @ Apr 4 2008, 10:26 ) *
QUOTE (DaRaven @ Apr 4 2008, 11:24 ) *

Jo, det måste man väl nästan ha.

Förvisso blir det väl ändå ett problem när Amerikanska flygplan blir mycket billigare p.g.a. dollarraset. Bra för köparen, dåligt för Gripen (som ligger kvar på samma pris antagligen?)
Agentorange67
Är inte USD den internationella valutan? ISF får kunden mer valuta för pengarna. Vilket kanske gör om kunden har en liten budget, kan gå till ett som i normalfallet är ett lite dyrare flygplan. Fast sedan kmr motköpskraven in i slutändan, som väger ganska tungt, tror jag.
Erik_G
QUOTE (DaRaven @ Apr 4 2008, 11:28 ) *
Förvisso blir det väl ändå ett problem när Amerikanska flygplan blir mycket billigare p.g.a. dollarraset. Bra för köparen, dåligt för Gripen (som ligger kvar på samma pris antagligen?)

Gripen borde ju rimligtvis bli lite billigare också, eftersom många komponenter kommer från USA. Undrar dock om prisbilden påverkas/åverkar så mycket, i allafall borde ju tveksamheter råda om det ingår motköp, för då blir ju motköpsdelen mindre, och kanske svårare att lösa.

/E
Andtryggve
QUOTE (Agentorange67 @ Apr 4 2008, 10:51 ) *
Är inte USD den internationella valutan?

Jo, men priset för svenska exportprodukter sätts väl efter vad SEK står i vs USD när en affär görs upp??
Dock så har ju Erik_G rätt i att komponenter från USA borde bli billigare om SEK stärks mot dollarn, men även där finns det väl en del valutaförsäkringar med, kanske...
Ytter
Vilken valuta en affär görs i är alltid en förhandlingsfåga. Hur det är med stridsflyg har jag ingen direkt inblick i, men som jag fattat det gör i princip amerikanarna alltid sina affärer i dollar. Jag tror däremot att i alla fall någon eller några av gripenaffärerna har gjorts i lokal valuta. Men det borde inte ha någon större betydelse, med så stora affärer över så lång tid borde man ha valutasäkringar.

För konkurrenskraften borde det betyda att Gripen har stärkts mot Rafale och Typhoon och försvagats mot F-16. Men skillnaden mot F-16 kanske inte är så stor, många köparländer har fått tillverkning av komponenter och sammansättning. Dessutom är det mycket annat som påverkar, tillverkningen av F-16 minskar troligtvis och då kan kostnaden öka.

Den som borde gynnas av den svaga dollarn är Super Hornet då jag tror att den tillverkas mestadels i USA, men hittills har det gått ganska dåligt för den på exporten.
kerran
Vilken typ av high intensity strobe lights har Gripen på vingspetsarna?

Är de av enkelblink modell som på Boeings trafikkärror eller dubbelblink som på Airbus trafik kärror?
106
QUOTE (kerran @ Apr 11 2008, 18:12 ) *

Är de av enkelblink modell som på Boeings trafikkärror eller dubbelblink som på Airbus trafik kärror?

I vingspetsarna? Inga alls.

Navigationsljusen består av vanliga röda/gröna (+IR på nyare fpl) lanternor på sidorna av luftintagen och vita akterlanternor på bakkroppen, bakom luftbromsarna. Kollisionsvarningsljuset består av en vit strobe (blixtljus) som sitter nära toppen på fenan (bakkant) och den har "enkelblink". Sök lite på Youtube så hittar du några filmer där man kan se den blinka.
Darkwand
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=760950

Oj vad sena media var på att uppmärksamma att Colombia är intresserade av Gripen, här har man suttit och väntat med poppcorn i hand på svenska freds kommentarer sedan förra veckan.
Erik_G
Buntade ihop ovanstående inlägg med denna tråden då vi anser att det till stor del passar in här, snarare än förtjänar en egen tråd.

mvh
Erik G
BlåGul
Andtryggve
QUOTE (Darkwand @ Apr 15 2008, 15:25 ) *
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=760950

Oj vad sena media var på att uppmärksamma att Colombia är intresserade av Gripen, här har man suttit och väntat med poppcorn i hand på svenska freds kommentarer sedan förra veckan.

Fast artiklen i DN nämner väl Erieye, inte Gripen? Colombia köpte väl precis 13 st Kfir från Israel, och teckande kontrakt på att uppgradera 11 st Kfir de redan har?
Honken
QUOTE (106 @ Apr 11 2008, 20:00 ) *
QUOTE (kerran @ Apr 11 2008, 18:12 ) *

I vingspetsarna? Inga alls.

Vingspetljusen, är ungefär av samma sort som sitter i positionsljusen (i detta fallet LED-lampor på 39C). De används till formation lights och som tow lights.
I princip kan man få dem att uppföra sig lite som man vill gällande blinkningar, det är bara en fråga om pilla lite i burkarna. Dock utan den ljusintesitet som en strobe har.
Darkwand
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmed...?version=159360
En annan artikel om Colombia
daddlar
Angående Colombia.

Inspektionen för Strategisk Produkter säger såhär:
Fråga om eventuell framtida export av försvarsmateriel till Colombia
Pal
Direktsänding av roll-out av nya Gripen har nu startat på www.gripen.com!
Aigore
Den ser ju mumsig ut....synd bara att det är massa folk ivägen så man ser inte mer än överdelen av flygplanet! lack.gif

Men men, det kommer väl bilder på hela härligheten sedan antar jag clap.gif
Danne
QUOTE (Aigore @ Apr 23 2008, 11:53 ) *
Den ser ju mumsig ut....synd bara att det är massa folk ivägen så man ser inte mer än överdelen av flygplanet! lack.gif

Men men, det kommer väl bilder på hela härligheten sedan antar jag clap.gif

Den petas ut i friska luften om en par timmar.
Erik_G
QUOTE (Danne @ Apr 23 2008, 13:03 ) *

..och då är du där som SoldF´s specielle utsände och tar gigabyte efter gigabyte med bilder, eller hur?

biggrin.gif

Särskilt som SAAB´s bildbank verkar ha problem just nu... kanske överbelastning månne?
Danne
QUOTE (Erik_G @ Apr 23 2008, 13:23 ) *
QUOTE (Danne @ Apr 23 2008, 13:03 ) *

..och då är du där som SoldF´s specielle utsände och tar gigabyte efter gigabyte med bilder, eller hur?

biggrin.gif

Särskilt som SAAB´s bildbank verkar ha problem just nu... kanske överbelastning månne?

Jag får nöja mig med att bistert och fundersamt betrakta och peta på det könslösa objektet (aka dreggla och mummla).
Erik_G
QUOTE (Danne @ Apr 23 2008, 13:36 ) *
Jag får nöja mig med att bistert och fundersamt betrakta och peta på det könslösa objektet (aka dreggla och mummla).

me har ryckningar i mungipa och öga pga enorm avundsjuka..

Dammit!
Jag vill se fler bilder nuu!

/E
Bosse Fors
Det finns en Pdf att tanka hem med lite mer info för de vetgiriga(ErikG? happy.gif ):
http://www.gripen.com/NR/rdonlyres/FCB6D4D...80414_final.pdf

Några nyheter efter att hastigt ögnat igenom:

Radar samarbete med Thales(enbart för demo-projektet än så länge).

Större fälltankar(1700l), total mängd mer bränsle än Gripen C; 1400kg. (Allt utrymme i hålrummen där landställen tidigare fanns kommer inte att utnyttjas för demonstratorn.)

Landningsställ från brittiska APPH.

Anpassning till F414G:
Some changes were made to the aircraft’s internal engine bay walls to accommodate the F414G and the engine is mounted slightly higher than the previous RM12.
The air channel feeding the engine has been redesigned to deliver the higher airflow needed by the more powerful engine and the external air intakes have also been modified and widened.

Verkar vara ganska omfattande tycker jag som amatörbetraktare men...

Själva monteringen m.m. av F414G gick tydligen relativt smärtfritt:
Changes made to the F414G by the engine development team include upgraded software to facilitate a safe ‘fly home’ capability, new control/aircraft interface logic, a new alternator and other external configuration modifications specific to the Gripen aircraft. To accommodate the engine in the Demo aircraft, only limited changes were needed in the main engine bay, and the main air intakes were widened to achieve correct air flow. The first engine aircraft installation was accomplished successfully on the first attempt. All of the required engine integration testing was completed in March 2008, including installed ground testing and operation at maximum afterburner and full throttle transients

Fyra nya MAW sensorer(utvecklad från MAW-300).

Användning av "ARINC 653 integrated modular avionics standard" tillsammans med MIL-STD-1553 och Ethernet. 1 Gigabit data bus (Fiberoptic?).

Plus en hel del annat... rolleyes.gif

Imponerande! Inget tal om att det blir ett mycket kapabelt plan. Sen kanske andra faktorer avgör i Norge affären men det är ju en annan femma.

Mvh, BF

Edit: Stavning
Edit2, lyckades armbåga mig till en bild från Gripen.com:
Vildmannen
Bildspel från di.se
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...heter%26o%3Dsp4
Ytter
Måste säga att jag tycker att det nya landstället ser riktigt grymt ut, lite transformer-aktigt. wub.gif Längtar efter att få se hur det ser ut infällt. Jag har försökt att se hur de nya luftintagen skiljer sig från de vanliga, men har inte kunnat se några skillnader på de bilder jag hittat. Vore roligt att veta om man bara skalat upp rakt av eller gjort några andra ändringar.

På den bilden tidigare i tråden ser det ut som det skulle gå att klämma in en jaktrobot på mittbalken också, men det är antagligen lite för ambitiöst. Nu är det väl bara att vänta på att den får luft under hjulen också, undrar hur länge det dröjer. Danne, du har inte hört något? smile.gif

Edit: Stavvning
Honken
Kul.
Dom har äntligen flyttat ner antennerna till ILS´en!
Synd bara att de inte förbättrade läget något nämnvärt.
Bosse Fors
Tycker att det syns att luftintagen är något bredare, se andra bilden:
http://www.flightglobal.com/articles/2008/...o-aircraft.html
Enligt bild tre blir det nog också trångt med något på mittbalken(när den sitter där)?

Ska väl dock gå kanske med mindre modeller LGB, finns datorgenererade bilder med tre (500lbs?) i rad?

En annan sak (jag kanske bara inbillar mig?) är att markfrigången har ökat?

BF
Ytter
Mitt ögonmått är inte så bra, önskar att man varit där med en tumstock. biggrin.gif Men utformninger ser likartad ut, även om den naturligtvis är något större. Frågan är hur man gjorde när de förstorades, det ska ju vara en B som först byggts om till D och sedan försågs med den nya motorn och landstället. Byggdes de nya intagen samtidigt med den första ombyggnaden eller efteråt? Jag undrar hur pass modulära intagen är, om de går att byta ut på C/D utan större ingrepp eller om det kräver en total ombyggnad.

Norrmännen har ju sagt att om de ska köpa Gripen vill de att vi ska operera samma version och frågan är om det går att bygga om de vi redan har eller måste bygga nya.

Sedan tror jag inte att det det är nödvändigt att klämma in in vapen på alla balkar, de lastalternativ vi sett på olika bilder är nog ganska teoretiska. Med full last blir nog både räckvidd och livslängd ganska lidande. Men det är ju ganska skoj. biggrin.gif
Danne
QUOTE (Ytter @ Apr 23 2008, 16:18 ) *
Måste säga att jag tycker att det nya landstället ser riktigt grymt ut, lite transformer-aktigt. wub.gif Längtar efter att få se hur det ser ut infällt. Nu är det väl bara att vänta på att den får luft under hjulen också, undrar hur länge det dröjer. Danne, du har inte hört något? smile.gif

Transformers är inte att överdriva, fyra luckor per ställ är inte lite flaxande plattor det. Marginalerna är heller inte så stora vad gäller utrymme därinne, som i detta fallet med de nya tankarna och GBUer på de nya balklägena (5L och 5R).

Vi kommer förhoppningsvis inte att behöva vänta så länge på 414 bröl utanför motorprovhus.

En annan sak (jag kanske bara inbillar mig?) är att markfrigången har ökat?

Hon har en annan profil som det är nu där nosen inte är lika nedtryckt. Om det skall vara så eller skall in mer burkar är en annan sak.

Det är egentligen lite klurigt att se någon större skillnad på maskinen (om man saknar referens B/D att titta på) genetemot dess företrädare för man tittar från klockan 5 eller 8, DÅ syns de mer utflytande linjerna.

Luftintagen är större och även kanalerna in till motorn är moddade, mer effekt-mer mat.

Jag är imponerad. Den andra roll outen på några veckor från ett "litet" företag.
Darkwand
Kul med MAW sensorerna, jag är lite av en EWS/ECM bög och jag har aldrig sett ett flygplan med för lite motmedel på sig.

Samtidigt känns det som om gripen är ett väldigt moget projekt jämfört med SAAB:s tidigare konstruktioner i alla fall ur ett internationellt perspektiv (vapenlast balklägen bränslevolym motmedel etc).

P.S. Nosstället är förföriskt, vackert jag började näst inpå dribble.gif när jag såg bilderna.

P.S.S. Danne kan du inte gå fram och fälla in stället så vi får se det också brow.gif
Ytter
QUOTE (Danne @ Apr 23 2008, 18:01 ) *
Jag är imponerad. Den andra roll outen på några veckor från ett "litet" företag.

Helt klart! Och vilken rollout, om det stämmer att allt det nya inklusive en ökning av totalvikten med 2 ton har klarats med bara 200 kg högre tomvikt är det en stor prestation. En möjlighet är att det har använts lite mer titan i konstruktionen, men även då är det nästan häpnadsväckande, det är nästan så att man undrar om man inte har mörkat vikten på de första versionerna.

Man brukar säga att ett flygplan ökar i vikt över sin levnad med en nästan regelmässig jämnhet och jämför man med F-16 har den lagt på sig betydligt mer per dag. Det tyder på att Gripen har ett ganska lång konkurrenskraftigt liv framför sig.
Darkwand
SAAB hade ju planer på att framtida Gripar gunde få ett interna balklägen om dom flyttade ut landningsstället, om det finns plats kvar; är det det här som ligger i bakhuvet för framtiden?
kerran
Kommer SAAB endast erbjuda Gripen E/F till framtida exportkunder eller kommer de även fortsätta sälja Gripen C/D?

Blir skillnaderna på Gripen C/D och Gripen E/F ungefär lika stora som på F/A-18 Hornet C/D och Super Hornet E/F?
Pal
QUOTE (kerran @ Apr 23 2008, 21:39 ) *
Kommer SAAB endast erbjuda Gripen E/F till framtida exportkunder eller kommer de även fortsätta sälja Gripen C/D?

Blir skillnaderna på Gripen C/D och Gripen E/F ungefär lika stora som på F/A-18 Hornet C/D och Super Hornet E/F?

lol, sorry men jag måste fråga, har du skrivit något inlägg där du inte nämner Super Hornet? Du måste vara riktigt förälskad i just den maskinen.

Till dina frågor, jag kan garantera att SAAB fortfarande gärna säljer Gripen C/D.
Nej skillnaderna mellan F/A-18 Hornet C/D och Super Hornet är betydligt större. Tack och lov kanske man skall säga för F/A-18 C är inte så värst bra i min mening så om inte annat än av den anledningen så är det nödgat att Super Hornet är kratigt förbättrad från F-18 C.
Danne
QUOTE (kerran @ Apr 23 2008, 21:39 ) *

I min värld finns inte E/F, iaf inte ännu. Det som kommer finnas i Demon/NG är ett smörgåsbord, där det kan plockas avionikdelar och annat efter behag och behov.
Saerdna
QUOTE (Ytter @ Apr 23 2008, 19:26 ) *
...

Helt klart! Och vilken rollout, om det stämmer att allt det nya inklusive en ökning av totalvikten med 2 ton har klarats med bara 200 kg högre tomvikt är det en stor prestation. En möjlighet är att det har använts lite mer titan i konstruktionen, men även då är det nästan häpnadsväckande, det är nästan så att man undrar om man inte har mörkat vikten på de första versionerna.
...

Tomma bränsletankar väger väl inte så mycket och den nya motorn är väl ungefär lika stor som den gamla. Det är väl tack vare motorn man kan öka totalvikten i och med att den har högre dragkraft?
Ytter
Nja, den högre MTOW beror nog mest på det nya starkare landstället och större bromsar. Det tillsammans med luckorna och infästningen borde väga några kilon samtidigt som enligt de uppgifter jag hittat så väger F414 ca 60 kg mer än RM12. Men framför allt brukar avioniken vara det som lägger på vikt, inte minst radarn med kylning och allt, satellitkommunikationen m.m.
SERG. B
Har man flugit demon?
Erik_G
QUOTE (SERG. B @ Apr 23 2008, 23:55 ) *
Har man flugit demon?

Nej, igår var det bara rullut. Första flygning ska ske under året, men exakt när vill inte SAAB berätta. Man tänker inte heller informera om flygningen i förväg. Källa: Dagens GP.

Ni som bor i Lkpg med omnejd får väl hålla ögonen öppna och riktade mot skyn, så som jag gjorde 1988..

Angående viktökningen så borde den väl inte vara så stor pga mer/utbytt avionik. Jag misstänker att AESA-radarn rent av väger mindre än den gamla med mekaniskt styrd antenn? Ny avionik borde dessutom rimligtvis vara mindre, kompaktare och lättare än gammal avionik i de fall man bytt ut befintlig utrustning. Men många kilon små..
Ska man få ut bättre prestanda måste hur som helst viktökningen med råge ha ätits upp av den ökade dragkraften hos motorn.

/E
Saerdna
QUOTE (Ytter @ Apr 23 2008, 23:15 ) *
Nja, den högre MTOW beror nog mest på det nya starkare landstället och större bromsar. Det tillsammans med luckorna och infästningen borde väga några kilon samtidigt som enligt de uppgifter jag hittat så väger F414 ca 60 kg mer än RM12. Men framför allt brukar avioniken vara det som lägger på vikt, inte minst radarn med kylning och allt, satellitkommunikationen m.m.

Missförstår jag dig nu eller menar du att den ökade startvikten medges av större bromsar?
Ytter
QUOTE (Saerdna @ Apr 24 2008, 06:58 ) *
Missförstår jag dig nu eller menar du att den ökade startvikten medges av större bromsar?

Ja, om piloten måste avbryta en start är det bra om bromsarna orkar stanna planet innan banan tar slut. Dessutom är det en fördel att om av någon anledning inga vapen har använts under ett uppdrag att kunna landa utan att dumpa dyra precisionsvapen först. Det senare är visserligen landningsvikten och även om den inte nödvändigtvis behöver kunna höjas för bättre startvikt så är det bra om skillnaden inte är för stor.
Ytter
QUOTE (Erik_G @ Apr 24 2008, 06:58 ) *
Angående viktökningen så borde den väl inte vara så stor pga mer/utbytt avionik. Jag misstänker att AESA-radarn rent av väger mindre än den gamla med mekaniskt styrd antenn? Ny avionik borde dessutom rimligtvis vara mindre, kompaktare och lättare än gammal avionik i de fall man bytt ut befintlig utrustning. Men många kilon små..
Ska man få ut bättre prestanda måste hur som helst viktökningen med råge ha ätits upp av den ökade dragkraften hos motorn.

Helt klart är den ökade dragkraften värd den mycket måttligt ökade vikten, framför allt eftersom vingbelastningen inte går upp nämnvärt vid samma last.

AESA-radar har hittills krävt avancerad vätskekylning som jag misstänker lägger på en del vikt, men det är möjligt att man kommit så långt nu att det inte gör så mycket. Historien har hittills visat att uppgraderingar av avioniken alltid gett ökad vikt, mycket för att man behållit den gamla och lagt till ny. Gripen ska ju vara byggd för att vara modulär och kunna byta ut bl.a. avioniken mot ny och det verkar ju som det funkar som det är tänkt. Jag kan ändå inte låta bli att imponeras av hur mycket man har kunnat stoppa in utan att öka vikten mer. Jag har inga siffror till hands nu, men jämfört med liknande uppgraderingar på andra stridsflygplan måste det vara någon form av rekord.
kerran
Tror ni SAAB kommer markadsföra Gripen E/F som ett 5e generationens stridsflygplan?

Jag läste tidigare på Airliners militära forum att i norsk media har det bla framförts som argument mot Gripen att typen börjar bli gammal då den varit operativ i 12 år jämfört med F-35 som inte är opererativ ännu...Också har det tydligen nämts att Gripen är fattig mans val och Norge minsann inte är något fattigt land.

Ungeför samma typ av kritik mot Finland minns jag att några svenska "försvars experter" framförde år 1992 när Finland valde F-18 Hornet eftersom ursprungs modellen av Hornet blev operativ redan 1981...dvs redan hade 11 år på nacken medan den då icke operativa Gripen hade framtiden framförsig.

Vilken kärra tror ni förresten först kommer bli "warproven"....Gripen eller F-35?

Är det någon här som vet OM Norge utryckt något intresse för F-22 Raptor?
Norge är väl just nu det mest välbergade landet i världen räknat per invånare...man skulle kanske ha råd med Raptor OM USA vill sälja den?
InfBrigSkBatStKompSpPlutC
Vilken beauty!

Nu har man ju lust flytta tillbaka och ta sitt gamla jobb igen. Jobbade på Saabs utprovningsavdelning på 90-talet. Satt med i Houston (ja, kontrollrummet heter så!) som ansvarig för motorn under JAS 39B:s (39-800) förstaflygning. Fina minnen...

Fotnot: Internt på Saab säger ingen "JAS". I allmänhet säger man "39:an" och i bestämda fall planets nummer, 101:an, 2:an (den kärran målades svart och användes för spinnprov, såg grymm ut!) 4:an osv...
Erik_G
QUOTE (Ytter @ Apr 24 2008, 10:20 ) *
Gripen ska ju vara byggd för att vara modulär och kunna byta ut bl.a. avioniken mot ny och det verkar ju som det funkar som det är tänkt. Jag kan ändå inte låta bli att imponeras av hur mycket man har kunnat stoppa in utan att öka vikten mer. Jag har inga siffror till hands nu, men jämfört med liknande uppgraderingar på andra stridsflygplan måste det vara någon form av rekord.

Precis, Gripen är byggd för att kunna uppgraderas på ett effektivare sätt. Gripen är ju det enda av fjärde generationens stridsflygplan som är gammalt nog att behöva en uppgradering, så därför finns det kanske inte så mycket relevanta exempel att jämföra med. Dock ska man inte låta bli att jämföra uppgraderingskostnaden (i vikt och pengar) med exempelvis den för F-16, som ju fortfarande är konkurrent i en del affärer, även om det nu ofta handlar om Gripen vs F-35.

Som jag förstår på marknadsföringsmaterialet så ska Gripen NG vara en testbed för en helt ny systemarkitektur också. Vad innebär detta? Kommer Gripen NG att få eller har den fått helt nya systemdatorer? Vad jag vet har man bytt datorer en gång redan under produktionen, och vad jag förstår vann man både i viktbesparing och volymbesparing. Ett ytterligare byte borde rimligtvis kunna innebära ytterligare viktbesparingar eller utökad datorkraft, vilket också kan behövas för ny funktionalitet mm.
Eftersträvar man att få en liknande struktur som hos F-22 där man har standardiserade datorer och där funktioner (som t.ex radio, vms mm) är mjukvarubaserade, och lastbalanseras på de tillgängliga datorerna?

I PDF'en som länkas till i ett tidigare inlägg finns en bild på en cockpit som domineras av en enda bildskärm. DET kan bli en intressant uppgradering när den kommer.. cockpitofil som jag är..
Tänk er en tvåsitsare med en insatschef som sitter i baksits med en wuajdskriin i knäet och ett hjälmsikte som projicerar data i terrängen runt omkring.. och tänk er vilken möjlighet till informationsbearbetning denne har jämfört med någon som har karta och kompass och röstkommunikation som enda verktyg..

/E
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.