QUOTE (Aigore @ Feb 12 2008, 22:59 )

Ok, Gripen kanske inte varit en dånande exportsuccé .......än skulle jag vilja säga, mag känslan säger att gripens tid är nära.
Om man tittar på vad det flygs med i världen så kommer det inom en ganska snar framtid finnas, om det inte redan finns, ett stort behov av nya maskiner.
F-18, F-16 och F-15 börjar bli riktigt gamla maskiner som inte håller länge till hur mycket de än uppgraderar. Jag tycker t.ex. att finnarna sköt sig i foten lite grann när de valde F/A-18 eftersom inom inte en alltför avlägsen framtid blir de tvungna att köpa nytt igen. Att polackerna valde F-16 känns inte heller så lysande men de ville väl smöra lite för amrisarna (högst privat tanke)
Det kom kritik inifrån när Polen valde F-16.
Jag tror också på att Gripen KAN bli en succé, dock ifrågasätter jag de individer som påstår att planet ÄR en succé. Och som sagt, jag kommer påstå att det är en flopp så länge det fortfarande står en drös Gripar i någon form av förvar i väntan på att säljas/skrotas/bättre tider, så att Saab bara säljer begagnat.

De nya maskiner som finns eller kommer att finnas är anpassade efter olika plånböcker:
Lågpris: JF-17 som verkar vara ett bra alternativ för små plånböcker
Ekonomi: JAS-39 C
DeLux: JSF, Eurofighter, JAS-39 Ny (om det blir av) och Superhornet
Fråga: Är inte Superhornet en F/A 18? Det jag kan hitta på nätet är att Superhornet har beteckningen F/A 18E. En ny variant av Gripen KOMMER att bli av. Frågan är om den så kallade SuperGripen blir av, som Norrmännen tänkte jobba på.

Alltså om vi får en Jas-39 Ny så kommer Gripen att täcka upp en stor del av vad olika flygvapen vill ha och till ett rimligt pris, jag tror Gripen är minst lika bra på att moddas som vilket annat flygplan som finns idag och kan anpassas till de flesta krav.
Om man vill leta floppar så får man titta på Rafale som mig veteligen inte exporterats någonstans och det verkar som knappt franska flygvapnet vill ha det.
Så Gripens tid är nog snart här........

The Gripens time will (hopefully) come soon enough... infidels.
Gripen är ju från grunden skapad för att lätt kunna modifieras.