QUOTE (Erik_G @ Jan 24 2008, 21:41 )

Man har ju inte alltid lyxen att någon på marken belyser målet åt en. Med en attackstyrka med en kombination av några ensits och en tvåsits kan ju tvåsitsaren sköta belysningen medan ensitsarna släpper lasten.
Därav att jag skrev :
Mig veterligen så är det få vapen som kräver att piloten måste både låsa med vapnet/markera mål och flyga samtidigt.
De som kommer närmst till minnes är Rb 75 (markmålsrobot som är tv-kamerastyrd) och LDP`n (som också är kamerastyrd).
med vilket jag menar att piloten måste både flyga fpl och ge order till kamerorna/LDP`n vart de skall titta/markera (med laser), något som är ganska krångligt för en ensam pilot.
Jag är fullt medveten om man inte alltid kan få någon som belyser målet åt en, utan måste göra det själv.
QUOTE (Erik_G @ Jan 24 2008, 21:41 )

När det gäller Rb 15 så har ju den en massa olika programmeringsmöjligheter vad det gäller flygprofiler etc, vad jag förstått, och då skulle det ju kunna vara bra att ha en kille där bak som koncentrerar sig på att skaffa en bra taktisk överblick av läget mha datalänk och egna sensorer och sedan koncentrera sig på att välja bästa mod för roboten och kanske även bästa avfyrningsposition, medan killen där fram koncentrerar sig på att flyga lägre än måsarna. Om vi antar att svensk jaktlänk är grymt avancerad kanske man skulle kunna fantisera om att även preppa de andra anfallande flygplanens robotar med rätt inställningar och ge de andra flygförarna rätt koordinater för avfyrning. Men sånt har jag ingen aning om om det är möjligt, och är det det så är det nog hemligt.
Jag har bara en övergripande utbildning på roboten och dess taktiska användning. Dock så
vet jag att roboten programeras innan flygning m.h.a information man skaffat sig på andra vägar. Det piloten behöver göra (grovt förenklat) är att ta sig till rätt avfyrningspunkt och släppa lasten och låta roboten sköta sig själv efter det.
Enda gången det blir bökigt är om målet har flyttat på sig/har tillkommit andra, bättre mål som då gör att piloten måste programera om roboten. Men på det stora hela ska piloten ta sig till punkt A, släppa lasten, och sen bege sig hem till punkt B.