Läser man på wikipedia verkar Kuznetsovs flygdäck ha en längd på ca 300 meter och ryssarna har varit tvungen att ta fram specialvarianter av Su-25/27 /MiG för att kunna operera på Kuznetsov, då som sagt med ytterst lätt bestyckning. Man har dessutom haft en hel del problem med både fartyg och flyg vad det verkar.
Men jag är ingen expert på Gripen och vet ej säkert om man kan lyfta från 170 meter, det låter dock otroligt i mina öron...
Men jag är ingen expert på Gripen och vet ej säkert om man kan lyfta från 170 meter, det låter dock otroligt i mina öron...
Jo, totallängden på flygdäcket på Kuznetsov är 300m, men avståndet från för till där flygplanen startar ifrån är bedömt utifrån foto ca 200m dvs ca 2/3 av flygdäck..
Med en totallängd på fartyget på 174m så har man ju inte ens 170m på sig att starta, snarare kanske 140m. Jag tror nog vi kan utesluta hangarfartygsoperationer med Gripen från det fartyget utan katapult.
/E
Finns ju säkert en anledning till att man bara använder 2/3 av flygdäcket att starta från men det låter ju märkligt. Om man kunde använda så lång sträcka som möjligt att starta på så borde planen kunna ta lite mer bestyckning. Och ja, skulle samma slutsats användas på Thailändernas båt så är nog 130 meter startsträcka hyfsat svettigt, även om båten åker i högsta fart, har en orkan i motvind och fören träffar en tsunamivåg precis samtidigt som Gripen lämnar skidhoppet.
En annan anledning att utesluta det borde ju dessutom vara att det skulle krävas rejält med ombyggnationer av Gripen för sådana operationer. Ombyggnationer jag knappast tror Thailänderna skulle vilja betala för enbart sex flygplan...